View Full Version : Ibiza 1.8 16v rotrex vragen
Bassbound
15-05-2014, 19:20
Hallo, ik en een maat van mij zijn bezig om de Ibiza weer aan het rijden te krijgen. Deze beschikt over een 280pk sterke 1.8 16v met rotrex compressor. Waarschijnlijk is dit gewoon een 1.8 uit een originele ibiza maar dit weten we niet zeker. Als iemand uit de foto's kan opmaken welk blok dit überhaupt is zouden we al enorm geholpen zijn.
de auto is een seat ibiza cupra uit 1994.
de motor twijfelen we over wat het is, dus als iemand enig idee heeft??
Groeten
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-MIA87RHQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-3CJJUNQK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-T37MMHLZ.jpg
Johan1982MK1
15-05-2014, 19:30
Lekker blokje :D
Is denk ik geen gewone 1.8 want daar kan niet zomaar een 16v kop op mits ze andere zuigers e.d gemonteerd hebben.
Kan je de motorcode op het onderblok niet achterhalen?
Bassbound
15-05-2014, 19:32
1.8 16v bestaat toch gewoon origineel?
wel volgens: http://nl.wikipedia.org/wiki/SEAT_Ibiza
ja, waar kan ik de motorcode vinden? :)
Johan1982MK1
15-05-2014, 19:46
Klopt staat wel in de lijst. Ik heb nooit geweten dat de 6k in 1.8 16v geleverd werd :D
Zou zo kunnen dat ze deze gewoon als basis hebben gebruikt. Motorcode staat op het onderblok ter hoogte van de 4e cilinder ongeveer, vlakbij waar het lipje van de koppakking uitsteekt zeg maar..
variant110
15-05-2014, 19:48
als dit een echt van kronen burg blok is dan is het niet een origineel 16v blokje
zou eens op kronen burg googlen.
Bassbound
15-05-2014, 19:51
dit blok is gebouwd door kronenburg inderdaad.
helaas is er weinig meer over bekend bij hun en wij hebben ook geen idee wat het nou precies is. hij is al bij verschillende motorsport bedrijven geweest maar weinig konden er wat mee.
hij start op het moment slecht en loopt enkel als ik vol gas geef. maar dan draait ie maar 1500 toeren...
Bassbound
15-05-2014, 19:55
Klopt staat wel in de lijst. Ik heb nooit geweten dat de 6k in 1.8 16v geleverd werd :D
Zou zo kunnen dat ze deze gewoon als basis hebben gebruikt. Motorcode staat op het onderblok ter hoogte van de 4e cilinder ongeveer, vlakbij waar het lipje van de koppakking uitsteekt zeg maar..
4e cilinder is vanaf voren gezien de rechter? sorry voor mijn domme vraag :tongue:
Audi1981
15-05-2014, 20:06
Correct, vanaf de distributiezijde, ik zou hier trouwens even contact zoeken met Bolku tuning of JD engineering :rolleyes:
Bassbound
15-05-2014, 20:10
oke, maar niemand verder enige idee waardoor deze niet meer goed zou kunnen starten? welke dingen zou ik zo eenvoudig kunnen testen op defecten?
Zal het ooit een 16vG60 zijn geweest waarvan de Glader uit mekaar geklapt is/vervangen voor een Rotrex compressor?
Johan1982MK1
15-05-2014, 20:21
Zo te zien loopt ie wel op kms dus ik denk dat het verstandig is dat je m laat nakijken bij van kronenburg. Ik heb zelf geen kaas gegeten van deze motormanagement systemen dus zou zo 123 niet weten wat er loos is.
De simpele dingen als timing en brandstofdruk, werking van de nokkenas en krukas positiesensoren (mits ze erop zitten) ed. Zou je zelf kunnen bekijken maar knoei er niet te veelbaan om want als dit stuk loopt kost je dat een bak geld.
Bassbound
15-05-2014, 20:38
de computer is een DTA fast uit engeland.
hm, ik denk dat we eerst maar eens beginnen met het achterhalen van het onderblok.
eerst weten wat het is voor er mee te gaan prutsen.
ik zag al wel dat er een dopje ontbreekt in de versnellingsbak waardoor ik nu rechtstreeks op het vliegwiel kan kijken van buitenaf... :o
Bassbound
15-05-2014, 20:41
ah, de code heb ik gevonden. er staat WWO. zegt iemand dat iets?
