PDA

View Full Version : rookt extreem


rolling
22-02-2014, 18:03
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
mijn golf mk3 1.4 abd rookt extreem en verbruikt koelvloeistof.
weet ookwel dat het normaal dan de koppakking is,
maar kan er geen enkele andere reden zijn ?
er zat ook teveel olie in het blok.

Spierings
22-02-2014, 18:11
Te veel olie is kan een rede zijn, dan krijg je blauwe rook.
Koelvloeistof geeft witte rook..en als deze koelvloeistof verbruikt zou ik het zelf eerst hierin zoeken.

wessel97
22-02-2014, 18:14
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
mijn golf mk3 1.4 abd rookt extreem en verbruikt koelvloeistof.
weet ookwel dat het normaal dan de koppakking is,
maar kan er geen enkele andere reden zijn ?
er zat ook teveel olie in het blok.

Als de kans groot is dat het de koppakking is, niet te lang mee wachten, koelvloeistof kan gaan invreten in je blok, en dan is het ipv. Een dag werk een 3 tientjes voor een nieuwe koppakking-> 3 dagen werk en 450 voor een nieuw blok

Style
22-02-2014, 18:40
Als je klepseals op zijn gaat hij ook roken verklaart alleen niet het
koelvloeistof verlies

Johan1982MK1
22-02-2014, 18:49
Proberen zsm een goede diagnose te stellen.Je kan nl. ook waterslag krijgen als je koppakking goed lekt. Dan houdt je drijfstang het niet en drukt krom of knapt.

rolling
22-02-2014, 20:06
bedankt voor jullie reacties,
ik moest de wagen verplaatsen dus ik keek ng eens effe of ik niets kon vinden.
ik heb vastgesteld dat er veel druk op de kvs staat en er komt rook uit (http://img26.imageshack.us/img26/348/naamloos11.png darmpje 5 :D )
dus effe zonder luchtfilter en deksel gereden :p maar verschoot erwel van dat hy beter reed. maar moest helaas stoppen doordat hy te warm werd

rolling
22-02-2014, 20:09
help me aub :o kan het golfje niet missen en hb gn geld om hem te vervangen !!

rolling
22-02-2014, 20:15
ik las net :
Het is de taak van de carterventilatie dit vocht af te voeren, maar dat lukt alleen als het dampvormig is. Zolang de temperatuur in de motor en in het ventilatiesysteem onder het dauwpunt (ongeveer 70°C) ligt, zal de waterdamp als water condenseren. Dus als er vele korte ritten worden gemaakt, hoopt er zich een grote hoeveelheid water in het motorblok op. Dat kunnen wel één of meer koffiebekertjes zijn. Olie drijft op water, dus zit het water onderin de carterpan. Als het koud is, bevriest het water. Zodra de motor loopt, ontstaat er een fikse beweging in de carterpan met als gevolg dat het ijs voor de aanzuigzeef van de oliepomp komt te zitten.

Nu hoeft er niets naars te gebeuren, want er is een oliedruksensor. Helaas blijkt dat het waarschuwingslampje genegeerd wordt en dan ontstaan er problemen. Uiteraard kan ook het vocht in het carterventilatiesysteem bevriezen met als gevolg dat er een overdruk in de motor ontstaat. Een lekkende oliekeerring of een weggeblazen klepdekselpakking of olievuldop kan dan het gevolg zijn.

VW levert een verwarmde carterventilatie die een groot deel van de problemen voorkomt. Veel van het vocht condenseert namelijk in de slangen vanaf het kleppendeksel en loopt vandaar terug de motor in. Let dus op mayonaisevorming en wijs de klant op het risico van korte ritjes.

zou dit bij mij ook het probleem zijn ?

Spierings
22-02-2014, 21:02
Kijk eerst naar je koelsysteem!!
Loopt heet en verliest koelvloeistof, dat is genoeg rede lijkt mij.

Uit de carterontluchting komt altijd damp, zeker meer als normaal als je oliepeil een stuk te hoog staat !!
Zou me niet druk maken om condens vorming.

