View Full Version : Check-stekker
Dudes, kwam van de week een t2b tegen en ging even in de motorruimte koekeloeren. Daar zag ik een of andere stekker hangen die een soort van check-stekker is. Nu vraag ik me elke keer weer af wat ik allemaal wel niet mis aan mijn bus, en ja hoor, ik kan die stekker niet vinden... hoort hier weer een andere stekker in ofzo? of zijn er bussen waar dit niet op zit...?
foto doet wonderen, weet niet waar je het over hebt! :)
Dit is even een geleende foto uit een ander topic, maar je ziet de stekker rechts bovenin hangen...
http://home.wanadoo.nl/koren/bussie/motorruimte.jpg
Diagnose stekker :)
Heb in m'n 77'er polo 1 ook zo'n ding hangen.. maar even later werden deze dingen weer afgeschaft...
Sommige vw's hebben ze dus wel, sommige niet. D'r was een uitleesapparaat ter grote van een complete archiefkastenwand nodig destijds :)
Simpel gezegt kon je met 1 stekker in 1 keer alle lampjes, controle lampjes en nog wat functies testen (weerstand = oneindig = lampje stuk), en functies zoals relais (weerstand = oneindig = relais open, weerstand = 0 = relais gesloten), maar vast nog veel meer.
Heb je niet zo'n stekker, heb je pech. Heb je wel zo'n stekker, heb je ook pech, want die kasten bestaan al lang niet meer.
hmm ok, ik ben bang dat er weer wat vaags van mijn bus mist... en hoop dat mijn electrische systeem een beetje in tact is...zijn er meer die deze stekker niet heben?
Vaag vaag..
Van welk jaar is die bussie van jou dan? Mijn 77ér polo is waarschijnlijk 1 van de laatsten die m nog had.. In de Audi 50 van 74 zat ie ook, maar of ie veel vroeger ook al gebruikt werd?
molenari
03-08-2005, 00:24
Dit is even een geleende foto uit een ander topic, maar je ziet de stekker rechts bovenin hangen...
Dat is het diagnose stopcontact. Kun je uitlezen met een speciaal apparaat dat de VW dealer destijds had. Is een vrij simpel iets hoor. De draadjes uit de stekkerdoos gaan direct naar bepaalde onderdelen in het electronisch circuit, zit dus verder geen enkele vorm van inteligentie achter.
Het diagnose stopcontact is bij de VW bus geintroduceerd bij de laatste bussen van 1971 (chassisnr 2112 228 467). Bij het begin van modeljaar 1978 is dit stopcontact vervallen. Geen idee hoe dit bij andere VW's zit.
Anyways, binnenkort kun je dit soort nutteloze details over de T2 vinden in mijn boek dat eind september uit komt. Je moet wel Engels kunnen :D :
amazon u.k. (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1861267657/qid%3D1123024731/202-6303327-5823810)
Dit is een foto uit de T2 folder van 1975 met de stekker:
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1975_large_page27.jpg
Vet lauw!
Die stekker had ik nog nooit gezien (voor op het diagnose-stopcontact)..
Het ziet er in iedergeval wel zo uit (pen-bezetting) dat die stecker universeel is: Die zou ook zo in m'n Polo 1 passen..
Dat is het diagnose stopcontact. Kun je uitlezen met een speciaal apparaat dat de VW dealer destijds had. Is een vrij simpel iets hoor. De draadjes uit de stekkerdoos gaan direct naar bepaalde onderdelen in het electronisch circuit, zit dus verder geen enkele vorm van inteligentie achter.
Het diagnose stopcontact is bij de VW bus geintroduceerd bij de laatste bussen van 1971 (chassisnr 2112 228 467). Bij het begin van modeljaar 1978 is dit stopcontact vervallen. Geen idee hoe dit bij andere VW's zit.
Anyways, binnenkort kun je dit soort nutteloze details over de T2 vinden in mijn boek dat eind september uit komt. Je moet wel Engels kunnen :D :
amazon u.k. (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1861267657/qid%3D1123024731/202-6303327-5823810)
Ah o.k., niet echt iets waar ik me druk over hoef te maken dus... Ik ben wel benieuwd naar dat boek!
Niet dat ik dat systeem uit wilde lezen ofzo hoor, maar ik hoorde dat het samen met de andere electra in de bus een kring vormt. Ik dacht oh shit, als dat mist op een of andere manier dan heb ik lichtelijk een probleem met mijn electra. Niet dat ik er niet uit zou komen (pa zit in de electrotechniek) maar troubles met de electra in een auto is nooit echt leuk...
Je moet wel Engels kunnen :D :
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1975_large_page27.jpg
Moet je ook Nederlands "kunnen"? ;)
Wel lache trouwens die oude tekstjes... ze hebben die computer destijds gemaakt omdat ze er vanuit gaan dat een monteur:
- zich verkijkt bij het aflezen van gegevens
- zich vertelt bij het testen van onderdelen
- zich verschrijft bij het noteren van gegevens
- hij vergeet voorgeschreven controles
- en het is duur...
Dat ding maakte alles veel te goedkoop joh!
molenari
03-08-2005, 20:39
Vet lauw!
Die stekker had ik nog nooit gezien (voor op het diagnose-stopcontact)..
Het ziet er in iedergeval wel zo uit (pen-bezetting) dat die stecker universeel is: Die zou ook zo in m'n Polo 1 passen..
Die stekker zit in iedere VW uit die tijd. Was high tech, maar toch niet high tech genoeg blijkbaar, ze hebben er niet lang gebruik van gemaakt.
Ik zou nog wel eens zo;n apparaat willen hebben voor de gein. Hoewel? Ik heb wel erg weinig auto's waar ik hem voor zou kunnen gebruiken. Eigenlijk alleen mijn 77er kasten en de 73er '03. De rest is van voor of na de diagnosestekkertijd.
molenari
03-08-2005, 20:40
Moet je ook Nederlands "kunnen"? ;)
Is ook zo: Engels moet je Kunnâh, en Nederlands moet je Kennâh.
molenari
03-08-2005, 20:52
...maar ik hoorde dat het samen met de andere electra in de bus een kring vormt. Ik dacht oh shit, als dat mist op een of andere manier dan heb ik lichtelijk een probleem met mijn electra. Niet dat ik er niet uit zou komen (pa zit in de electrotechniek) maar troubles met de electra in een auto is nooit echt leuk...
Het diagnose systeem is niets bijzonders. Gewoon wat draadjes die rechtstreeks naar bepaalde plekken in het electrische systeem gaan. Een kring vormt het zeker niet. Al die draadjes vormen een dead-end in het diagnose stopcontact :D
Er is een draad die gaat rechtstreeks naar de min-pool van de accu, een ander naar de plus-pool, weer een ander naar de plus pool van het remlicht etc. Waarschijnlijk konden ze vaststellen of het allemaal nog een beetje goed contact maakte. De draden zo maar losknippen zou niet zo verstandig zijn.
Maar goed, daar heb jij met een 1978-79er model niet zo veel last van, die hebben dit systeem niet meer. Dus waar lullen we nog over? Oh ja, beetje forumvulling :D
lowrider
03-08-2005, 22:24
volgens kenteken is mijn bus van 79 ed die heeft nog wel zn stekkert
molenari
04-08-2005, 11:06
volgens kenteken is mijn bus van 79 ed die heeft nog wel zn stekkert
Interessant, dat heb ik tot nu toe nog niet gezien! Heb je een foto van je bus, en met name een paar foto's van de motorruimte. Ik ben erg benieuwd.
Zou iemand het zelf hebben aangelegd?!?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.