Log in

View Full Version : KR en 9a onderblok verschillen


swallowtail1975
26-10-2013, 22:26
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn in de KR en 9a onderblokken?
Zijn de krukas, drijfstangen, oliepomp e.d. hetzelfde?
Kan je alle aanbouwdelen zo overbouten, zoals waterpomp, poelies, riemwiel etc.

Ik vind wel wat maar niet uitsluitende info.

swallowtail1975
28-10-2013, 12:26
Niemand?

Jeroen64
28-10-2013, 13:46
Denk dat er toch een hele hoop delen behoorlijk anders zijn, KR is een 1.8 en de 9A een 2.0 en hebben naast een andere boring ook een andere slag, dus zal de krukas sowieso anders zijn.

Wat dan wel weer overeekomt zijn volgens mij enkele aanbouwdelen; waterpomp en oliepomp dacht ik

Johan1982MK1
28-10-2013, 14:17
aanbouwdelen kun je doorelkaar gebruiken alleen de van de 9a zijn id de krukas en de boring anders.
De oliepomppen e.d kun je ook doorelkaar gebruiken alleen zal die van een 9a waarschijnlijk meer opbrengst hebben maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Vaak monteren ze bij een snelle 16v de oliepomp van een abf. deze heeft wel meer opbrengst.

willes180
28-10-2013, 15:42
als je erop doelt of je een kr kop en de rest van de aanbouwdelen van de KR kan gebruiken.. dit is inderdaad het geval.. alles kan je overzetten

denk dat je dan inderdaad beter een abf onderblok kunt gebruiken die heeft en betere oliepomp en nog iets meer vermogen

swallowtail1975
28-10-2013, 18:52
Thanks dat is info waar ik op doel.
Maar een 9a heeft dus ook een andere slag dan een kr?

Een abf is weer heel anders dan 9a/kr toch.
15mm langer onderblok dacht ik?
En hier kan je de aanbouwdelen van een kr niet op gebruiken of wel?

Het idee is een 9a onderblok met kr kop met standaard kr-nokken op carbs.
Zal dit heel anders lopen dan een standaard kr blok, daarmee bedoel ik, zal dit heel anders lopen door de andere slag van de 9a?

Johan1982MK1
28-10-2013, 19:11
Gaat wel goed lopen gok ik. Een goede kr vind je ook haast niet en de 9a voldoet mij super.Ik heb er ook een kr kop op met aangepaste uitlaatnokkenas op de inlaatkant, verstelbaar nokkenastandwiel en loopt op digifant1. Gaat als een raket met een 2y bak. Heeft zowieso 150pk en gaat binnenkort op de bank om te kijken en finetunen wat er nou echt uitkomt.

swallowtail1975
28-10-2013, 21:44
Ik weet genoeg denk ik, 9a it wil be.
Ik heb daar ook wel over gelezen ja, kr uitlaatnokken aanpassen en plaatsen als inlaatnokken.
Maar ik heb ook wel gelezen over een abf inlaatnokkenas.
Maakt dit veel verschil of is dat te verwaarlozen?
Hoeveel op hoeveel loopt jouwe op digifant Johan?

Johan1982MK1
28-10-2013, 21:54
Qua nokkenas kun je beter een van een abf monteren. Due heeft iets meer lift nog en dan zit je niet met het aanpassen van de onderlinge overlap van de assen en de splines. Ik denk dat die van mij ook nig wel eens plaats gaat maken voir1 van een abf of een scherpere andere as.
Het afstellen is nl. Heel lastig en met een catcams of schrick dan heb je de spie op de juiste plek zodat je de 2 tandwielen met beide merktekens tegenover elkaar kunt zetten en je alleen maar met je verstelbare tandwiel hoeft te stellen en niet elke keer het klepdeksel hieft te lichten om de overlap bij te draaien

Johan1982MK1
28-10-2013, 21:58
Het verbruik ligt ook aan je rechter voet. Maar als je de brandstofdruk niet al te hoig draait. Maar zo rond de 3bar en je rijdt rustig dan is er zowieso meer dan 1:10 uit te halen en ik denk wel zi rond de 1:12. Met die van mij tenminste. Ik rij met 13" origineel staal en een golf1 hoeft ook niet zoveel mee te nemen. Dat scheelt ook brandstof.

swallowtail1975
28-10-2013, 22:20
Het verbruik zal met carbs wel wat hoger liggen als op digifant gok ik zomaar, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Bedankt voor de info :thumbup:

willes180
29-10-2013, 10:41
je kunt ook gewoon al je KR delen op een abf schroeve hoor.. is ook hetzelfde

9a heeft standaart (134) minder pk's als de KR (139) en een abf heeft er 150 standaart dus als je al een 9a hebt zou je die kunnen pakken maar als je nog niets hebt zou ik toch nog eens nadenken..

