View Full Version : golf 2 gtd met rotte dorpel
nacmlamerikx
05-11-2013, 16:29
Ik heb eens een vraagje.
Ben al langer op zoek naar een golf 2 gtd. Nu ben ik er een tegengekomen voor een goede prijs. Na even telefoneren met de eigenaar zei hij dat de golf een rotte dorpel heeft. Is het moeilijk om dit te repareren? Liefst wil ik het zelf doen, maar ik heb minimale laservaringen. Kan veel beter overweg met een motorblok :) Ik heb op winiparts.nl gekeken, daar kun je dorpels bestellen (voor 18euro), moeten die dan nog aangepast worden?
Weet niet of het de moeite is want de wagen heeft 315xxx km en een rotte dorpel. Zaterdag ga ik waarschijnlijk eens kijken, maar ik had graag jullie mening gehoord.
Groetjes, Nick
StefTurboDiesel
05-11-2013, 16:47
Ook in het bezit van een GTD, leuke auto's!
Gewoon laten lassen? ik heb een stukje van mijn dorpel en de onderplaat voor 25euro laten lassen bij iemand die het als hobby doet.
wel opletten welke dorpel je hebt.
de meeste stukken die je koopt, zijn overzetstukken. je zet ze dus over de roest heen :screwy:
dorpel is in feite een heel makkelijke vorm. rechte plaat, 2-3 plooien erin en gedaan. beter koop je een plaat, plooi je die op maat, slijpt het rotte eruit en zet er deftige normale plaat voor in de plaats.
je hebt ook rot en rot hé. wat bij de meeste rot is, is bij mij een klein plaatje zetten, wat bij mij rot is... wel, dan is er meer weg dan het dorpelplaatwerk maar ook alle plaatwerk en bodem erachter.
verder is het ook van belang WAAR die dorpel rot is. als het bij de achterwielrand is, dan is het 2keer niks. dit is gerot omdat de wielkast aan de binnenkant ook slecht is (opletten als de tankvulbuis ook los zit, dan is het plaatwerk erachter ook weg en komt er daar water binnen die de dorpel deed rotten).
als het vooraan is, komt het meestal door een lekke voorruit/paravaan en is waarschijnlijk de bodemplaat ook al deftig heen
nacmlamerikx
05-11-2013, 19:40
Ik heb al een vriend ter beschikking die alles voor mij wil oplassen. Nu is alleen nog de vraag wanneer dat ik echt van de verkoop moet afstappen, want ik heb zelf geen idee hoe ik het beste het laswerk kan inschatten (wil liever geen flinstones auto). Als ik het goed begrijp is de dorpel het gedeelte waar je de krik onder zet, en dat is gewoon plaatstaal? Dat is geen chassis-balk zal ik maar zeggen. Want kan ik er daarna opdoen? Laagje roetex en dan kleur?
dorpel is meestal het deel onder u deuren.
dit zijn een 3-4 platen die in een bepaalde vorm aan elkaar gelast worden zodat het geheel ook een stevige balk wordt.
de chassisbalken onder de auto overlappen het gedeelte van de dorpels in de vloerplaat zodat de hele bodem eigenlijk 1 stijve plaat wordt.
als die platen dus wegroesten, is de sterkte ook weg van die dorpel en de hele auto. het is dus wel een balk (een chassisbalk is ook maar een geplooide plaat die tegen de bodem werd gelast)
ik las er een stuk in, werk dan af met strijkmastiek (geeft een ruwe look en verbergt de hele lasnaad. daarna anti steenslag of andere grove structuurvorm en daarna kan je carosserielak gebruiken.
ik blijft gewoon bij die zwarte anti steenslag laag. sluit mooi aan op de wielrandjes dan
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0120.jpg
StefTurboDiesel
05-11-2013, 20:57
De hele dorpel aan de linkerkant zag er roestig uit, maar niet rot geroest..
Wat heb ik nou gedaan?
goed kaal geschuurt, en hupsakee een volle bitumen spuitbus leeg gespoten.
klaar is kees! nooit meer een roestvlek gezien :D
nacmlamerikx
05-11-2013, 21:12
De hele dorpel aan de linkerkant zag er roestig uit, maar niet rot geroest..
Wat heb ik nou gedaan?
goed kaal geschuurt, en hupsakee een volle bitumen spuitbus leeg gespoten.
klaar is kees! nooit meer een roestvlek gezien :D
hahahaha! Ik hoop dat het bij die ook zo is dan! Ik ga zaterdag even kijken, als het wat is betaal ik een voorschot en kom ik hem daarna ophalen. Zal wel foto'tjes maken. Het wordt tijd voor een nieuw project. :thumbup:
nacmlamerikx
08-11-2013, 16:24
Ik heb vandaag foto's gekregen van de roest, dacht toch even eerst wat info te vragen voor ik 150km naar daar ga rijden. Hier zijn ze. Zit dus niet in de dorpel maar in de bodem, moeilijkheidsgraad?
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=e3716ae193&view=att&th=1423836e2e82f52a&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P86AtJkT33PLacTjLGd0HXe&sadet=1383923917921&sads=vV0sY9WwF0fEN-no-RT7QJMWbKw
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=e3716ae193&view=att&th=1423836e2e82f52a&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P86AtJkT33PLacTjLGd0HXe&sadet=1383924252192&sads=ienEYcdYzcrtlqK8N2apGnENU2M
je kunt geen foto's plaatsen vanuit je mailbox ;)
ben nu wel eens benieuwd naar de fotos :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.