View Full Version : gti 79, nog te redden?
Inmiddels een bok in elkaar gelast voor de gti zodat ik de onderkant eens goed kan bekijken. De onderkant is vrij slecht, met name de achterwielophanging aansluiting vloer/dorpels en onderzijde front, maar ik denk dat er nog wel wat van te maken is. Het hoeft ook geen show and shine wagen te worden, maar hij moet wel veilig zijn uiteraard. Wat denken de ervaren golf 1-restaurateurs ervan?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1482.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1483.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1481.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1477.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1480.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1478.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/IMG_1475.JPG
Mmm, om die echt weer goed te krijgen ben je wel wat uurtjes verder. Niets is onmogelijk, maar dan zullen er betere exemplaren te koop staan gok ik.
golf fahrer
05-03-2014, 10:13
Diegene die ik ga bekijken binnenkort is minstens even "ver", maar denk
toch dat ik er mij ga aan wagen.
Als we ze allemaal in de pers steken, blijven er geen meer over.
Kijk maar naar het werk van nothelle met hun '78.
Eigenlijk is dat op het gestoorde af, maar toch leuk dat er weer een '78 gered wordt :cool:
Ervaren plaatwerker of niet dit is een serieus jaren project. Echt respect als je hier aan gaat beginnen maar ik denk een twijfel te lezen in je startpost?
GolfMania
05-03-2014, 10:48
het hoeft geen showwagen te worden zeg je, maar met de hoeveelheid laswerk wat ik zo al zie, zul je de wagen uiteindelijk toch opnieuw moeten spuiten. dan zou ik nu eerst de wagen helemaal laten stralen en vanuit daar verder gaan. dan krijg je een goed overzicht van de roestplekken, want geloof mij, je zult er meer tegen komen dan je nu al gezien hebt. succes!! :thumbup:
het hoeft geen showwagen te worden zeg je, maar met de hoeveelheid laswerk wat ik zo al zie, zul je de wagen uiteindelijk toch opnieuw moeten spuiten. dan zou ik nu eerst de wagen helemaal laten stralen en vanuit daar verder gaan. dan krijg je een goed overzicht van de roestplekken, want geloof mij, je zult er meer tegen komen dan je nu al gezien hebt. succes!! :thumbup:
:iamwithst :goodpost:
golf fahrer
05-03-2014, 12:01
Inderdaad. Zijn meestal projecten waar de prijs helemaal absurd kan worden.
Ai, ik wist niet dat 'm zo slecht was. Mijn '77er is al net zo rot geloof ik. Als ik jou was zou ik een donor kas bij zoeken die hard is. Even marktplaats in de gaten houden, met de nieuwe mrb staan er genoeg te koop voor bijna niks. Dan alles over lassen, maar echt, als je dit in de avonduren en weekenden wilt doen ben je op een jaar niet gedaan. Onder alle roest dat je eruit en eraf gaat slijpen, vind je nog meer roest.
golf fahrer
05-03-2014, 17:56
Denk niet dat er zoveel donors met klein lichten overblijven eerlijk gezegd
Niet te bang voor roest jongens
Hoeft ook geen kleine achterlichten donor te zijn, met een '83er kom je al heel ver. Er staat nu een kogelharde '82er op voor 175 euro, dan ben je al een heel eind geholpen.
En niet e bang voor roest, tja, je kunt er bang voor zijn of niet, hier gaan heel wat uren in zitten.
Diegene die ik ga bekijken binnenkort is minstens even "ver", maar denk
toch dat ik er mij ga aan wagen.
Als we ze allemaal in de pers steken, blijven er geen meer over.
Kijk maar naar het werk van nothelle met hun '78.
Eigenlijk is dat op het gestoorde af, maar toch leuk dat er weer een '78 gered wordt :cool:
met alle respect..die gasten van Nothelle weten wat ze doen..
het ding staat op een Celette bank..werken vanuit een echte werkplaats met alle mogelijke middelen ,gebruiken eigenlijk bijna niks meer van die '78er behalve het schutbord,dak/stijlen..
(en het zijn vakmensen..geen amateurs)
dat is wat anders dan wat bakken en braden in de schuur met van Wezel plaatwerk
er zijn zoveel mensen die zich er op verkijken ..zelfs mensen uit het 'vak' beginnen liever niet aan zoiets..
jammer dat er programmas zijn waarin er een 3 meter lange 'monteur' een auto van 35 jaar oud enkel matwrijft met wat Scotchbrite..(cause there's really any rust..)
en er vervolgens een perfect gespoten T2 bus staat..
zo werken dingen niet...
dit soort lange projecten gaat tegen staan op een gegeven moment..en al helemaal als je niet meer weet hoe je verder moet....
golf fahrer
05-03-2014, 18:19
Hoeft ook geen kleine achterlichten donor te zijn, met een '83er kom je al heel ver. Er staat nu een kogelharde '82er op voor 175 euro, dan ben je al een heel eind geholpen.
En niet e bang voor roest, tja, je kunt er bang voor zijn of niet, hier gaan heel wat uren in zitten.
Ah ja ok, is een '79. Heeft al het nieuwe type scharnieren.
En inderdaad. Roest.... Hier gaan vele uren inkruipen.
golf fahrer
05-03-2014, 18:22
met alle respect..die gasten van Nothelle weten wat ze doen..
het ding staat op een Celette bank..werken vanuit een echte werkplaats met alle mogelijke middelen ,gebruiken eigenlijk bijna niks meer van die '78er behalve het schutbord,dak/stijlen..
(en het zijn vakmensen..geen amateurs)
dat is wat anders dan wat bakken en braden in de schuur met van Wezel plaatwerk
er zijn zoveel mensen die zich er op verkijken ..zelfs mensen uit het 'vak' beginnen liever niet aan zoiets..
jammer dat er programmas zijn waarin er een 3 meter lange 'monteur' een auto van 35 jaar oud enkel matwrijft met wat Scotchbrite..(cause there's really any rust..)
en er vervolgens een perfect gespoten T2 bus staat..
zo werken dingen niet...
dit soort lange projecten gaat tegen staan op een gegeven moment..en al helemaal als je niet meer weet hoe je verder moet....
Heb toch nergens geschreven dat ik er geen respect voor heb. Integendeel :rolleyes: :rolleyes:
En er zijn wel nog heel goede mensen in het vak die zulke projecten kunnen uitvoeren hoor. Maar die zitten niet noodzakelijk op facebook en dergelijke ;)
Hier ben je (zo als meerdere zeggen) wel effe mee bezig. maar als het klaar is heb je wel voldoening van je werk!
Succes en hoop dat er binnenkort een vorderings topic gemaakt word? :thumbup:
turbojo2
05-03-2014, 20:24
Dit is toch die gti die jaren buiten heeft gestaan?. Als dat zo is dan heb ik ook nog op de auto geboden. Ik wilde hem in de tuin zetten en de komende 20 verder laten wegrotten. Zaten goede deurkaarten in en nog een aantal andere goede onderdeln. had al een rekensommetje gemaakt.
CAR-POOL
06-03-2014, 00:30
Voorfront is 9 van de 10 keer altijd rot bij oudere modellen , imitatie dorpels zijn prima pas te maken. Achteras ophanging is nog wel even puzzelen , voor een GTI met kleine achterlichten , zeker waard als je tegenwoordig de vraagprijzen ziet.
Ach het is lichter dan carbon,
Maar het zal ook sterk afhangen van je las vaardigheden,
En of je het allemaal alleen moet doen natuurlijk.
Ben je goed bevriend met een lasser, of woont er iemand in je buurt die lasser is en wat wil beunen dan kan je die de ergste of dragende delen laten lassen en de plekken waar je misschien moeilijk bij kunt, kan je voor een paar tientjes al heel wat werk schelen.
Franklin
06-03-2014, 08:24
Ik heb eventueel nog wel een hele harde body staan van een 82'er. Mag voor 200 euro weg.
golf1gti83
06-03-2014, 08:26
echt ! te ver heen helaas
Ik persoonlijk zou dezelfde twijfels hebben maar inderdaad zoals eerder aangegeven is die misschien wel ver om in de schuur op te knappen.