Audi1981
15-05-2014, 21:04
Wwo is het gietnummer ;)
Verdiepinkje lager nog :thumbup:
Edit; zou ADL moeten zijn volgens de wiki...tegenhanger van de PL bij VW.
Zo te zien loopt ie wel op kms dus ik denk dat het verstandig is dat je m laat nakijken bij van kronenburg. Ik heb zelf geen kaas gegeten van deze motormanagement systemen dus zou zo 123 niet weten wat er loos is.
De simpele dingen als timing en brandstofdruk, werking van de nokkenas en krukas positiesensoren (mits ze erop zitten) ed. Zou je zelf kunnen bekijken maar knoei er niet te veelbaan om want als dit stuk loopt kost je dat een bak geld.
+2 daarom raade ik bolku of JD ook aan, met het oog op dat het evt een 16v-g60 geweest is, zou ik sowieso naar JD gaan. Het ziet er professioneel gebouwd uit en zal dus redelijk centjes gekost hebben :thumbup:
Dub-Detail
15-05-2014, 22:02
Laptop eraan.
Functie testen doen voor:
Injectie, Brandstofpomp, Onsteking en krukaspositie sensor.
Met starten kun je op de laptop precies zien wat er gebeurd en waar het fout zou kunnen gaan.
Ik heb KMS op mijn R32. Eerst was ik er ook wat huiverig voor. Maar zolang je geen waardes in de map aanpast is er niks aan de hand.
Lijkt me dat het niet veel geks kan zijn.
Audi1981
15-05-2014, 22:05
de computer is een DTA fast uit engeland
;)
Als je er niet uitkomt kan je hem ook naar mij brengen, ik heb veel ervaring met dta systemen. Mijn werkplaats zit in Stompetoren.
Dub-Detail
16-05-2014, 06:33
@Audi1981:
Ook die ecu zal hoogst waarschijnlijk een output test functie hebben.
Of het nu KMS, DTA of wat dan ook is, in essentie doen ze allemaal hetzelfde.
Gr., Pim
Audi1981
16-05-2014, 18:30
Dat geloof ik best, maar je moet wel ff de kabel en software hebben omdat te testen. Denk niet dat ze zo maar via hyperterminal (rs232) uit te lezen zijn en de ts daar de hardware voor heeft :rolleyes:
Of wel? ;)
jellehier
16-05-2014, 18:47
Wellicht is het dan handig voor de TS om voor de juiste apparatuur te zorgen zodat ie dat kan
Audi1981
16-05-2014, 18:57
Wellicht is het dan handig voor de TS om voor de juiste apparatuur te zorgen zodat ie dat kan
Ik zou het aanbod van Mel aannemen :cool:
MartinW0527
16-05-2014, 18:58
begin bij de basis
heb je (genoeg) brandstofdruk?
klopt je ontsteking
heb je genoeg compressie?
klopt je distributietiming?
kijk daarna eens naar bedrading, of je geen onderbrekingen hebt (vergeet de stekkers niet los te koppelen bij weerstandsmeting)
dat er een mooi systeem op zit betekent niet dat daar het probleem in zit.
als je toch hulp zoekt van buitenaf kijk dan bij eerder genoemde namen.
ik werk en woon bij een autosportbedrijf in nijmegen, mocht je daar korter bij zitten kan ik je ook helpen als je er zelf niet uit komt.
Johan1982MK1
17-05-2014, 07:20
Ik zou het aanbod van Mel aannemen :cool:
Ik ook. Een juiste kabel en software kost ook het nodige en dan moet je er ook nog wat mee kunnen.
Zou er zelf niet teveel mee knoeien, laat er iemand met verstand naar kijken, dit zijn goeie blokken van Kronenburg, je kunt er veel plezier van hebben mits het goed is.
Ga naar/neem contact op met 1 van boven genoemde jongens/of die je aanbieden te willen helpen.
RamonDrenthe.
17-05-2014, 13:35
Puik blokje! Succes met het goed aan de loop krijgen! :thumbup:
Bassbound
19-05-2014, 05:14
De basis lijkt me in orde want voorheen liep hij perfect. Nijmegen is nog wel in de buurt, dus we zouden hem naar je toe kunnen brengen Martin.
Bedankt in ieder geval voor de vele reacties. We zijn nu stukken wijzer.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.