PDA

View Full Version : 1.6TD JR Turbo-Swap K24 -> K14

MocroPlay
22-06-2014, 03:00
Beste lui,

Ik heb al een aantal jaar een golf mk2 1.6GTD JR en ik moet zeggen t rijd best wel lekker. Een beetje pit heeft ie wel, alleen heb ik een beetje genoeg van die turbolag die de K24 met zich mee brengt. De K24 zit standaard notabene op de Mercedes E300 Turbodiesel (W124 OM603 3.0D) tot 1995.

Afgelopen maart had ik een turbodrukmeter geplaatst en toen zag ik dat de turbo max 0,5bar draaide, dus gelijk 0,7bar van gemaakt. Maar die turbolag begint me gewoon mateloos te irriteren want in "pedal 2 the metal" modus kan ik gewoon ff een broodje döner bestellen, opeten én afrekenen voordat de K24 goed druk levert en wanneer ik gewoon lekker rustig rijd (opschakelen rond 2.500rpm) dan doe ik 8 op de 10 keer niet eens beroep op de turbo want de turbodrukmeter verrekt geen spier en de K24 blaast pas goed vanaf ongeveer 3.000rpm. Alhoewel die in "pedal 2 the metal" modus wel lekker rijdt boven de 3.000rpm, maar jah soms wil je gewoon rustig rijden maar wel een beetje pit onderin hebben en niet het gevoel hebben dat je in een vrachtwagen rijdt als je begrijpt wat ik bedoel. Tijd voor een kleinere turbo dus.

Laatst heb ik goedkoop een K14 (van 1.9TD AAZ) incl in- en uitlaatspruitstuk kunnen scoren (€65) en deze is nog in dik goede staat, geen speling op t asje enz. Nou had ik alleen nog een aanzuigbuis nodig die past op de kleinere K14, maar als t goed is dan komt deze maandag binnen en dan zou ik kunnen beginnen aan de swap.

Graag wil ik horen wat ik allemaal nodig heb voor de swap.
- turbo (check)
- aanzuigbuis (moet nog binnen komen)
- ??? pakkingen ??? (van de K24 overnemen of een nieuw setje bestellen?)
- ???nog aanvullingen ???

En graag zou ik ook horen hoe ik t beste te werk kan gaan want dit zal het meest rigoreuze zijn dat ik ooit onder de motorkap heb ondernomen.

Werkwijze in grote lijnen zoals ik die nu in mijn hoofd heb zitten:
1 Aanzuigbuis verwijderen
2 Buis/slang van turbo naar inlaatslruitstuk verwijderen
3 Moeren (12mm?) van de downpipe loshalen
4 Bouten van t uitlaatspruistuk (12mm) loshalen
5 ??? Olie-aanvoer en retour ???
6 ??? Zit de turbo ook nog bevestigd aan een steun o.i.d. ???
7 ??? Verdere aanvullingen ???

Wat de olie aan- en afvoer betreft weet ik niet hoe deze vast zit... Volgens mij zag ik aan de bovenkant een flensje.

Graag hoor ik van de mensen die hier ervaring mee hebben hoe ik dit het best kan aanpakken.

Ik had nog wat foto's van de K14 geschoten, zal ik morgen even plaatsten.

Met vriendelijke groet,

Ilker
22-06-2014, 09:07
Yow Mocroplay.
Dat noemt niet turbolag maar je ''Boost Tresh Hold'' heb het ergens gehoord van The Smoking Tire op youtube. LAG is u gas pedaal reactie wanneer je speelt met je gaspedaal, het terug op boost komen van je turbo.
De 24's spinnen pas vanaf 2800-3000rpm. En dat vind ik opzich prima voor een auto om veel pk's mee te winnen, maar een kkk14 is beter (mijn mening) En je Boost tresh hold begint vanaf 1750-1800rpm, Je heel rijgedrag zal ook veranderen. :D
Met een k14 geef ik pedal to the metal vanaf laag toerental tot 3400rpm.
En dat optrekken voel je 10x beter dan bij een k24 bij m'n 1V dan de JR die ik had.
Wat ik er nog aan bij kan voegen, je downpipe is plug & play, de kkk14 en de 24 hebben dezelfde downpipe.

