Log in

View Full Version : Hoe 16v Kr harder optrekken??

lowiete
15-04-2014, 20:58
Ik ben in het bezit van een golf 2 met 16v KR motor, 40mm webers en abf nokkenassen. De motor loopt goed maar pas van een 3000 - 4000 rpm.
Met welke aanpassingen kan ik de motor harder laten gaan, niet noodzakelijk in snelheid maar in trekkracht..

Audi1981
15-04-2014, 21:02
Wel humor, je hebt een setup voor hoge toerentallen (je nokkenas keuze, de carbs) en wilt nu meer trekkracht?

lowiete
15-04-2014, 21:43
Wel humor, je hebt een setup voor hoge toerentallen (je nokkenas keuze, de carbs) en wilt nu meer trekkracht?

Ja klopt inderdaad. Maar ergens mis ik toch wel die trekk. racht.Toch iets anders dan verwacht. Alle opties zijn welkom.

Grtz

rallyegolf driver
15-04-2014, 21:58
Diesel bak uitzoeken met kortere gangen uitzoeken. flenzen overzetten en gaan.

fcapri
16-04-2014, 05:20
een auto komt van fabriek uit met een setup die tussen laagtoerig koppel ligt en hoogtoerige pk's. een beetje een compromis van beide.

je kan de auto dan gaan tunen door ofwel zijn vermogencurve te gaan verleggen in hoger toerentallen dmv:
-scherpere nokkenas
-open uitlaat
-kort en breed inlaattraject
-dikke carbs en liefst zo dicht mogelijk tegen de kleppen (vorige stap)
je motor zal dan van 1000 tot 3000rpm slecht presteren en doorkicken van 4000-7000rpm. de ideale setup voor circuit waar je altijd in hoge toeren rijd. je zal dan idd pk's winnen maar alles wat je hoogtoerig gewonnen hebt boet je in op lage toeren

ofwel maak je een laagtoerig trekbeest door:
-andere nokkenas
-smal en lang inlaattraject (hoge luchtstroomsnelheid)
-1 enkele dunnere carbu (cilinder 1 zuigt aan via de carbum als die stopt, begint namelijk een andere aan te zuigen. hierdoor krijg je geen stille punten zoals bij elke cilinder 1 carbu te geven)
de motor zal goed trekken vanaf een 1500rpm maar zal an bv doodvallen op 5000-5500rpm (carbu kan de hoge luchtstroom niet meer aan)
hte is een beetje het effect van een wielrenner door een rietje te laten ademen :D

wiel je laagtoerig koppel, moet je zowat alles er weer uitgooien dan of ervoor zorgen dat je motor hoger in toeren rijd (snel rijden of kortere bak steken).
misschien een kleinere bandenmaat? (niet smaller maar kleiner in diameter).

hoge toerensetup wordt veel gebruikt in kleinere cilindermotoren (oa ook de kracht van motos, die halen +100pk uit een 600cc op 13000rpm), op trekkracht werken veelal bij grote motoren (dikke amerikaanse v8 blokken, zoals mijn dodge 5.2v8 die slechts 150pk haalt op 4000rpm maar wel 332Nm koppel vanaf 1650rpm. dat is IMMENS veel voor een benzineblok op zulk lage toeren)

Ruud 16V-G60
16-04-2014, 05:42
een 16V is en blijft een toerenmotor

Johan1982MK1
16-04-2014, 05:54
Tenzij je er een lader bij op zet :D

Rallyegolf20vt
16-04-2014, 06:28
Diesel bak uitzoeken met kortere gangen uitzoeken. flenzen overzetten en gaan.

Dat was ook mijn eerste gedachte Rene ; een kortere bak .
Je kunt natuurlijk ook kleinere wielen monteren.
Misschien eerst om te kijken of dit het gewenste resultaat in trekkracht geeft.
En dan terug rekenen naar de juiste bak overbrengingen.