Voor de duidelijkheid, dit zal nooit meer een showwagen worden en dat wil ik er ook niet van maken. Een roestplekje hier en daar mag wat mij betreft best blijven zitten. Maar de dragende delen moeten wel weer hard en fatsoenlijk gemaakt worden. Niet iedereen zal het er mee eens zijn dat een gti niet helemaal netjes gemaakt wordt, maar dat gaat gewoon niet meer lukken met deze. Mijn inspiratie is dus meer zoiets:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/Swallow_original.jpg
http://imageshack.com/a/img849/7873/c174.jpg
Ik ken wel wat lassers, dus misschien dat ik de achterwielophanging wel uitbesteed. Uiteindelijk wil ik wel zoveel mogelijk zelf doen en er mag best een uitdaging inzitten!
Als je geen ervaren of kundige lasser bent kun je denk ik beter al het laswerk uitbesteden dan alleen dat van de asophanging. Met alle respect, maar dit is een grote, groooote klus. Er is zo veel rot dat je zelfs voorzichtig moet gaan zijn de kas helemaal recht te houden. Alle dorpels zijn er straks bijvoorbeeld uit, en daarmee de stevigheid ook... Om maar iets te noemen. Daarom is uitbesteden aan een ervaren lasser een dure, maar beter oplossing denk ik.
Heey kerel!
Mijn mening weet je, maar je moet er gewoon goed over na denken. Er aan beginnen en na een half jaar toch het bijltje er bij neer gooien is ook zonde! Ik kom dit weekend ff kijken, dan hebben we het er verder over ;)
Grtz Hans
Ik zou hem eens laten stralen, en dan zie je wel, je kunt nog zeer veel nieuw krijgen en origineel vw op volkswarenhaus, zelfs de complete neus kun je er nog krijgen, dan zit je dan al in 1 derde van de laswerken;) neem er je tijd voor dan kan dit wel terug op de baan,
VAGKonzept
06-03-2014, 15:01
Het is wel te doen, mits kennis van/ervaring met plaatwerk/laswerk...
Maar denk er heeeel goed over na... het gaat VEEL, HEEL VEEL tijd (en ook geld) kosten... en als je nu begint met investeren moet je 'm ook afmaken vind ik, anders is 't gewoon zonde van tijd/geld/...
Hou er ook rekening mee dat er ook eens iets zal tegenvallen en dat goed gereedschap ook een deel van 't werk is... Dat moet je ook allemaal incalculeren...
GOED en LANG over nadenken en dan eventueel aan beginnen zou ik zeggen...
Larsrump
06-03-2014, 17:28
al die ontmoedigende reply's. :l als je weet hoe je aan materialen en gereedschap kan komen zeg ik succes! ik ga dit zeker volgen als je het gaat doen.
als je dan toch aan het werk moet, lassen en spuiten dan kan je net zo goed doorgaan totdat alle roest weg is...
Anders ken je over een paar jaar weer, maar dan de plekken die je nu oversla. Dat is ook zonde geld/tijd/moeite.
CAR-POOL
06-03-2014, 18:37
Stralen? Is 1 grote oplichterij , stralen gaat het erom zoveel mogelijk epoxy erop aan te brengen , zodat de roest afgedekt is , wel degelijk zit hier nog roest onder , en straalgrit zit in alle hoeken en naden , en veel trekt krom , dan kan je beter de auto door een ontlakkingsbad heen laten lopen , ben je evenveel kwijt , en ook de coating en kit lost allemaal op
en je weet dan zeker dat ie gaat rotten door de ontlakkingsvloeistof en spoelvloeistof die overal blijft zitten waar je niet bijkan.
gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. alles heeft zijn voors en tegens.
ik zou hem gelijk goed aanpakken en helemaal opnieuw doen als je toch begint
CAR-POOL
06-03-2014, 18:58
Rotten door ontlakkingsvloeistof? Dit word geneutaliseerd en gespoeld met water en dit geeft zelfs een beschermend laagje , ik zit zelf in de oldtimer restrauratie , onlakken is en blijft de beste methode!
turbojo2
06-03-2014, 19:34
Alle holle ruimstes in de Mike Sanders corrosionsschutzfet. Heb ik ook gedaan. Bij mij zit er 8 kg (is wel een kilo weer uitgedruppeld)vet in de holle ruimten, gaat dus noooooit meer roesten daar. Met een paar uurtjes ben je klaar en voor het geld hoef je het niet te laten, voor 100-150 euro ben je klaar. Vet verwarmen in een frituurpan op 140 graden en dan met een speciale spuit (met een lange slang met sproeikop)met lucht van de compressor alle holleruimtes volspuiten. Het vet stold meteen en laat een dikke beschermende laag achter. Het vet trekt ook in nog aanwezige roest wat daardoor gestopt wordt verder te roesten. Ook al je lasnaden wat aan de binnenkant van je dorpel of achterwielophanging gewoon blood ijzer is gaan nooit meer roesten. Je gti maken als RAT-look is ook wel een goed plan, dus APK waardig maken enverder zo laten, heb je meer bekijks als een gerestaureerde.
The Skinnmeister
06-03-2014, 19:37
Zou m ook goed aanpakken ondanks het vele werk, mijn Golf 2 is er ook slecht aan toe, maar ben begonnen en we zien wel......
ben net ook met een 79' begonnen... ook veel werk maar net nog niet zoals deze gti... zou het zonde vinden als deze op het oud ijzer terecht zou komen... als je de tijd en de plaats hebt.. gewoon op het gemakje aan beginnen en stuk per stuk herstellen.. ik persoonlijk zou deze dan ook compleet restaureren...maar het gaat je idd veel geld kosten maar dat weet je op voorhand...
greetz
turbojo2
06-03-2014, 20:21
ben net ook met een 79' begonnen... ook veel werk maar net nog niet zoals deze gti... zou het zonde vinden als deze op het oud ijzer terecht zou komen... als je de tijd en de plaats hebt.. gewoon op het gemakje aan beginnen en stuk per stuk herstellen.. ik persoonlijk zou deze dan ook compleet restaureren...maar het gaat je idd veel geld kosten maar dat weet je op voorhand...
greetz
Wil je het goed doen dan ben je 10K kwijt of meer. Ben zelf al over de 15 heen en dan heb ik mijn eigen uren nog niet eens meegeteld. Neem aan dat je interieur ook in kleur verschoten is. Aan stof ben je al 600 kwijt. Loopt je motor wel eigenlijk?
Waar een wil is, is een weg. :D :thumbup:
Cabby1990
08-03-2014, 10:07
Waar een wil is, is een weg. :D :thumbup:
:goodpost:
Ik snap dat je deze gti wil redden
Maar er zit zoveel werk aan en tijd dat je voor dat geld een mooi exemplaar kan kopen
Ik zelf zou voor het laatste gaan
Ben bang dat als je voor optie 1 gaat het gaat stranden en alles voor niks is geweest
Ik kan niet in je beurs kijken natuurlijk maar mijn keuze was snel gemaakt
Uiteraart als je begint eraan ga ik dit projekt zeker volgen
Alvast sucses gewenst
golf fahrer
08-03-2014, 10:50
Een mooi exemplaar pre 80 is niet evident om te vinden
anderzijds
Ik weet niet wie en wat je aan kennis en contacten je om je heen hebt. Want om een mk1 gti te hebben gered, geeft natuurlijk wel een voldaan gevoel.
turbojo2
09-03-2014, 12:40
Ik weet niet wie en wat je aan kennis en contacten je om je heen hebt. Want om een mk1 gti te hebben gered, geeft natuurlijk wel een voldaan gevoel.
En een lege portemonnee
dat sowieso..
kom ik weer met het argument,dat het makkelijk is om 20 rooitjes te investeren in een auto die max de helft waard is..
natuurlijk is dat je eigen keus..maar je moet het maar willen ,
ik denk ook dat velen denken dat de Golfjes al dan niet GTI van de eerste bouwjaren nergens meer zijn te vinden...en dan aan zo'n avontuur beginnen
maar als je echt gaat zoeken zijn er nog genoeg..ze zijn echter in handen van mensen die ze verzamelen of nooit verkocht hebben in de jaren 80-90 ,omdat toen de spoeling al dun werd,zelfs de eerste eigenaar.of gewoon ergens blijven staan zijn in een box of schuur
dit soort auto's zie je zelden op straat en als ze verwisselen van eigenaar komen ze zeker niet op MP-Volksforum-Speurders etc ...
ik ken een vent die heeft 3 Lancia Beta's uit begin jaren 80 waaronder een Spider Volumex..,die kent zowat alle eigenaren van klassieke Lancia's...mocht hij er 1 kwijt willen, hoeft ie maar even te bellen en klaar is kees..altijd animo, en jan met de pet weet nergens van..
wat ik wil zeggen hiermee..als je niet de juiste weg kent in het 'wereldje' kom je dikwijls terecht in het MP gebeuren en de daaruit vloeiende ellende ..lees; bergen roest en niet compleet meer..en altijd teveel betalende, omdat er zogenaamd geen meer over zijn..
ik zit zelf niet meer zo in de 'Golf scene'..maar in een andere hoek..(BMW)..en ken daar redelijk wat mensen in ...
in een straal van 5 km rond mij weet ik een e30 Alpina b6 2,8 ,een 2002 Turbo(hagelnieuw),2 in nieuwstaat verkerende e21 323i's ...een 745i uit '78 met 55.000km erop ..
die zie je hier geen van allen ooit rijden..maar dat wil niet zeggen dat het er niet is..
alleen de gemiddelde sterveling komt er gewoon niet bij in de buurt..
golf fahrer
09-03-2014, 14:57
Maar dat soort wagens gaat ook niet vaak van eigenaar veranderen denk ik dan
Zelfde met iemand die bv 10 gti staan heeft. Die gaan echt niet weg denk ik dan.
goh, klinkt me dat toch even bekend... :rolleyes: :D
golf fahrer
09-03-2014, 18:16
:d :d
ErikvanBilsen
14-03-2014, 21:09
Te redden zal hij nog wel zijn.
Maar het zal je de nodige lasuurtjes gaan kosten.
Mijne waren allemaal een stukje beter er aan toe en daar zat ook al veel tijd in om alles goed te krijgen.
Persoonlijk zou ik hem ook helemaal in goede staat brengen als je er zoveel tijd/geld in steekt.
Ik zou ook alles in een keer meepakken en niet beetje bij beetje.
Dat in ieder geval de carrosserie in top staat is.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ben tot nu toe nog steeds eigenwijs en toch wat plekken aan het kaalhalen om te zien wat ik allemaal tegenkom. :)
turbojo2
15-03-2014, 21:25
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ben tot nu toe nog steeds eigenwijs en toch wat plekken aan het kaalhalen om te zien wat ik allemaal tegenkom. :)
Doe je goed. Je moet je niet te veel laten leiden door een paar meningen van mensen die je auto kennen van een paar foto's.
Ik heb van diversen contacten vernomen in het Brabantse dat je vollop aan het lassen ben Ardjan. Ik zeg tijd voor een update. :)
The Skinnmeister
05-11-2014, 14:25
Ik heb van diversen contacten vernomen in het Brabantse dat je vollop aan het lassen ben Ardjan. Ik zeg tijd voor een update. :)
+1
Heb t een beetje gevolgt hier, en ik ben ook erg nieuwsgierig😉
MrMiljon
05-11-2014, 23:22
Als je de rust en ruimte hebt. Gewoon beginnen , plaatwerk is niet zo duur en sommige dingen klop je zelf in model. Zorg dat je er enige vorm van overzicht in houdt. Niet alles in 1 keer er uit slijpen en eindigen met een verzakte gatenkaas. Maar inventariseren en stapsgewijs een deel aanpakken.
Desalniettemin is deze goed rot. Maar ik denk maar zo, een hele dorpel of een halve vervangen maakt ook niet zo veel uit ;)
@yuli, er staan genoeg foto's op facebook, heb je michel als vriend? Maar de laatste tijd niet zo heel veel tijd gehad..
CAR-POOL
10-11-2014, 02:03
Mooi dat deze hersteld weer 1tje gered , hen zelf ook hoop werk aan mijn 76er gehad maar als deze straks klaar is zie ik waarvoor ik het heb gedaan!
turbojo2
07-02-2016, 21:00
En hoe is het met deze gti?
Een heel eind zover ik gevolgd heb op FB. De rottigheid is vervangen, de bodem al behandeld.
Is nu bezig met k-jet gedeelte en de warmdraai-regelaar.
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/12522927_10208357526804656_101232264483179950_n.jpg
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/1150912_10208357527044662_2144016633327141378_n.jpg
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/12249827_10208013958015651_4519905206615716264_n.jpg
Bedankt voor de update yuli! Het schiet inderdaad wel op de laatste tijd, het doel is dan ook om er eind april mee naar W'see in Oostenrijk te gaan. :)
Graag updates hier plaatsen, ben benieuwd naar je vorderingen.
turbojo2
09-02-2016, 19:08
Graag updates hier plaatsen, ben benieuwd naar je vorderingen.
Me too hehehe
CAR-POOL
01-03-2016, 14:53
Netjes goed bezig. :thumbup: Je pakt het wel stap voor stap aan. Nooit project helemaal uitelkaar trekken dan zie je door bodem t bos niet meer
Netjes goed bezig. :thumbup: dan zie je door bodem t bos niet meer
Of je ziet juist ineens heeeeeel veel bos , zoals bij m'n laatste caddy. De flinstone.
:)
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12806065_10208855497133603_539626593251652325_n.jpg?oh=9281444a63b6fe18398ad5b027bbb33a&oe=578701DB
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/10336663_10208855497453611_1667300211120720086_n.jpg?oh=6ab133307eb779e3ef747693fe28142a&oe=57586D02
Respect! Gefeliciteerd met de apk
Meer foto's?
Clean_golf_3
19-03-2016, 13:29
Meer fotos !!
chrisjuh
19-03-2016, 14:14
haha vet! Zeker; meer foto's!! :thumbup:
Een tijdje terug naar worthersee geweest, gelukkig zonder problemen heen en terug kunnen rijden. In totaal ca. 2700km afgelegd!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/wsee2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/wsee1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/3/0/wsee.jpg
Mooi! Vind persoonlijk die velgen er niet onder passen, zou eerder ori staal plaatsen, maar da's persoonlijk ;) wel cool dat je er lekker mee rijdt!
ik zou nu hij weer rijdbaar is..
langzaam maar zeker spullen bij elkaar zoeken en hem weer net(ter) maken.
ik zie er de meerwaarde niet van om met al die roest en ellende te blijven rondrijden
doet gewoon afbraak aan de auto..en aan alle moeite die er in zit
hij zal er zo niet mooier of beter op worden als je er niets aan doet..
ik denk ook dat (hier tenminste) je geen 2 straten ver komt zonder dat de politie je aanhoud..
dan kun je lullen over 'Patina'of erger nog 'Ratlook'..dat snappen 'ze' niet...en moet hij zo maar mee achterop de bergingswagen nadat men het kenteken ingenomen heeft
maat van me heeft even een tijdje rondgereden met een Opel Rekord uit '70..
technisch helemaal goed ,maar optisch zoals jouw Golf..
heeft een WOK melding aan zijn broek gehad en alle ellende die daarbij komt kijken..
moest opnieuw naar de RDW..waar hij niet gelijk de 1ste keer weer werd goedgekeurd
maar het blijft jouw auto natuurlijk..je kunt er altijd nog een tijdje mee proberen rond te rijden..
Ik vind hem vet zo, gewoon wieltjes rustig mat laten worden en mee rond bollen ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.