View Full Version : Zwabber Golf
Goeiedag,
Mijn Golf is al een aantal jaar gevoelig voor zijwind en de staat van het wegdek. (Bij perfect glad asfalt rijdt het wel goed)
dwz bij spoorvorming en slechter asfalt gaat de auto alle kanten op. Bij windvlagen word de auto ook uit koers gezet.
in het stuur krijg je hiervan weinig tot slecht respons.
Bij afremmen voor een stoplicht op een wegdek met spoorvorming, 'stuurt' de auto stevig opzij. de wielen worden weggetrokken en het stuur moet mee.
Ook bij afremmen, kan het stuur -als je 'm loslaat- plots 90 graden wegschieten. Je moet flink tegensturen om de niet uit de rijbaan te schieten, afhankelijk van hoe sterk de spoorvorming is.
Ik voel ook dat de auto niet stabiel/strak rechtuit wilt. je voelt 'm in het stuur werken. maar je voelt niet wat het doet of wat er gebeurt.
Het rijd erg vervelend en kost veel energie vanwege het alert zijn.
Met perfect strak asfalt heb ik niet echt last maar je voelt dat ie niet strak rechtdoor wilt.
als de weg schuin afloopt, moet het stuur bijna 45 graden tegengestuurd worden.
Ben al vele malen op onderzoek uitgeweest, maar nog nergens speling of wat dan ook gevonden.
Het voelt wollig aan in het stuur. Kleine correcties vanuit de vingertoppen zeg maar doen niks. je voelt weerstand in het stuur maar de auto reageert niet. pas wanneer je beetpakt en harder door duwt wel. Communiceert ook slecht. Alsof ergens zacht rubber in de stuurinrichting zit.
In de fuseekogels en stuurkogels zit geen speling.
Draagarmrubbers zijn een half jaar oud. (TT rubbers)
Velgmaat is vrij standaard, 15x6 ET37.
Banden zijn rondom gelijk en 2,5 bar. Michelin Pilot 195/50/15.
Kruiskoppeling en stuurkolom geen speling.
Het gekke is voorheen heb ik hier geen last van gehad.
Ik heb 1,5 jaar geleden stuurbekrachtiging ingebouwd en hierbij moest ook het subframe los. Sindsdien is het.
Daarna vrijwel alle kogels en rubbers vooraan vervangen maar het blijft.
Uitlijning is vrijwel standaard:
Camber L -080 R -0,84
Sporing 0,1 Positief. toe-in.
CASTER l +1,3 r +1,35
Het maakt niet veel uit.
Het klinkt dramatisch maar ik zie er steeds tegenop om er mee te rijden, ik stap ontspannen in en weer gespannen uit:confused: zou ondersom moeten zijn:)
Wat zie ik over het hoofd?
Hmm, lijkt me in het stuurhuis zelf te zitten. Rij anders hier ff langs, is n oud vw liefhebber en heeft mij altijd goed geholpen, zeg maar dat ik je erheen heb gestuurd ;)
http://www.richardsgarage.nl/
Audi1981
14-05-2014, 17:42
Zoek eens op bumpsteer en kijk of dat bij jou auto van toepassing is ;)
De negatieve schuurstraal van een mk2 icm verlagen zorgt volgens mij wel eens voor dat soort reacties ;)
Rallyegolf20vt
14-05-2014, 19:21
Hoe is de staat van je schokbrekers?
Misschien klopt de combinatie stuurhuis/stuurpomp wel niet .
Je hebt een 60 en 90 bar uitvoering volgens mij.
Audi1981
14-05-2014, 21:30
Hoe is de staat van je schokbrekers?
Misschien klopt de combinatie stuurhuis/stuurpomp wel niet .
Je hebt een 60 en 90 bar uitvoering volgens mij.
Ah da's een goeie, ik had het met m'n mk2 f&i ook, dus vandaar ;)
Ik moet ook vermelden dat het stuur niet lekker terug naar de midden stand komt, vaak moet ik m helpen.
Zit een schroefset van raceland onder, staat vrij hoog dit moment en nog redelijk stug.
Bumpsteer..
heb het even opgezocht en de eigenschappen daarvan heb ik wel inderdaad. Ik zie dat ze het probleem vaak wijten aan de hoek van de draagarm en stuurarm icm met inveren.
Gekke is dat mijn auto vrij stug is, hoog staat en toch nog reageerd op het wegdek. De draagarm en spoorstang staan niet in een extreme hoek, wel iets schuin maar niks geks.
Idd een goeie met de pomp/stuurhuis.
Stuurhuis is een ZF, pomp eentje van een '96 AEE motor 90 BAR. Ik ga dit even even uitzoeken.
uitgezocht:
ZF huizen hebben een systeemdruk van 76 -82 bar. en de pomp is een 90 bar.
CAR-POOL
15-05-2014, 14:39
weet je zeker dat fuseekogels goed zijn?
stuur en fuseekogels controleren op gangbaarheid, zijn die gangbaar zit er een zwaar punt in je veerpootlagers of stuurhuis.
Ik ga daar komende week nog eens naar kijken. In eerste instantie niks raars gezien, maar het kan altijd.
the puritan
19-05-2014, 21:02
Zit het subframe wel goed vast? Niet een paar bouten vergeten aan te draaien? Laat anders eens iemand naast je auto lopen en dan flink de rem erop. En dan goed kijken of je het wiel naar 'achter' ziet bewegen.
Ben nu geen expert maar denk inderdaad ook dat het aan het subframe ligt. Ik weet nu niet of dit bij een mk2 ook zo is maar ik weet dat bij een mk5 bijvoorbeeld je het subframe lichtjes kan verschuiven en dat dit camber en caster beïnvloed. Caster is hetgeen beïnvloed hoe makkelijk de auto rechtdoor rijdt. Gezien je zegt dat de auto opzij trekt denk ik dat er een verschil in caster is tussen beide kanten van de auto. Met dat je dat subframe los hebt gehad zou ik persoonlijk daar beginnen met alles eens te checken.
Ben ik weer.
Heb samen de voorkant gecontroleerd op bouten oid die los zitten en versleten kogels en rubbers.
Wat kwam daaruit:
Subframe vast.
Draagarmen vast
Stuurhuis vast.
Kruiskoppeling vast.
Stabi stang vast.
Stuurkogels vast.
Fuseekogels vast.
Achteras rubbers vast, achterpoten vast.
Oftewel alles vast. Sommige boutjes konden iets strakker, maar zat niet los.
Speling:
Fusee en stuur-kogels zit geen speling.
Draagarm rubbers zijn strak.
Op de linker spoorstang zit er aan de binnenzijde een beetje speling. Of dit van de spoorstangkogel komt kon ik niet achter komen.
Wanneer je de spoorstang pakt en het stuur heen en weer wiebelt voel je een "tok" in de stang. Het is niet de stuurkogel, deze beweegt niet. Wanneer ik de binnenste kogel beetpak voel ik daar geen speling. Pak ik het stuurhuis en tandheugel voel ik alleen het sturen, geen speling.
Dit constateer ik met het spoorstanghoesje er nog omheen. Ivm tijd nog niet de hoes eraf gehad om visueel te controleren.
Verder wat ik merk op klinkerwegen is een ratel wat onder de auto vandaan komt. Eerste gedachte is de uitlaat schild , hier en daar rubber ertussen gestoken maar het rammelen blijft. (Kat heeft geen schild) Wanneer ik traag rijd en naar links stuur(parkeren) hoor ik een knak.
RV stuur ik terug dan knakt het weer.
Dit heb ik nog niet stilstaand getest, anders zit het in de buitenste kineet.
Opsomming mankementen:
-Knak rv met traag rijden naar links sturen.
-Ratel met traag rijden klinkerweg.
-soms 'tik' geluid tijdens remmen met inparkeren. L en R lijkt het. Vooruit en achteruit.
-stuur keert niet lekker terug.
-sponzig sturen.
-trekken op sporen.
Toplagers zijn 1,5 jaar oud.
Alle kineten hebben iets speling, niks ergs.
Axiaal ook iets. Dat moet dacht ik ook.
Remklauwen zitten vast, gecontroleerd nadat het tikken met remmen opmerkte.
Ik zie iets gigántisch over het hoofd...
Jel Golf 2 GTI
01-06-2014, 20:08
mss nuttig maar ik heb ooit gehad dat het buisje dat rond je bout gaat in je subframe was weggerot met ongeveer dezelfde symptomen als jij hebt.
Heb geen flauw idee meer hoe het noemt en ik vind er niet direct een foto van maar is een soort pijpje dat langs door is en dat je in je subframe steekt waar je bout door gaat.
Turbo-Variant
02-06-2014, 17:21
Ik zou het stuurhuis vervangen.
Mijn mk2 TDI had dezelfde klachten nadat ik de vorige koets in de vangrail had geparkeerd. Stuurhuis is ook luidruchtiger geworden.
Heb na de klap alles omgezet in een andere koets. Alles is verder in orde en vervangen geweest. Stuurhuis ben ik nog te lui voor geweest, maar is duidelijk kapot. (voelt het ook als je de auto op de brug zet en dan aan de wielen naar links en rechts stuurt. Alsof je de tandheugel hoort en voelt)
Turbo-Variant
02-06-2014, 17:22
mss nuttig maar ik heb ooit gehad dat het buisje dat rond je bout gaat in je subframe was weggerot met ongeveer dezelfde symptomen als jij hebt.
Heb geen flauw idee meer hoe het noemt en ik vind er niet direct een foto van maar is een soort pijpje dat langs door is en dat je in je subframe steekt waar je bout door gaat.
Die zitten niet in de TT rubbers. ;)
ronnieg60
03-06-2014, 01:25
Ben ik weer.
Heb samen de voorkant gecontroleerd op bouten oid die los zitten en versleten kogels en rubbers.
Wat kwam daaruit:
Op de linker spoorstang zit er aan de binnenzijde een beetje speling. Of dit van de spoorstangkogel komt kon ik niet achter komen.
Wanneer je de spoorstang pakt en het stuur heen en weer wiebelt voel je een "tok" in de stang.
Ik zie iets gigántisch over het hoofd...
denk het niet, volgens mij beschrijf je zelf de oorzaak al hoor. ga die spoorstang/stuurhuis maar is fixen. of denk jij dat dat niet gaat rammelen en tikken tijdens rijden en sturen als je de speling zo al voelt?
Vanmiddag toplagers gecontroleerd, niks mis mee.
Veerpoot rechtsvoor daarintegen.. heeft veel zijdelingse speling. de zuiger kantelt als het ware. maar schuift wel gewoon in en uit. En maakt dus de knak wanneer de wielvlucht veranderd. De 2 voorpoten ga ik zaterdag vervangen en dan weer even aankijken.
Tijdens het controleren van de fuseekogels en stuurkogels ook niet opgemerkt want je voelde het niet als je het wiel boven/onder pakt en wiebelt. maar dus wel direct op de poot zelf.
Alweer bedankt voor de tips :thumbup:
Veerpoot links is goed.
Audi1981
03-06-2014, 20:19
WTF? zuiger van de schokdemperstang?
Ja. :redface:
heb er 2 filmpjes van gemaakt. De tweede had ik de veer 1cm lager gedraaid, zodat de zuiger iets minder strak hing.
http://youtu.be/dA1er5aK2i0
https://www.youtube.com/watch?v=iUwOjdmkcBM
Zaterdag wissel ik ze om met een andere set, en dan moet dat geknak waar ik 't over had over zijn.
Het rammelen over de klinkerwegen kwam door remblokjes waarvan het clipje ze niet meer strak hield. Deze bijgebogen en geen rammeltje meer.
Audi1981
03-06-2014, 21:03
Die demper zit misschien los als cartridge in die poot? misschien ruimte op gekomen?
Speling zonder dat de keerring eruit klapt lijkt me raar...
Daar lijkt het wel op, zal het zaterdags bekijken. Mischien is de demper eruit te halen.
Audi1981
03-06-2014, 21:07
Dat denk ik niet, maar t zou wel verklaren wat hier gebeurd...
De voorste schokbrekers zijn verwisseld. Het rijd stukke beter. Maar moet het nog uitlijnen en meer km's maken.
Golf is uitgelijnd.
op verzoek -0,4 graad wielvlucht negatief laten zetten omdat ik de theorie had;
met 0,84 graden negatief rijd ie (overdreven gezien) op de binnenste rand. met spoorvorming drukt ineens het middendeel of buitenkant het asfalt en dit resulteerd in trekken in het stuur.
L R
Wielvlucht: -0,38 - -0,44
Askanteling: 1,26 - 1,27
sporing: +0.09 - +0.08
moet zeggen, 10 keer beter.
Zodra je de brug af rolt voel je al verbetering.
kan eindelijk op de rijksweg op rechte stukken met 1 vingertop corrigeren.
voel 'm soms nog eens reageren op sporen maar stukke minder.
De volgende keer laat ik de askanteling op 1,50 zetten. wie weet helpt dat in de stabiliteit.
Verder denk ik de relatief brede banden icm gewicht/formaat auto ook een aandeel hebben.
Audi1981
13-06-2014, 16:57
Askanteling is niet afstelbaar toch? :tongue:
Even verder in dit topic, ben nog niet van het probleem af.
Enige wat nog niet vervangen is zijn de achterasrubbers.
tijdens zware belasting is mij opgevallen dat de achteras ophanging niet meer zo strak voelt. Vooral met het aantrekken van de handrem voel ik soms dat de auto niet direct stilstaat. (met name rechtsachter)
Wil de achteras rubbers vervangen, heb een set originele Febi's liggen. Maar overweeg toch om een paar Polythuraan rubbers te gebruiken omdat die er veel makkelijker in gaan en omdat ik niet de spullen heb om de originele erin te persen..
(kan de achteras er ook in blijven, scheelt werk)
Maar welk type is dat? die je er gemakkelijk in schuift?
Zie veel verschillende modellen en prijsklasses.. Maar wil toch niet te duur een paar eenvoudig in te drukken rubbers erin.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.