d0n
06-05-2014, 10:17
Hoi Volksforum,
Ik ben lang bezig geweest om het probleem op te lossen zoals in de titel staat beschreven. Ik las vaak dat het een elektronisch probleem zou zijn of een luchtlekkage. Nou dat heb ik geweten, want de motor is "totaal nieuw". Maar goed, om andere ook een grote zak geld te besparen deel ik graag mijn ervaring over dit probleem met jullie.
Zorg ervoor dat je geen luchtlekkages hebt en dat alles goed staat. Is het probleem nog steeds aanwezig, dan heb je mogelijk hetzelfde wat ik had :rolleyes: .
Probleem:
- Stotteren en inhouden bij de 3 a 4000 toeren.
- Spelen met gaspedaal, dan wilde hij soms weer even wakker worden.
- Toeren begrenzer niet raken / raar geluid als er bijna 7k toeren gedraaid wordt. Dit laatste lijkt of je timing niet goed staat of dat je computers problemen hebben.
- Lamda veranderd nauwelijks.
Oorzaak:
De DPR, ook wel Differential Pressure Regulator, en zit naast de spinnenkop!
Waarom deed de auto het dan wel? Het blijkt dat de DPR een foutmodus heeft waardoor hij wel blijft lopen en rijden. Let wel, het is een vrij duur dingetje, dus controleer alle bovenstaande punten al volgens je hem gaat vervangen.
DPR afstellen:
- Dit geldt mogelijk alleen voor "2437 020 005".
- Open de afdichting dat met een schroefje aan de zijkant van de DPR zit. Het is van messing dus kan snel stuk gaan als je niet de juiste gereedschap gebruikt.
- Daarin zit een inbusafstelschroefje. Draai hem helemaal in en geeft hem dan 8 slagen uit. Draai dan weer iets in om uit te komen op 7.8 slagen. Dit is echt mierenneuken op den top, maar is wel nodig ;) .
- Zet de DPR op de spinnenkop. Hij moet gelijk starten en stationair lopen, merk je dat ie iets inhoud als je vanuit stationair een beetje gas geeft/ bromt, dan is ie nog te rijk. Draai hem dan meer uit, zodat je uitkomt op 8 slagen. Draai heel voorzichtig omdat het heel nauw luistert.
Indraaien is + en uitdraaien is -.
Hoop dat jullie er iets aan zullen hebben.
Met vriendelijke groet,
d0n
Ik ben lang bezig geweest om het probleem op te lossen zoals in de titel staat beschreven. Ik las vaak dat het een elektronisch probleem zou zijn of een luchtlekkage. Nou dat heb ik geweten, want de motor is "totaal nieuw". Maar goed, om andere ook een grote zak geld te besparen deel ik graag mijn ervaring over dit probleem met jullie.
Zorg ervoor dat je geen luchtlekkages hebt en dat alles goed staat. Is het probleem nog steeds aanwezig, dan heb je mogelijk hetzelfde wat ik had :rolleyes: .
Probleem:
- Stotteren en inhouden bij de 3 a 4000 toeren.
- Spelen met gaspedaal, dan wilde hij soms weer even wakker worden.
- Toeren begrenzer niet raken / raar geluid als er bijna 7k toeren gedraaid wordt. Dit laatste lijkt of je timing niet goed staat of dat je computers problemen hebben.
- Lamda veranderd nauwelijks.
Oorzaak:
De DPR, ook wel Differential Pressure Regulator, en zit naast de spinnenkop!
Waarom deed de auto het dan wel? Het blijkt dat de DPR een foutmodus heeft waardoor hij wel blijft lopen en rijden. Let wel, het is een vrij duur dingetje, dus controleer alle bovenstaande punten al volgens je hem gaat vervangen.
DPR afstellen:
- Dit geldt mogelijk alleen voor "2437 020 005".
- Open de afdichting dat met een schroefje aan de zijkant van de DPR zit. Het is van messing dus kan snel stuk gaan als je niet de juiste gereedschap gebruikt.
- Daarin zit een inbusafstelschroefje. Draai hem helemaal in en geeft hem dan 8 slagen uit. Draai dan weer iets in om uit te komen op 7.8 slagen. Dit is echt mierenneuken op den top, maar is wel nodig ;) .
- Zet de DPR op de spinnenkop. Hij moet gelijk starten en stationair lopen, merk je dat ie iets inhoud als je vanuit stationair een beetje gas geeft/ bromt, dan is ie nog te rijk. Draai hem dan meer uit, zodat je uitkomt op 8 slagen. Draai heel voorzichtig omdat het heel nauw luistert.
Indraaien is + en uitdraaien is -.
Hoop dat jullie er iets aan zullen hebben.
Met vriendelijke groet,
d0n