Log in

View Full Version : instrumentenpaneel verwijderen


VW_Sk8r
22-12-2013, 15:40
Ben nu al n uur het internet aan het afstruinen om uit te zoeken hoe ik bij m'n tellerverlichting kom. Denk dat het lampje stuk is, want de dimmer werkt nog (de dashboardverlichting op de kachel werkt nog en is ook dimbaar). Nou ben ik er achter dat dan het hele instrumenten paneel er af moet als het goed is maar nergens kan ik vinden hoe dat moet. Kan alleen 2 schroeven vinden boven in de tellerbak. neem aan dat er nog ergens schroeven ofzo zitten en dat het front van de kachel ofzo er uit moet? M'n aanjager moet ik ook nog repareren die doet het alleen nog maar op stand 3 toevallig iemand die daar verstand van heeft? Oh en de laatste vraag weet iemand hoe lang ik er ongeveer voor uit moet trekken om die lampjes te vervangen? Bij voorbaad dank.

mwouters91
22-12-2013, 15:53
Beste je hele dashboard verwijderen. Ff goed kijken als je de versnellingspook afdekking weghaalt heb je ook nog schroeven zitten dan kun je de middenconsole al weghalen. En op letten de tellerklok zit aan de achterkant nog vast aan de tellerkabel. Deze eerst loshalen en dan kun je de bak helemaal wegpakken.

VW_Sk8r
22-12-2013, 16:02
bedank voor je reactie maar ondanks dat het beter is om het hele dashboard er uit te halen kan voor die lampjes niet met het instrumentenpaneel los? Want als ik het dashboard er uit pak heb ik tot het gefixt is geen auto meer :s die aanjager werkt nog op stand 3 dus dat kan wel wachten.

Erik Baas
22-12-2013, 16:10
Hele dashboard verwijderen is echt niet nodig! Kachelfrontje en radio moeten los, dan het frame rond klokken en schakelaars (6 schroeven, geloof ik). Dan de 2 schroeven en de connector(s) van de tellereenheid losmaken, zoveel mogelijk naar voren halen, en met je hand (op de tast) aan de achterkant de tellerkabel (bajonetsluiting) losmaken. Sterkte... ;-)

jasonnl
22-12-2013, 16:18
Tellertje heb je er inderdaad zo uit. zoals erik zei. Is in 20min. voor elkaar.
En je kachel zal de weerstand wel zijn. Moet je even meten op de stekker. Die zit Rechts onder in de hoek van het dashboard vakje wat je er af kan schroeven.

Kan je op de stekker meten of op elke aansluiting spanning komt bij de verschillende standen van de kachel. Dan weet je dat daar niks mis mee is. 9 van de 10x is het de weerstand.

Dan ff een nieuw weerstandje bestellen bij Boelm.nl ofzo en dat is ook in 10min voor elkaar.

VW_Sk8r
22-12-2013, 17:14
Hele dashboard verwijderen is echt niet nodig! Kachelfrontje en radio moeten los, dan het frame rond klokken en schakelaars (6 schroeven, geloof ik). Dan de 2 schroeven en de connector(s) van de tellereenheid losmaken, zoveel mogelijk naar voren halen, en met je hand (op de tast) aan de achterkant de tellerkabel (bajonetsluiting) losmaken. Sterkte... ;-)
oke weet je toevallig hoe ik dat kachelfrontje los krijg? radio hoef ik niet te vragen want die is er ook maar n keer in gebeund door iemand en die zit volgens mij niet goed, moet lukken om die der uit te halen. Wijzen die schroeven zich zelf na het verwijderen van het kachelfrontje en de radio ? want ik kon tot nu toe maar 2 schroeven vinden :s

VW_Sk8r
22-12-2013, 17:17
Tellertje heb je er inderdaad zo uit. zoals erik zei. Is in 20min. voor elkaar.
En je kachel zal de weerstand wel zijn. Moet je even meten op de stekker. Die zit Rechts onder in de hoek van het dashboard vakje wat je er af kan schroeven.

Kan je op de stekker meten of op elke aansluiting spanning komt bij de verschillende standen van de kachel. Dan weet je dat daar niks mis mee is. 9 van de 10x is het de weerstand.

Dan ff een nieuw weerstandje bestellen bij Boelm.nl ofzo en dat is ook in 10min voor elkaar.
oke dan ga ik die weerstand checken, maar is die van de aanjager of de kachel of beide? Want op stand 3 heb ik gwn warme lucht.

Erik Baas
22-12-2013, 17:22
oke weet je toevallig hoe ik dat kachelfrontje los krijg?Het plastic frontje zit geklikt met plastic lipjes, het mechaniek daarachter met 3 schroeven.

[..] weerstand [..] is die van de aanjager of de kachel of beide?Alleen voor de aanjager (standen 1 en 2).

VW_Sk8r
22-12-2013, 17:26
Het plastic frontje zit geklikt met plastic lipjes, het mechaniek daarachter met 3 schroeven.

Alleen voor de aanjager (standen 1 en 2).

Oke dan ga ik morgen proberen of ik die los krijg =) en dan binnen kort ook maar eens opzoek naar die weerstand.

VwGolfMK2VW
22-12-2013, 18:34
Inderdaad radio eruit, daar zitten 1 of 2 schroeven achter
Kachelfrontje losklikken, ook even de schuifjes vooraf eruit trekken
Achter het frontje zitten ook 1 of 2 schroeven
Dan alle knopjes eruit en stekkers losmaken(achterruitverwarming enz.), zit volgens mij ook een schroefje achter (achter je lichtschakelaar)
Dan de 2 schroefjes uit de telleromhuizing (bovenaan en nie laten vallen!)
Makkelijk is om even je stuur te verwijderen
Dan hoort het frame los te zijn en kun je deze verwijderen..

Dan de km kabel losdraaien aan de achterkant van de teller(miss kun je deze laten zitten)
De stekker achterop de klok verwijderen
Volgens mij zitten er nog 2 schroefjes in
Dan de klok verwijderen

En klaar:)

Erik Baas
22-12-2013, 18:42
Makkelijk is om even je stuur te verwijderenDat geeft wat meer ruimte om te werken, maar het hoeft niet per se.

VwGolfMK2VW
23-12-2013, 10:23
Dat geeft wat meer ruimte om te werken, maar het hoeft niet per se.

:goodpost:

jasonnl
23-12-2013, 13:16
En voor elkaar?

Als je gewoon alles van het insturmenten paneel eraf haalt. Kachelpaneel, radio en het frame ervan ook natuurlijk, schakelaars en dummy schakelaars kom je vanzelf alle schroeven tegen.


En je kachelpaneeltje hoor je er zo af te kunnen trekken als de schuifjes eraf zijn ( kan je er ook gewoon aftrekken)

VW_Sk8r
23-12-2013, 15:58
En voor elkaar?

Als je gewoon alles van het insturmenten paneel eraf haalt. Kachelpaneel, radio en het frame ervan ook natuurlijk, schakelaars en dummy schakelaars kom je vanzelf alle schroeven tegen.


En je kachelpaneeltje hoor je er zo af te kunnen trekken als de schuifjes eraf zijn ( kan je er ook gewoon aftrekken)
Ben vanochtend begonnen met het verwijderen van de dummies, alleen moest ik vandaag nog rijden dus alleen even gekeken of het kachelfrontje los kwam is inderdaad niet zo moeilijk en de schroeven komen inderdaad vanzelf te voorschijn.

VW_Sk8r
12-01-2014, 15:09
Waar zit de dashboardverlichting? We hebben het instrumentenpaneel eraf gehaald, maar we kunnen de dashboardverlichting nergens vinden, wie weet waar die zit?

wob8v
12-01-2014, 15:12
Aan de bovenkant. Onder een zwart v vormig kapje die van links naar rechts loopt

Erik Baas
12-01-2014, 15:26
De lampjes (met een bajonetvatting) zitten in de twee ronde openingen helemaal bovenaan van ca. 10mm (die op deze foto half schuilgaan). Let niet op de rode cirkel, da's de spanningsregelaar.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/SpanningsregelaarCopyofIM015555cropped.JPG

VW_Sk8r
12-01-2014, 15:27
Aan de bovenkant. Onder een zwart v vormig kapje die van links naar rechts loopt

Kan het zijn dat dit bij mij een wit kapje is ? Want ik zie hier alleen een wit kapje op de tellerbak zitten. Moet de teller bak er trouwens uit om bij de lampjes te komen ? Want ik krijg em der niet uit :s moet volgens mij nog wat stekkers los maken maar ik weet niet hoe en welke.

VW_Sk8r
12-01-2014, 16:26
De lampjes (met een bajonetvatting) zitten in de twee ronde openingen helemaal bovenaan van ca. 10mm (die op deze foto half schuilgaan). Let niet op de rode cirkel, da's de spanningsregelaar.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/SpanningsregelaarCopyofIM015555cropped.JPG
Bedankt voor de foto :) alleen ik probeer de kabel aan de achterkant er af te draaien maar die draait iedere keer terug en wil er dus niet echt af. Heb ik dan de verkeerde kabel of de goede kabel maar ben ik gewoon verkeerd bezig ?

Erik Baas
12-01-2014, 16:38
Draai niet aan de kabel zelf, maar aan de metalen bus die er aan het eind omheen zit. Een kwartslag is genoeg, het is ook een bajonetsluiting. Er zit een veer achter, dus je moet 'm misschien iets induwen terwijl je draait.

fcapri
12-01-2014, 16:39
die kabel is een trukje. eens je het doorhebt, klikt die zo los. elke andere manier komt die niet los.

ik dacht dat je iets moet indrukken richting teller, en dan die klem ergens schuin houden of iets indrukken en afschuiven

VW_Sk8r
12-01-2014, 16:47
Draai niet aan de kabel zelf, maar aan de metalen bus die er aan het eind omheen zit. Een kwartslag is genoeg, het is ook een bajonetsluiting. Er zit een veer achter, dus je moet 'm misschien iets induwen terwijl je draait.

Oke dan ga ik dat nu proberen :)

Kevert
13-01-2014, 14:30
Die kabel trek je er zo af, die klikt alleen maar aan de teller vast.
Gewoon van de tellerbak af duwen terwijl je hem ook rustig heen en weer haalt (soort van rustig wrikken).
Je hoeft hem ook geen kwartslag te draaien , dit haalt niets uit want de kabel klikt met een lipje vast achter een randje en hoe om hij zit maakt niet uit.
Dit is de aansluiting.
http://johankuiers.jo.funpic.de/teller/DSC01719.JPG
En de kabel aansluiting is van plastic incl een lipje die je soms moet indrukken om hem er af te kunnen trekken ( maar vaak vanwege ouderdom werkt het zachtjes wrikken ook).
http://imageshack.us/a/img203/5395/dsc3581k.jpg
Het erop zetten is meestal wat rottiger te doen omdat je niet ziet wat je doet en die kabel precies op lengte is.

VW_Sk8r
15-02-2014, 13:03
Die kabel trek je er zo af, die klikt alleen maar aan de teller vast.
Gewoon van de tellerbak af duwen terwijl je hem ook rustig heen en weer haalt (soort van rustig wrikken).
Je hoeft hem ook geen kwartslag te draaien , dit haalt niets uit want de kabel klikt met een lipje vast achter een randje en hoe om hij zit maakt niet uit.
Dit is de aansluiting.
http://johankuiers.jo.funpic.de/teller/DSC01719.JPG
En de kabel aansluiting is van plastic incl een lipje die je soms moet indrukken om hem er af te kunnen trekken ( maar vaak vanwege ouderdom werkt het zachtjes wrikken ook).
http://imageshack.us/a/img203/5395/dsc3581k.jpg
Het erop zetten is meestal wat rottiger te doen omdat je niet ziet wat je doet en die kabel precies op lengte is.

Zie je reactie nu pas maar wat je zegt klopt inderdaad. De lampjes zijn inmiddels vervangen =) maar echt dit was hopenlijk een eens en nooit meer want ik heb het gehad met die kabel. Iedereen in iedergeval hartstikke bedankt voor de tips en aanwijzingen.