Audi1981
22-06-2014, 09:19
Spruitstuk en downpipe pakkingen vernieuwen, turbo alvast wat olie in de olietoevoer gieten, eerst eens rustig stationair laten draaien.

Gertjan
22-06-2014, 11:53
Toevallig heb ik vorige zomer ongeveer dezelfde swap gedaan, alleen ging ik van een mini K03 op de 1.9TD AAZ naar een K14 van een Golf 2 eco diesel (1Z).
Ik heb het complete uitlaatspruitstuk overgezet, en de pakkingen tussen het spruitstuk en de kop uiteraard wel vernieuwd.
Tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk zit geen pakking!
Verder is het gewoon je gezond verstand gebruiken, het wijst zichzelf allemaal wel :)

reinder 1979
22-06-2014, 11:57
Hallo Mocroplay,

Interessant onderwerp, ik ben exact hetzelfde van plan. Alleen dan bij een Jetta mk2, en ik heb nog niet alle onderdelen bij elkaar.
Ik heb ook een complete k14 op de kop getikt die ik wil swappen met de k24. Alleen zit ik ook nog met het inlaat spruitstuk, deze zat er wel bij maar is van het type zonder overdrukklep. Ik ging er vanuit dat deze ook standaard op de 1V zat maar ik kan het nummer nergens in het ETKA terug vinden ( 068129713M ). Ik was van plan om deze bij de K24 toch af te doppen, maar een geheel dichte inlaatspruitstuk is misschien ook niet verkeerd.
Verder zijn de aanvoer- en retourleiding afwijkend t.o.v. de K24.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de issues waar je nog tegen aanloopt.

Mvg,

Reinder

MocroPlay
22-06-2014, 14:22
je downpipe is plug & play, de kkk14 en de 24 hebben dezelfde downpipe. Ideaal ;) levert me gelukkig weer wat minder werk op haha

Spruitstuk en downpipe pakkingen vernieuwen. Ben alleen van plan de turbo te wisselen zonder de spruitstukken van de cilinderkop te halen, mits dat mogelijk is

Tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk zit geen pakking! ja dat was me wel een verrassing, gisterenavond had ik de in- en uitlaatspruitstukken van de K14 gedemonteerd en tot mijn verbazing zat er geen pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo, gewoon ijzer op ijzer. Dacht dat er altijd wel een pakking tussen twee metalen delen moest om goed af te sluiten.

Hallo Mocroplay,

Interessant onderwerp, ik ben exact hetzelfde van plan. Alleen dan bij een Jetta mk2, en ik heb nog niet alle onderdelen bij elkaar. Naar welke onderdelen ben je nog opzoek?

Ik heb ook een complete k14 op de kop getikt die ik wil swappen met de k24. Alleen zit ik ook nog met het inlaat spruitstuk, deze zat er wel bij maar is van het type zonder overdrukklep. Ik ging er vanuit dat deze ook standaard op de 1V zat maar ik kan het nummer nergens in het ETKA terug vinden ( 068129713M ). Ik was van plan om deze bij de K24 toch af te doppen, maar een geheel dichte inlaatspruitstuk is misschien ook niet verkeerd. Mijn setje is afkomstig van een 1.9TD AAZ en t was me ook niet opgevallen, maar op het inlaatspruitstuk zit ook geen overdrukventiel. Bij de 1.6TD JR en SB zit deze er wel op, bij de 1V niet.

Verder zijn de aanvoer- en retourleiding afwijkend t.o.v. de K24.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de issues waar je nog tegen aanloopt.

Mvg,

Reinder Ow jammer dat de olie-aan en afvoer niet gelijk plug & play zijn.

TEGENSLAGJE.

Ik heb wat rondgeneust op t web maar kon er eigenlijk weinig over vinden. Wilde ook even op vwdiesel.net een account maken om daar de question te poppen maar een nieuwe account aanmaken op dat forum is niet meer mogelijk en daar zitten toch echt wat hardcore VW IDI TD knutselaars die wel een antwoord hebben.
Wat kan ik dan doen om het oliegedeelte pasklaar te krijgen? Somebody with an answer to this?

Dank voor jullie bijdrages.

Gertjan
22-06-2014, 17:50
Olieaanvoer is hetzelfde, verschil zit in retour.
Die van een 1v of sb past zonder problemen (beide k14 van een golf 2 dus).
Ik heb het omgekeerde gedaan dus zou bij jou ook moeten werken.
Ik heb een k14 van een ecodiesel op een aaz gezet met de olieretour van een k14 van een aaz.

reinder 1979
22-06-2014, 18:06
Ik zoek nog een 1V aanzuigslang tussen turbo en luchtfilter, deze heb jij ondertussen al gevonden las ik. Verder zoek ik nog de voorste metalen steun van de originele intercooler ( intercooler wil ik er dan ook gelijk tussen plaatsen ).
En ik wil de downpipe namaken van RVS met een grotere doorgang.
Maar het staat allemaal op een laag pitje, ivm schorsen.

MocroPlay
22-06-2014, 19:16
Olieaanvoer is hetzelfde, verschil zit in retour.
Die van een 1v of sb past zonder problemen (beide k14 van een golf 2 dus).
Ik heb het omgekeerde gedaan dus zou bij jou ook moeten werken.
Ik heb een k14 van een ecodiesel op een aaz gezet met de olieretour van een k14 van een aaz.
Dus je bedoelt dat alleen retourleiding van een K24 niet zal passen maar de aanvoer wel. Dat wordt dus weer op jacht gaan naar een K14 olieretourleiding. Heeft iemand deze eventueel nog liggen..?

Ik zoek nog een 1V aanzuigslang tussen turbo en luchtfilter, deze heb jij ondertussen al gevonden las ik. Verder zoek ik nog de voorste metalen steun van de originele intercooler ( intercooler wil ik er dan ook gelijk tussen plaatsen ).
En ik wil de downpipe namaken van RVS met een grotere doorgang.
Maar het staat allemaal op een laag pitje, ivm schorsen.
Aanzuigslang artikelnummers,
1.6TD JR: 191129627 AQ
1.6TD 1V: 191129627 AR
1.6TD SB: 191129627 AS

En die oem intercoolers pfff zeldzaam geworden en als je ze vind ook nog duur en vaak niet compleet. Beter gewoon een fmic plaatsen maar dat is mijn mening. In ieder geval veel succes en keep us informed on your progress ;)

golfman
22-06-2014, 23:06
jongens mooie om te horen heb net mijn project klaar met mijn mk2 gtd heb zelf mijn motor gereviseert motorblok 1V Dieselpomp aaz andere boostpin plus k14 turbo druk 1.4 bar een fmic intercooler gezet simota luchtfilter een asd versnellingbak nou moet zeggen op zo kleine blokje 130 pk topsnelheid 205 snel voor een mk2 gtd

MocroPlay
23-06-2014, 15:08
Bij deze de foto's van mijn K14:

Links K24, rechts K14
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK141.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK142.jpg

K14
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK143.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK147.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK144.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK145.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/K24vsK146.jpg

@Golfman: mooi man haha zoveel power uit een 1.6TD'tje, is dat zo nog wel een beetje duurzaam en op hoeveel RPM zit je met 120km/h met die asd bak eronder?