Even een vraagje --> ga en kun je hem zoizo zelf repareren ??
Is je antwoord nee --> stop met gokken wat het kan zijn en breng hem naar iemand die er verstand van heeft ;)

Wat voor kleur is de rook ??

rolling
22-02-2014, 21:23
Kijk eerst naar je koelsysteem!!
Loopt heet en verliest koelvloeistof, dat is genoeg rede lijkt mij.

Uit de carterontluchting komt altijd damp, zeker meer als normaal als je oliepeil een stuk te hoog staat !!
Zou me niet druk maken om condens vorming.

Even een vraagje --> ga en kun je hem zoizo zelf repareren ??
Is je antwoord nee --> stop met gokken wat het kan zijn en breng hem naar iemand die er verstand van heeft ;)

Wat voor kleur is de rook ??

ik ken helaas niet alles om dan ook alles te repareren.
maar heb geen 2 linkerhande !
rook is wit ?

Johan1982MK1
22-02-2014, 21:27
Kijk ook eens naar je olie. Is deze grijs? Dan zit er kvs doorheen. Stop dan ook met rijden. Komt je drijfstanglagers en de rest van je onderblok niet ten goede.

rolling
22-02-2014, 21:28
Kijk ook eens naar je olie. Is deze grijs? Dan zit er kvs doorheen. Stop dan ook met rijden. Komt je drijfstanglagers en de rest van je onderblok niet ten goede.
er is geen kvs bij de olie, pijl blijft hetzelfde

rolling
22-02-2014, 21:38
qICGR-5WJL8
zal niet veel verschillen met de mijne

rolling
22-02-2014, 21:54
Kijk eerst naar je koelsysteem!!
Loopt heet en verliest koelvloeistof, dat is genoeg rede lijkt mij.

Uit de carterontluchting komt altijd damp, zeker meer als normaal als je oliepeil een stuk te hoog staat !!
Zou me niet druk maken om condens vorming.

Even een vraagje --> ga en kun je hem zoizo zelf repareren ??
Is je antwoord nee --> stop met gokken wat het kan zijn en breng hem naar iemand die er verstand van heeft ;)

Wat voor kleur is de rook ??
btw ishet normaal dat de carterontluchting niet alleen rookt maar ook broebelt (percies aant koken)
http://www.youtube.com/watch?v=k8UebYTq7JA&feature=youtu.be

Spierings
23-02-2014, 11:11
Witte rook is meestal door de koelvloeistof, als hij zo erg rookt zou ik er zeker niet meer mee rijden...
Je hoort de carterontluchting goed, maar maak hem eens goed schoon. (lijkt ook veel olie resten te zien.
Verder vind ik de motor in het laatste filmpje niet gezond klinken, lijkt wel een diesel
Maar dat kan ook door het matige geluid komen.

rolling
23-02-2014, 11:33
Witte rook is meestal door de koelvloeistof, als hij zo erg rookt zou ik er zeker niet meer mee rijden...
Je hoort de carterontluchting goed, maar maak hem eens goed schoon. (lijkt ook veel olie resten te zien.
Verder vind ik de motor in het laatste filmpje niet gezond klinken, lijkt wel een diesel
Maar dat kan ook door het matige geluid komen.
ishet moeilijk om de carterontluchting proper te maken ?
zou dat de oorzaak zijn ? (+ thermostaat was kapot)

wessel97
23-02-2014, 11:45
ishet moeilijk om de carterontluchting proper te maken ?
zou dat de oorzaak zijn ? (+ thermostaat was kapot)

thermostaat kan wel kapot zijn, maar hierdoor kan hij niet gaan roken.

rolling
23-02-2014, 11:50
thermostaat kan wel kapot zijn, maar hierdoor kan hij niet gaan roken.
termostaat was kapot. daarna is die begonne

wessel97
23-02-2014, 12:21
termostaat was kapot. daarna is die begonne

oh op die manier, ik zou de auto toch maar eens naar een garage brengen, je zegt ik heb het geld er niet voor om hem te maken, maar dadelijk draai je je motor kapot en dan heb je dus gewoon helemaal niks meer... :shake:

