PDA

View Full Version : Weinig/geen remdruk


Sethenor
28-12-2013, 18:15
Dus, eerst maar even korte uitleg.

Afgelopen tijd onderdelen verzameld om mijn 239mm schijfremmen om te bouwen naar 280mm.
Hier gister en vandaag mee bezig geweest, fusees met klauwen en schijven over gezet. RVS remleidingen gemonteerd, aantal harde leidingen vervangen voor nieuwe koperen want deze waren slecht.
Nieuwe hoofdremcilinter (22mm) gemonteerd. Alles ingebouwd en systeem gevuld.

Bij het pompen met rempedaal bouwt het systeem wel druk om maar het pedaal word niet keihard.
Zodra de motor gestart word en de rem word ingetrapt dan zakt deze naar de bodem en doen de remmen zo goed als niets.

Dacht in eerste instantie de HRC. Dus deze weer vervangen door de oude 20.6mm. Hele systeem ontlucht met een druksysteem. Precies hetzelfde gedoe.

Heb ik nu 2 kapotte Hoofdremcilinders? Is de rembekrachtiger om kapot of is er nog iets anders dat dit kan veroorzaken?

fcapri
28-12-2013, 18:49
HRC goed ontlucht?

hoe ontluchten jullie de boel? met druk op de reservoir? met een zuigpomp op de klauwen? of gewoon één persoon die pedaal indrukt en de andere die de ontluchtingsnippel op en dicht draait?

Style
28-12-2013, 19:04
Normaal zou ik gelijk roepen lucht maar ik heb op het moment het zelfde probleem op me MK1 :D
Ik hou me nog voor dat ik het een keertje met de achterklauwen van de Golf4 los kan doen.
Misschien dat hier nog wat lucht in zit en voor heb ik ook 280mm schijven met Girling60 klauwen.

Ik heb eerst door middel van druk op het reservoir de nieuwe remolie door de nieuwe leidingen geduwd.
Netjes rechts achter dan links achter en dan rechts voor en dan links voor ontlucht.
En daarna met de voet nogmaals maar precies het zelfde probleem als hier boven wel druk maar niet keihard.
Dus alle tips zijn welkom en surf ik even mee op dit topic :cool:

Sethenor
28-12-2013, 20:15
Meerdere manieren geprobeerd. In eerste instantie gewoon met pedaal pompen. Toen dit niet opschoot besloten druk op het vaatje te zetten en zo alles te ontluchten (RA, LA, RV, LV).

HRC zou goed ontlucht moeten zijn, beide (20,6mm en 22mm) geven hetzelfde probleem.

fcapri
28-12-2013, 22:19
zit er nog ergens een remdrukverdeler ofzo tussen.

bv een lastafhankelijke regelaar op de achteras? die kon ook parten spelen als daar lucht in zit.
een pedaal die niet hard wordt heeft 2 mogelijkheden:
-er zit iets samendrukbaar in (lucht)
-er lekt remvloeistof weg

Style
28-12-2013, 22:22
lastafhankelijke regelaar is er bij mij tussen uit ivm de 3/15 potje op de HRC die trouwens ook van een Golf4 is 23. nog wat mm.
Ik heb nergens geen vloeistof lekkage heb bij alle koppeling al gekeken

T3 fan
29-12-2013, 00:34
1 of meerdere remcylinders lekken of je hoofdremcylinder is lek aan je uitleg te lezen
Je bekrachtiger is goed omdat ie weg zakt als de motor start, dus die werkt
Ik denk zelf dat het dan je hoofdremcylinder is omdat ik dat ook al vaker gehad heb, en dat komt door het trappen op de rem met ontluchten
Men heeft de neiging om het pedaal zo diep mogenlijk in te trappen met het ontluchten om zoveel mogenlijk olie/lucht te verplaatsen met één beweging
NOOIT helemaal je pedaal intrappen in de HRC zitten twee cupjes (1 voor voor en 1 voor de achterste wielen) die de olie opstuwen je leidingen in, en die trap je dan kapot en gaan lekken
Ik heb dit al meerdere malen mee gemaakt bij mezelf en bij anderen in verschillende (merken) auto's en dit was 9 van de 10 keer de oorzaak

Sethenor
29-12-2013, 01:06
Zit wel een lastafhankelijke regelaar tussen op de achteras. Maar die zou goed ontlucht moeten zijn.

De 20,6mm HRC hebben we alleen ontlucht met die drukpomp, niet door te trappen. Hoe kan het dan dat ik daarbij hetzelfde probleem heb?

Ik heb nog wel een 3e HRC liggen van een sloopauto. Deze er maar even afhalen om te testen. Dan ook gelijk de bekrachtiger er maar af schroeven voor het geval dat.

T3 fan
29-12-2013, 02:19
Dat weet ik ook niet, ik was er niet bij
Misschien heeft je maat er toch een keer op getrapt (doe je automatisch al heel snel natuurlijk) één keer is genoeg
Als er nog lucht in de verdeler zit is ie sponzig maar dan zakt ie niet zo makkelijk HELEMAAL weg op dat beetje wat er in zou kunnen zitten
en anders na de verdeler even ontluchten met het rempedaal princiepe?

Ik zou als je kan de HRC waar de remleidingen opzitten afdoppen met je oude remleidingen de aansluiting afknippen en de oude leiding een paar keer dubbelvouwen, dan op de rem duwen als die hard is zou je denken dat ie goed is maar dan toch nog ff allebei afzonderlijk testen dan weet je of ze allebij goed zijn anders blijf je twijffelen

De bekrachtiger moet goed zijn als die kapot is remt ie net zo slecht met draaiende motor als met de motor uit, meer doet zo'n ding niet
Als je zegt dat je rem weg zakt als je de motor start dan werkt die gewoon

Sethenor
30-12-2013, 14:43
Nog even het een en ander bekeken.
Als ik de auto start en het rempedaal intrap hoor ik een soort suizend geluid. Een beetje het geluid als je hoort als je een fietsband oppompt.

Zou dit inhouden dat de bekrachtiger lek is ofzo?

casss
30-12-2013, 18:32
ben heel benieuwd wat dit gaat zijn. Heb je wel de lastafhankelijke remdrukregelaar op de achteras in de stand " volledig open" gezet (alsof de auto heel zwaar beladen is zegmaar) voor het ontluchten?

Sethenor
30-12-2013, 22:12
Yep, hebben die drukregelaar verdrukt zodat hij open ging laat maar zeggen, daarna ontlucht met druk op het tankje en ontluchtingsnipple open totdat er geen lucht meer uit kwam.

T3 fan
30-12-2013, 22:28
En nu?,,,opgelost?

Sethenor
31-12-2013, 00:16
Nee, nog steeds geen druk.

T3 fan
31-12-2013, 11:01
HRC afgedopt en getest?

Sethenor
31-12-2013, 13:36
Dat is het eerstvolgende dat ik ga doen.

Sethenor
04-01-2014, 00:06
Vandaag eindelijk weer verder kunnen gaan met de auto.
Nogmaals geprobeerd alles te ontluchten zonder succes. Nog steeds het probleem.

Wel erachter gekomen dat we de remkrachtverdeler op de achteras niet helemaal open konden drukken. Niet ver genoeg om de gaten voor elkaar te zetten om 'm te kunnen blokkeren. Ook leek dat ding nogal lam te zijn en niet veel te doen.

Om er zeker van te zijn de remleidingen achter afgedopt op de HRC. Pedaal ingetrapt en bikkel hard. Auto gestart en volop remdruk.

Morgen ochtend eerst maar is Brezan etc af op zoek naar een remkrachtverdeler. Hopen dat een nieuwe het probleem verhelpt.

Sethenor
04-01-2014, 11:28
En maar weer een update. Ik snap er geen drol meer van.
Vandaag nieuwe lastafhankelijke remkrachtverdeler gekocht. Oude zag er slecht uit en voelde nogal lam aan. Ook hadden we het idee dat deze weinig deed.

Nieuwe gemonteerd, alles aangesloten, druk apparaat eraan gehangen en ongeveer een halve liter remolie erdoor geperst. Remmen getest, nog steeds geen druk.
Besloten handmatig te ontluchten door met het rempedaal te pompen. Kwam eigenlijk alleen olie uit en uiteindelijk nog steeds geen remdruk.

Kort samen gevat. Met de de achterremmen op de HRC afgedopt heb ik volle remdruk zowel zonder als met gestarte motor. Zodra de achterremmen aangesloten worden is de remdruk weg.
Zo'n beetje alle leidingen (op die onder de auto van voor naar achter na) zijn vervangen voor nieuwe. Ook de rubbere slangen zijn vervangen door RVS.

Er blijft dus blijkbaar toch nog ergens lucht ofzo achter. Maar waar de f*ck kan het probleem nu nog zitten?

tempel
04-01-2014, 12:02
In de achterste remklauwen.

T3 fan
04-01-2014, 13:30
Tja,,,dan blijven de remklauwen idd over
Is dit origineel op de auto?,,of zelfbouw?
Dit ivm de ontluchtingsnippel,,dat je zeker weet dat die boven in de oliekamer/kanaal zit , in het hoogste punt

Zo ja dan blijf ik toch op de HRC zitten (het zijn hele rare dingen)
En ALLES moet je afzonderlijk testen (vooral voor en achter APART testen)
Nadat je je eigen werk/vervangstukken hebt gecheckt en ge dubbelcheckt

Dat je voor wel druk hebt en achter niet zegt eigenlijk niet dat de HRC goed is, als die voor achter lek/kapot is heb je jouw verhaal al
Zie je mogenlijkheid om op de hoofdremcilinder voor en achter om te wisselen?


Als je zeker weet dat je dat al gedaan/getest hebt dan weet ik het ook niet meer
leidingen nieuw (of in ieder geval goed)
goed ontlucht
geen lekkages
klauwen goed en ontlucht
Dan blijft er alleen over een slang die zou kunnen uitzetten (zeer onwaarschijnlijk maar het kan) of de HRC,,,iets anders is er niet

Sethenor
04-01-2014, 14:40
Remklauwen zijn origineel VW. Voor zitten nu de G60 klauwen maar met achter afgedropt heb ik hier volle druk op, deze zijn dus in orde.

HRC zou ik eventueel nog om kunnen draaien, die leidingen zijn wel iets te verbuigen.

Zodra de achterste remmen aangesloten worden begint het gezeik. Zo goed als geen remdruk.
Achterste remmen zijn standaard Golf 2 GTI klauwen/remmen (girling 36 ofzo?)
Hier is niets aan veranderd behalve de remleidingen en slangen.

We hebben de auto met steunen onder de achteras ontlucht zodat de achterkant van de auto iets omhoog stond en de remkrachtverdeler onder 'druk' staat.

Bij het ontluchten komt er ook alleen maar overal olie uit en nergens lucht. Toch doet de remdruk vermoeden dat er lucht in zit.

Style
04-01-2014, 18:00
Wat je kan proberen is de klauwen achter er even af te halen blok hout tussen de remblokjes en ze even onderste boven ontluchten misschien dat er dan nog lucht uit komt.
Ga ik zelf ook nog doen bij de mijne want ik heb precies het zelfde probleem als jij.
Alles nieuw en toch nog niet genoeg remdruk :mad:

Sethenor
04-01-2014, 19:53
Dat is inderdaad wel een goed idee. Is ook nog het makkelijst/snelst te doen.

T3 fan
05-01-2014, 03:09
Het is idd een optie om de klauwen er even af te halen om er zeker van te zijn maar als je via de nippels ontlucht zou het er uit moeten zijn, die zouden op het hoogste punt moeten zitten

Ben heel benieuwd!

Style
05-01-2014, 10:19
Ik ook ga het volgende week ook proberen vind het altijd zo'n shit werk als alles al gevuld is om dan weer een andere HRC te halen.

Enigste wat bij nog kan is dat ik de fout in gegaan ben met de aansluiting van de Golf4 HRC.
Origineel zitten er twee sensors op de onderste aansluiting die heb ik er uit gedraaid en leidingen op aan gesloten.

http://s8.postimg.org/ebcazx3l1/DSC_9514.jpg (http://postimg.org/image/twtmjvfj5/full/)

http://s15.postimg.org/gf18n0cqj/DSC_9515.jpg (http://postimg.org/image/okjal60zb/full/)

http://s23.postimg.org/sfxhbc1rv/DSC_9516.jpg (http://postimg.org/image/o6sr95yif/full/)

casss
05-01-2014, 11:13
wat ook nog zou kunnen zijn is dat de remschijven of blokken achter te dun zijn.
als je op de rem trapt, gaan de zuigers in de klauw wel naar buiten, maar omdat de remblokken en of schijven te dun zijn kunnen de remklauwen niet ver genoeg opstellen om de blokken tegen de schijf aan te drukken. Hierdoor zou je dan ook geen weerstand in je rempedaal voelen! Heb je dat al gecheckt?

casss
05-01-2014, 11:16
heb je die oude lastafhankelijke remdrukverdeler nog uit elkaar gehaald om te kijken of hij van binnen versleten was?

T3 fan
05-01-2014, 11:50
@ style :
Welke leidingen heb je daar op aangesloten dan?
Je hebt toch maar twee leidingen voor de remmen?
Dan kan je beter de sensoren er weer indraaien en de draden er afhalen, dan doen alleen de sensoren niets maar in een golf 2 heb je daar toch geen aansluiting voor?

@cass :
De verdeler heeft ie een nieuwe voor gekocht zonder resultaat

Met versleten blokken en versleten/te dunne schijven bouwt hij wel de druk op en met de rem loslaten gaat die iets terug, net zo lang tot de cylinder er uit komt en dan mag je ze gaan reviseren
Als het waar is wat je zegt dan had hij allang een plek remolie onder zijn auto moeten hebben

Style
05-01-2014, 13:04
@cass :
De verdeler heeft ie een nieuwe voor gekocht zonder resultaat

Met versleten blokken en versleten/te dunne schijven bouwt hij wel de druk op en met de rem loslaten gaat die iets terug, net zo lang tot de cylinder er uit komt en dan mag je ze gaan reviseren
Als het waar is wat je zegt dan had hij allang een plek remolie onder zijn auto moeten hebben

Ik heb achter idd de remcilinders afgesteld door middel van de remcilinder er ver genoeg uit gedraaid.
Dat de blokjes net aan lopen hier door is de handrem ook lekker kort ;)

T3 fan
06-01-2014, 00:37
OKEE!! dat wist ik niet
Bij mijn peugeotje kon dat ook maar bij mijn suzuki crosser niet en mijn T3 ook niet
Die regelde dat zelf met een paar keer remmen stelde dat zichzelf gewoon
Ik ging uit van het hydroliek princiepe op de eenvoudige manier zeg maar
Ook omdat zo'n golfje niet te veel weegt

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat je op de plek van de sensoren bij jouw hebt zitten

T3 fan
07-01-2014, 14:09
En?,,,is het al opgelost???

Style
07-01-2014, 17:32
Op de plek waar de sensoren zitten heb ik nu 2 leidingen anders had ik maar 2 aansluitingen rood omcirkeld op de foto.

En de remcilinder achter zit idd op een spindel gedraaid die je zelf verder in of uit kan draaien ;)

Ik ga ieder geval Zaterdag weer proberen laat het zeker weten hier :thumbup:

Sethenor
08-01-2014, 12:13
Bij mij is het nog niet opgelost. Auto staat bij een vriend in de werkplaats en daar kunnen we door de weeks maar tot 6uur bij. Ik ben normaal pas na half 7 thuis en dus geen tijd.

Vrijdag avond kunnen we weer los. Dus dan gaan we verder.

Heb nog wel even een vraag. Is het mogelijk om met die G60 remmen de 20,6mm HRC te gebruiken. Of is het echt noodzakelijk om de 22,2mm HRC te gebruiken?

Dit omdat de 20,6mm er nu op zit omdat we niet zeker wisten of de 22,2mm kapot was.

