View Full Version : Vraagje over koelingsysteem
SergioVW
14-12-2013, 15:03
Yuu
Trotse eigenaar van een Golfke II gtd, pas een weekje geleden gekocht.
Met wat werk aan de carroserie maar de motor lijkt mij wel oké..
Zit met een vraagje, toen ik de auto kocht kreeg ik een zwarte koelvloeistof dop mee, op het expansievatje zat al een blauwe.
Merkte ik dat als je met de blauwe dop goed doorrijd/of rustig rijd maar meerdere kilometers maakt, dat mijn radiatordarm echt hard maar dan ook hard is, niet te knijpen.
oké een dagje laten afkoelen, motorkap open en wat voel ik? dat mijn darm niet helemaal luchtvrij was, dus er zat nog druk.
Heb de zwarte dop dan maar uitgeprobeerd, darm word niet meer steenhard,en zodra de motor uitstaat is er binnen de 10min geen lucht meer in de darm. Maar aangezien de retourslang goed circuleert spettert dat water tegen mijn dop aan waardoor er dus een lek ontstaat aan de schroefdraad van de dop. (dacht er dat het water te hoog zat, maar dat is niet zo)
Rara, wat is het nu? koppakking? de 2dopjes die slecht zijn?
ps; Olie is proper mooi zwart,rookt niet wit bij warme motor,koelvloeistof is mooi roze zonder olie vlekjes/vuil.
Heb nieuwe thermostaat gezet,nieuwe sensoren.
Hoort het wel..
Groetjes
Sergio
StefTurboDiesel
14-12-2013, 18:50
Volgens mij heeft dat niet met de koppakking te maken hoor. Als alles proper is. Een beetje bijvullen moet geen ramp te zijn.. Elke oude wagen heeft daar last van dat je een 300ml moet bijvullen.
Koop een nieuwe zwarte vuldop, normaal moet het dan in orde zijn
Johan1982MK1
14-12-2013, 19:24
Een koelsysteem is een gesloten systeem en moet dus gewoon dicht zijn, ongeacht zijn leeftijd.. Als hij koelvloeistof verbruikt is er iets aan de hand.vdus alle slangen en radiateur controleren op lekkages. Een motor die lang stil heeft gestaan kan de koppakking ook verrot van zijn.
SergioVW
14-12-2013, 19:31
Bijna al mijn voorbije auto's had ik een klein beetje verlies waardoor het tussen min en max schomelde. Elke zondag bijvullen tot max.
@Stef, wil niet "gekloot" worden door de vw dealer. Die dop kost daar 20eu. Heb op een website eentje gevonden voor 7,50eu. Heb ze al besteld ;)
mark1991
14-12-2013, 19:37
Hoi sergio,
Ik vrees voor je koppakking, de blauwe dop dicht waarschijnlijk wel af.. alleen nu word de druk in je systeem veel te hoog... Met de blauwe dop dicht hij niet af en word de druk niet zo hoog in je koelsysteem.. word de slang dus ook niet zo hard maar dan gooit hij de koelvloeistof eruit.
Als ik in jou schoenen stond zal ik gewoon even een koppakking test laten doen bij een garage. Duurt 5 minuten en dan weet je zeker of je koppakking kapot is of niet.
gr mark
SergioVW
14-12-2013, 19:43
Beste,
Koelvloeistof wordt er niet uitgegooid voor de duidelijk..
De retourslang spuit zo "krachtig" dat het door mijn zwarte vuldop terecht komt. De vloeistof wat gewoon in het flesje zit blijft netjes op zij plaats staan. Dus ik zie niet dat het de koppakking zou zijn. Veel buurtbewoners gevraagd en ze zeiden dat het niet kan. Anders rookt die wit constant en vermogensverlies enz.. De Golf rijd zo als het hoort. Koppakking test is gedaan. Niets gevonden. Geen schuim niks..
Misscien dat de blauwe dop tegen hogere drukken pas opengaat dan bij de zwarte..
Gr
Johan1982MK1
14-12-2013, 20:11
Er zit idd wel verschil in de blauwe en de zwarte. De zwarte zie je vaak op oudere modellen. Ik heb lastst ook een blauwe op mn eigen gezet. Volgens mij werkt deze ontluchting beter maar pin me er niet op vast..
SergioVW
14-12-2013, 21:15
Inderdaad.
De blauwe dop is denk ik voor hogere drukken, alhoewel ik daar geen informatie op terug kan vinden. Afwachten is de boodschap.
Mocht het de koppakking zijn dan komt het wel later, wanneer de auto constant wit rookt of sludge zie ofzo..
Zolang de druk maar weg kan is het in mijn ogen in orde.
heb een nieuwe zwarte dop besteld, kijken hoe die het gaat doen.
ps; Bij andere auto's is het weer totaal anders, mijn oom zijn Benz (oldtimerke) is die radiatordarm altijd mals, staat nooit op druk,ook bij hete motor :screwy:
Gr
Johan1982MK1
14-12-2013, 22:59
Let ook op de motor olie.
als deze grijzig wordt kan er ook een koelvloeistof lek zijn.
StefTurboDiesel
15-12-2013, 11:10
Indd, grijzig kleurtje = foute boel.
En schrik je niet af van olie verbruik, deze motoren kunnen wat aardig verbruiken.
Voor de rest zijn deze G(turbodiesels) goede wagens.
Heel makkelijk te motor-tunen, omdat alles mechanisch is.
Maar als je 80pk genoeg vind, dan zou ik er niets aan veranderen ;)
SergioVW
23-12-2013, 20:30
Het rare is, dat wanneer ik mijn reservoirdop los heb, dat het water mooi blijft liggen, dus het spettert er niet uit.. Dan kan het niet de koppakking zijn denk ik..
Ik rijd nu een Golfje diesel uit 1985 (ook een paar weken geleden voor nop gekocht en echt in nieuwstaat) en daarvan zijn de slangen heet maar niet hard. Echter ik heb ook jaren geleden eenzelfde golfje gehad en die had wel keiharde slangen....ook ik dacht dat toen de koppakking kapot was en heb een test laten doen: niets aan de hand! Mijn huidig golfje heeft een zwarte dop.
ewcaddymk1
24-12-2013, 08:28
is je waterpomp wel goed?? geen goede doorstroming dus geen goede koeling dus temperatuur hoog dus druk ook hoog
Nieuwe type dop is blauw, zwart wordt niet meer geleverd door de dealer vertelde een baliemedewerker me.
SergioVW
24-12-2013, 14:46
Beste,
Hoe herken je een slechte waterpomp? Mij werd er gezegd als deze zou lekken stuk is.
De retourslang (die hele dunne die boven je radiator zit en naar je expansietankje gaat) blijft matig stromen, bij stationair draaien zwakke straal en bij gas geven begint het krachtiger te worden. Is dit goed?
Ik heb een oom die dezelfde symptonen gehad heeft met een kmstand van 380 000. Geen koppakking die stuk was zei hij.
Vind het raar...
Klopt de blauwe zijn de nieuwe type doppen. die heb ik er momenteel nu op vast gedraaid.
SergioVW
28-12-2013, 13:58
Vandaag de kap eens open gedaan, zie ik dit?
Is niet puur koelvloeistof, er zit G12+ Long Life in maar er zit ook water in. Is dat normaal dat gebubbel?
Kan misschien zijn omdat het water een lager kookpunt heeft dat het zo bubbelt?
De rest doet het prima, fan gaat aan.
Verlies alleen onder de dop water.
http://www.youtube.com/watch?v=FzLPYw2tH7g
Op een ander forum lees ik dit ; ''Je motor wordt warm en door de rijwind wordt je koelwater gekoeld. Het radiateursysteem staat onder een bepaalde overdruk en daardoor is het kookpunt van de koelvloeistof verhoogd.
Zogauw jij stil gaat staan ben je de koeling van de rijwind kwijt en de motor wil toch zijn warmte kwijt. Dus het koelwater wordt weer iets warmer en zet nog iets uit. Dat wordt je expansievat ingedrukt waar de normale atmosferische druk heerst. Het warme koelwater krijgt daar de kans om te koken en dat zijn jouw borrels.''
