PDA

View Full Version : wiellager stuk?

yuli
28-04-2014, 12:29
Ik kwam er achter bij de golf 1 als ik rechtsvoor de centrale moer van de lange aandrijfas vast zet dat het wiel zwaar draait met de hand. Het zijn niet de remmen en de aandrijving dit heb ik reeds uitgesloten door de boel los te halen.

Normaal zit deze moet van de aandrijfas toch flink vast, 230 NM geloof ik? Zodra ik deze moer al handvast zet gaat het draaien zeer stroef. Als ik maar iets los dan draait het soepel.

Ik heb alvast maar twee nieuwe wiellagers besteld. Iemand al eens meegemaakt?

Spike
28-04-2014, 21:03
Je hebt niet toevallig voor trommel?

Als je gewoon schijf hebt, mag handvast het zeker niet veel zwaarder maken. (als je echt hebt uitgesloten dat het je remmen niet zijn!)

Als die echt zo stuk is, zou je heel veel speling moeten hebben wanneer je de centrale moer los draait. (en het wiel is opgetilt uiteraard)

yuli
28-04-2014, 21:30
Nee schijf, alles is los op de de fusee nu. Het gekke is dat beide lagers in orde waren en ik sinsdien 0 kilometer ermee heb gereden. Ik denk dat bij het wisselen van de aandrijfassen het lager het heeft begeven. Dus ontspannen, gewicht op gekomen, en nu bij opspannen zit 1 kant vast.

Ik vervang voor beide fusees het lager dus nieuwe erin persen.

Spike
28-04-2014, 21:47
Het is inderdaad niet goed voor de lagers om zonder aandrijfassen te staan. Ben wel verbaasd dat dit al gebeurt bij een uurtje zo staan.

Ben je weer lekker mee.

Style
29-04-2014, 05:26
En dit is zonder de klauwen en de blokjes er op ?

yuli
29-04-2014, 08:18
Ja, geen blokken, geen remzadel, geen schijf. Het duurde even dat ik er achter kwam ik twijfelde zelfs aan de aandrijfas en bak.

Hij heeft bij mij best een tijd op zonder aandrijfassen gestaan en is ook in die tijd een motor in geland. Dat zal geen goed gedaan hebben denk ik.

yuli
30-04-2014, 09:30
Ik heb beide fusees los nu. De fusee met vermoedelijk de kapotte lager ziet het lager er verdacht droog / schoon uit terwijl de goede er vettig en vuil uit ziet.

Beide fusees maar gelijk laten stralen en voorzien van een friskleurtje en nieuwe lagers erin.

yuli
01-05-2014, 22:48
Jongens, probleem gevonden maar was weer een dure les. :) Het was niet het lager maar de homokineet raakt het fusee bij het opspannen van de centrale moer.

Had van te voren nog lopen zoeken maar vond achteraf dit topic; zelfde probleem.
http://www.volksforum.com/forum/archive/index.php/t-100300.html

Ach ja achteraf kijk je een koe in de reet. Toch weer twee frisse wiellagertjes nu

gti_power
01-05-2014, 23:09
Ik lees het nu pas,zo zie je maar weer dat je niet de enige bent die zich wel eens vergist.Dit is mij ook gebeurd,2 wiellagers voor niks vervangen. ;)

sciroccoGTII
03-05-2014, 19:30
Maar zoals in je link aangegeven is het fusee te wisselen dat is niet nodig, er moet even een randje van de homokineet afgeslepen worden wat opnhet wiellager knijpt.

the puritan
03-05-2014, 21:21
Of leg er een shim tussen. Dat de afstand tussen het lager en de homokyneet wat groter word.

yuli
07-05-2014, 10:19
Klopt als je inderdaad 2 minuten met een dremel slijpsteentje langs de homokineet randje gaat dan is het probleem al opgelost. Dan heb je als het ware nieuwe type kineten op oude type fusees.

Nou ja, ik heb nu twee nieuwe buitenste homokineten met twee nieuwe wiellagers in de fusees. Daarnaast wat reservere onderdelen op de plank en een ervaring rijker :)