Log in

View Full Version : Benzineleiding facet pomp

Rickyrick
09-08-2005, 14:06
Heb nu een facet benzinepomp voor de carburateurs.

hoe zit het met de leidingen? hoeveel mm? en vanaf waar moet ik nieuwe leidingen leggen?

sjampoo
09-08-2005, 14:36
Het zit wel snor met de leidingen! zeker 40mm! Ik zou de leidingen vooral leggen in 't motorruim, en in de buurt van je tank.

-----

Iets meer background info?

Plaats de pomp in de aanvoerleiding, met 6 of 8 mm binnendiameter slang. Maar hoe je de leidingen legt, waar je stroom vandaan haalt, of je carburateurs een retour hebben, of je die retour dan afdopt of juist aansluit,..

ligt er allemaal nogal aan wat je precies voor een setup hebt.
- Wat voor carbs?
- Wat voor facet pomp?
- Wat voor auto?
- Wat voor motor?

etc etc etc.

Michiel86c
09-08-2005, 14:49
Het zit wel snor met de leidingen! zeker 40mm! Ik zou de leidingen vooral leggen in 't motorruim, en in de buurt van je tank.

:biggrin: :biggrin: :biggrin:
Krijg steeds meer zin in de kampeer'meat'ing!

Rickyrick
09-08-2005, 17:58
Gaat om een Golf 1 16V kr met Solex ADDHE 40mm carbs.
Facet pompje model 40107 7-10PSI.

Als ik het goed heb moet dat benzinefilter voor de pomp, de orginele slang krijg ik niet op de pomp, bestaan er verloop stukjes? want als ik die 6 of 8mm leiding op het filter zou zetten dan zit dat volgens mij niet 100% strak!

sjampoo
09-08-2005, 18:11
Kijk! Dan gaan we internetten!

Als de Golf 1 origineel met 16v geleverd is, raad ik je aan de injectiepomp uit het circuit te halen: Bij de tank dus 1 aanvoer (opvoerpompje in de tank kan je gerust behouden) en 1 retour.

een normaal doorzichtig benzinefiltertje plaats je in het motorruim, daar waar de hard plastic leiding overgaat in rubber benzine slang. (Geen idee waar dat bij een 16v met spinnekop etc zit). Bij m'n polotjes is 't in iedergeval Rubberslang met 8 mm intern. De benzine filtertjes die ik bedoel hebben meestal een verloop qua dikte: 6mm past, en 8 mm ook.

http://www.mototronix.nl/_borders/benzinefilter_papier.jpg

Je kunt het filtertje dus gelijk gebruiken als verloop van 8 naar 6 of van 6 naar 8

NA het filtertje zet je dan slang die past op je elektrische pomp: dat kan 8 of 6 mm zijn, 't zal in jou geval waarschijnlijk 6 mm zijn.

NA de pomp komen de carbs aan de beurt: De 1e zal een -t doorloop hebben naar de volgende carb? de 2e waarschijnlijk niet.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de solexen, maar als ik naar de opbrengst van je pomp kijk, zul je op een maximum komen van een litertje of 100 per uur. ZOOveel zullen de carbs niet trekken (zelfs niet bij volgas :) dus OF er vind drukopbouw plaats (Facetpompje gaat dan gewoon langzamer tikken), OF je moet een retour plaatsen.

Dat zul je proefondervindelijk moeten vast stellen: De vlotternaalden kunnen de druk misschien net wel, misschien net niet aan: als de pomp te veel druk levert, waardoor de vlotternaalden gaan lekken,.. stromen de kamers over, en verzuipt de motor :)

Rickyrick
09-08-2005, 19:15
:D leuk carburateurs! dacht dat het makkelijker was dan injectie ivm de kabelboom!

Het is een Golf 1 1.5JB geweest met ombouw naar 16v.

Dus het filter voor de pomp, volgens mij is die wel 8mm want de pomp past niet op de standaard benzineleiding.

En van de pomp naar de carbs, moet zeker wel 8mm zijn?

Nou iig bedankt voor de info Sjampoo, stuk duidelijker allemaal!

Rickyrick
26-08-2005, 20:03
HOE plaats ik en retour op die solexen?!

Marcski
27-08-2005, 14:48
op allebei de carb's een T-stuk, ipv alleen op de eerste

Rickyrick
27-08-2005, 16:03
oke en dat lost het hele probleem op? want gister overstroomde hij ergens onder..

Marcski
27-08-2005, 16:18
Eventueel zou je de retour deels af kunnen knijpen, zodat zowiezo eerst de vlotterkamers gevuld worden voor het overtallige teruggevoerd wordt.

Rickyrick
27-08-2005, 16:35
Maar volgens mij hebben die solexen toch geen standaard retour uitgang?

Want toen het overstroomde was het volgens mij niet uit een buisje oid..

Marcski
27-08-2005, 16:44
op allebei de carb's een T-stuk, ipv alleen op de eerste

^
zie attachment

Rickyrick
27-08-2005, 16:47
Super, dan zou het zo toch gewoon opgelost moeten zijn?

Marcski
27-08-2005, 17:49
in principe wel.. Mocht hij bij hogere toeren inhouden, gaat er teveel benzine retour.. dan kan je ff iets van een klemmetje fabriceren dat de retourleiding na de 2e carb een beetje dichtknijpt, zodat de vlotterkamers vol blijven

Rickyrick
27-08-2005, 18:19
in principe wel.. Mocht hij bij hogere toeren inhouden, gaat er teveel benzine retour.. dan kan je ff iets van een klemmetje fabriceren dat de retourleiding na de 2e carb een beetje dichtknijpt, zodat de vlotterkamers vol blijven

Top, bedankt Marc!

Rickyrick
28-08-2005, 12:36
hmm het leek net toch dat de pomp afsloeg maar wel na een hele tijd...
ding kostte me 120 euro dus mag toch wel verwachten dattie zn werk doet?

Marco
28-08-2005, 13:06
Bedrading in orde? Nergens een slecht contact?

Rickyrick
28-08-2005, 14:51
hmm nee, heb hem nu rechtstreeks op de accu aangesloten om te testen..

Ik neem aan dat de positie van z'n pomp niet relevant is?

Rickyrick
28-08-2005, 15:31
Nou volgens mij is aan mij de verkeerde pomp geleverd.
Ben er eindelijk achter wat het model nummer is en dit is de meest simpele pomp van Facet.
Dus ook geen pressure relief valve.
Overal is deze pomp voor nog geen 50 euro te koop maar op mijn rekening staat 120 euro!

ff contact opnemen dus!

Marcski
28-08-2005, 17:13
120 is idd erg veel voor een simpel benzinepompje

sjampoo
28-08-2005, 17:24
Zeker niet omgenummerd van guldens naar Euro's?!

Rickyrick
28-08-2005, 18:32
haha dat zal het wel wezen, hoor het morgen als het goed is... beetje jammer dit soort dingen!