PDA

View Full Version : 1.4 16v vervangend blok?


huinkroese
22-11-2013, 17:33
Nou m'n Lupo staat inmiddels al een tijdje stil en nu m'n Multivan klaar is is het tijd om deze weer eens te gaan fixen.

Even kort het probleem;
Begin juni tijdens een ritje ging het olielampje branden vlak na te hebben getankt. Ik kon meteen stoppen, olie gepeild en daar mocht wel iets bij.
Bijgevuld en niks aan de hand, tot ik 10km verder wéér een brandend olielampje kreeg. Weer aan de kant gezet en ANWB maar gebeld, lang verhaal kort; het blok krijgt de olie niet rondgepompt want hij heeft wel genoeg olie maar geeft toch een melding dat dit niet het geval is.
Het enige wat ik me nog kon bedenken was dat de oliedruksensor misschien niet meer fris was dus die heb ik vervangen maar ik vrees dat er meer speelt.
Heb de Lupo 3 1/2 jaar geleden gekocht maar heb het idee dat de kilometerteller heel veel is terug gezet. Wat ik lees over versleten 1.4 16v motoren komt bekent voor; rammelend/tikkend lopende motor die behoorlijk olie verbruikt. Reed op zich prima maar ik wil nu meteen maar iets frissers erin of evt. een andere Lupo.

Het gaat om een 1.4 16v uit december 1998 met motorcode AKQ en nu vind ik op onderdelenlijn verschillende AKQ's maar veel meer andere versies, zowel 75pk als 100pk.
Nu vroeg ik me af; is het handig om precies hetzelfde blok te zoeken of maakt dit niet zoveel uit? Ben ooit wel eens bij de dealer geweest en dit is een vroeg type wat ze niet kunnen uitlezen, denk zelf dus dat een AKQ de veiligste optie is.
De vervolgvraag is dan; waar in de buurt van Arnhem/Ede/Nijmegen/Doetinchem zou ik mijn motor kunnen laten wisselen en meteen even een nieuwe koppeling laten monteren? Iemand ervaringen met een beetje goede garagist die dit aan kan?
Bij de dealer ga ik het niet eens proberen maar als er mensen zijn met tips dan hoor ik het graag.
Als het ook een 100pk versie kán zijn (heb een AQQ gezien) en dit kan plug-n-play dan zou ik dat ook wel leuk vinden maar alleen als het niet teveel gezeik geeft.
Vind het gewoon een ideaal karretje en als het allemaal een beetje rond de €1000,- dan wil ik het wel overwegen.

Thanks! Huin

René
22-11-2013, 17:43
Heb je de aanzuigzeef al gechecked van de oliepomp?

huinkroese
22-11-2013, 19:39
Nee nog niet aan toegekomen, kun je daar een beetje bij met een krik eronder of moet ik 'm even naar een brug zien te krijgen om dat te checken?

huinkroese
22-11-2013, 19:40
Waar zit die aanzuigzeef eigenlijk, ik dacht dat ik alleen een carterplug kon losdraaien op zoek naar black sludge...

René
22-11-2013, 20:07
Als je oliepomp de olie niet door je blok gepompt krijg, kan je gaan twijvelen of hij wel genoeg "vreten" krijgt. Komt wel vaker voor dat zeefjes dicht gaan zitten...is ook een kwaaltje bij de 1.8T`s.

Aanzuigzeef zit aan de zuigbuis van de oliepomp. Dan moet je carter er dus onder vandaan...of met een anuskijker via je carterstop naar binnen :)

Verder vond ik deze nog:

http://www.amtgarageforum.nl/skoda/fabia/olie-lampje-gaat-branden-geen-oliedruk-31922.html

Polo1w
22-11-2013, 20:09
Als je carterpan eraf schroeft, dan zit daar de oliepomp, met de aanzuigzeef erop.
Ow, tegelijk zie ik

huinkroese
22-11-2013, 22:09
Thanks René en Polo1w!
Daar kan ik wat mee, eerst de carterpan er maar eens onderuit en als dat niet genoeg is dus de cilinderkop maar eens loshalen. Heeft 'flushen/spoelen' nog zin?
Dat was nog de tip van de man van de ANWB; olie eruit, spoelolie en nieuw filter erin, half uur stationair laten draaien, olie en filter er weer uit, gewone olie en filter weer terug. Iemand ervaring mee?

Audi1981
23-11-2013, 13:17
Als je oliezeef dichtgekoekt zit is er maar één manier om het zeker te weten; loshalen!

martiepartie
23-11-2013, 13:53
Als de zeef verstopt is, kan flushen wel eens tot extra schade leiden.. Aangekoekte olie die losgeweekt wordt en in een kanaaltje vast komt te zitten. Heb ik met mijn ex golf3 gehad.. Eerst inspecteren en schoonmaken, dan pas toevoegingen gebruiken is mijn devies.

huinkroese
23-11-2013, 17:13
Goeie tips allemaal, super fijn!
Ik ga er eens mee aan de slag deze week, laat wel even weten of het een beetje lukt ;)

wob8v
23-11-2013, 21:48
Waarom doe je de ombouw niet zelf? Als je voor die optie ga. Als er eenzelfde motor in moet wil ik dat eventueel wel voor je doen voor weinig.

huinkroese
23-11-2013, 22:28
Tja, zelf... dat is me net weer wat lastig.
Heb het gewoon nog nooit gedaan en weet niet hoe lang zoiets normaal gesproken duurt. Ook zou ik het wel handig vinden om alle riemen, snaren, filters etc. en de koppeling te vervangen en ik wil wel graag dat het degelijk gebeurd.
Ik probeer eerst de prop olie maar eens los te krijgen en het blok open te halen, kan het daarna altijd nog een keer volledig los mocht dat nodig zijn, dan laat ik het wel weten, zou wel fijn zijn!

MK2-VRT
23-11-2013, 22:53
Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.

huinkroese
24-11-2013, 14:43
Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.

Aha, ik wist niet dat de ECU en kabelboom specifiek waren voor het blok waar ze aan vast zitten.
Dan komt vervangend blok even op een laag pitje te staan. Kijken hoe ver ik zelf kom.

Polo1w
24-11-2013, 15:17
Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.

Kabelboom en ecu alleen bij andere motorcode, bij precies dezelfde motor kan je alles van de huidige motor gewoon her-gebruiken..

En nog wat, als de motor al olie verbruikte, en "rauwig" liep, dan had ik zeker weten gekozen voor òf een revisiemotor, òf een vd sloop, maar dan wel met garantie, en duidelijke kmstand e.d.
Weet vrij zeker dat jouw motor veel meer schade heeft opgelopen dan dat in eerste instantie lijkt, zoals mk2vrt ook al zei. En dat de huidige motor fixen uiteindelijk veel meer kost als een andere plaatsen.
Dat van die oliepomp wist ik niet, grappig, heb er toch wel flink aantal losgehad onderhand, maar nooit lupo's. :shake:
Aanzuig zeef zit neem ik aan wel onder in pan lijkt me??

Succes!

MK2-VRT
24-11-2013, 21:55
Aanzuigzeeg zit idd in de pan, maar zo'n zelfde oliepomp zit ook gemonteerd in o.a. de ibiza motoren :D ( Zijkant krukas )

http://img809.imageshack.us/img809/2521/ndms.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/ndms.jpg/)

René
24-11-2013, 22:05
Schottenpomp?

richard-polo
25-11-2013, 08:25
sikkelpomp

huinkroese
26-11-2013, 13:03
Ah, da's interessant om te lezen!

Heb dit weekend een planning gemaakt om te kijken wanneer ik verder kan met de Lupo maar dat gaat gewoon te lang duren, op z'n vroegst in februari weer tijd.
Knoop maar doorgehakt; Lupo gaat eruit.

Het is vervelend omdat ik niet precies weet wat er nou aan scheelt, olie verbruikte het blok wel maar niet constant. Rauw of klepperend liep het blok ook niet echt maar een ruilmotor is absoluut het makkelijkst.
Het ontbreekt mij gewoon aan de kennis en hoe leuk het me ook lijkt om het beter te begrijpen heb ik hier nu de tijd niet voor ivm. opstart bedrijf.

Bedankt voor de input, ik zal in mijn verkooptopic even verwijzen naar deze thread.

> Te koop: Lupo 1.4 16v met motorschade (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1498220#post1498220)

MK2-VRT
27-11-2013, 13:22
Misschien ook nog handig voor iemand anders :

http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-vast-gelopen-1-4-16v-repareren-t140843.html

Op de laatste pagina ook de carterventilatie slang + afscheider die vaak dicht gaat zitten.

huinkroese
04-12-2013, 16:55
Nou, Luup word gesloopt :(

Baal er wel van maar ga nu op zoek naar een beetje nette 3L :thumbup: