PDA

View Full Version : Vliegwiel lichter maken.

1980navi
27-10-2013, 18:54
Hallo allemaal,

Ik ben een NZ motor terug aan het opbouwen en de volgende zaken gaan er veranderd worden;
- bike carbs
- kop bewerken
- ander nokkenas( 272°)
- andere uitlaat collector

Deze motor komt in een polo steilheck van 85, nu was ik mij aan het afvragen als het ook de moeite zou zijn om het vliegwiel lichter te maken of te wel gelijk ze zeggen, ze laten af te draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee, buiten dat hem sneller in toeren gaat wat zijn nog zowel de verbeteringen van een lichter vliegwiel.

Sven-GTI
27-10-2013, 19:04
mk2-vrt hier op het forum doet dat voor een klein prijsje :thumbup:

1980navi
27-10-2013, 19:57
Het lichter maken weet ik ook wel iemand, maar de vraag is als het veel verschil maakt??

Scully
27-10-2013, 20:00
Dat merk je zeker wel. Ik heb de mijne toen laten verlichten en balanceren door Emming, en de motor wou zeker sneller in toeren klimmen (ook zakken), maar was stationair nog wel stabiel, en sloeg ook niet af. Lijkt mij wel dat je je vliegwiel niet te veel moet laten afdraaien, anders krijg je die problemen wel.

Dub-Detail
27-10-2013, 21:40
Ik heb superlichte gebalanceerde chroom-molybdeen vliegwielen voor oa. dit type motoren.
Wegen net iets minder dan 3kg.
Voor meer info: info@dubdetail.com

Gr, Pim

Sjon
28-10-2013, 08:51
.

t3fastbackt4
28-10-2013, 10:45
Foto's

dragracer
28-10-2013, 12:10
Ik heb nog een Afgedraaid vliegwiel te koop ;)

Ik kan mn eigen advertentie hier niet goed meer terug vinden :rolleyes: daar staat ie in...anders doe maar een pbtje :D

MK2-VRT
28-10-2013, 14:36
Vliegwiel afdraaien 35 euro..

Er gaat meestal tussen de 30 en 35% vanaf, dan word hij niet te dun en is dan safe.

Ligt natuurlijk ook aan de massa ervan, een klein vliegwiel met amper vlees erop, gaat minder af dan een G60 en VR6 vliegwiel.

MelG60
28-10-2013, 14:40
Belangrijk is dat er geen breuklijnen in gedraaid worden en dat hij daarna gebalanceerd word op een krukas op een echte balanceerbank. Doe je dit niet dan krijg je vanzelf last van asymmetrische lagerslijtage, loslopende vliegwielen en dat soort problemen.

Marcski
28-10-2013, 16:17
Belangrijk is dat er geen breuklijnen in gedraaid worden en dat hij daarna gebalanceerd word op een krukas op een echte balanceerbank. Doe je dit niet dan krijg je vanzelf last van asymmetrische lagerslijtage, loslopende vliegwielen en dat soort problemen.

Dat hangt ook wel een beetje van het gebruik af. Mijn abf vliegwiel is door Hurricane afgedraaid en gebalanceerd, maar volgens hun was het voor een straatmotor echt niet nodig om de krukas mee te balanceren.

Style
28-10-2013, 16:54
Hier nog een foto van mijn afgedraaid vliegwiel dacht hier nog een DX onderblok te gaan gebruiken :shake: Zit nu onder de ABA ;)

http://s12.postimg.org/qgzukze7h/DSC_8096.jpg (http://postimg.org/image/rw1f9pfah/full/)

ewcaddymk1
28-10-2013, 17:10
Zeg Peter wat heb je hier met je werkbank uitgespookt :D

1980navi
28-10-2013, 17:21
Allemaal bedankt voor de reacties, hier bij mij in de buurt is wel een bedrijf wat dat doet.
Moet eigenlijk ook een ander koppeling steken of is de standaard koppeling voldoende?

Style
28-10-2013, 17:36
Zeg Peter wat heb je hier met je werkbank uitgespookt :D

Home made bank met uitsparing voor de karterpan :D

ewcaddymk1
28-10-2013, 17:49
:thumbup: Home made bank met uitsparing voor de karterpan :D

MK2-VRT
28-10-2013, 18:05

Wat bedoel je met breuklijnen ?

Hebben er al zeker tussen de 50 en 75 afgedraait, en dan specifiek van een G60 en VR6, nog nooit problemen gehad of gezeur.

Als hij goed uitgeklokt word, heb je ook geen slingering erin, dus ook niet naderhand, en dus ook geen onbelans.

Een vliegwiel ook ook nooit 100% recht, hetzelfde met de poulies..

MelG60
28-10-2013, 18:23
@Marcski: ik bedoel op een krukas aan een balanceerapparaat, jouw vliegwiel is bij Hurricane ook zo gebalanceerd. Dit is de enige manier om serieus te balanceren.

@MK2VRT: sommige zetten het verkeerde type beitel op een vliegwiel, je snapt toch wel wat ik bedoel?

Idd hoort een vliegwiel 100% recht te zijn, hoe krijg jij anders onbalans eruit? Poulies hebben veel minder dynamisch effect op een krukas en motorlagering dan een vliegwiel, kan je helemaal niet met elkaar vergelijken. Ik heb al tientallen probleemmotoren hier gehad met vliegwiellen afgedraaid door hobbyisten met schade tot gevolg. uitklokken op een draaibank is geen balanceren.

Marcski
28-10-2013, 18:53
Ah, óp een krukas, dat wist ik niet!

Romar
28-10-2013, 19:09
@MK2VRT: sommige zetten het verkeerde type beitel op een vliegwiel, je snapt toch wel wat ik bedoel?

Dit zal iig geen scheuren of breeklijnen opleveren hoor..

Sjon
28-10-2013, 20:37
.

MK2-VRT
28-10-2013, 21:56
Nee daarom Romar..

En zoals gezegd, hebben er al zat gedaan, zonder gezeur of problemen.

Als je hem tot een paar honderste uitklokt, erna afdraait, dan zit er naderhand ook geen slingering meer in..

Ook met het inkorten van aandrijfassen nog nooit gezeik gehad.

Een 2 massa vliegwiel die slecht is, is een erger verhaal, daar kan de krukas van breken, en die krachten zijn vele malen hoger.

En poulie of vliegwiel, onbalans is onbalans, hoe je het ook ziet..Is nooit goed.

1980navi
29-10-2013, 13:19
Toerental dat men voor ogen heeft, lijkt mij ook een bepalende factor.
Is 't voor een straatauto met max +/- 6500/7000 toeren of spelen we verder? :cool:

Sjon het is voor geregeld straat gebruik, om een beetje mee te spelen laten we zeggen :)

Dub-Detail
03-11-2013, 10:04

Dit zal iig geen scheuren of breeklijnen opleveren hoor..

@Romar:
Bij het afdraaien inderdaad niet, daar trek je met een verkeerde beitel alleen de groeven erin. Die later breuklijnen vormen voor scheuren.

@MK@-VRT:
Dan heb je de aandrijfassen nog nooit echt gebruikt.

Met dit soort zaken geld echt, hoe zuiverder je werkt hoe langer het heel blijft.

MelG60
03-11-2013, 16:05
Precies Pim, ik geef het maar aan maar sommige mensen willen alleen de goedkoopste oplossing horen.... ;)

richard-polo
03-11-2013, 16:13
Deze is wel goed :shake:

Een vliegwiel ook ook nooit 100% recht..

MK2-VRT
03-11-2013, 16:25
Dub Detail,

Dat zuiver werken en het maken ervan goed moet gebeuren is logisch, en dat gebeurt ook..

Wat die assen betreft, er word een bus over geperst en dan afgelast en gezorgt dat er geen slingering meer inzit.

En dat word op meer plaatsen zo gedaan, iets anders zit er niet in, of je moet ze al kant en klaar kopen op maat, 2 assen, massief ex homokineten € 800,-, het probleem is vaak dat niet iedereen de spines erin kan maken.

MelG60
03-11-2013, 16:49
Assen inkorten en met een bus aan elkaar maken is leuk als je er een motor van 40pk aan hangt en het niets mag kosten anders is het gewoon niet serieus te nemen. Ik heb al talloze mensen hier gehad die dachten zoiets wel te kunnen om dan na een hoop ellende toch maar een setje op maat te laten maken. 2x as op maat is iets van 350 euro.

MK2-VRT
03-11-2013, 22:34
Niet dom praten, maar goed lezen..Bus is ter versterking! Erna word hij afgelast, rijden ermee met 250 pk en niks aan de hand!

Vraag eens na bij techotrans, doen precies hetzelfde en geven GEEN garantie erop.

En niet het mag niks kosten, stom gelul, het probleem is dat het niet anders te maken is dan een set assen te laten maken, en gegarandeerd, voor 350 heb je geen op maat gemaakte massieve assen, vertel maar eens welk bedrijf dit maakt.

Hebben al 100 vliegwielen afgedraait en ook een aantal assen op maat gemaakt, en nog nooit gezeur of commentaar gekregen, of maak jij ze verkeerd omdat je er zo optimistisch over doet..

Dub-Detail
03-11-2013, 23:21
Die l(assen) houden het nog geen ronde uit bij serieus stunt- en vliegwerk.

Waarom?
de flex is uit de assen.
Ten eerste verzwak je de assen al door ze door te zagen.
Dan de bus erover om een beetje normale las te kunnen leggen met vaak een onjuist toevoegmateriaal.

Daarna worden er vervolgens extra zwakheden gecreëerd doordat er tijdens het lassen materiaal eigenschappen van de as veranderen in en rondom de las, dit heeft als gevolg dat het metaal plaatselijk bros wordt.
Bros is niet flexibel en kan niet tegen klappen en trillingen. En dat is nu net waar we deze assen aan bloot stellen.

Wil je het goed doen moet je voorverwarmen en na gloeien volgens vaste waarden en opwarm/afkoel tijden.
Maar dan nog is het half werk.

Zelfde geld voor afdraaien vliegwielen.
Waarom is het onveilig om standaard vliegwielen lichter te maken dan dat men al durft.
De treksterkte van het materiaal laat dit niet toe. Hoe dunner je het vliegwiel maakt hoe gevoeliger die word om door de centrifugaal kracht uit elkaar te spatten (desintegreren).

Hoe kan het dan dat er wel vliegwielen leverbaar zijn die ruim een kilo lichter zijn maar ook het 5 voudige kosten van de (normale) afgedraaide vliegwielen die men kan kopen?
Die worden gemaakt van een ander materiaal met een hogere treksterkte.
Het vliegwiel blijft nu wel heel.

Zo kan ik nog wel uren door tikken over bijvoorbeeld goedkope spruitstukken en andere mechanische bewerkingen. Bij echt goede tuning en maatwerk fabricage komt ook materiaalkennis kijken.

Een pisbak is van dezelfde HIGH QUALITY 304 STAINLESS gemaakt als de meeste (turbo)spruitstukken die worden aangeboden voor weinig.

Dus wat hebben we geleerd?
Goede producten zijn vervaardigd uit goede materialen met de juiste eigenschappen voor hun toepassing.
Goede materialen zijn duur en daarnaast is kennis ook niet gratis.

Dus echt tunen kost geld, en daar loopt het bij 99% van de tjoeners mis.

MK2-VRT
03-11-2013, 23:30
Dat hoef je niet te vertellen, is wel logisch, maar waar zijn die kant en klare assen te koop voor 350 ?

Dub-Detail
03-11-2013, 23:48
Ik kan dat soort assen leveren en Melchior denk ik ook.
Alleen is het probleem niet opgelost met deze assen.
Je verplaatst het alleen. Nu worden andere delen in je drijflijn het zwakste punt.

t3fastbackt4
04-11-2013, 03:22
Ben het helemaal met pim eens!
Een maat van me rijd 4x4 en rijd altijd wel iets kapot.
Hij heeft door de tijd alles verbouwe en verstevigd aan de aandrijflijn.
Het laatste wat dit jaar nog kapot kon gaan was de versnellingsbak zelf en die is ook heen gegaan.
Hij heeft uiteindelijk besloten dat hij de homokineten het zwakste wil houden omdat deze voor hem goedkoop zijn, en hij heeft er veel van liggen.
Ook zijn ze makkelijk te vervangen bij zijn nissan patrol.

Sven-GTI
04-11-2013, 12:14
Over het vliegwiel, hoe nauw komt dat balanceren? Want ik heb weleens een filmpje gezien (van een of ander tuningsbedrijf) waarbij het vliegwiel volledig in balans was. Totdat ze een verschillende, nieuwe en originele koppelingsets monteerde. Daarbij was er vaak erg veel verschil in balans, uit-balans eerder gezegd.

Dus dan heb je een perfect gebalanceerd vliegwiel, gooit er een random koppeling tegen en hoppa; onbalans...

richard-polo
04-11-2013, 14:40
zelfde koppeling monteren als voorheen, en anders opnieuwd balanceren...
da,s nog altijd goedkoper dan een in de soep gedraaide motor door onbalans ;)

Sven-GTI
04-11-2013, 15:29
Maar ik neem dat wanneer iemand (of de dealer) een nieuwe koppeling monteert, deze niet eerst met het vliegwiel gebalanceerd wordt?

MK2-VRT
04-11-2013, 21:34
Nee word idd nooit gedaan Sven..

@Dubdetail,

Zoals gezegd maakt technotrans de assen hetzelfde als mijn neefje het doet, GTO in heerlen ook op exact dezelfde manier..Dus dat moet echt geen probleem zijn.

Zelf nog met de tuner overlegd, hij zegt ook, assen gaan echt niet kapot, ook niet met 500 pk..En als je hem op het circuit niet kapot krijgt, gaat hij op de weg helemaal niet kapot, Logisch dat de rest het zwaar te voorduren krijgt, de kooi van de homokineten is het zwakste en zal ook snel kapot gaan..

Met de juiste setup gaat een bak ook niet kapot, zeker niet wanneer je een 6bak neemt ( 02M ), die 02A en 02J bakken zijn een stuk zwakker en sneuvelen eerder.

Maarja, elke hobby kost geld, en zeker als je gaat tunen ( niet heuts tunen ) kost het gewoon geld, als eens wat kapot gaat neem je dat voor lief, anders kun je beter origineel blijven rijden.

SciroccomTDI
05-11-2013, 09:39
Een vriend van mij had een Opel Corsa A, C20LET motor (2.0 turbo). Hij heeft diverse assen kapot gereden, braken allemaal bij de lassen over. Uiteindelijk hebben wij met Daewoo homokineten het voor elkaar gekregen, om met een gelaste korte, en de van een 1.2 (!!) originele lange as te rijden zonder dat het kapot gaat.

Ik zelf heb ook ingekorte assen, natuurlijk stukken minder vermogen..

Ik heb ooit een website gezien van een bedrijf, die kon assen "omslijpen" ... dus je brengt een dikke as daarheen, van een grotere auto of zo, en dan kunnen ze hem korter maken, en andere splines in slijpen. Echter, vraag ik me af, hoe zit het dan met carboneren/nitreren/ op een andere manier harden van de splines? want de buitenste harde laag wordt er af geslepen... en daaronder is het niet hard, maar taai... ?

Sven-GTI
05-11-2013, 18:29
Maaruh, moraal van het verhaal.. :D

Vliegwiel laten afdraaien, do / dont?
Want ik zit daar nog heel erg over te twijfelen, ik wil wel dat de boel heel en veilig blijft namelijk...

MelG60
05-11-2013, 19:08
Jawel maar alleen door iemand die er verstand van heeft en daarna laten balanceren, een kant en klaar vliegwiel kopen zoals Pim aangeeft is ook een goeie.

@ Scirocco: ik neem aan dat ze hem daarna laten harden, Als ik assen laat maken worden ze uit een staaf materiaal gedraaid en daarna worden de splines gestoken daarna gaan ze naar de harder.

SciroccomTDI
05-11-2013, 22:48
zo een vermoeden had ik al :)

trouwens, bij het verlichten van het vliegwiel verlies je dus massa (duh...), met als gevolg dat de temperatuur van het vliegwiel sneller en meer zal toenemen bij het koppelen.. met als gevolg een (iets) kortere levensduur van je plaat?

Sven-GTI
05-11-2013, 22:50
Ik gebruik een starre 6 plaats sinterbronzen koppeling. En rij max 4000km per jaar :D

Dus slijtage maak ik me niet zo druk om, maar ik wil geen vliegwiel door m'n schutbord naar binnen hebben :D

MelG60
05-11-2013, 23:17
Als je de motor ook nog op moet bouwen: krukas met vliegwiel en drukgroep laten balanceren; Anders het beste alleen vliegwiel met drukgroep laten balanceren.

richard-polo
06-11-2013, 12:57
Jawel maar alleen door iemand die er verstand van heeft .

:thumbup:

jorg-maashees
08-11-2013, 13:51
Ik heb het vliegwiel van mijn ex mk2 ook af laten draaien. Daarna is hij niet gebalanceerd.Hij rijdt inmiddels al weer 3 jaar en 50.000km rond, geen centje pijn :thumbup: koste mij 35 euro....en had er veel plezier van!

1980navi
12-11-2013, 17:32
Ik heb het vliegwiel van mijn ex mk2 ook af laten draaien. Daarna is hij niet gebalanceerd.Hij rijdt inmiddels al weer 3 jaar en 50.000km rond, geen centje pijn :thumbup: koste mij 35 euro....en had er veel plezier van!

:thumbup: :D

1980navi
12-11-2013, 17:35
Op het gemak dan eens uitkijken voor iemand te vinden dan hier in de buurt om het te laten afdraaien.

Allemaal bedankt voor de reacties en de info.

Sven-GTI
13-11-2013, 12:20
Van waar ben je uit belgie?

http://www.motorenrevisie-deckers.be in Essen

1980navi
13-11-2013, 19:44
Van waar ben je uit belgie?

http://www.motorenrevisie-deckers.be in Essen

Ik ben van het Limburgse, Tongeren om juist te zijn. Is een 15min van Maastricht.
Bedankt voor de Link trouwens :thumbup: