PDA

View Full Version : voorruit demonteren EN monteren golf 2

Golfzilla
22-07-2005, 21:21
hey hallo mensen.

omdat mijn auto volgende week gespoten word, zal deze natuurlijk ;) gestript worden :D nu wil ik alles zelf doen (het strippen dan) en heb alles al gedaan alleen de voorruit nog niet, dit heb ik nog niet goed gedurfd want weet de aanpak niet echt.

ik heb al wat afgezocht hier op het forum, maar vind alleen iets bruikbaars voor de golf 1, geldt dit ook voor de golf 2??? of wie heeft er tips???

ik denk zelf dat ik de oude rubber kapot snij om de voorruit te behouden, en dat ik dan een andere voorruit-rubber haal op de sloop om terug te zetten. Het gaat om een raam in rubbers, dus geen gelijmd raam.

dit had ik gevonden over de golf 1:

Je post onder Golf / Jetta 1?

Dan kan je m zelf vervangen...

-Oude ruit eruit drukken (sneuveld gegarandeerd, dus deken over de motorkap leggen, in de auto gaan zitten, voeten tegen de ruit, (in de hoeken beginnen) en gewoon eruit stampen!)

-Troep opruimen, rubber schoonmaken, niet te hard schrikken van roest, roest behandelen etc etc etc etc..

-Ruit rubber insmeren met Dubro/Dreft what ever voor zeep (daar waar het rubber weer in het metaal moet komen staan, dus niet waar de ruit inkomt)

-Voorruit in het rubber zetten

-rubber van 'rond' touw voorzien: beetje dik, rond koord: helemaal rond het rubber in de rand leggen

-Voorruit op z'n plek leggen, met het touw aan de interieurkant. (eindjes aan de onderkant houden)

-Voorruit met de onderkant in de 'rand' zetten, zodat daar het rubber al goed zit

-langzaam het touw onder het rubber uit trekken: 1 kant vast houden, andere kant trekken, zodat het rubber langszaam om het raamframe/randje vouwt

-voorzichtig in de hoeken: daar moet je gewoon flink hard trekken

-met een schroevendraaier of duim of mesje mee helpen

-als de ruit helemaal erin ligt, met het rubber helemaal goed overal over de randjes, dan kan je de ruit op z'n plek aanduwen, stompen of wrikken.. ja echt

Johan-dtc
22-07-2005, 21:55
t zelfde verhaal voor de type 1 is gelijk aan dat voor een type 2, de ruit zal in 9 van de 10 gevallen sneuvelen, de beste oplossing zei je zelf al, rubber kapot snijden en dan nieuw rubber halen

Golfzilla
22-07-2005, 21:57
hoe zit het eigenlijk met dat binnensterubber/inlegrubber wat rondom zit?? dacht dat er een soort rubber in het rubber lag/zat klopt dit??? en hoe dit monteren etc??

Jurgen Santana
22-07-2005, 23:36
Rubber is een geheel.

vwjopie
23-07-2005, 06:27
idd het rubber is 1 geheel...

ik demonteer ruiten heel erg vaak ivm me werk...

daarvoor neem ik gewoon een kunstof wig (1 die van keihard kunstof is) en dan druk ik van binnen uit het rubber om de sponning en dan kan je de ruit er zo uitpakken als je de zijkanten en de onderkant gedaan heb...

de kans dat de ruit sneuvelt is dan nog steeds aanwezig maar ruiten in rubber zijn niet duur...
heb pas nog de ruit van me vaders Golf vervangen en dat koste geen drol... (vind ik)

het rubber lossnijden is ook een goede optie maar dan moet je even een rubber halen...

Koen is sleeping
23-07-2005, 13:46
Ik haat glas in de auto. Dus ik doe het omslachtig, maar wel met resultaat!

Men neme een bak spijkers of schroeven met een wat grotere kop. Wip het rubber aan de binnenzijde een stukje terug en haak de kop van een spijker achter de rand waar het rubber omheen hoort te zitten. Doe dat om de 5 cm en je zult zien dat je ruit vanzelf los komt na een rits spijkers. Als je er de tijd voor neemt en niets forceerd overleven zowel de ruit als het rubber als je lak de hele operatie.

(Pfoe, hoe omschrijf je zoiets nu eigenlijk duidelijk?)

vwjopie
23-07-2005, 15:22
hele goeie koen als je alle tijd van de wereld heb...
maar zeker een goeie oplossing...

Koen is sleeping
23-07-2005, 16:17
hele goeie koen als je alle tijd van de wereld heb...
maar zeker een goeie oplossing...

Als je pech hebt ben je een dik half uur bezig. Maar hoe lang ben je bezig om een nieuw rubber of ruit te halen? Laat staan alle glas uit je auto stofzuigen?

Jurgen Santana
23-07-2005, 16:18
Laat staan alle glas uit je auto stofzuigen?

Een Golf 2 heeft al een gelaagde voorruit, als die stuk gaat ben je redelijk snel klaar met stofzuigen.

Golfzilla
23-07-2005, 17:46
Ik haat glas in de auto. Dus ik doe het omslachtig, maar wel met resultaat!

Men neme een bak spijkers of schroeven met een wat grotere kop. Wip het rubber aan de binnenzijde een stukje terug en haak de kop van een spijker achter de rand waar het rubber omheen hoort te zitten. Doe dat om de 5 cm en je zult zien dat je ruit vanzelf los komt na een rits spijkers. Als je er de tijd voor neemt en niets forceerd overleven zowel de ruit als het rubber als je lak de hele operatie.

(Pfoe, hoe omschrijf je zoiets nu eigenlijk duidelijk?)

dat is idd een goede manier om hem eruit te halen, maarja ik denk toch dat ik het bij snijden hou, nieuw/ander rubber zal ook niet de wereld kosten.

vwjopie
23-07-2005, 18:20
effe bij een autoglas zaak informeren stukken goedkoper als de dealer waarschijnlijk...
wel even navragen voor de zekerheid ;)

vwjopie
03-08-2005, 06:56
en nog gelukt???

martijn-mk2-16v
03-08-2005, 12:48
let wel op zon rubber is erg duur als je die nieuw moet kopen net zo duur als een ruit

Pedaalemmer
03-08-2005, 13:27
wat kost een nieuwe vooruit van een golfje 2 eigenlijk?

martijn-mk2-16v
03-08-2005, 13:35
ik dacht iets van 80 euro maar dat weet ik niet zeker wel weet ik zeker dat een achteruit 60 kost en het rubber 65 voor achter

Marco
03-08-2005, 14:58
Ik haal net als anderen in dit topic de rubber zoveel mogelijk los aan de bovenzijde. En dan druk ik hem meestal voorzichtig met mn voeten eruit. Klikt raar, maar als je ff iemand aan de buitenkant laat helpen de ruit tegen te houden gaat dit prima. Al verscheidende keren toegepast met resultaat.

Let wel, als je ruit al ergens gescheurd is dan is de kans ZEER groot dat deze op meerdere plaasen ook scheurt

Christiaan
03-08-2005, 15:21
Ik haal net als anderen in dit topic de rubber zoveel mogelijk los aan de bovenzijde. En dan druk ik hem meestal voorzichtig met mn voeten eruit. Klikt raar, maar als je ff iemand aan de buitenkant laat helpen de ruit tegen te houden gaat dit prima. Al verscheidende keren toegepast met resultaat.

Let wel, als je ruit al ergens gescheurd is dan is de kans ZEER groot dat deze op meerdere plaasen ook scheurt

Moeten we er binnenkort nog 1tje slopen ;) Kunnen we er meteen wat foto's van schieten.

Golfzilla
03-08-2005, 18:07
en nog gelukt???

naja laat het voor wat het is, veel bombarie dus met deze topic maar met weinig resultaat.

wilde de auto strippen om het te laten spuiten, maar ik zoek voor een andere VW en laat deze zoals ie nu erbij staat. spuiten werd me te kostbaar voor deze auto.

vwjopie
03-08-2005, 22:16
ja dat kan ook he ;)