View Full Version : Motor valt stil bij file rijden wanneer de temperatuur oploopt?
ViperCat
03-04-2014, 09:17
Sinds ik aan het opknappen begonnen ben komen er steeds meer problemen bij :confused:
Gister was ik even naar Beekman Demontage (280 km retour :D ) voor een hoop klein spul. Ik was wat later terug en er stond weer een gebruikelijke file bij Gorinchem voor de brug. Tijdens het stapvoets rijden. begon de motor ineens te stotteren en was met het gas niet meer aan de praat te houden. Dus de vluchtstrook op.. Wat blijkt? even gewacht met opnieuw starten en hij loopt weer gewoon :confused: Vervolgens weer een stukje rijden (weer stapvoets), ik zie de temperatuur meter meer naar het midden gaan en de problemen komen terug... weer stotteren en vervolgens stilvallen en wéér op de vluchtstrook :shake: Soms doet de bezinepomp het niet als ik opnieuw wil starten. Maar als de motor dan weer afgekoeld is doet hij het consequent wel. Soms als ik bij het stoplicht sta, begint de opvoerpomp (denk ik) ineens een hoger zoemgeluid te maken, hoort dat?
Ik heb even gewacht tot de file minder werd en ik meer snelheid = meer rijwind) kon houden. Hierna heb ik gewoon 50 kilometer verder gereden zonder problemen. Op langere afstanden is de motor de laatste tijd al vaker met file rijden uitgevallen..
Vorig jaar heb het contactblokje én relais vervangen omdat de bezinepomp niet altijd reageerde op het contact. 1 week geleden heb ik de opvoerpomp in de tank vervangen wat dus het probleem niet was. Ook de verdelerkap is recent vervangen
Ik heb het vermoeden dat ik dit probleem niet zomaar gevonden heb. Ik ga het volgende doen:
* bedrading naar de benzinepomp nalopen + aansluitingen benzineslangen
* Tank leegpompen en zo goed mogelijk schoonmaken zonder hem te demonteren.
* Brandstoffilter vervangen
* Vacuumslangen nalopen
Het gaat om een GTI G60 motorcode PG. Zit ik in de goede richting? Als ik het ga vinden, laat ik het jullie zekerrr weten ;)
Dat de pomp ineens anders gaat klinken is al geen goed teken..
Is het filter recentelijk vervangen?
Problemen met de pomp had ik weer niet.. maar is het controleren waard:
ik heb laatst ook iets gehad wat daar op lijkt. Toen sloeg de bobine kabel over door een klein scheurtje in de mantel.
De problemen begonnen ook pas wanneer die warm was en stationair moest draaien. Ineens stotteren, slecht reageren op het gaspedaal en uitvallen. LAter met de kap open hoorde op het moment van stotteren getik uit de richting van de bobinekabel wegkomen. daar zag je de vonken gaan.
ViperCat
03-04-2014, 10:28
Brandstoffilter staat bij mijn lijstje!
Deze zit toch in het huis waar ook de benzinepomp zit?
Wouter42
03-04-2014, 11:07
Brandstoffilter staat bij mijn lijstje!
Deze zit toch in het huis waar ook de benzinepomp zit?
Juist, onder de auto. :)
Je zegt dat de verdelerkap nieuw is maar is de rotor ook nog in goede staat? Ik heb laatst ook problemen gehad met stotteren als die stationair liep en met langzaam wegrijden. Bij mij was het niet alleen de verdelerkap die problemen gaf maar ook de rotor. Nou was mijn probleem wel iets anders als het jouwe.. maarja zo duur is een rotortje niet. Als die van mij stotterde hoorde ik ook getik bij de verdelerkap vandaan komen. Nou nergens last meer van.
ViperCat
03-04-2014, 16:27
Je zegt dat de verdelerkap nieuw is maar is de rotor ook nog in goede staat? Ik heb laatst ook problemen gehad met stotteren als die stationair liep en met langzaam wegrijden. Bij mij was het niet alleen de verdelerkap die problemen gaf maar ook de rotor. Nou was mijn probleem wel iets anders als het jouwe.. maarja zo duur is een rotortje niet. Als die van mij stotterde hoorde ik ook getik bij de verdelerkap vandaan komen. Nou nergens last meer van.
