Log in

View Full Version : Dragende delen, mag dit voor APK?

Sven-GTI
23-01-2014, 12:24
Misschien hebben mensen die mijn project topic volgen het wel gezien, maar ik wil dus mijn carrosserie aanpassen van mijn auto.

Hij moet wel straatlegaal blijven en ieder jaar door de keur komen, dus ik weet nog niet of ik deze aanpassing wel mag maken...

Mijn wielen lopen dus aan tegen de carrosserie op deze plekken:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QVGIBD3D.jpg

Die wil ik dus aanpassen. Nu vond ik wel foto's van auto's voor het circuit die dit hebben gedaan. Maar ik weet dus niet of dit zomaar mag, of het een dragend deel is?

Zoals hier is gedaan bij een corrado?

http://i74.photobucket.com/albums/i273/Chris_Eyre/VW%20Motorsport/Corrado/Lark/LarkCorrado2Bay.jpg

http://i74.photobucket.com/albums/i273/Chris_Eyre/VW%20Motorsport/Corrado/Lark/IMG_7315.jpg

En dit dus ook aan de 'achterkant' van de veerpoot.

Kan iemand mij uitleggen of dit mag (mits het natuurlijk fatsoenlijk gelast/gemaakt is) ?
Of is dit niet toegestaan bij een straatauto omdat je dragende delen wijzigt of iets?

VWmotion
23-01-2014, 12:48
Geen probleem Sven. Dat mag.

Dennis-Mash
23-01-2014, 12:54
Persoonlijk zou ik met dergelijke vragen contact opnemen met het RDW zelf. Heb je de informatie altijd van de juiste partij. :thumbup:

Sven-GTI
23-01-2014, 14:31
Dat is altijd een probleem om direct contact en goed antwoord te krijgen van het RDW. Heb al talloze keren contact opgenomen voor bepaalde vragen en iedere keer krijg ik compleet tegenstrijdige antwoorden :s

Het standaard antwoord is altijd: maak een afspraak voor de keuring van uw voertuig, dan beslissen wij of het kan...

Ja daar heb ik weinig aan natuurlijk...
Zolang het voor de APK geen afkeur is, is het voor mij geen probleem :thumbup:

The_Maxx
23-01-2014, 15:19
Verstevigen is in de meeste gevallen geen probleem. Mits fatsoenlijk gelast natuurlijk.

Op zich maakt het niet uit dat het een dragend deel is. (dorpels zijn ook dragende delen en die mogen ook gewoon gelast worden)

Gewoon goed doen dus, en met eenzelfde of sterkere soort staal dan er nu zit.
Zou trouwens ook alles wat origineel alleen gepuntlast zit, ook doorlassen.

Of het allemaal goedgekeurd wordt: langsgaan bij de RDW als het klaar is.

Of gewoon een kleinere maat wielen eronder knopen ;)

Sven-GTI
23-01-2014, 17:32
Of gewoon een kleinere maat wielen eronder knopen ;)

Dacht ik ook al aan :D heb altijd met 17 inch gereden, alleen de banden die ik nu wil gebruiken lopen dan ook aan :D

Veel slicks zijn (omgerekend dan) 215/45/17, een maatje hoger dan ik eerste had dus. Hiermee gaat het wel, maar zou ik erg weinig veerweg over hebben.

Nu heb ik 1 andere drastische oplossing bedacht, en dat is het subframe voor verbreden. Zodat de hele fusee's een stuk verder naar buiten komen..
Het probleem is wel dat dit niet mag, want dan wijzig ik m'n spoorbreedte te ver. Dit is niet zo makkelijk terug te draaien als even de spoorverbreders verwijderen natuurlijk :D

Spoorverbreders gebruiken is ook niet echt een oplossing, want dan wordt m'n arm ten opzichte van het draaipunt zo groot, dat m'n wielen een nog grotere baan af moeten leggen en krijg je weer hetzelfde probleem..

fearless
23-01-2014, 19:05
Geen probleem, wel fatsoenlijk lassen natuurlijk.

Sven-GTI
24-01-2014, 16:42
Dan gaat binnenkort de slijptol in de golf denk ik :D

DutchWilco
25-01-2014, 00:27
Foto kwam mij bekent voor, maar is ook gemaakt door mij van een auto waar we mee bezig zijn :)

Wees vooral niet te bang :)
Ik maak wel gekkere dingen en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Bij vragen altijd zeggen dat je de auto zo gekocht hebt ;)

Sven-GTI
25-01-2014, 01:22
Klopt, foto had ik van jou site :D

Vind nergens op internet foto's van vw's die tot het bot gestript zijn :D