Maarteno
16-04-2014, 08:45
@fcapri

Dit is toch ook de reden voor toepassing van variabele inlaatsystemen in auto's? Koppelvergroting bij lage toerentallen en vermogensvergroting bij hoge toerentallen door het variƫren van de inlaatlengte.

Scully
16-04-2014, 14:45

Precies, een compressor erop, met de juiste compressor krijg je over het hele toerenbereik meer koppel, en dus meer trekkracht.

Mtdi
16-04-2014, 14:49
TDI inbouwen, kun je een vrachtauto mee uit de sloot trekken (bij wijze van spreken)

wob8v
16-04-2014, 21:32
langer inlaatspruitstuk of een verloopje monteren. of teruggaan naar injectie en lange buizen monteren

Audi1981
16-04-2014, 21:45
Originele 16V's hadden niet voor niks zo'n lang stuk vanaf de gasklep en luchtweger :D

lowiete
16-04-2014, 21:53
alvast bedankt voor vele reacties. Iemand enig idee welke versnellingsbak ik moet gaan zoeken? Heb me laten vertellen dat een 1.9tdi bak van golf 3 korter zou zijn..

lowiete
16-04-2014, 21:55
Precies, een compressor erop, met de juiste compressor krijg je over het hele toerenbereik meer koppel, en dus meer trekkracht.

Dit lijkt wel een redelijk werkje? Iemand ervaring mee? Kostprijs?

lowiete
16-04-2014, 21:58

Is deze makkelijk bie te plaatsen? En gaat dit wel als hij op webers rijdt?

Ruud 16V-G60
17-04-2014, 05:50
een 16V met lader of compressor doet onderin ook nog niet veel hoor.Mijn eigen 16V-G60 begint ook pas lekker te rijden vanaf 4000rpm en gaat dan door tot 8000rpm

Johan1982MK1
17-04-2014, 06:05
Naja, hij zal er altyd sterker van worden dan ie nu is. Was natuurlijk ook een beetje sarcastisch bedoeld want je zet niet zo 123 een lader er bij op natuurlijk ..
Zorg ervoor dat de timing van de motor juist staat en dat de ontsteking goed staat.. meer kun je niet aan een standaard motor doen.
Die van mij loopt op digifant en persoonlijk ben ik daar zeer blij mee. Supersterk is hij onderin niet maar zeker niet lui. En evt. Kan je de brandstofdruk nog wat verhogen zodat je onderin iets meer trekkracht krijgt. Maar dat lukt je met je standaard systeem niet.

lowiete
17-04-2014, 11:38
Naja, hij zal er altyd sterker van worden dan ie nu is. Was natuurlijk ook een beetje sarcastisch bedoeld want je zet niet zo 123 een lader er bij op natuurlijk ..
Zorg ervoor dat de timing van de motor juist staat en dat de ontsteking goed staat.. meer kun je niet aan een standaard motor doen.
Die van mij loopt op digifant en persoonlijk ben ik daar zeer blij mee. Supersterk is hij onderin niet maar zeker niet lui. En evt. Kan je de brandstofdruk nog wat verhogen zodat je onderin iets meer trekkracht krijgt. Maar dat lukt je met je standaard systeem niet.

Is met facet pomp aangestuurd dus dat kan normaal bijgesteld worden? Ik zou dat trouwens eens moeten nazien hoeveel druk hij nu geeft. Welke waarde raad jij aan?
grtz

lowiete
17-04-2014, 11:40
Zou er trouwens ook enig verschil maken indien in de 40 carbs inruil voor 45? Denk ik niet aangezien deze bedoeld zijn voor hoogtoerig gebruik..

martinus83
17-04-2014, 11:46
4-2-1 spruitstuk monteren?
Enige ervaring die ik heb is een 16v PL met een 4-2-1 van raceland geloof ik. bij 2250 toeren 184 nm, 186 nm was de max bij 5k ofzo? Op de erik botman bank gemeten trouwens. Pk's waren er 136 van aan boord..

Johan1982MK1
17-04-2014, 11:51
die pompdruk verhogen heeft in jou geval weinig zin.
Die van mij heeft een injectiesysteem..

