PDA

View Full Version : Wel of geen longlife olie 1.8 T


arno2000
15-04-2014, 19:57
Hallo,

Ik heb sinds kort een 1.8T uit 2002. Nu moet er nieuwe olie in en op de motor staat longlife vermeld. Is dit echt nodig? Ik maak weinig kilometers en vind het prima om elk jaar even de olie te laten verversen. Gewone olie heeft dus de voorkeur. Mag dit en wat voor olie heeft de voorkeur?

Graag hoor ik van jullie?

Groet, Arno

EnVeeZee
15-04-2014, 21:00
Zoals ik heb begrepen is longlife olie niet bevorderlijk wanneer je veel korte afstanden rijdt... Ik zou in jouw geval lekker naar jaarwissels gaan.

dieselaar
16-04-2014, 17:44
De longlife olie op zich is prima voor de auto hoor maar de variabele onderhoudsinterval is de boosdoener.
Ook is de kleine carterinhoud een probleem omdat de olie te heet wordt.
Dus 5w30 is prima maar maximaal 15.000 km tussen de beurten en liever nog 10.000 km.
Ook kun je een ander oliefilter monteren van een transporter 2.5 TDI met een inhoud van 750 cc olie tegenover origineel 0.48 liter olie.
Het VW nummer van het grotere filter is 074 115 561.
Dit filter past gewoon zonder problemen.
En je kan er 5w40 in gooien.
Die is stukken goedkoper dan de longlife zolang het maar voldoet aan de VW 502.00 olie specificatie.

arno2000
16-04-2014, 19:07
De longlife olie op zich is prima voor de auto hoor maar de variabele onderhoudsinterval is de boosdoener.
Ook is de kleine carterinhoud een probleem omdat de olie te heet wordt.
Dus 5w30 is prima maar maximaal 15.000 km tussen de beurten en liever nog 10.000 km.
Ook kun je een ander oliefilter monteren van een transporter 2.5 TDI met een inhoud van 750 cc olie tegenover origineel 0.48 liter olie.
Het VW nummer van het grotere filter is 074 115 561.
Dit filter past gewoon zonder problemen.
En je kan er 5w40 in gooien.
Die is stukken goedkoper dan de longlife zolang het maar voldoet aan de VW 502.00 olie specificatie.


Bedankt allebei.

Mijn vrouw kwam van de week met weinig olie te staan.
Ze heeft er bij de pomp 10w40 in laten gooien.

Kan dit kwaad?

Hij moet dus nog even naar de garage voor een complete olie wissel.

Arno

dieselaar
16-04-2014, 19:22
Zat er echt te weinig olie in of ging tijdens het rijden het olielampje branden?
Als het lampje oranje brandt is het oliepeil te laag en als het rood brandt is de oliedruk te laag wat bij voldoende olie kan betekenen dat de zeef op de olie aanzuigleiding dicht kan zitten en je dus geen of te lage oliedruk hebt.
Dit komt door sludge door de te lange intervallen.

arno2000
16-04-2014, 19:27
Zat er echt te weinig olie in of ging tijdens het rijden het olielampje branden?
Als het lampje oranje brandt is het oliepeil te laag en als het rood brandt is de oliedruk te laag wat bij voldoende olie kan betekenen dat de zeef op de olie aanzuigleiding dicht kan zitten en je dus geen of te lage oliedruk hebt.
Dit komt door sludge door de te lange intervallen.

Het lampje brande orange. Pijl was dus aan de lage kant.

Groet, Arno

dieselaar
16-04-2014, 20:52
Okee gelukkig maar.
Je zal de eerste niet zijn die er te veel olie in gooit en vervolgens zijn motor opblaast.
Gebruikt hij veel olie?

EnVeeZee
16-04-2014, 22:12
De duitse fora staan vol met problemen met longlife olie icm motoren die nooit echt warm worden. Je ziet veel versmeerde "LL" blokken met extreme olieafzetting. Zo komt je zeef wel vol te zitten en dat is dan weer een veelgehoorde reden voor overleden 1.8t's.

In de r32/3.2 community daar heeft is ook de relatie tussen longlife en kettingrek al veelvuldig "aangetoond".

Ik zeg vaste interval en preventieve check op de oliepomp/zeef..

dieselaar
16-04-2014, 23:05
Klopt maar ligt niet aan de 5w30 maar de longlife service interval.
De olie is prima maar een dure hobby om elke 10.000 te vervangen en 5w40 kan net zo goed en is goedkoper.
Zelfs mijn 2.0 8 klepper houdt niet van de longlife interval.

arno2000
17-04-2014, 20:10
Mag een gewone 10w40 ook?

dieselaar
18-04-2014, 15:06
Zolang de olie voldoet aan de VW 502.00 eisen of hoger is het goed.
Dit staat achter op de fles als het goed is.