SergioVW
28-12-2013, 18:54
De retourslang open gemaakt. Krachtig met de mond erin geblazen. Terug bevestigdop het reservoir, water bijgevuld. Koelfan 1x laten af gaan voor de ontluchting. De ZWARTE dop er weer op. 45km snelweg gereden. Moest ik een stevigbergje op, zag ik meteen dat de temp snel naar rechts begon uit te wijken. Snel aan de kant. Zag de stoom uit m'n motorkap. Reservoir was dus leeg aan het geraken, inmiddels water bijgevuld en de BLAUWE dop uitgeprobeerd, meter bleef in het midden, maar de radiatorslang is hard. En bij koude motor is er nog steeds druk.
Wat is hier gaande? Alle 2 doppen slecht?
StefTurboDiesel
28-12-2013, 20:50
Is een vreemd probleem. Is de druk die er nog op de slang zit met blauwe dop even hard als bij warme motor of is die een beetje slapper geworden?
SergioVW
28-12-2013, 20:54
De radiator slang wordt beetje slapper, je kan het nog inknijpen maar drukloos is het niet.
Schaamde me kapot toen ik op de pechtstrook zat,je ziet serieus al die hoofden naar je kijken van ''ah een oud Golfje, ideaal voor oud ijzer'' dat beeld krijgen ze..
Maar goed, zal er zo mee blijven rijden met de blauwe dop. Door de druk zakt het pijl onder het minimum, maar zolang ik geen waarschuwingslampje krijg, ga ik ook niks bijvullen :)
SergioVW
29-12-2013, 09:47
Niemand tips?
Is er bijvoorbeeld iemand die het ziet zitten om samen met mij de koppakking te vervangen?
Misschien is dat de oorzaak. (temperatuur gaat bijna op max en verliest met zwarte dop, en met blauwe dop staat die op 3/4 en is er veel druk op de slang maar spuit niet eruit)
Gr
VwGolfMK2VW
29-12-2013, 10:26
Ik zou eerst even een koppakking test doen zoals hierboven gezecht wordt..
Dan ga je niet onnodig dingen vervangen en kun je bepaalde vermoedens uitsluiten.,
er staat al een fout hierboven.
in je reservoir staat geen atmosferische druk maar dezelfde overdruk als in je radiator. alleen zit er ook lucht in je reservoir en die kan je bij elkaar drukken als het water uitzet (als je de dop losdraait, zou die moeten sissen).
waar die andere website over spreekt is een overloopreservoir. vroeger liep dat via de overloopslang gewoon weg en was je het kwijt. daarna hangden ze daar een reservoir aan, wordt de druk te hoog, laat de radiatordop het overtollige water weg. koelt de motor af, dan kon het via de radiatordop teruglopen door het vacuum in de radiator. dit is een heel oud principe die de golf2 niet meer gebruikt. bij ons staat de expansiereservoir ook op druk en heeft de radiator zelf geen dop meer.
men capri heeft wel nog zo een radiator met overloopleiding (bij mij liep het water ook weg, maar heb een oude ruitensproeiertank omgebouwd als opvangbak, de donkergrijze)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/capri2/gallery/motor/640/Pcdv1005.jpg
als je zwarte dup niet goed afsluit, dan heb je geen overdruk op je water en begint het water te koken op 99gr. dan spat al het water er ook uit en krijg je een hoop stoom.
als je dop WEL goed afsluit, dan komt alles op hogere druk, je krijgt GEEN kokend water en ook geen stoom en alles wordt keihard.
alleen als er echt iets zou foutlopen en de druk loopt veel te hoog op, moet die dop wel de overdruk aflaten (lees: LUCHT aflaten).
check ff je rubber van je dop eens na of die goed kan aansluiten.
is de reservoir nergens aan de schroefdraad ofzo gebarsten?.
ik hoef GEEN water na te zien bij mijn golf. half jaar geleden de waterpomp laten vervangen en toen werd alles bijgevuld, nu nog steeds staat alles schoon tussen min en max. heb er ondertussen toch al +10k km mee gereden
SergioVW
29-12-2013, 14:49
Klopt als je de dop eraf hebt kookt het sneller..