heb zelf ook met een abf gereden met 2y bak dat loopt gewoon super

gr. w

swallowtail1975
29-10-2013, 23:23
Alle opties staan nog open, heb tot dus ver alleen een gereviseerde 2y bak en een paar kr koppen staan.
Jij zegt dat een 9a standaard 134pk's heeft, maar komt dat niet door de standaard inlaatnokkenas van de 9a?
Dan ben ik wel benieuwd hoeveel pk een verder standaard 9a met een kr of abf inlaatnokkenas zou hebben?
Zou dat dan ook niet richting of over de 140pk's gaan?

tim_j
29-10-2013, 23:27
En het koppel niet te vergeten, een KR heeft 168nm en een 9A 186nm. dat is toch wel merkbaar.

Johan1982MK1
30-10-2013, 07:54
En het koppel niet te vergeten, een KR heeft 168nm en een 9A 186nm. dat is toch wel merkbaar.

Zeker merkbaar.

Het injectiesysteem en de nokkenassen zijn ook beperkende factor. Die van mij gaat binnenkort de bank op dus dan zullen we kijken watvoor vermogen eruit komt.

swallowtail1975
30-10-2013, 16:53
Komt die hogere koppel van de 9a dan door verschil in krukas of door de cilinderinhoud, of allebei?

Jeroen64
30-10-2013, 17:00
Beide; verschil in cilinderinhoud komt deels door de andere krukas :thumbup:

swallowtail1975
30-10-2013, 17:05
Bedoel je daarmee dat de standaard boring van de kr en 9a het zelfde is alleen de slag van de 9a langer?
Verklaart dat ook meteen waarom een kr sneller in de toeren klimt?

Jeroen64
30-10-2013, 17:13
Beide; verschil in cilinderinhoud komt deels door de andere krukas :thumbup:Nee, daarom staat er deels :tongue:

Boring en slag van elke watergekoelde 1.8 (met een paar uitzonderingen daargelaten) is: 81 x 86,4mm
Boring en slag van elke watergekoelde 2.0 (met een paar uitzonderingen daargelaten) is: 82,5 x 92,8mm

swallowtail1975
30-10-2013, 17:35
Sorry, te snel gelezen.
Leuke info allemaal.
Wat zouden jullie aanraden voor een blok op carbs?
9a met kr/abf kop/nokken of iets anders.
Komt je met de uitlaatpoorten van een abf blok ook niet anders uit dan een 9a/kr
eenmaal gemonteerd in een Golf1, i.v.m. de hoogte van het blok, of is dit te verwaarlozen?
Ik heb een Golf1 16v spruitstuk liggen wat ik wil gebruiken, maar twijfel dus of dit gaat passen.

Johan1982MK1
30-10-2013, 17:35
Boring en slag van de 9a / abf is gelijk.
De abf heeft langere zuigers.

Johan1982MK1
30-10-2013, 18:29
Je kan je post ook gewoon wissen hoor :D

een abf kop is verreweg het mooist qua kanalen e.d.
En als je die op een 9a zet dan heb je ook direct de mooiste standaard nokkenassen.

swallowtail1975
30-10-2013, 19:00
Ook een idee, maar is een abf-kop qua tapeind-patroon voor het in en uitlaatspruitstuk hetzelfde als die van een kr/9a?

Johan1982MK1
30-10-2013, 19:05
Ja.

Dat verhaal met het hogere onderblokvan de abf en je spaghetti spruitstuk is nog wel ff iets om in te duiken. Je hebt nl. Niet veel ruimte bij de carroserie.ik heb zelf geen ervaring met een hoog blok maar er zij er zat die met een abf of een 2e rijden en dat past ook gewoon.

swallowtail1975
30-10-2013, 20:03
Die spaghetti die ik heb kan je wel halverwege demonteren, misschien dat daar dan genoeg lengte in zou zitten om hem te laten passen.
Maar als ik zo alles op een rijtje zet weet ik nagenoeg zeker dat het een 9a gaat worden.
Ik weet voorlopig wel even genoeg, bedankt voor de info allemaal!

Erik Baas
30-10-2013, 22:33
Repost op de nieuwe paginaNergens voor nodig.

swallowtail1975
31-10-2013, 15:32
Verwijderd

willes180
31-10-2013, 16:21
de spaghetti past gewoon hoor, ik reed ook met een abf en die spaghetti die je halverwege kon demonteren en met een 2.0 8v is het precies t zelfde, die past ook met spaghetti in de golf 2

succes ermee

swallowtail1975
31-10-2013, 18:59
Hij zou dan in een Golf1 moeten, past ie daar ook in?

