View Full Version : Centreerringen verkrijgbaar 64 -> 57mm ?
OakgreenVR6
01-08-2005, 19:10
Ik heb een leuke set velgen op het oog, alleen zit ik het met 'probleem' dat ze van een Mazda afkomen. Steek is gelijk en met de ET-waardes kom ik ook goed uit, dat is het probleem dan ook niet. Echter over de naafgatdiameter maak ik me wat zorgen. De velgen hebben een naafgatdiameter van 64mm, en voor zover ik weet moeten ze voor een Golf mkII 57mm zijn. Zou ik centreerringen ervoor kunnen krijgen ?
Het gaat overigens om AZEV velgen, die ook nog nieuw te krijgen zijn. Maar ja, als je ze nieuw besteld voor een Golf, dan krijg je dus velgen met een naafgatdiameter van 57mm, centreerringen dus niet nodig.
Christiaan
01-08-2005, 20:57
is volgens mij wel te maken en misschien zelfs wel te koop... wordt wat lastiger (zoals bij mijn tramonts) om centreerringen te maken van 0,5mm , maar zelfs dat komt goed!
OakgreenVR6
01-08-2005, 21:35
centreerringen maken van 0,5mm , maar zelfs dat komt goed!
Wow, super! :p
Marc had ze ook nodig ff zo snel uit mijn hoofd voor Wolfraces
Kan niet meer op de naam van het bedrijf komen hier in Brabo
Stuur Marcski ff een PM
OakgreenVR6
01-08-2005, 22:18
Thx, zal het zo doen.
Christiaan
02-08-2005, 07:56
Ik ben voor mijn zoektocht naar centreerringen ook ff bij www.siba.nl binnengelopen. Daar hebben ze ook erg veel. Zit alleen voor jou niet echt in de buurt (Uden). Ze zijn wel erg behulpzaam.
Mocht het in NL niet lukken, op Ebay staan deze ringen ook wel:
64 -> 57,1 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14771&item=7989890272&rd=1)
64,1 -> 57,1 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28648&item=7989296103&rd=1)
OakgreenVR6
02-08-2005, 11:43
Kijk aan, super! Had nog niet aan E-bay gedacht.
Ik heb een leuke set velgen op het oog, alleen zit ik het met 'probleem' dat ze van een Mazda afkomen. Steek is gelijk en met de ET-waardes kom ik ook goed uit, dat is het probleem dan ook niet. Echter over de naafgatdiameter maak ik me wat zorgen. De velgen hebben een naafgatdiameter van 64mm, en voor zover ik weet moeten ze voor een Golf mkII 57mm zijn. Zou ik centreerringen ervoor kunnen krijgen ?
Het gaat overigens om AZEV velgen, die ook nog nieuw te krijgen zijn. Maar ja, als je ze nieuw besteld voor een Golf, dan krijg je dus velgen met een naafgatdiameter van 57mm, centreerringen dus niet nodig.
Gewoon naar een bandenboer gaan, die kan (vrijwel) alle maten centreerringen bestellen...Een enkeling heeft bepaalde, gangbare maten soms op voorraad..
Ik heb ze vrij recentelijk zelf ook gekocht om Artec velgen passend te maken op een Opel naaf..via een Carex shop
26 euro voor 4 stuks...niet echt goedkoop maar goed
je kan ze idd gewoon bij elke bandenboer bestellen.
Ik had ze zelf overigenss direct bij een importeur vandaan
Behalve dus die voor Tramonts, die zijn dus niet te krijgen....
Behalve dus die voor Tramonts, die zijn dus niet te krijgen....
Er bestaan universele ringen, die zijn niet merk gebonden. Het moet al echt vreemd lopen wil er niet iets zijn wat daar geschikt voor is..
Trouwens vreemd, want dat zou bij die Tramonts betekenen dat het zeer lastig is om ze op meerdere modellen auto's te kunnen gebruiken. Die centreer ringen zijn er namelijk voor om één type gat in de velg te hebben wat met behulp van die ringen op maar gemaakt kunnen worden op een bepaalde naaf..
Overigens is het een hulpmiddel om het centreren en plaatsen te vereenvoudigen, ze hebben verder geen nut, het eigenlijk fixeren en centreren gebeurt met de bouten
OakgreenVR6
02-08-2005, 22:22
Goed, gezien het feit dat de centreerringen kennelijk geen probleem is heb ik de knoop doorgehakt en sinds vanaf 20uur ben ik de gelukkig eigenaar van een nette, gebruikte set AZEV A velgen in de maten 7,5 en 9x16" met 215/40ZR16 Dunlop SP8000 banden. :) Zal de VR6 goed staan :cool:
Er bestaan universele ringen, die zijn niet merk gebonden. Het moet al echt vreemd lopen wil er niet iets zijn wat daar geschikt voor is..
Trouwens vreemd, want dat zou bij die Tramonts betekenen dat het zeer lastig is om ze op meerdere modellen auto's te kunnen gebruiken. Die centreer ringen zijn er namelijk voor om één type gat in de velg te hebben wat met behulp van die ringen op maar gemaakt kunnen worden op een bepaalde naaf..
Overigens is het een hulpmiddel om het centreren en plaatsen te vereenvoudigen, ze hebben verder geen nut, het eigenlijk fixeren en centreren gebeurt met de bouten
Behalve als het gaat om een set Tramonts met steek 4x98......
Behalve als het gaat om een set Tramonts met steek 4x98......
Eehm, centreer ringen hebben NIKS met de steek en de hoeveelheid bout gaten te maken...ik neem aan dat je dat wel weet ??
Christiaan
03-08-2005, 12:38
Eehm, centreer ringen hebben NIKS met de steek en de hoeveelheid bout gaten te maken...ik neem aan dat je dat wel weet ??
Waar het Marco in dit geval om gaat, is dat er voor mijn tramonts geen universele centreerringen te krijgen zijn. De tramonts zijn 4x98 , en hebben een naafdiameter van 58. De golf cabrio in kwestie is 4x100 (neem aan dat je dat wel weet ;) ) en een naafdiameter van 57,1.
En ik heb inmiddels hier al heel veel bandenboeren, fora's en ebay/marktplaatsadvertenties voor gehad.
En inmiddels met behulp van Marco en Sixpack zelf centreerringen gemaakt... omdat ze niet te krijgen zijn.
Precies, door het gebruiken van schuifbouten was het noodzakelijk om het wiel op de naaf te centreren omdat het centreren via schuifbouten niet gaat. Dat is ook wel gebleken omdat als je dit niet doet je het wiel nooit 100% gecentreerd krijgt
Waar het Marco in dit geval om gaat, is dat er voor mijn tramonts geen universele centreerringen te krijgen zijn. De tramonts zijn 4x98 , en hebben een naafdiameter van 58. De golf cabrio in kwestie is 4x100 (neem aan dat je dat wel weet ;) ) en een naafdiameter van 57,1.
En ik heb inmiddels hier al heel veel bandenboeren, fora's en ebay/marktplaatsadvertenties voor gehad.
En inmiddels met behulp van Marco en Sixpack zelf centreerringen gemaakt... omdat ze niet te krijgen zijn.
Tja ik heb geen glazen bol hier, dus de situatie ter plekke is lastig te zien.
Maar een steek van 98 is waarschijnlijk iets wat van een Fiat/Alfa komt?
Christiaan
03-08-2005, 18:49
Jep, idd Fred, van Fiat. Was een aardige uitdaging, maar is het gelukt (en veilig en heel mee naar Oostenrijk en terug geweest)
Piet, ga jij je porsche weg doen? nee toch?
Over centreerringen gesproken:
Opel heeft naafgat 56,5.
VW heeft naafgat 57
Stel je voor,.. ik heb koop een set lichtmetalenvelgen voor een opel.. ('t is oud spul, dus t is nog licht ja).. moet ik ze dan ff afdraaien,.. of kan ik die halve mm ook door t vast zetten erin 'drukken'?
Ik heb de velgen nog niet eens in huis, maar ik vroeg t me gewoon even af.. Stalen opel velgen zie je wel eens op VW's zitten (vooral die met spatbord-rand-schade),.. en dan moet je eigenlijk even uitdraaien,. maar met lichtmetaal (alu) ook nodig?
Jurgen Santana
03-08-2005, 19:47
Ze gaan erg vast zitten als je het gat niet uitdraait. Niet leuk als je met een klein krikkie langs de snelweg zit.
Ok.. spannen we ze ff in (terzijnertijd)
OakgreenVR6
03-08-2005, 21:46
Piet, ga jij je porsche weg doen? nee toch?
Nee, de Turbo's blijven voor de zomermaanden (voorlopig), de AZEV's ga ik er in de wintermaanden opzetten (misschien wel alle maanden met een 'r' er in) :) Groot nadeel is gewoon dat de Turbo's behoorlijk zwaar zijn en ik de accelleratietijden flink zie stijgen :frown: Het is ook maar behelpen met 180pk...:redface:
Dennis@polo86c.nl
03-08-2005, 22:35
Over centreerringen gesproken:
Opel heeft naafgat 56,5.
VW heeft naafgat 57
Om precies te zijn:
Opel: 56,56mm
VW: 57,1mm
das mooi: Draaibank gaat wel tot 4 cijfers achter de (mm) komma :)
Ik weet alleen niet hoe makkelijk ze in te spannen zijn..
Dennis@polo86c.nl
04-08-2005, 08:21
Dat zou jou toch een zorg zijn? :)
Tja ik heb geen glazen bol hier, dus de situatie ter plekke is lastig te zien.
Maar een steek van 98 is waarschijnlijk iets wat van een Fiat/Alfa komt?
Geeft ook nie Fred, verder had je ook gewoon helemaal gelijk :)
Sjamp. klinkt misschien stom, maar ff schuurpapiertje korrel 80, het is immers maar een HEEL klein beetje wat ze te klein zijn. Misschien is dat net voldoende
nog even een vraagje; zijn centreerringen nou alleen voor het centreren of voor de veiligheid?
Ik dacht altijd dat naven zijn voor het opvangen van vertikale krachten en de bouten voor horizontale. Dus is het wel veilig als je wiel (goed gecentreerd) alleen op de bouten rust?
Even een oud topic omhoog halen:
Waar het Marco in dit geval om gaat, is dat er voor mijn tramonts geen universele centreerringen te krijgen zijn. De tramonts zijn 4x98 , en hebben een naafdiameter van 58. De golf cabrio in kwestie is 4x100 (neem aan dat je dat wel weet ;) ) en een naafdiameter van 57,1.
En ik heb inmiddels hier al heel veel bandenboeren, fora's en ebay/marktplaatsadvertenties voor gehad.
En inmiddels met behulp van Marco en Sixpack zelf centreerringen gemaakt... omdat ze niet te krijgen zijn.
Hoe heb je uiteindelijk de centreerringen gemaakt, zelf gedraaid? Ik zoek nog een setje om van 58,1 naar 57,1 te gaan.
Pewi Vwteam
29-01-2009, 14:07
www.velgrenovatie.nl verkoop centreer ringen!
het is maar een halve mm, ik heb dat wel eens opgelost met een reepje aluminium tape, werkte perfect
martiepartie
29-01-2009, 20:40
Idd.. Een ring draaien met een wanddikte van 0.5mm is ook niet heel leuk.
Renegade
29-01-2009, 21:43
Overigens is het een hulpmiddel om het centreren en plaatsen te vereenvoudigen, ze hebben verder geen nut, het eigenlijk fixeren en centreren gebeurt met de bouten
Dan trek ik ook maar een hele oude reply uit de sloot :tongue:
Centreerringen zijn er toch om te centreren en de bouten puur en alleen om het wiel vast te klemmen op de naaf ? Als je zonder centreerringen zou gaan rijden en je wiel is wel goed gecentreerd (mijn god wat een kutwoord ook :rolleyes: ) op de bouten, bij een tik op de voorwielen (hobbel, drempel, kuil, enz.) zou het wil dan toch weer uit het midden willen en gaat het hele zooitje trillen ?
martiepartie
29-01-2009, 21:49
Dan trek ik ook maar een hele oude reply uit de sloot :tongue:
Centreerringen zijn er toch om te centreren en de bouten puur en alleen om het wiel vast te klemmen op de naaf ? Als je zonder centreerringen zou gaan rijden en je wiel is wel goed gecentreerd (mijn god wat een kutwoord ook :rolleyes: ) op de bouten, bij een tik op de voorwielen (hobbel, drempel, kuil, enz.) zou het wil dan toch weer uit het midden willen en gaat het hele zooitje trillen ?
Theoretisch klopt dat.
Bij grote klappen/ hobbels e.d. kunnen de wielbouten het begeven als het wiel niet goed op de centreerring rust. De centreerring zorgt voor een vormgesloten verbinding in de radiale richting, de wielbouten zorgen voor een krachtgesloten verbinding in de axiale richting.
Practisch gaat het wel goed. Omdat de wielbouten ook conisch zijn centreren deze het wiel in 99 van de 100 gevallen.
Pewi Vwteam
04-02-2009, 23:14
en bij geen centreerring kunnen je wielbouten ook afbreken bij een hevige rem aktie om bijvoorbeeld ongelukje te voorkomen! en dan heb je de rotzooi alsnog kapot!
het is maar een halve mm, ik heb dat wel eens opgelost met een reepje aluminium tape, werkte perfect
Volgens mij hebben wij dat ook ongeveer op die manier opgelost met de tramonts van christiaan toen
Bedankt voor de tips. Uiteindelijk heb ik de velgen uit laten draaien naar 60,1mm en er centreerringen voor Renault wielen in gezet.
Omdat m'n velgen met schuifbouten moeten worden gemonteerd, zag ik het centreren met behulp van alu-tape niet zo zitten.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.