Heb je de auto al eens laten afstellen?
Je moet ook genoeg voorontsteking hebben met webers erop ander heb je ook geen lekker vermogen.

The Skinnmeister
17-04-2014, 18:22
een 16V is en blijft een toerenmotor

+1

Spijky
17-04-2014, 19:51
Gewoon doortrappen naar 8000tpm. Die toerenteller gaat niet voor niks zo ver door.
Mijn 2 KR's deden dat prima! 120km/m in de 2e versnelling. Wat wil je nog meer. :thumbup:

Peter-gti16v
18-04-2014, 06:41
Dat was ook mijn eerste gedachte Rene ; een kortere bak .
Je kunt natuurlijk ook kleinere wielen monteren.
Misschien eerst om te kijken of dit het gewenste resultaat in trekkracht geeft.
En dan terug rekenen naar de juiste bak overbrengingen.

Een versnellingsbak voor een diesel heeft juist langere overbrengingen
(minder toeren bij gelijke snelheid). Dit omdat een dieselmotor een lager
max toerental heeft t.o.v. benzine (zeker een 16V KR)

De motor zal alleen maar meer worden afgeknepen.
Zit de originele 2Y bak er nog achter?

Het gebeurt nog wel eens dat bij een kapotte versnellingsbak deze door een
bak met langere overbrengingen wordt vervangen ... ;)

fcapri
18-04-2014, 06:47
lader monteren is niet zo simpel. die carbs kunnen geen overdruk aan aan de inlaatzijde. dus ofwel moet je een drukbox maken waar de carbs compleet inzitten, ofwel andere carbs gebruiken die wel overdruk aankunnen ofwel moet je de carbs VOOR de lader monteren en dan ga je een benzine/luchtmengsel gaan samendrukken... komt ook niet goed denk ik

daarbij komt nog het probleem dat een lader net zoals een turbo een bepaald werkgebied heeft. grote turbos hebben een groot gat op lage toeren en veel vermogen op hoge, kleine turbos zijn op lage toeren snel op snelheid maar vormen een restrictie bij hoge toeren. (biturbos hebben vaak een grote EN een kleine samen zitten).
als jij een lader inbouwd om meer kracht te hebben op lage toeren, werkt deze tegen op jouw carbs en nokkenas die op hoge toeren werken.

je zal bijgevolg nog steeds weinig winnen op lage toeren (nokkenas en carb houden tegen) en daarbovenop zal je motor op hoge toeren ook gaan inboeten aangezien de lader dar zal tegenwerken.

motortuning is een combinatie van alle onderdelen. 2 delen installeren voor hoge toeren en 2delen voor lage toeren resulteerd in slechte prestaties. ofwel bouw je alles voor hoge toeren en rijd je dan ook in hoge toeren, ofwel wijzig je de huidige setup dat deze meer op lagere toeren presteerd (hetgeen de fabrikant origineel gedaan had)

ik zou al eens proberen met kleinere wielen, als dit beterd kan je nog zien voor een kleinere versnellingsbak eventueel in combinatie met de kleinere wielen. je zal aan topsnelheid inboeten maar immens trekkracht gaan krijgen (die setup zal namelijk de hoogtoerige kracht omzetten in koppel, veel koppel).

dit is exact hetzelfde zoals ze bij motos doen. die draaien 12000rpm maar de motor heeft net voor de bak een 2:1 reductie zitten waardoor de bak slechts 6000rpm krijgt. maar wel dubbel zoveel koppel.
pk's en koppel verhouden zich ook volgens een bepaalde formule
pk = (koppel * rpm) / 5252

dwz dat 100Nm op 5252rpm ook 100pk geeft
maar 100Nm op 10500rpm geeft je wel 200pk. weet je direct ook waarom motos tot 13000rpm gaan en formule 1 blokken vlot 18000rpm draaien.

door je blok hoogtoerig te houden (blijkbaar wel de kracht van zo een 16V KR blok) en je overbrenging aan te passen ga je wel een vlot machien krijgen.