Log in

View Full Version : veren verkorten


Larsrump
28-02-2014, 12:03
helloo,

volgende week komt er een setje schokdempers met veren binnen.
zo houd ik een set veren over. als ik deze veren 4 cm verkort, kan een origineel schokdemper dat aan? mol ik de aanslagrubbers erdan niet mee?

mvg Lars

Jan-Jelle
28-02-2014, 12:07
Hoe wil je ze verkorten?

Larsrump
28-02-2014, 12:28
Slijptol erin?:D

Larsrump
28-02-2014, 12:30
Zijn er ander manieren dan

tempel
28-02-2014, 12:41
In uit geveerde toestand, dus schokbrekers helemaal uit, moeten de veren nog vast zitten. Niet doen, dus.

Larsrump
28-02-2014, 13:02
okey :sly:

Ronin
28-02-2014, 13:51
Zou het je ook niet aanraden, maar werd "vroeger" vrij veel gedaan, gebruik maar eens de search functie.

DeGolf1
28-02-2014, 14:43
Je kan het idd wel doen.......MAAR!!!!
de veren moet normaal gesproken idd op spanning blijven tussen je schotels.
Is en kan wel gewoon gedaan en mee gereden worden maar voor keuring beslist niet okey!!

Jan-Jelle
28-02-2014, 15:33
Afslijpen is gewoon dom. Je kunt voor €200,- een geschikte verlagingsset krijgen, veilig en verantwoord. Afslijpen is dom en vooral onveilig.

Robbbert
28-02-2014, 15:36
En het gaat hier niet eens over een Touareg ...

Erik Baas
28-02-2014, 16:22
Afslijpen is dom en vooral onveilig.Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb geen idee waarom eigenlijk. Leg eens uit?

VeeDubber
28-02-2014, 16:59
Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb geen idee waarom eigenlijk. Leg eens uit?

De oplettende kijker zal vast wel eens gezien hebben dat een schroefveer zoals deze wordt toegepast onder een auto, een variabele spoed heeft en soms zelfs een variabele draaddiameter. Met de spoed wordt de afstand tussen 2 windingen bedoeld. In dit voorbeeld goed te zien:

http://www.johnrspring.com/images/COIL%20SPRING%202.png

De spoed van de veer en het verloop daarvan, bepaalt de karakteristiek van de veer. In jip en janneke-taal: De mate van indrukking bij een bepaalde kracht. Met het verwijderen van een aantal windingen, ga je dus zitten rommelen in de karakteristiek. Met het veranderen van de veerkarakteristiek, verander je het weggedrag van de auto en zou het zo kunnen zijn dat je auto op een onverwachte manier reageert op een oneffenheid in de weg of het rijden door een kuil.

Daarnaast is het zo dat men ook niet altijd even goed op de vorm van de veerschotel let, waardoor de veer niet goed in de schotel komt te liggen en dus kan ronddraaien of zelfs tussen de demper uit kan schieten. Uiteraard zullen er mensen zijn die in het verleden al aan hun veren geslepen hebben en zullen beamen dat dit meevalt, maar dit is even de theorie die daar achter zit.

Larsrump
28-02-2014, 17:23
Ook niet 1 ringetje? :D
(Ja ik ben vrij eigenwijs)

guusvandevenne
28-02-2014, 17:30
Wat kost een set verlagingsveren nou? desnoods tweedehands.

Richard
28-02-2014, 17:37
schroefset 109 euro nieuw met 3 jaar garantie in Essen..
afslijpen is erg dom. veranderd de voorspanning en veerstructuur van de veer.
t is een onderdeel wat contact heeft met de weg, zou er zelf niet mee spelen. Vroeger vaak genoeg golfjes in de greppel zien liggen mede door deze praktijken.

The_Maxx
28-02-2014, 18:10
Afslijpen no go...
Levensgevaarlijk... Zeker als je veren losliggen bij volledig uitgeveerd. Niet alleen voor de keuring mag dit niet, maar je veer kan dus bij een goeie kuil in de weg of een beetje te hard over een drempel heen gewoon scheef onder je auto gaan zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Paar verlagingsveren kosten je 2e hands hooguit een paar tientjes. Wat wil je liever.
Een veilige auto voor jouzelf en voor je medeweggebruikers die verlaagd is. of een gevaarlijke auto, die net een paar tientjes minder heeft gekost aan een setje veren...?

Larsrump
28-02-2014, 18:25
Okeeejokeej ik snap het al. Slotje aub:P

René
28-02-2014, 18:50
Inderdaad...koop dan een schroefsetje van 100eu en leg hem op de bumpstops...das veel veiliger ;)

JeeWee
28-02-2014, 21:08
Wat ik hier nog even mis is dat je veren ook kunt laten persen... Kost alleen 50 euro per stuk grofweg!

golf1gti83
28-02-2014, 21:30
blokjes hout onder de auto, snijbrander op de veer en roodgloeiend
maken en hop veer zakt in , hoeft niks gedemonteerd te worden. :))

Larsrump
28-02-2014, 23:50
blokjes hout onder de auto, snijbrander op de veer en roodgloeiend
maken en hop veer zakt in , hoeft niks gedemonteerd te worden. :))

Beunhaas! Ik mag jou manier van denken wel :thumbup:

Erik Baas
28-02-2014, 23:57
Zolang als het bij denken blijft... ;)

timk1
01-03-2014, 00:58
ik heb nog een setje koni verlagingsveren liggen voor een golf 1. 4cm verlaging
ik heb ze onder een auto gezet en toen is de auto gestald.
nu twee jaar later zijn ze er weer onder vandaan gehaald, nooit mee gereden dus.
interesse? voor 50 euro mogen ze weg.
lijkt mij een veiliger oplossing
laat maar horen of je interesse hebt
groeten tim

NielsDub
01-03-2014, 07:28
blokjes hout onder de auto, snijbrander op de veer en roodgloeiend
maken en hop veer zakt in , hoeft niks gedemonteerd te worden. :))

Dit lijkt me een top oplossing! Kosten 0, tenzij je auto affikt.....

Joris_MK1
01-03-2014, 09:11
Plus dat het roodgloeiend maken van een veer eerder weekijzer als verenstaal als resultaat heeft... Dat is dus 1 keer inveren en vervolgens permanente verlaging xD

Jel Golf 2 GTI
01-03-2014, 15:58
ik hoop jullie nooit tegen te komen op de opendbare weg........ :screwy:

fearless
01-03-2014, 16:44
Progressieve vering nooit inkorten, je veranderd de veerwerking.
Ook niet verhitten, ivm werking van het materiaal.

Mercedes w124 veren kun je wel inkorten, die zijn namelijk niet progressief. Dus daar kun je een winding van een veer afslijpen. Zo doen ze het ook op oudere campers. Maar dat soort veren kom je eigenlijk niet meer tegen onder auto's.

Polo1w
01-03-2014, 17:13
Heb mijn eerste e30 geprobeert te verlagen dmv veren afslijpen, was wel een stuk lager, maar de rijeigenschappen werden vrij dramatisch. Vond m ook veel meer last hebben van overhellen in de bocht. En t paste ook voor geen meter meer in de veerschotel. Knap kansloos, maarja, 1999 en je bent achttien hè..
Dmv roodstoken ook geprobeert op mn broertjes fiesta xr2, had al net zo'n beroerd effect, en daarmee is t ook nogal lastig een gelijke hoogte te creëren links/rechts.
Gewoon niet doen zeg ik, verspilde moeite.

EnVeeZee
01-03-2014, 19:12
ik hoop jullie nooit tegen te komen op de opendbare weg........ :screwy:

+1
Wat een kansloos gedoe, zuinigheid over veiligheid :screwy:

wessel97
01-03-2014, 19:20
+1
Wat een kansloos gedoe, zuinigheid over veiligheid :screwy:

:iamwithst

schroefset kost 3x niks tegenwoordig.. http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m784205586-schroefset-golf1-golf1-cabriolet-jetta.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Style
01-03-2014, 19:33
+1
Wat een kansloos gedoe, zuinigheid over veiligheid :screwy:

+2 :shake:

golf1gti83
01-03-2014, 21:25
blokjes hout onder de auto, snijbrander op de veer en roodgloeiend
maken en hop veer zakt in , hoeft niks gedemonteerd te worden. :))
:rolleyes:
niet echt natuurlijk

:D
setje verkorte veren gekocht met tuv papieren voor 60 euro

wist niet dat mensen dit echt probeerde
:angry:

timk1
02-03-2014, 01:08
ik heb nog een setje koni verlagingsveren liggen voor een golf 1. 4cm verlaging
ik heb ze onder een auto gezet en toen is de auto gestald.
nu twee jaar later zijn ze er weer onder vandaan gehaald, nooit mee gereden dus.
interesse? voor 50 euro mogen ze weg.
lijkt mij een veiliger oplossing
laat maar horen of je interesse hebt
groeten tim

Larsrump
02-03-2014, 22:50
kan geen geld missen op ht moment dus word rustig rondrijden op origineel

golf fahrer
03-03-2014, 09:24
Ikzelf ben opzoek naar complete dempers b8 of b12 van bilstein voor golf 1.
Om op verlagingsveren rond te rijden. Dus als iemand er nog zo liggen heeft, hoor ik dat graag. Moeten wel complete voorpoten zijn. Geen patronen. Mogen gebruikt zijn. Ik laat ze toch reviseren.

Dokter D
03-03-2014, 16:14
Gewoon de zaag erin :thumbup:
Zaag dan ook gelijk even 6 planken op maat, scheelt je familie weer werk :d