Verdelerkap én rotor tegelijk vervangen :thumbup:
ViperCat
06-04-2014, 19:12
Ik heb van het weekend de tank, schoon gemaakt. Dat wil zeggen, de tank leeggezogen, en schone benzine getankt. Er kwam een beetje zand uit, vlgs mij was de tank niet erg vervuild.
Maar het probleem lijkt opgelost te zijn :screwy:. Het was van de week makkelijk om het probleem te laten ontstaan. Namelijk de motor op 2500 - 3000 toeren houden, en de motor ging vanzelf stotteren en stilvallen. Dat gebeurde voordat de van aan moest slaan. Motor dus op een lekkere bedrijfstemperatuur.
Nu lukt me dat niet meer. Kan het zand de oorzaak geweest zijn? Misschien water in de benzine? Kan iemand dat verklaren?
Ik ga in ieder geval nog verder de zaak nalopen.
ViperCat
08-04-2014, 21:08
Juist, onder de auto. :)
Zijn alle brandstoffilters uitgevoerd met wartel aansluitingen?
http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Vipercat/Brandstofpomp_zps40a5d954.jpg
ViperCat
09-04-2014, 13:55
Never mind... Gewoon besteld. Stuur m gewoon terug, als het niet de goede is.
ViperCat
12-04-2014, 12:25
http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Vipercat/brandstoffilter_zpsbf05ab3e.jpg
Brandstoffilter vervangen en leidingen door geblazen. Alleen de wartel blijft brandstof lekken, zoals je ziet. Ik heb de wartel zo hard als mogelijk aangedraaid, maar dat wil niet helpen :confused: De revet die tussen de kop van de bout en de wartel zit, lijkt een revet met een rubberen binnenrand?
Heb je de koperen ringen links en rechts ook vervangen? Over het algemeen moet het dan lekvrij zijn.
ViperCat
14-04-2014, 09:12
Heb je de koperen ringen links en rechts ook vervangen? Over het algemeen moet het dan lekvrij zijn.
Ik weet niet of het koper moet zijn? Ze moeten idd wel vervangen worden zoals je al ziet :) . Ik denk dat ik moet kijken naar een alternatief?
http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Vipercat/Afdichtringwartel_zpsba146a45.jpg
ViperCat
15-04-2014, 20:34
Brandstoffilter is vervangen en lekt niet meer, dank zij advies van tim_j! Ik heb nog een K&N luchtfilter schoongemaakt en klaar liggen om de oude te vervangen.
Ik heb de afgelopen dagen expres veel kilometers gemaakt. Maar de motor rijdt nog steeds niet lekker en houdt in. Twee zaken vallen op. Als ik aan het stoplicht stil sta maakt de brandstofpomp een wisselend geluid. Daarnaast is het heel typisch dat de motor ALTIJD bij 2500 toeren inhoud en zelfs wat stottert, geef ik gas gaat dat weg en trekt hij goed door.
Gedaan:
- verdelerkap én rotor vervangen, vanwege een ingesleten rotor
- benzinetank schoongemaakt
- opvoerpomp in de tank vervangen
- brandstoffilter vervangen
- brandstofleiding doorgeblazen
- vacuumlekken gedicht
Wat is de volgende logische stap om het probleem aan te pakken? :confused:
- Benzinepomp vervangen? Verklaart dat het stotteren bij 2500 toeren?
- Gasklephuis schoonmaken?
- Ontsteking af laten stellen?
- G-lader laten reviseren
Ok wou nog zeggen "ja dat is nodig" 😅 maar dat geluid van de pomp is nu eerder kreisend dan brommen/zoemen? Bij mij, een simpele 8v hoor je de pomp helemaal niet.
Bij een maatje van mij, zijn KR 16v maakte de drukpomp ook een vreselijk en onregelmatig geluid. Dit merkte je het feit dat deze bij volgas hard inhield op 4500 toeren. Pomp kon niet meer opbrengst leveren.
Durf niet met zekerheid te zeggen dat dit bij jou ook zo is, maar 1+1 lijkt me 2.
Mocht je eraan beginnen zijn ze bij boelm.nl of mister-auto.nl het voordeligst.
ViperCat
15-04-2014, 21:49
Ok wou nog zeggen "ja dat is nodig" 😅 maar dat geluid van de pomp is nu eerder kreisend dan brommen/zoemen? Bij mij, een simpele 8v hoor je de pomp helemaal niet.
Bij een maatje van mij, zijn KR 16v maakte de drukpomp ook een vreselijk en onregelmatig geluid. Dit merkte je het feit dat deze bij volgas hard inhield op 4500 toeren. Pomp kon niet meer opbrengst leveren.
Durf niet met zekerheid te zeggen dat dit bij jou ook zo is, maar 1+1 lijkt me 2.
Mocht je eraan beginnen zijn ze bij boelm.nl of mister-auto.nl het voordeligst.
thnx again! :thumbup:
Past een 16v pomp in de standaard behuizing en zijn de aansluitingen hetzelfde? Ik denk dat er nu een pomp van een 8v onder zit. De motor is vervangen door een g60, maakt dit uit?
Er zijn voor de 16v 2 types pompen.
De KR pomp en de PL pomp. Beide werken gemiddeld op 5,5 bar. Maar de diameter verschilt, de PL pomp is smaller dan de KR pomp. De exacte maat weet ik niet uit het hoofd.
G60 heeft 3 bar systeemdruk. Wat voor motor zat er eerst in?
ViperCat
18-04-2014, 12:37
Een GTI 8v. Kan ik het ook aan de buitenkant van de pomp zien?
Er staat een onderdeelnr op, maar meesteal op het gedeelte in de behuizing. Mooiste is een G60 pomp monteren. Weet je zeker dat het daar goed zit.
Anyway, KR 139pk pomp is 60mm en alle andere pompen (ook 16v PL 129pk) zijn 52mm in doorsnee. Komt erop neer dat je een PL pomp erin kunt zetten dan heb je ruim voldoende druk. Maar, wel even controleren 👍
http://boelm.nl/brandstofpomp-golf-2-1-8-191906091j.html
ronnieg60
22-04-2014, 23:19
rotor en verdeelkap altijd samen vervangen idd. maar hoe zijn de bougiekabels en bougies? en de bobine? en een brandstofpomp die je goed hoort ook zowiezo vervangen, die is al onderweg naar de eeuwige jachtvelden.
ViperCat
23-04-2014, 11:34
rotor en verdeelkap altijd samen vervangen idd. maar hoe zijn de bougiekabels en bougies? en de bobine? en een brandstofpomp die je goed hoort ook zowiezo vervangen, die is al onderweg naar de eeuwige jachtvelden.
Nieuwe brandstofpomp besteld, zodra die binnen is vervang ik hem. Moet ik bij de demontage/montage nog ergens rekening mee houden?
Kan ik de bougiekabels zelf checken met een multimeter of moet ik daarvoor naar de garage?
ronnieg60
23-04-2014, 11:51
weerstand van kabels meten kan altijd maar ik denk dat je beter kan kijken hoe ze eruit zien. geen scheurtjes of iets dergelijks. check de post van tim j. scheurtje in bobine kabel bv.
bougies zijn ook makkelijk te checken. even kijken aar de elektrode afstanden en de kleur (licht bruin is goed). al zullen die niet het probleem zijn kun je wel zien hoe de verbranding is aan de kleur. en een slechte verbranding kan door slechte bougiekabel.
Weerstand zou dicht op 1 k ohm moeten zitten. 1200 kan ook wel, maar is al duidelijk minder. Of je kabels stuk zijn merk je pas als je ze eraf trekt. In mijn geval liep de motor grootste deel van de tijd wel.. Maar bij lostrekken van de kabels viel het koppie van de bougiekabel er gewoon af. :D
Erik Baas
23-04-2014, 18:50
Klopt. Bovendien zijn bougiekabels gevoelig voor "lekkage", dwz. dat een deel van de stroom weglekt via de isolatie (als die slecht is). En dat kun je met een universeelmeter niet meten...
ViperCat
23-04-2014, 19:58
Vorig jaar heb ik het gehad dat bij flinke regenval of door een diepe plas rijden, ook een stotterende motor veroorzaakt. Enige verschil is dan dat de auto nog wél op het gas reageert. Dit in tegenstelling tot een paar weken geleden bij het file rijden :confused: toen de motor verschillende keren niet meer op het gas reageerde en gewoon stil viel. Zou dit verhaal al kunnen verraden dat de bougiekabels niet in orde zijn?
Wat ook nog een probleem is dat de motor rond de 2500 toeren inhoudt. Op welke snelheid dan ook. Mah goed, ik was maar eens bij het begin begonnen :D
De brandstof (pomp) :thumbup: Hierna evt G-lader en luchtinlaat problemen of lekkages.
ronnieg60
23-04-2014, 22:35
slechte bougiekabels en vocht zijn geen vrienden iig. is het sindsdien slechter geworden?houd ie hoger in toeren ook in? zou zowiezo ook eerst die slang is fixen voordat je met de lader aan de gang gaat. een lader kan slecht zijn maar geeft geen stotterend stilvallen etc problemen. een g60 blok rijd zelfs zonder lader..
ViperCat
24-04-2014, 13:21
In welke versnelling ik ook rijdt houdt de motor in bij 2500 toeren. Dit valt alleen op als je op deze toeren wilt blijven rijden. De motor rijdt bijvoorbeeld niet lekker op 100 km/h (= +/- 2500 toeren in de 5de versnelling). Maar bij 120 km/h merk je er niets aan. Als je de motor gewoon door trekt merk je er ook niets aan :screwy: Ik had al gedacht aan de ontsteking? Heb ik nog niets aan gedaan want dat kan ik zelf niet..
ViperCat
24-04-2014, 21:20
Waar woon je?
Omgeving Breda
ViperCat
25-04-2014, 22:32
Er staat een onderdeelnr op, maar meesteal op het gedeelte in de behuizing. Mooiste is een G60 pomp monteren. Weet je zeker dat het daar goed zit.
Anyway, KR 139pk pomp is 60mm en alle andere pompen (ook 16v PL 129pk) zijn 52mm in doorsnee. Komt erop neer dat je een PL pomp erin kunt zetten dan heb je ruim voldoende druk. Maar, wel even controleren 👍
http://boelm.nl/brandstofpomp-golf-2-1-8-191906091j.html
Brandstofpomp is geleverd, maarr...het is helaas niet de goede :mad: Uiterlijk lijkt de pomp wel op degene die erin zit maar de diameter is kleiner. Dus waarschijnlijk de 52mm versie. Ik heb de filter even schoongemaakt ( er zat wel wat zand in ) en de oude pomp even teruggeplaatst.
De brandstofpomp die ik nodig heb is 191 906 091 H. Maar deze pomp kom ik niet tegen voor € 99,00 bij Boelm?
Ow :confused:
Vreemd, naar mijn weten zijn KR pompen alleen 60mm. En die heb je er dus al onder. Heb even verder gezocht bij Boelm maar zie ze inderdaad niet staan met de H erachter. Had ze geloof ik wel.
Bolku heeft 'm wel. Altans enige vermelding is 60mm .Alleen erg vervelend met het Retourneren enzo. http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-22928651/Brandstofpomp-K-Jetronic-60-mm-Golf-2-16V.html
Kan alleen geen nummer ontdekken. Wel is dit de grotere. Anders zou je even moeten bellen. Succes.
ViperCat
26-04-2014, 09:58
Alleen erg vervelend met het Retourneren enzo..
Had ik gewoon eerst moeten kijken alvorens te bestellen :chair: , dan was het niet mis gegaan. Ik zal eerst maar kijken bij Boelm of ze toevallig de 60mm versie ook hebben ;)
iig bedankt voor het meekijken!
ViperCat
29-04-2014, 20:26
Brandstofpomp gemonteerd...maarrr ook deze pomp lijkt beroerd (onregelmatig, hard, zacht) te lopen, en herrie te maken. Ik wordt er een beetje radeloos van :confused: Ik ben inmiddels een hoop tijd kwijt en aardig wat euro's verder. Ik zie iets over het hoofd..
* Relais vervangen
* Tank schoongemaakt
* Brandstoffilter vervangen
* Opvoerpomp in de tank vervangen
* Brandstofpomp vervangen
* Leiding van filter naar motor doorgeblazen
Wat doet de brandstof accumulator? Kan deze verstopt zitten of erg vuil zijn?
Zit er een brandstof drukregelaar bij de pomp? Waar moet ik het nog zoeken? Kan de brandstofpomp op 2 snelheden draaien? Kan er nog een probleem in het huis zitten, waar de brandstofpomp in zit? Heeft het zin om de leidingen te vervangen? :confused:
Even een schot, komt er een stabiele +/- 12v op de stekker van de pomp?
pomp loopt naar mijn weten op 1 snelheid, het overschot gaat retour.
Volgens Google, is de accumulator een drukregelaar.
Bron, puntje 12: http://www.zeepoort.nl/jetronic/K-injectie.htm
Ben je er nog mee bezig geweest?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.