Log in

View Full Version : Welke ET waarde moet ik hebben voor mijn polo?

CEDER
04-08-2005, 20:35
Ik heb een Polo uit 1982, een 1.1c. Volgens mij is het model dan een 86c. Het is die met die rechte achterkant. Nou wil ik er een paar velgen voor kopen, maar weet niet welke ET waarde ik moet hebben. Weet iemand van jullie dit? Passen die ATS-Cup velgen eronder?

Bij voorbaat dank.....

Gr. Ceder

sjampoo
04-08-2005, 21:12
Ja leuk ja.

ATS cup past. Als ze niet te breed zijn that is!

Even terug naar de vraag:

Je hebt een 1982'er steilheck (polo met rechte achterkant).

D'r passen (zonder aanpassen aan spatbordranden) geen enorm brede velgen onder: De rand loopt immers 'recht' ipv rond.

Zonder verlaging past er veel meer dan met verlaging
Met platte bandjes past er veel meer dan met ballonbanden...

Also:

14" 6 J ET 48 past net, zolang je relatief smalle en platte banden gebruikt (175/50-R14)
13" 5,5J ET 45 past ook (met relatieve ballonbanden liep t bij m'n two-tone niet aan)..
(175/55 R13)

Credo: Hoe hoger de ET hoe beter! (totdat ze aanlopen tegen de schokbreker)

Leuke is: Spoorverbreders maken de ET waarde alleen maar lager :(

Spoorversmallers bestaan niet :(

CEDER
05-08-2005, 14:14
Thanx voor de info, maar betekent dus dat 7j 15'' niet past? Of zouden die met platte banden nog wel kunnen? Passen velgen die onder golf1 passen standaard ook onder de polo? Tja, ben nog een beetje een leek op dit gebied.
Misschien dat er een site is waar je die gegevens kan raadplegen....?

i.i.g. bedankt voor je hulp.

gr Ceder

Ja leuk ja.

ATS cup past. Als ze niet te breed zijn that is!

Even terug naar de vraag:

Je hebt een 1982'er steilheck (polo met rechte achterkant).

D'r passen (zonder aanpassen aan spatbordranden) geen enorm brede velgen onder: De rand loopt immers 'recht' ipv rond.

Zonder verlaging past er veel meer dan met verlaging
Met platte bandjes past er veel meer dan met ballonbanden...

Also:

14" 6 J ET 48 past net, zolang je relatief smalle en platte banden gebruikt (175/50-R14)
13" 5,5J ET 45 past ook (met relatieve ballonbanden liep t bij m'n two-tone niet aan)..
(175/55 R13)

Credo: Hoe hoger de ET hoe beter! (totdat ze aanlopen tegen de schokbreker)

Leuke is: Spoorverbreders maken de ET waarde alleen maar lager :(

Spoorversmallers bestaan niet :(

sjampoo
05-08-2005, 14:41
Zie www.polo86c.nl scroll t forum op, en gebruik de zoekfunctie :)

Als je als newbie de vraag gaat stellen zoals je m hier stelde, word je gegarandeerd afgefakkeld :) ( oh wat zijn we vriendelijk :) )

Nee, grapje.. Maar als je niet oplet de bittere realiteit.
---

7J 15" kan prima passen, vermits je de juiste ET waarde kunt genereren. De hoogte van de band is 't probleem meestal niet (omdat je met 15 inch toch ook wel op platte bandjes wilt rijden)..

Wat onder een Golf 1 (of 2) past, past niet zomaar 1-2-3 onder een polo. Wel qua steek (4x100) en meestal wel qua ET waarde, maar zeker niet qua breedte. Bij een Polo Coupe en/of Classic heb je ronde spatbordranden, waardoor (eventueel met het verwijderen van de plastic spatkappen uit de voorspatborden, en met wat rol werk) het meeste wel gewoon past.

Bij een steilheck zit je gewoon met de spatbordranden achter.

Belangrijk:
- Hoeveel verlaagd is de auto?
- Hoeveel restveerweg heeft de auto? (rijd je op de bumpstops of net niet?)
- Wat is de breedte van de velg + ET waarde?
- Wat voor banden maat, maar ook MERK + TYPE banden gebruik je. D'r zit echt (veel) meer verschil tussen 2 merken met dezelfde maat aanduiding dan je zou denken!

arnus71
05-08-2005, 14:48
Ik heb nog een setje Ronal's in de aanbieding: 14 inch, 6j, ET 45. Past dus onder je stijle hek met platte bandjes...

En je mag ze voor weinig hebben!! :D

*EDIT* het zijn dezelfde als deze, hebben een opknapbeurtje nodig...

http://pictures.cooperke.be/Jerre/TeKoop/Golf2/PICT0010.JPG

Mark1
05-08-2005, 17:50
Zag vanmiddag nog een steilheckie staan met deze d'r onder... da lijkt best goed :cool:

86C
07-08-2005, 11:25
Heb ze ook nog liggen in 5.5J en 13"

Die ronals hebben inderdaad de looks :biggrin:

Maar als je ze moet schoonmaken... :eek: