View Full Version : Accu probleem
ronnieboy79
18-01-2014, 17:25
Beste forumleden,
Ben vandaag weer eens bezig geweest met mijn accu.Heb mijn lekstroom gemeten tussen de min pool en die was ongeveer 0,04A.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoeveel lekstroom redelijk normaal is?
Heb de accu paar dagen geleden losgekoppeld en aan de lader gezet tot hij helemaal vol was,toen een paar dagen laten staan zonder lader en toen liep de spanning nauwelijks terug.
Vandaag alles weer teruggezet en lekstroom dus gemeten.Heb nog wel steeds het idee dat hij leegloopt want na een week niet rijden kan ik soms nog maar net starten.Zou dit toch betekenen dat de accu dood is?Iemand enig idee?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Erik Baas
18-01-2014, 17:29
Die 40mA lijkt me een normale waarde voor de klok. Het lijkt er dus op dat je accu niet goed (meer) is...
Als een accu helemaal leeg is geweest kun je hem het beste weer opladen met een druppellader dan krijg je hem namelijk weer bijna 100% geladen. Wat met een gewone lader niet lukt. Dat is mij in ieder geval verteld. Ik heb/had namelijk hetzelfde probleem. In mijn geval rij maar korte stukjes met de auto dan staat hij een week soms twee stil. Dat komt niet ten goede van de accu omdat hij niet volledig weer opgeladen wordt doet de accu . Beter is als de auto een week stilstaat een druppellader er aan te hangen.
Tenminste zo is mij dat uitgelegd.
stel dat je accu 40Ah is.
bij een lekstroom van 40mA of 0,040 zou je accu het ongeveer 1000uur moeten uithouden om compleet leeg te zijn (500uur is ze half leeg).
1dag is 24uur, dus op 10dagen zou je bij zo een lekstroom op 75% van je accu moeten zitten.
een nieuwe batterij zal de volle 40Ah bezitten.
naarmate een accu ouder wordt, verliesd ze capaciteit. een 6-8jaar oude accu zal max nog de helft bezitten, en dan zit je na 10dagen met die lekstroom wel al met een lege accu.
als een loodaccu volledig leeggetrokken wordt, dan verslijt ze een heel pak sneller. is je accu dus volledig dood, hang ze binnen de 24uur aan een goeie lader of je mag ze weggooien (uitzonderingen zijn cadmium en zilver accus).
die 40Ah van je accu is gemeten bij 20°C. per graad dat de temperatuur zakt, presteerd een loodaccu minder. eens onder het vriespunt verliesd een loodaccu al gauw 30-40% van de capaciteit.
nemen we nu alles samen:
nieuwe accu van 40Ah is 5jaar oud. schiet er nog een 25Ah over. het is kouder weer nu en ze heeft misschien nog 20Ah.
daar een lekstroom aan van 40mA, dan zal die op 5dagen al 5Ah opgeslurpt hebben. heeft je auto nog 15Ah over om nog op te starter...
ronnieboy79
19-01-2014, 16:59
Oke,bedankt voor de uitleg.
Zou het niet beter zijn om dan een zwaardere accu erin te plaatsen om de lange stilstandtijd te overbruggen?
stel dat je accu 40Ah is.
bij een lekstroom van 40mA of 0,040 zou je accu het ongeveer 1000uur moeten uithouden om compleet leeg te zijn (500uur is ze half leeg).
1dag is 24uur, dus op 10dagen zou je bij zo een lekstroom op 75% van je accu moeten zitten.
een nieuwe batterij zal de volle 40Ah bezitten.
naarmate een accu ouder wordt, verliesd ze capaciteit. een 6-8jaar oude accu zal max nog de helft bezitten, en dan zit je na 10dagen met die lekstroom wel al met een lege accu.
als een loodaccu volledig leeggetrokken wordt, dan verslijt ze een heel pak sneller. is je accu dus volledig dood, hang ze binnen de 24uur aan een goeie lader of je mag ze weggooien (uitzonderingen zijn cadmium en zilver accus).
die 40Ah van je accu is gemeten bij 20°C. per graad dat de temperatuur zakt, presteerd een loodaccu minder. eens onder het vriespunt verliesd een loodaccu al gauw 30-40% van de capaciteit.
nemen we nu alles samen:
nieuwe accu van 40Ah is 5jaar oud. schiet er nog een 25Ah over. het is kouder weer nu en ze heeft misschien nog 20Ah.
daar een lekstroom aan van 40mA, dan zal die op 5dagen al 5Ah opgeslurpt hebben. heeft je auto nog 15Ah over om nog op te starter...
robertoal
19-01-2014, 19:32
Niet als je maar korte stukjes rijd.. dan krijg je de accu nooit vol; en zal deze misschien nog wel sneller aan zijn eind zijn.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.