Polo1w
23-02-2014, 12:37
Waarschijnlijk is de koppakking kapot gegaan door een kapotte thermostaat. Als ik jou was had ik m toch ff naar de garage gebracht voor een juiste diagnose, dwz dat ze ff een HC-tester in het kv-reservoir moeten drukken, zo kan je vrij goed zien of er verbrandingsgassen aabwezig zijn in de kv. Zo ja, dan zal je toch echt de kop eraf moeten trekken. Het gegok en gespeculeer over de oorzaak zoals je nu doet, schiet niet op, en kan je uiteindelijk je hele motor kosten. Laat r iemand met de juiste ervaring en apperatuur naar kijken, laat dat een half uurtje kosten, bij mij in de garage betekend dat, 0,5 x 42, + 5 voor materiaal = 26€ ex btw. Weet je tenminste wel met wat meer zekerheid waar je aan toe bent.
Succes!!

wessel97
23-02-2014, 12:43
Waarschijnlijk is de koppakking kapot gegaan door een kapotte thermostaat. Als ik jou was had ik m toch ff naar de garage gebracht voor een juiste diagnose, dwz dat ze ff een HC-tester in het kv-reservoir moeten drukken, zo kan je vrij goed zien of er verbrandingsgassen aabwezig zijn in de kv. Zo ja, dan zal je toch echt de kop eraf moeten trekken. Het gegok en gespeculeer over de oorzaak zoals je nu doet, schiet niet op, en kan je uiteindelijk je hele motor kosten. Laat r iemand met de juiste ervaring en apperatuur naar kijken, laat dat een half uurtje kosten, bij mij in de garage betekend dat, 0,5 x 42, + 5 voor materiaal = 26€ ex btw. Weet je tenminste wel met wat meer zekerheid waar je aan toe bent.
Succes!!

:goodpost:

Spierings
23-02-2014, 13:22
Waarschijnlijk is de koppakking kapot gegaan door een kapotte thermostaat. Als ik jou was had ik m toch ff naar de garage gebracht voor een juiste diagnose, dwz dat ze ff een HC-tester in het kv-reservoir moeten drukken, zo kan je vrij goed zien of er verbrandingsgassen aabwezig zijn in de kv. Zo ja, dan zal je toch echt de kop eraf moeten trekken. Het gegok en gespeculeer over de oorzaak zoals je nu doet, schiet niet op, en kan je uiteindelijk je hele motor kosten. Laat r iemand met de juiste ervaring en apperatuur naar kijken, laat dat een half uurtje kosten, bij mij in de garage betekend dat, 0,5 x 42, + 5 voor materiaal = 26€ ex btw. Weet je tenminste wel met wat meer zekerheid waar je aan toe bent.
Succes!!
Inderdaad :thumbup: .

Denk zelf ook aan de koppakking, zeker na een kapotte thermostaat, warm lopen en harde slangen.

is het moeilijk om de carterontluchting proper te maken ?
zou dat de oorzaak zijn ? (+ thermostaat was kapot)
Carterontluchting is hier niet de oorzaak lijkt mij, maar met reinigen bedoel ik even loshalen en schoonmaken. Als je op het filmpje kijkt zit hij vol olie.

Zoals eerder gezegd geeft koelvloeistof witte rook en geeft olie en dus ook carterdamp blauwe rook !!

rolling
23-02-2014, 13:43
Waarschijnlijk is de koppakking kapot gegaan door een kapotte thermostaat. Als ik jou was had ik m toch ff naar de garage gebracht voor een juiste diagnose, dwz dat ze ff een HC-tester in het kv-reservoir moeten drukken, zo kan je vrij goed zien of er verbrandingsgassen aabwezig zijn in de kv. Zo ja, dan zal je toch echt de kop eraf moeten trekken. Het gegok en gespeculeer over de oorzaak zoals je nu doet, schiet niet op, en kan je uiteindelijk je hele motor kosten. Laat r iemand met de juiste ervaring en apperatuur naar kijken, laat dat een half uurtje kosten, bij mij in de garage betekend dat, 0,5 x 42, + 5 voor materiaal = 26€ ex btw. Weet je tenminste wel met wat meer zekerheid waar je aan toe bent.
Succes!!

en wat gaatme dat grapje dan kosten ?