Ben daarnet aan het industrie terrein geweest en daar staan te ontluchten ( zodat ik de buren niet wakker maak)
Zie ik af en toe schuim vorming uit het retourslangetje komen bij gas geven? En bij stationair draaien verdwijnt die straal soms in lucht voor een secondje. Heb vaak aan de thermostaat-slang en aan de radiator-slang staan te knijpen zodat er eventueele ''luchtbellen'' in het systeem zullen verdwijnen. Koelfan 4x laten af slaan. Met af en toe goed gas geven zodat het sneller gaat.
Heb aan de uitlaat mijn hand erop gehouden, lekker warm maar geen vocht.
Reservoir is eentje die ik van de sloop heb meegenomen.
(Vind het vreemd dat een particulier garage zei dat het de koppakking is zonder echt een diepe test te ondergaan. Hij voelde gewoon aan de slang, en zei van ''jah je hebt een lekke koppakking'' terwijl als de motor afgekoeld is, de druk op de slang voor een grotendeels verdwenen is)
StefTurboDiesel
29-12-2013, 17:53
Als het de pakking zou zijn, dan moest allang je radiatorslang eraf gesprongen zijn van de druk. Mijn oom ( Ford Mondeo'ke turbo diesel van '94 ) stond vrijdag met pech toen hij terug kwam van de keuring, die slang sprong van de druk er af.
Heb em naar huis gesleept, auto nagekeken met een monteur, kwam hij tot conclusie dat de pakking stuk is.
Dus met andere woorden; Niet te snel een beslissing nemen, controleer eerst alles vooraleer je grote kosten gaat uitgeven voor niets.
Controleer radiateur, ververs je moderne koelvloeistof in gewoon antivries, en vervang je waterpomp.
dan scheelt er ook iets aan. als de koppakking kapot is, komt er weliswaar meer druk op het systeem, maar zou de dop de overdruk gewoon moeten aflaten en mogen er GEEN leidingen kapot of los springen.
dus daar werkt de overdrukfunctie van de dop niet meer.
lekke koppakking kunnen ze heeel eenvoudig testen in een garage. die hebben zo een toestel die aan het water kan zien of er uitlaatgassen bijkomen. normaal loopt de motor ook heet dan.
radiatordarmen kunnen heel hard worden van de druk, en kunnen best heet worden zonder dat er een probleem is. als je verder geen problemen hebt, zou ik alles zo laten. niet direct koppakking gaan vervangen als het niet nodig is.
je kan eventueel eens een andere dop gebruiken (wissel bv eens met iemand die geen problemen heeft. kan die direct u dop testen, en weet jij of jouw motor zich we goed gedraagd met zijn dop
SergioVW
01-01-2014, 20:16
Defect gevonden, het was de waterpomp die aan het ''overlijden'' was.
de waterstraal van de retourslang bleef niet constant, deze verdween een secondje en daarna kwam er weer water eruit.
Hersteld, nu voorlopig geen problemen meer met de koeling :)
Even een vraagje (onnodig om een nieuw topic erover te gaan starten)
Ik heb een volledige dieselpomp mee gekregen van een kameraad, waarvan die 4 schroefjes om de boostpin eruit te kunnen halen niet open gaan, heb van alles geprobeerd (behalve geen elektrische schroevendraaier-machine)
Korte schroevendraaier, een lange, smalle platte, brede platte.. Niks! help!
Een hoop WD40 erop gespoten, schroeven komen nog steeds niet los ( en zijn een beetje afgebrokkeld)
Wat kan ik het beste doen, om die 4 schroeven los te krijgen?
passende schroevendraaier insteken, met hamer op tikken.
dan met 1 hand kracht zetten om los te draaien en met hamertje verder tikken
of, perfect passende bit insteken, koppelstukken gebruiken zodat de ratelsleutel erop kan. pomp goed vastzetten, volle gewicht op de ratel duwen en dan aan de ratel draaien. kan je VEEL MEER kracht zetten
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.