View Full Version : heatwrap wel of niet?
wessel97
27-05-2014, 20:16
voor mijn spaghetti spruitstuk wilde ik eigenlijk heatwrap kopen, vanwege dat er carbs vlak boven zitten straks. alleen nou hoor ik van verschillende kanten dat als er olie o.i.d. op komt het alsnog in de fik vliegt... :screwy:
iemand die hier goede tips over heeft?
the puritan
27-05-2014, 22:23
Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.
EnVeeZee
27-05-2014, 22:41
Zorgen dat het niet lekt :confused:
5 seizoenen mee gereden en nooit problemen gehad. Je kan ook nog n plaatje tussen spruitstuk en carburateurs doen en dat met iets warmtewerends plakken
Ga het nu ook doen ligt toch weer allemaal los !
Scirocco_1600
28-05-2014, 22:05
Wat vliegt er in brand bij benzine ... Benzinedamp ... Benzine in zijn liquide vorm vliegt niet in brand .
ik heb meermaals gehad dat er een druppel benzine op de uitlaat drupt (overlopen via de choke => Webers dcoe ) tot nu toe geen brand gehad enkel een sissend geluid :) , de uitlaat is wel ingetaped met heatwrap .
Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.
Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?
Scirocco_1600
28-05-2014, 22:20
Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?
Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?
Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?
Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.
wessel97
28-05-2014, 22:56
dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag:D
Scirocco_1600
29-05-2014, 07:49
dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag:D
Mijn redenering over heatwrap ... Ik doe het rond de uitlaat als de inlaat er boven zit ( 8v oud model ) bij 16v of vroege 8v ( xflow ) doe ik het niet met de reden voor de warmte wat te verminderen . Want ben van het principe dat warme benzine vermogen verlies levert . En ook door de grote warmte gaan de dichtingen snelle stuk ... Maar das dan mijn mening :)
Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?
Nee, want de stroomsnelheid gaat alleen omhoog op de plaats van de venturi, niet ervoor of erna. Verder wordt je debiet niet hoger door een venturi, enkel je stroomsnelheid op die plek door de oppervlakteverkleining wat voor een drukverlaging zorgt.
Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.
Ik ben ook wel benieuwd naar zijn redenatie, maar ik kan mij voorstellen dat door de temperatuur hoog te houden, de uitlaatgassen niet vertragen doordat de moleculen een bepaalde afstand willen houden, en dus niet dicht op elkaar willen zitten, waardoor ze elkaar verder drukken.
De truuk van een uitlaatspruitstuk is om de flow van de ene cilinder te gebruiken om de andere leeg te trekken net op het moment dat deze opent. Als de flow van de ene cilinder net voorbij de pijp van de andere komt, wordt daar een beetje vacuum gecreerd, waardoor die uitlaatgassen er makkelijker uit stromen.
De snelheid van de uitlaatgassen is temperatuurafhankelijk, dus dit effect zou je hiermee iets kunnen beinvloeden. Maar dit is even hardop denken, ik hoor graag de reactie van een expert. ;)
Dokter D
29-05-2014, 08:24
De temperatuur van de uitlaat en dus ook de wrap heeft zeker invloed op de snelheid van de uitlaatgassen en dus ook de prestaties.
Of je er iets van zult merken is punt 2 maar ik denk t niet.
sander_beer
29-05-2014, 08:56
ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging
ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging
Dat is niet funny ,het in wikkelen komt best precies toch moet allemaal precies even dik toch ?
sander_beer
29-05-2014, 09:39
zonder heat wrap werd mijn spruitstuk na een lang stuk flink doorrijden rood gloeiend
heb er toen van die heat wrap rond gedaan en een maand daarna was er een las helemaal weggebrand
het was een rvs spruitstuk van powersprint dus dat moet kwalitatief toch wel goed zitten
Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!
wessel97
29-05-2014, 12:08
Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!
coaten? kan dat? of is dat een special soort coating...
wessel97
29-05-2014, 12:12
Keramisch coaten ;)
wat kost dat dan? 'keramisch' klinkt nogal duur... hahaha
Was een bedrijfje in Limburg, kostte mij 450,-, van tevoren moest t gereinigd zijn zodat de coating beter pakt, je kan het ook door hun laten doen maar dan komen er kosten bij ;)
wessel97
29-05-2014, 14:07
Was een bedrijfje in Limburg, kostte mij 450,-, van tevoren moest t gereinigd zijn zodat de coating beter pakt, je kan het ook door hun laten doen maar dan komen er kosten bij ;)
dat is niet bepaald goedkoop hahaha :screwy:
Tis wat je zelf wilt, ik heb een slechte ervaring met heatwrappen en met coating ene hele goede ;) Heb zelf een RVS spruitstuk voor een Impreza 2.0 GT Turbo en die laat ik liever coaten dan wrappen.
Je hebt ook spuitbussen met motorlak van VHT maar die zijn bestand tot wat 6-700 graden? Beetje spruitstuk gaat richting de 900-1000 dusja, keus genoeg.
wessel97
29-05-2014, 18:32
Tis wat je zelf wilt, ik heb een slechte ervaring met heatwrappen en met coating ene hele goede ;) Heb zelf een RVS spruitstuk voor een Impreza 2.0 GT Turbo en die laat ik liever coaten dan wrappen.
Je hebt ook spuitbussen met motorlak van VHT maar die zijn bestand tot wat 6-700 graden? Beetje spruitstuk gaat richting de 900-1000 dusja, keus genoeg.
of terwijl het beste zou zijn die coating.. maar mijn budget is niet zo groot dat ik ff 450 euro uit kan geven, dus het beste zou dan zijn om het niet te doen? :redface:
Ik zeg coaten maar tis niet mijn auto ;)
the puritan
30-05-2014, 06:56
De gassnelheid blijft inderdaad hoger omdat het volume van het gas minder afneemt. Dit is vaak pas echt meetbaar bij een extreem hoogtoerig blok met veel klepoverlap. Voor een standaardblok win je er vrij weinig mee. Je houd je motorcompartiment wel iets koeler wat wel wat winst op kan leveren als je een slechte inlaat hebt wat betreft koude lucht aanzuigen.
Bij een G60 met RVS spaghetti is heatwrappen wel een must ben ik achtergekomen. Teminste in een mk1 is de hitte opbouw enorm. Ik heb 5 jaar corrado G60 met orgineel spruitstuk gereden en daar viel het me niet zo op. Ik denk toch dat er een verschil zit in tegendruk met kat of zonder icm met gietijzer of RVS.
Ik dacht bij de opbouw zal wel loslopen, zal wel meevallen. Heb twee straten gereden en spruitstuk ligt nu los om deze actie te maken.
Ook kun je de luchtinlaat als deze van alluminum of RVS is gerust meenemen in de wrap actie.
Ik ga een rolletje DEI Titanium wrap er tegenaan gooien.
sT6JnrncUSI
wessel97
30-05-2014, 14:07
maar dat titanium doet toch exact hetzelfde eigenlijk als het glasvezel...? of is het dan niet meer zo dat lassen e.d. wegbranden...
Nee, hier zit geen glasvezel in (ook geen titanium overigens :) ). Dit is een soort gemalen lavasteen heb ik gelezen. Kan in iedergeval nog hogere temperaturen aan en hoeft voor aanbrengen ook niet eerst nat gemaakt te worden.
Dat wegbranden heb ik ook gelezen. Dit is mijn mening en ook bijvoorbeeld de reden waarom ik nog niet lekker aan toeren ben;
Een SuperSprint RVS is velen malen beter dan een PowerSprint (kwaliteit / pasvorm) en dan heb je nog goedkoper; tec tuning en naamloze chinese rommel (vaak op marktplaats).
Als je een probleem hebt waardoor je pijpen rood worden, is het beter om uit te zoeken hoe dit komt. Want dan gaat elke RVS spaghetti op den duur kapot. Met Heat Wrap waarschijnlijk dan nog een stukje sneller. Als je dit dan nog is combineert met veel vermogen i.c.m. slappe motorsteunen komt de kracht bij kantelen van je blok op de las en daar zal je als eerste scheurvorming krijgen.
Dat laatste helpt geen enkele wrap of coating tegen.
Johan1982MK1
30-05-2014, 15:16
Dit is wel bij de meest extreme omstandigheden dan. Een standaard atmosferische motor zal het uitlaatspruitstuk niet direct gloeiend rood worden. Dan moet je timing al niet goed staan, veel weerstand in de uitlaatlijn hebben of je moet al met zeer extreme nokkenassen rijden en dan continue het volle vermogen draaien of continue met heel veel toeren rijden.
sander_beer
30-05-2014, 15:31
Een SuperSprint RVS is velen malen beter dan een PowerSprint (kwaliteit / pasvorm) en dan heb je nog goedkoper; tec tuning en naamloze chinese rommel (vaak op marktplaats).
heb geen ervaring met supersprint maar volgen mij word het op dezelfde plaats gemaakt hoor , de bestelbon is iig gewoon van supersprint
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7ZOBVKE8.jpg
Dit is wel bij de meest extreme omstandigheden dan. Een standaard atmosferische motor zal het uitlaatspruitstuk niet direct gloeiend rood worden. Dan moet je timing al niet goed staan, veel weerstand in de uitlaatlijn hebben of je moet al met zeer extreme nokkenassen rijden en dan continue het volle vermogen draaien of continue met heel veel toeren rijden.
was ook zeker niet meer standaart en was ook als ik een lange tijd het volle vermogen benut
zonder heatwrap is het een hele tijd goed gegaan met dezelfde setup
met heatwrap 1 maand denk ik
toen weer zonder en maanden lang zonder problemen gereden tot het blok zelf het begaf
geen merbaar verschil in vermogen in mijn geval dan dusja dan is de keuze snel gemaakt voor mij
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.