Polo1w
23-02-2014, 13:59
Ruime schatting.. Als ik t bij ons in de garage zou doen, koppakking incl boutset, nieuwe olie en filter, vlakken vd kop, zo'n 550€.. En dan nog de vraag hoe je disriem en waterpomp, bougies enz gesteld is. Aangezien alles dan toch los ligt vervang ik t meestal direct bij twijfel. Maar dat komt niet echt ten goede van t kostenplaatje...
Is een ruime schatting hè..

rolling
23-02-2014, 14:07
Ruime schatting.. Als ik t bij ons in de garage zou doen, koppakking incl boutset, nieuwe olie en filter, vlakken vd kop, zo'n 550€.. En dan nog de vraag hoe je disriem en waterpomp, bougies enz gesteld is. Aangezien alles dan toch los ligt vervang ik t meestal direct bij twijfel. Maar dat komt niet echt ten goede van t kostenplaatje...
Is een ruime schatting hè..

ja de distru en waterpomp gaan dan zowizo mee vervangen worden
dacht zelf ook aan de koppakking maar wil het niet geloven :)

Polo1w
23-02-2014, 14:15
dacht zelf ook aan de koppakking maar wil het niet geloven :)

Snap ik.. Altijd ellendig als je verplicht bent geld uit te geven om te kunnen blijven rijden. Komt ook altijd op een slecht moment.. :shake:

wessel97
23-02-2014, 14:22
Als je een beetje handig bent en ruimte hebt kun je koppakking ook gewoon zelf doen, de enige reden waarom koppakking vervangen zo duur is, is omdat het veel tijd kost. Koppakking zelf kost wss maar 8 tientjes ofzo

Polo1w
23-02-2014, 14:33
Schatting..
Koppakking 30€
Boutset 30€
Vlakken/reinigen/controleren kop 100€
Olie 35€
Oliefilter 10
Koelvloeistof 20€
Diversen/klein materiaal 10€
Arbeidsloon 5x42= 210€
alles ex btw.
Dus als je zelf handig bent en evt een handig sleutelmaatje hebt, kan je wel aardig wat besparen :thumbup:

rolling
23-02-2014, 16:28
Als je een beetje handig bent en ruimte hebt kun je koppakking ook gewoon zelf doen, de enige reden waarom koppakking vervangen zo duur is, is omdat het veel tijd kost. Koppakking zelf kost wss maar 8 tientjes ofzo
maar de moeren moeten tog een bepaalde spanning hebben ? en in een bepaalde volgorde aangedraaid ?

wessel97
23-02-2014, 16:40
maar de moeren moeten tog een bepaalde spanning hebben ? en in een bepaalde volgorde aangedraaid ?

klopt, maar dit is gewoon een kwestie van research doen hoeveel het is, of opzoeken bij autodata, mits je daar de mogelijkheid voor hebt.

je moet gewoon vooral niet bang zijn om ergens zelf aan te beginnen, want dan weet je van te voren al dat het fout gaat :shake: dus ik zou zeggen gewoon aan beginnen, en wanneer je ergens niet zeker over bent of niet weet, gewoon aan iemand vragen :thumbup:

rolling
23-02-2014, 16:43
heb alle sinds het voordeel dat er niet zoveel onder kap steekt, dus minder werkuren :)

Spierings
23-02-2014, 22:12
Even een vraagje ;)

Je hebt je thermostaat vervangen en hij loopt nog steeds heet van wat ik kan lezen??

Vaak is het thermostaat het probleem niet maar de behuizing/flens hiervan.
De thermostaat drukt zich met een pennetje open op de brugje in de flens, vaak breekt de achterkant van het brugje af waardoor de thermostaat zich niet kan open drukken.

rolling
24-02-2014, 16:54
Even een vraagje ;)

Je hebt je thermostaat vervangen en hij loopt nog steeds heet van wat ik kan lezen??

Vaak is het thermostaat het probleem niet maar de behuizing/flens hiervan.
De thermostaat drukt zich met een pennetje open op de brugje in de flens, vaak breekt de achterkant van het brugje af waardoor de thermostaat zich niet kan open drukken.
met de thermostaat is normaal gezien niets meer mis :D
hy blijft mooi op 90graden staan en de ventilator springt aan
maar daarna wordt hy wel warm. wrrs door kvs verlies.
maar als het alleen aan de thermostaat lag ging die tog niet zo roken ?

Spierings
24-02-2014, 17:44
met de thermostaat is normaal gezien niets meer mis :D
hy blijft mooi op 90graden staan en de ventilator springt aan
maar daarna wordt hy wel warm. wrrs door kvs verlies.
maar als het alleen aan de thermostaat lag ging die tog niet zo roken ?
Het roken heeft een andere reden, maar merkte op dat de thermostaat vervangen was en las dat hij nog steeds warm liep en merkte op dat dit vaak door een kapotte koelflens komt (wat vaak over het hooft gezien wordt) ;)

Veel mensen denken dat het pinnetje van de thermostaat in de koelflens hoort te vallen, maar dit hoort echter niet.. Waardoor de thermostaat nog niet open gaat.

rolling
26-02-2014, 14:20
Het roken heeft een andere reden, maar merkte op dat de thermostaat vervangen was en las dat hij nog steeds warm liep en merkte op dat dit vaak door een kapotte koelflens komt (wat vaak over het hooft gezien wordt) ;)

Veel mensen denken dat het pinnetje van de thermostaat in de koelflens hoort te vallen, maar dit hoort echter niet.. Waardoor de thermostaat nog niet open gaat.
thermostaat gaat open :D anders ga de ventilator tg niet aan
warmlopen door kvs verlies

Spierings
26-02-2014, 18:09
thermostaat gaat open :D anders ga de ventilator tg niet aan
warmlopen door kvs verlies
Als je lang genoeg door rijdt gaat de ventilator gewoon aan hoor. ;)

willes180
27-02-2014, 16:43
vervang de koppakking nou maar gewoon.. er is echt niks anders aan de hand als ik zo zie wat de klachten zijn...

en als je thermostaat niet open gaat, gaat de vin ook niet draaien, want dan word er geen water rondgepomp, en weet die sensor dus ook niet dat hij aan moet gaan

rolling
24-03-2014, 19:44
koppakking is vervangen :) moet alleen de condens ernog uitrijden.
moet er nog iets gebeuren ?

willes180
29-03-2014, 00:41
zorgen dattie goed ontlucht is... verder zal het allemaal wel meevallen als je de distributie goed hebt staan enzo..

rolling
11-04-2014, 18:56
NOG Steeds kvs verlies !!

rolling
13-04-2014, 18:00
aahja geen kvs = warmlopen

Spierings
14-04-2014, 14:45
Warm lopen hoeft niet doen gebrek door koelvloeistof te komen, maar de motor kan hierdoor wel koelvloeistof verliezen! Door de hoge druk in het systeem kan het uit het reservoir spuiten waardoor hij koelvloeistof verliest.

Als het blok geen uitwendig lekkage heeft, zit het in je blok. Mogelijk is je kop gescheurd.

jetta91
14-04-2014, 14:58
Kop en bovenkant cilinderkop gecontroleerd?

De 1.3 NZ in een golf2 heeft daar bijvoorbeeld een zwakke plek zitten,
Vaak slecht te zien maar goed te voelen.

Als ie een klein putje o.i.d. Denkt te voelen kan je op een hele manier duidelijk zichtbaar kaken dat daar wat zit, klinkt raar maar zo heb ik het gedaan,
Verf opgespoten, en daarna afgeschuurd, er bleef verf achter omdat dit dieper lag dan de rest van de cilinderkop, hier zat dus een groef/put/scheur in. Met het blote oog amper te zien, maar op deze manier werd het snel duidelijk.

rolling
14-04-2014, 18:12
Warm lopen hoeft niet doen gebrek door koelvloeistof te komen, maar de motor kan hierdoor wel koelvloeistof verliezen! Door de hoge druk in het systeem kan het uit het reservoir spuiten waardoor hij koelvloeistof verliest.

Als het blok geen uitwendig lekkage heeft, zit het in je blok. Mogelijk is je kop gescheurd.

neen niets uitwendig :S