Cabby 82 TDi
24-07-2005, 13:38
Na 1,5 jaar zou de Cabrio weer een nieuwe APK krijgen.
Eerst moest het motorblok worden vervangen omdat de oude gescheurd was door te warm lopen. Wilde perse diesel blijven rijden, dus toch maar geld investeren in een nieuw torretje.
Na lang zoeken een '92 GTD motor gevonden met maar 93000km. Met wat aanpassingen weer in de Cabrio gemonteerd.
Tering wat loopt dan motortje goed.
De auto even weggebracht om te laten kijken wat de APK mankementen waren. Dat viel gelukkig best mee. 1 wiellager had een zacht bijgeluid.
Twee plekken moesten gelast worden en 4 andere banden.
De banden wist ik al en was geen verrassing. Die had ik al kaal gereden en gewisseld. Het wiellager had ik zo gewisseld tijdens het afkoelen van wat laswerkzaamheden.
Ik moest nog 1 optisch plaatje lassen zodat alles mooi aansloot. Echter toen ik bijna klaar was, zag ik naast mij wat rook uit de kokerbalk komen. Nou gebeurde dit wel vaker en blaas ik de las dan af met perslucht zodat de plek weer gekoelt is en er geen vlammen meer ontstaan. Dit wilde ik nu ook weer doen en pak de luchtslang, maar zie tot mijn grote schrik een dikke zwarte rookkolom uit de binnenkant van de auto komen en langs het zij raam naar buiten. Toen wist ik al wel hoe laat het was. Inderdaad. bij het openen van het portier stond bij de pedalen het interieur in de fik. Ik heb nog snel geprobeerd om het uit te blazen met mijn luchtslang die ik toch al in mijn hand had. De vlammen reageerde daar natuurlijk niet meer op.
Snel onder de brug door gesprongen en de antieke brandblusser uit 1978 gepakt en zo hard aan de draaiknop getrokken dat ie spontaan begon met spuiten. Gelukkig dacht ik nog, die doet het dus toch nog (al 10 jaar niet meer kunnen laten keuren omdat dit type niet meer mag) Gauw de spuitmond in de auto gestoken. Zag nog wel de vlammen al tegen de voorruit zitten. maar ze werden snel minder. Pffff. Het was echter nog niet gedaan, want achter het dashboard laaide het vuur nog 2x op en de laatste keer heb ik zolang geblust dat er niets meer kon branden.
Nu moet je even weten dat ik in een garage bezig ben die onder ons huis ligt, dus als het zou branden, brandt alles. Verder stond de auto op de brug, waar geen stroom op stond want het lasapparaat was aangesloten. Verder zaten er ook geen voorwielen aan de auto ivm met de laswerkzaamheden. Buiten duwen was dus geen optie.
Jullie snappen wel dat ik het toen even niet zo breed had. Inmiddels kan ik er om lachen. Ik wilde de auto al langer verkopen, maar het er nog steeds te veel plezier van.
Nu valt de schade enigzins mee. De vloerbedekking is natuurlijk kapot en de komplete zekeringskast incl bedrading is 1 kopermassa geworden. Maar het interieur zoals stoelen, cabriokap raamrubbers (uitgezonder voorruit) is nog volledig in takt.
In de verkooprubriek zet ik zometeen dan ook mijn cabrio kompleet (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12232) te koop voor de snelle beslissers (max 2 dagen). Daarna gaat ie in losse onderdelen in de verkoop. (alles wat er op blijft zitten gaat naar de sloop)
Eerst moest het motorblok worden vervangen omdat de oude gescheurd was door te warm lopen. Wilde perse diesel blijven rijden, dus toch maar geld investeren in een nieuw torretje.
Na lang zoeken een '92 GTD motor gevonden met maar 93000km. Met wat aanpassingen weer in de Cabrio gemonteerd.
Tering wat loopt dan motortje goed.
De auto even weggebracht om te laten kijken wat de APK mankementen waren. Dat viel gelukkig best mee. 1 wiellager had een zacht bijgeluid.
Twee plekken moesten gelast worden en 4 andere banden.
De banden wist ik al en was geen verrassing. Die had ik al kaal gereden en gewisseld. Het wiellager had ik zo gewisseld tijdens het afkoelen van wat laswerkzaamheden.
Ik moest nog 1 optisch plaatje lassen zodat alles mooi aansloot. Echter toen ik bijna klaar was, zag ik naast mij wat rook uit de kokerbalk komen. Nou gebeurde dit wel vaker en blaas ik de las dan af met perslucht zodat de plek weer gekoelt is en er geen vlammen meer ontstaan. Dit wilde ik nu ook weer doen en pak de luchtslang, maar zie tot mijn grote schrik een dikke zwarte rookkolom uit de binnenkant van de auto komen en langs het zij raam naar buiten. Toen wist ik al wel hoe laat het was. Inderdaad. bij het openen van het portier stond bij de pedalen het interieur in de fik. Ik heb nog snel geprobeerd om het uit te blazen met mijn luchtslang die ik toch al in mijn hand had. De vlammen reageerde daar natuurlijk niet meer op.
Snel onder de brug door gesprongen en de antieke brandblusser uit 1978 gepakt en zo hard aan de draaiknop getrokken dat ie spontaan begon met spuiten. Gelukkig dacht ik nog, die doet het dus toch nog (al 10 jaar niet meer kunnen laten keuren omdat dit type niet meer mag) Gauw de spuitmond in de auto gestoken. Zag nog wel de vlammen al tegen de voorruit zitten. maar ze werden snel minder. Pffff. Het was echter nog niet gedaan, want achter het dashboard laaide het vuur nog 2x op en de laatste keer heb ik zolang geblust dat er niets meer kon branden.
Nu moet je even weten dat ik in een garage bezig ben die onder ons huis ligt, dus als het zou branden, brandt alles. Verder stond de auto op de brug, waar geen stroom op stond want het lasapparaat was aangesloten. Verder zaten er ook geen voorwielen aan de auto ivm met de laswerkzaamheden. Buiten duwen was dus geen optie.
Jullie snappen wel dat ik het toen even niet zo breed had. Inmiddels kan ik er om lachen. Ik wilde de auto al langer verkopen, maar het er nog steeds te veel plezier van.
Nu valt de schade enigzins mee. De vloerbedekking is natuurlijk kapot en de komplete zekeringskast incl bedrading is 1 kopermassa geworden. Maar het interieur zoals stoelen, cabriokap raamrubbers (uitgezonder voorruit) is nog volledig in takt.
In de verkooprubriek zet ik zometeen dan ook mijn cabrio kompleet (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12232) te koop voor de snelle beslissers (max 2 dagen). Daarna gaat ie in losse onderdelen in de verkoop. (alles wat er op blijft zitten gaat naar de sloop)