Jeroen64
01-11-2013, 08:02
Klik (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=120405)
Als je zoiets hebt moet het dus passen :thumbup:

Zijn geen al te suffe blokken die 9A's, succes ermee, wel ff een projectpagina van maken :D :thumbup:

Johan1982MK1
01-11-2013, 09:02
Klik (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=120405)
Als je zoiets hebt moet het dus passen :thumbup:

Zijn geen al te suffe blokken die 9A's, succes ermee, wel ff een projectpagina van maken :D :thumbup:


Is wel een aanrader (vind ik) om een deelbaar spruitstuk te nemen.
Ik heb laatst de kop eraf gehad en dan is het verrekte handig.

willes180
01-11-2013, 11:35
als je dat spruitstuk hebt wat jeroen64 zegt dan kan het inderdaad in een mk1... die andere van de mk2 zijn 3 delen (1deel voor cilinder 1 en 4, 1 deel voor cilinder 2 en 3 en 1 deel wat er halverwege opkomt) die van een mk2 past niet in de mk1

edit: volgens mij is die van de mk1 ook 3 delen.. maar gewoon iets anders van vorm zie ik nu

swallowtail1975
01-11-2013, 15:45
Jep zo'n spruitstuk heb ik van powersprint.
Project draadje vind je hier.

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=117660&page=1&pp=20&highlight=rikkert

Ondanks dat een abf zou passen ga ik denk toch voor de 9a, meer dan genoeg power lijkt me met een goede kop/nokken.
Ik heb al wat op het oog.

sciroccoGTII
01-11-2013, 18:19
Boring en slag van de 9a / abf is gelijk.
De abf heeft langere zuigers.


Niet helemaal correct, abf heeft langere drijfstangen dan de 9a 144mm zo komen er minder krachten op te staan op de korte hoek van de 9a stangen.

Style
02-12-2014, 19:59
Nee, daarom staat er deels :tongue:

Boring en slag van elke watergekoelde 1.8 (met een paar uitzonderingen daargelaten) is: 81 x 86,4mm
Boring en slag van elke watergekoelde 2.0 (met een paar uitzonderingen daargelaten) is: 82,5 x 92,8mm

Dus een 2E zou een zelfde Krukas hebben als de ABF ?
Nr zijn bijna het zelfde op de laatste letter na

Krukas 2E 053105101K
Krukas ABF 053105101H

Zit zo hier en daar is te neuzen of ik een ABF of KR op mijn 2E onderblok kan zetten.
Drijfstangen zijn wel gelijk bij de 2E en ABF en dan een setje zuigers natuurlijk mee veranderen.

gti_power
07-12-2014, 23:32
Kr nokkenassen pakken zijn scherper als de 9a,eigenlijk alleen de inlaat,ga zelf ook een 9a inbouwen met kr kop en assen en 50 mm inlaat dit zou 150 pk moeten geven met t koppel van een 2.0 en toerenbeuken van een kr.
Als je een 16v kop op een 2e zet dan krijg je een comp. verhouding va 8.1 dus ideaal voor turbo maar niet voor gezogen.

Johan1982MK1
07-12-2014, 23:47
157.1pk doet die van mij bij freddy cane. 16v 9a met kr nokken en digifant1. (En spaghettie 60mm uitlaatlijn)
Er kon meer uit zei hij maar mn krukasbout is losgelopen en de boel van tyd af. Dus terug gezet en laatsre runnen afgeblazen. Loopt mij hard zat zo. :D

Style
08-12-2014, 06:36
Kr nokkenassen pakken zijn scherper als de 9a,eigenlijk alleen de inlaat,ga zelf ook een 9a inbouwen met kr kop en assen en 50 mm inlaat dit zou 150 pk moeten geven met t koppel van een 2.0 en toerenbeuken van een kr.
Als je een 16v kop op een 2e zet dan krijg je een comp. verhouding va 8.1 dus ideaal voor turbo maar niet voor gezogen.

En als je de 16v zuigers ook in het 2E onderblok monteerd gaat de compressie dan weer om hoog even er van uit gaande dat daar dan het verschil zit.

kevin-mk2-1989
28-10-2022, 04:29
En als je de 16v zuigers ook in het 2E onderblok monteerd gaat de compressie dan weer om hoog even er van uit gaande dat daar dan het verschil zit.

Dus als ik het goed begrijp kan je zo een kr kop op een 2e blok plaatsen zonder dat de zuigers de kleppen raken?
Mvg

Johan1982MK1
28-10-2022, 07:20
Dus als ik het goed begrijp kan je zo een kr kop op een 2e blok plaatsen zonder dat de zuigers de kleppen raken?
Mvg

Nee, dat gaat niet omdat een 2E motor de uitsparing voor de kleppen in de zuigers niet heeft.

golfcabriolet
28-10-2022, 11:19
9a is korte slag en abf lange slag.
9a blok is korte,net zo als KR onderblok.
abf onderblok is langer


Boring en slag van de 9a / abf is gelijk.
De abf heeft langere zuigers.