T3 fan
08-01-2014, 18:28
Voor voorlopig wel, zolang je remmen nieuw zijn maar als dalijk je remmen in gaan slijten (ingereden zijn) zul je merken dat je steeds dieper moet gaan trappen om de zelfde remdruk te gaan halen,,,althans dat verwacht ik
Omdat je met de 20 minder olie verplaatst maar om te ontluchten en testen is het voorlopig wel even afdoende,,,,uiteindelijk zal er dan toch weer een 22 op moeten vrees ik
Als je een grotere zou hebben (ik weet niet of die er zijn) zou het geen enkel probleem zijn

carbreaker de autosloper
08-01-2014, 22:39
je mist die terugslagklepjes op de hrc :wow:
bv trommels lossen helemaal terug ..schijven slepen altijd heeel iets de cup trekt die van de schijf ....das t enigste wat hier imo niet goed is ....
want een golf 4 heeft abs,,,,dan stroomt de olie niet terug in de hrc..

Sethenor
10-01-2014, 23:00
Vanavond weer ff geknutseld. Linker klauw los gehaald en omhoog gehouden en op die manier ontlucht. Rechter klauw ook los gehaald. Blokken zaten muurvast. Handrem kwam niet helemaal los en de remblokken waren helemaal verbrand en broos.

Heb van een sloper de klauw eraf gehaald maar kom een ontluchtings nippel te kort.
Morgen daar dus even naar opzoek, gelijk maar even nieuwe remblokken halen voor achter. En misschien nieuwe setje handremkabels.

Sethenor
11-01-2014, 16:39
Eeeeeen, daar zijn we weer.

Dus vandaag weer zo'n beetje de hele dag bezig geweest. Vanochtend eerst onderdelen gehaald. Nieuwe remschijven en remblokken achter, nieuwe wiellagers achter en 2 nieuwe handremkabels.

Handremkabels bleken 20cm te lang te zijn, hiervoor zijn andere besteld en die komen dinsdag binnen.

Rest van de onderdelen erop gebouwd. Andere remklauw rechts achter erop.
Hele pokke zooi ontlucht, bleef maar lucht uitkomen. Ik heb echt geen idee waar al die lucht gezeten heeft maar vooruit.

Al een stuk meer remdruk dan voorheen, maar pedaal zakt nog steeds ongeveer tot halverwege in. Met gestarte motor remt hij nu ook wel 'ok'.
Als ik het pedaal vol in trap blokkeren mijn voorwielen wel, maar achter remt nog steeds amper mee. Ook is het pedaal zonder gestarte motor best 'sompig'. Wat zou duiden op lucht. Echter hebben we een uur lang steeds rondom met de hand ontlucht (1 persoon pompen/remmen, andere nippel open en dicht draaien) totdat er geen lucht meer uit kwam.

Wie o wie komt met de verlossende suggestie. Word er nu wel een beetje moe van dat het niet werkt zoals het zou moeten.

Erik Baas
11-01-2014, 17:38
Je zou haast aan de remvloeistof gaan twijfelen! Weet je zeker dat dat het juiste spul is?

Style
11-01-2014, 17:40
Ik ben vandaag ook nog even bezig geweest en ik heb het gevonden.

Ik ontlucht altijd met zo'n setje wat je op het remvloeistof reservoir zet en dan met druk van een band de boel op druk zet.
Dit keer had ik alleen 4bar in het bandje gedrukt waar door het systeem ook wat zwaarder onder druk kwam te staan.
En meteen was duidelijk wat het probleem is,bij de korte leiding links voor liep het vloeistof gewoon langs de nippel uit de HRC.
Ik zag ook dat ik de remleiding nippel helemaal tegen de HRC zat gedraaid.
Dus de felsrand is gewoon niet goed en sluit niet netjes de boel af :mad:

http://s23.postimg.org/9y0nzb9aj/DSC_1905.jpg (http://postimg.org/image/ro2ckcmvb/full/)

Sethenor
12-01-2014, 14:07
Remvloeistof in mijn auto is die van de ford dealer. Gewoon gloedje nieuw waar al hun auto's meer gevuld worden.

Style
19-01-2014, 10:32
je mist die terugslagklepjes op de hrc :wow:
bv trommels lossen helemaal terug ..schijven slepen altijd heeel iets de cup trekt die van de schijf ....das t enigste wat hier imo niet goed is ....
want een golf 4 heeft abs,,,,dan stroomt de olie niet terug in de hrc..

Toevallig hier een foto van ? :confused:
Gisteren weer de hele tijd met deze shit zooi bezig geweest en ik wordt er nu op ze zachts gezegd vreselijk moe van.
HRC ligt er nu weer van af :mad: