View Full Version : volgende auto - e46 of seat leon
Langzaamaan ben ik me aan het orienteren op een volgende auto.
Op dit moment heb ik twee kanshebbers in gedachte:
Seat Leon Topsport TDI
of
BMW 3-serie 330D of 330CD.
Qua bouwjaren denk ik ergens tussen 2001 en 2004 wel wat te vinden naar mijn smaak. Ik heb mezelf voorgenomen om nooit meer basismodellen te kopen van auto's, maar alleen de wat apartere uitvoeringen.
Ik verwacht zo'n 30.000 km te gaan rijden per jaar, en vaak bij bedrijven langs te gaan. De auto moet dus top op zekere hoogte representatief zijn. De seat leon zit wat dat betreft net op de grens. Een dikke spoiler mag er in ieder geval niet op zitten.
Standkachel en airco zijn wel weer gewenst, evenals een laag verbruik. Om met mijn budget voldoende keuze te houden, zal ik hogere km'standen niet per definitie weren.
De vraag is nu natuurlijk wat de meest voordelige keuze is. Puur financieel gezien zal het de Seat zijn. Van de BMW verwacht ik weer wat meer comfort, wat ook wel wat waard is als je veel rijdt. Ik rijd nu in een golfje 2 diesel, dus ik kan qua comfort wel een flinke stap maken :)
Graag jullie waardevolle tips, adviezen en ervaringen met deze auto's en eventuele mankementen van deze motor bij hogere km-standen.
giuliettaevo
06-04-2014, 18:27
Laag verbruik en naar een 330D gaan kijken past niet bij elkaar...
BMW diesels zijn niet goedkoop in onderhoud en er wil nogal eens iets aan mankeren wat vaak ook meteen duur wordt. Automaatbakken zijn een zwak punt.
Sven-GTI
06-04-2014, 19:01
Klopt, en zo'n diesel lust nogal een slokje.
Ken iemand die een 330D had, haalde amper de 1:10 met dat ding.
Zijn dit de enige 2 auto's waar je voor open staat?
Johan1982MK1
06-04-2014, 19:08
Buiten het ongunstige gebruik heb je (vooral) met een 330D of ci dat het frame waar je cardan in hangt uit de bodem scheuren bij deze modellen. Ik heb er al meerdere gezien met dit probleem. Ook zijn remleidingen bij de achteras vaak verrot ook bij de 2004 modellen...
Zijn wel dingen waar je op moet letten bij aanschaf.
Laag verbruik en naar een 330D gaan kijken past niet bij elkaar...
BMW diesels zijn niet goedkoop in onderhoud en er wil nogal eens iets aan mankeren wat vaak ook meteen duur wordt. Automaatbakken zijn een zwak punt.
Ik ga sowieso voor een handgeschakelde, dus automaatproblemen zullen voor mij niet aan de orde zijn. Duur in onderhoud van BMW is inderdaad een goed punt.
Klopt, en zo'n diesel lust nogal een slokje.
Ken iemand die een 330D had, haalde amper de 1:10 met dat ding.
Zijn dit de enige 2 auto's waar je voor open staat?
1 op 10 is wel erg veel. Ik heb voor het verbruik gekeken op spritmonitor.de en daar kwam ik uit op zo'n 1 op 15.
De leon en de e46 zijn auto's die ik al langere tijd mooi vind. Ik sta wel open voor andere auto's, maar zie mezelf niet in een franse auto / opel / japanner / italiaanse auto rijden. Dan blijft er geloof ik niet zo heel erg veel meer over :D Eventueel zou ik wel nog een gewone 320D overwegen, mits hij erg luxe is uitgevoerd. Hij zal dan wel minstens standkachel en airco moeten hebben.
Een ibiza vindt ik ook nog wel geinige auto's.
Buiten het ongunstige gebruik heb je (vooral) met een 330D of ci dat het frame waar je cardan in hangt uit de bodem scheuren bij deze modellen. Ik heb er al meerdere gezien met dit probleem. Ook zijn remleidingen bij de achteras vaak verrot ook bij de 2004 modellen...
Zijn wel dingen waar je op moet letten bij aanschaf.
Is een goed aandachtspunt inderdaad. Remleidingen is voor mij niet per definitie een dealbreker. Hoe moeilijk/kostbaar is reparatie van de ophangpunten van het cardanframe?
Los van bovenstaande meen ik ook gelezen over de brandstofpompen van de TDI leon's die kapot gaan o.i.d.? Weet er het fijne niet meer precies van.
Johan1982MK1
06-04-2014, 19:33
Ja de seat heeft ook zijn kwaaltjes hoor. Lekkende deurpanelen, en verder de bekende problemen van de pompe düse motor.
Wil de bmw niet afzeiken maar is xonde als je er later achter komt dat ze het achterste subframe opnieuw in de bodem vastgelast hebben.
Rijdt wel subliem zo'n 330.
Maar wat Sven al aangeeft, zijn er geen andere auto's waar je voor open staat? Mooie A3 ofzo?
Dokter D
06-04-2014, 20:10
330d is een heerlijke auto en echt niet te vergelijken met de seat...
Waarom niet een 320d van na 2003 met t nieuwe type 150pk blok?
Die rijden net zo comfortabel en zijn toch een stukje zuiniger.
De 136pk blokken van voor 2003 hebben veel problemen met de brandstofpomp.
Sven-GTI
06-04-2014, 20:50
Degene die 1:10 reed, die bmw was ook gechipt.
En was weinig snelweg, veel binnendoor, dus veel optrekken. En dat voelt zo lekker met een gechipte diesel, dus vaak ging het gas onderin :D
sander_beer
06-04-2014, 22:15
Degene die 1:10 reed, die bmw was ook gechipt.
En was weinig snelweg, veel binnendoor, dus veel optrekken. En dat voelt zo lekker met een gechipte diesel, dus vaak ging het gas onderin :D
dan vind ik 1:10 toch nog wel meevallen
zal nooit zelf een bmw kopen want het is echt niet mijn merk maar heb er een paar keer in gereden en het rijdt toch wel echt lekker
Zelf zou ik voor een 530D gaan, maar die staat er niet tussen ;) 3 serie vind ik te klein. 6 cilinder diesel rijdt super! :)
Ja de seat heeft ook zijn kwaaltjes hoor. Lekkende deurpanelen, en verder de bekende problemen van de pompe düse motor.
Wil de bmw niet afzeiken maar is xonde als je er later achter komt dat ze het achterste subframe opnieuw in de bodem vastgelast hebben.
Rijdt wel subliem zo'n 330.
Maar wat Sven al aangeeft, zijn er geen andere auto's waar je voor open staat? Mooie A3 ofzo?
Op zich zou ik liever een bmw kopen waarvan ik al weet dat het subframe opnieuw is gelast, indien er dan ook versteviging / verbetering is aangebracht.
Een A3 van het eerste type zie ik niet echt zitten, die vind ik niet zo mooi. Een polo 6n, 6n2 en 9n vind ik net weer niet representatief genoeg. Een A3 van het nieuwere type kan wel, maar die zitten dan weer boven budget.
330d is een heerlijke auto en echt niet te vergelijken met de seat...
Waarom niet een 320d van na 2003 met t nieuwe type 150pk blok?
Die rijden net zo comfortabel en zijn toch een stukje zuiniger.
De 136pk blokken van voor 2003 hebben veel problemen met de brandstofpomp.
Wat je schrijft klinkt voordelig, wat dat betreft 320d zou inderdaad een goede optie kunnen zijn als daar een mooie van op mijn pad komt. Moet dan wel goede uitvoering zijn met standkachel.
Zelf zou ik voor een 530D gaan, maar die staat er niet tussen ;) 3 serie vind ik te klein. 6 cilinder diesel rijdt super! :)
Het probleem van een 5-serie is dan weer de wegenbelasting. Die wil ik in de hand houden. Omdat de 5-serie ook zwaarder is ga ik ook van een minder gunstig verbruik uit. Op zich is het hogere verbruik van de bmw geen probleem, als daar maar meer comfort tegenover staat.
Tja. Zou persoonlijk altijd voor een bmw gaan als primaire auto. Rijdt echt een klasse hoger als een Leon. En ja, de remleidingen achter zijn idd matig, en scheurende subframes ken ik eigenlijk alleen van de e36, maar die zijn qua constructie bijna t zelfde, dus dat e46 ook scheuren lijkt me aannemelijk.
Naar mijn id zijn de 330d's betrouwbaarder als 320d's, en ook stukken sneller en soepeler.
Qua verbruik en onderhoud zal je jaarlijks iets meer kwijt zijn als bij een Leon, maar je krijgt er ook een fijnere auto voor terug vind ik.
verbruik van 330d valt reuze mee! maatje van me rijd regelmatig over de 1000km met 1 tank.
Tja. Zou persoonlijk altijd voor een bmw gaan als primaire auto. Rijdt echt een klasse hoger als een Leon. En ja, de remleidingen achter zijn idd matig, en scheurende subframes ken ik eigenlijk alleen van de e36, maar die zijn qua constructie bijna t zelfde, dus dat e46 ook scheuren lijkt me aannemelijk.
Naar mijn id zijn de 330d's betrouwbaarder als 320d's, en ook stukken sneller en soepeler.
Qua verbruik en onderhoud zal je jaarlijks iets meer kwijt zijn als bij een Leon, maar je krijgt er ook een fijnere auto voor terug vind ik.
Ik heb een E46 328 gehad, maar na en tijdje kwam er de krakende kofferbak, en ook ik was destijds het lul om de ophangings punten in de koffervloer te repareren. scheuren gewoon uit de bodem..
en allemaal dubbele platen!!!!!!!!
Heb er netjes luiken in gslepen en subframe losgehaalt, de boel uitgeslepen gelast en afgewerkt.
moet je dit uitbesteden ben je zo een 1000 euries kwijt..
Ik heb een E46 328 gehad, maar na en tijdje kwam er de krakende kofferbak, en ook ik was destijds het lul om de ophangings punten in de koffervloer te repareren. scheuren gewoon uit de bodem..
en allemaal dubbele platen!!!!!!!!
Heb er netjes luiken in gslepen en subframe losgehaalt, de boel uitgeslepen gelast en afgewerkt.
moet je dit uitbesteden ben je zo een 1000 euries kwijt..
Ach ja.. Als je een pompverstuiver hebt met een ingeslagen kop, en een nieuwe kop moet aanschaffen, ben je dat bedrag ook bijna kwijt. Dacht dat Offenga in Franeker subframe reparaties erg scherp doet.
Elke auto heeft wel wat, zolang je maar geen 1.6 hdi/tdci koopt, valt alles wel op te lossen..
Het gaat bij de e46 niet om het subframe, maar om de bodem van de auto waar de ophangpunten uitscheuren... das net ff een bak meer werk, en met alles dubbel een aardig karwei om goed te doen..
ff gauw dichtbakken helpt niks..
al zal dat uiteraard voor de handel vaak zat uitgehaald worden.
Het is bij de E46 een serieus probleem..
Zoals ik al zei, ik ken t probleem van de e36, is t zelfde. Is inderdaad serieuze klus om t goed en netjes te fixen. Maar t subframe eronderweg pakken valt opzich wel mee. De bodem&bevestigingspunten herstellen is lastiger ja.
Zijn wel pasklare lasstukken voor dacht ik.
dat is een goed punt van het subframe, ik zal het eens bij offenga gaan uitvragen.
Vandaag dacht ik ook nog aan de audi a4, dat vind ik ook wel aardige auto's. Dit past denk ik ook wel in het rijtje thuis.
Net ff gegoogled, het valt mee volgens een bericht op het bmw forum:
Heb even een stukje tekst van het forum geplukt:
Wij hebben hier geen pasklare oplossing voor. Wij doen deze reparatie overigens regelmatig. Wij demonteren de gehele achteras en lassen 2mm domex (gehard staal) onder de originele punten heen.
Deze plaatjes maken wij ter plaatse op maat en lassen alles helemaal door. Dus niet puntsgewijs. Hierdoor kan de bodemplaat niet meer uitscheuren.
Voor deze reparatie rekenen wij een dag werk en een beetje materiaal. Je zult ca. 350Euro incl. btw kwijt zijn voor deze aanpassing.,
Voor een afspraak graag even bellen aub.
Johan1982MK1
09-04-2014, 18:40
Valt mee idd.
En elke auto valt uiteindelujk iets over te zeggen.
Gewoon terplekke bekijken en doen wat jou het beste lijkt.
Offenga prima adres! De vrouw haar mini staat er nu ook voor onderhoud en Jacob en zijn mannen weten t prima
Audi1981
16-04-2014, 12:41
Als jij 30k per jaar rijdt kan je beter lpg of aardgas pakken trouwens... :thumbup:
De 1.4TSI in een Passat loopt prima op aardgas ;)
Als jij 30k per jaar rijdt kan je beter lpg of aardgas pakken trouwens... :thumbup:
Want? Wanneer je 30k per jaar rijdt, is een diesel zeker wel voordeliger als zo'n ding op gas..! LPG of aardgas vind ik zo kansloos... :rolleyes:
road runner
16-04-2014, 18:00
Passat + 1.4 = :shake:
Een rekkend distributieketting :(
Audi1981
16-04-2014, 18:07
Want? Wanneer je 30k per jaar rijdt, is een diesel zeker wel voordeliger als zo'n ding op gas..! LPG of aardgas vind ik zo kansloos... :rolleyes:
Kun je best vinden maar een auto van 1400 - 1500 kg en de bijbehorende belasting op diesel is gewoon pure diefstal, maar dat wist je al anders had jij je 3bg wel gehouden nietwaar?
Het loopt prima en met flashlube blijft je kop nog langer heel, ik wordt zo moe van dat gezeik over lpg en aardgas :screwy:
Ja een TDI rijdt heerlijk - ja ze gaan lang mee - maar ja je sponsort de overheid op een manier waar ik misselijk van wordt :screwy:
Een rekkend distributieketting :(
Die zijn inmiddels aangepast en in orde volgens mij ;)
Audi1981
16-04-2014, 18:18
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/Berekening.jpg
Boem! even door berekend voor jullie, LPG scheelt 824 euro ten opzichte van diesel en dat scheelt weer 2300 tov benzine...
Waar pluk je de vandaan? Heb in excel m`n eigen gemaakt, maar deze ziet er leuker uit :D
Audi1981
16-04-2014, 18:34
www.omslagpuntberekening.nl
Moet wel zeggen dat ik afschrijving en aankoop buiten beschouwing laat omdat ik dat onbelangrijk vind en toch altijd 2e hands koop.
Check deze (http://link.marktplaats.nl/m799908280) Passat maar eens, stik leuke wagen met alles erop, net buiten m'n budget helaas ;)
Mooi! Kreeg laatst al scheve gezichten toen ik vertelde dat ik met relatief weinig km per jaar al goedkoper kon rijden dan een benzine...ondanks de dikke MRB van 125eu per maand. Men ging twijfelen aan m`n berekening....druk ik ze dit ff onder de neus :D
LPG is inderdaad het goedkoopst...heb er ook nog heel kort over nagedacht, maar ga toch liever voor een betrouwbare diesel. `t is ook een beetje een gevoelskwestie denk ik.
ik heb ook gas overwogen.
Het aanbod aan auto's op gas is beperkter dan het aanbod aan auto's op diesel,
dus daarom ga ik voor een diesel met veel opties.
Audi1981
16-04-2014, 21:51
Prima, ieder z'n voorkeur, ik zou naast een CR-TDI een Lexus IS220D overwegen ;)
Kun je best vinden maar een auto van 1400 - 1500 kg en de bijbehorende belasting op diesel is gewoon pure diefstal, maar dat wist je al anders had jij je 3bg wel gehouden nietwaar?
Het loopt prima en met flashlube blijft je kop nog langer heel, ik wordt zo moe van dat gezeik over lpg en aardgas :screwy:
Ja een TDI rijdt heerlijk - ja ze gaan lang mee - maar ja je sponsort de overheid op een manier waar ik misselijk van wordt :screwy:
De reden dat m'n 3bg eruit is gegaan komt omdat ik veel minder ben gaan rijden, en vooral korte afstanden. Daar was die auto niet voor geschikt (verbruik van 1:12). Het voordeel van een diesel is dan ook verdwenen. Voordelen van een diesel is ook dat je niet bij elke 400km moet tanken, geen gastank in de laadruimte etc. etc. :)
Audi1981
17-04-2014, 08:37
De gasauto's die ik rijdt hebben hem gewoon onder de vloer liggen hoor ;)
De gasauto's die ik rijdt hebben hem gewoon onder de vloer liggen hoor ;)
Nog steeds geen reden om gas te rijden :D
:hug:
Dokter D
17-04-2014, 19:39
Gas moet je eten op koken en zelfs dat is niet ideaal.
Mag ik als topicstarter de discussie over gas t.o.v. diesel hierbij afronden?
Graag hiervoor een nieuw topic openen of verdergaan in een bestaand topic mbt tot dit onderwerp.
In mijn geval staat de keuze voor diesel vast vanwege de grote actieradius op een volle tank en het feit dat ik de rijkarakteristieken fijn vind.
martinus83
15-08-2014, 18:47
Klopt, en zo'n diesel lust nogal een slokje.
Ken iemand die een 330D had, haalde amper de 1:10 met dat ding.
Zijn dit de enige 2 auto's waar je voor open staat?
Dacht dat ik een zware voet had maar kan dus nog erger.
Rijd met mijn 330d touring toch 'netjes' : http://images.spritmonitor.de/642741_33.png (http://www.spritmonitor.de/en/detail/642741.html)
verbruik van 330d valt reuze mee! maatje van me rijd regelmatig over de 1000km met 1 tank.
Heel erg knap, mn 'record' (klik!) (https://www.spritmonitor.de/en/detail/642741.html) is 866 km... (1:14,5) met nog 3 liter resterend in de tank.
Rijd overigens met een handbak, dit scheelt wel aardig in verbruik tov een automaat
nou, de kogel is eindelijk door de kerk. Inmiddels staat er een 2006 318d voor de deur. Budget is dus wat opgerekt, maar nu heb ik wel een auto waar ik een paar jaar mee vooruit kan. 318d zou geen last moeten hebben van oprekkende distributiekettingen, geen vlinderklep in het inlaatspruitstuk die kapot gaat, en een verbruik van 5,3l/100km op de eerste 1000km. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Goede aankoop verwacht ik zo. Ik heb zelf afgelopen jaar een 318i uit 2006 gekocht. Ik rij weinig KM op een jaar dus vandaar benzine.
Het enige probleem wat ik tot nu toe heb gehad was een valvetronic storing. Koste me 400 euro daarbij heb ik de sensor en stappenmotor vervangen.
Grote beurt heb ik recentelijk zelf gedaan (inclusief reset) en ik heb nog nooit zo'n makkelijke auto gehad in de grote beurt. Alleen de luchtfilter vervangen was ff zoeken de rest was zo makkelijk..
Zwak punt kan de carterventilatie zijn daardoor heb je een verhoogd olie verbuik. Officieel moet deze ook bij 100.000 worden vervangen maar niemand doet het (dealer vervang niet eens het brandstoffilter). Dit is een wat arbeidsintensief werkje. Korte afstanden rijden moet je in iedergeval niet doen ze hebben gemakkelijk last van sludge.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.