golfman
23-06-2014, 16:19
bij 120 km per uur 2800 toeren ik zou gewoon een bak van een golf 3 tdi 90 pk pakken deze is langer dan een golf 4 bak . de 90 pk tdi van een golf 3 heeft een 0.72 als 5 de versnelling .bij 150 km per uur heb je ongeveer 3100 toeren vermits je de auto wat opvoert dan voel je die echt trekken dus bij k14 turbodruk 1.4 speel je veilig ..groeten

Gertjan
23-06-2014, 23:24
Ik heb nog wel een ASD bak met alle aanbouwdelen naar 02a liggen.
Wilde deze nog altijd achter mijn AAZ knopen maar die ligt er nu alweer uit.

fcapri
24-06-2014, 06:42
past zo een 90pk tdi bak ook gewoon op een platte golf2 diesel? lijkt me wel zuinig cruizen zo

MocroPlay
24-06-2014, 10:00
Dat wordt dus weer op jacht gaan naar een K14 olieretourleiding. Heeft iemand deze eventueel nog liggen..? ik had nog gehoopt dat iemand deze nog had liggen....

Gertjan
24-06-2014, 14:42
past zo een 90pk tdi bak ook gewoon op een platte golf2 diesel? lijkt me wel zuinig cruizen zo

Nee je moet wel de hele handel ombouwen 02a bak, dus steunen, schakelmechanisme, koppeling, vliegwiel etc.

Ilker
24-06-2014, 16:57
Laat die 4T toch lekker zitten man, extra geld uitgeven aan zo een aanpassing terwijl een 4T makkelijk 200+ kmh kan halen.
Mijn 4T zit op 110kmh op de gps bij 2800rpm. bij 120 op de gps bijna aan de 3000rpm.

GoAzBox
24-06-2014, 20:53
Interessant. Ik dacht dat de k14 standaard op een JR zat ipv de K24. Goed om te weten dat ik naar de verkeerde turbo opzoek was.

Hou ons op de hoogte over je project aub. Ik ben zelf ook druk met zoiets dergelijks.

MocroPlay
24-06-2014, 21:21
Eindelijk vandaag de aanzuigbuis binnengekregen, heb hem even gepast om de inlaat van de K14 en dat paste perfect. Op de luchtfilterbak paste deze niet zo lekker maar met een beetje forceren gaat dat wel.

Gisteren heb ik ook even alvast gekeken naar de bouten en moeren die ik los moet draaien om de KKK K24 turbo van zijn plek te krijgen en ik stuitte meteen al op een probleem. Ik wilde de moeren van de downpipe losdraaien en sleutel 13 past maar deze zit te ruim en als ik daaraan draai dan draait ie door. Volgens mij moet ie los met sleutel 12 maar deze past net niet om de moeren. Het boutje/moertje bovenop de steun van het inlaatspruitstuk kwam wel goed los en voor de rest had ik niet veel gedaan. Ik denk dat ik in het weekend begin aan de swap, moet trouwens denk ik niet lang duren als alles goed los wil komen misschien rond de 1 tot 2 uur.

Hou ons op de hoogte over je project aub. Ik ben zelf ook druk met zoiets dergelijks. Mooi om te horen, als ik ermee bezig ben geweest zal ik wel een samenvatting posten en misschien wat foto's.

gti_power
24-06-2014, 22:13
een k14 is met 1.4bar alleen nog hete lucht aan t blazen,voor echt op te voeren heb je een k24 nodig.Maar voor rustig aan een k14.En 130 pk met een k14 :screwy: :screwy:

reinder 1979
25-06-2014, 19:10
@Mocroplay

Is dat de originele JR luchtfilter waar die 1V aanzuigbuis niet goed omheen past?

Ben erg nieuwsgierig naar de rij-eigenschappen straks.

Groet,

Reinder

MocroPlay
26-06-2014, 01:09
@Mocroplay

Is dat de originele JR luchtfilter waar die 1V aanzuigbuis niet goed omheen past?

Ben erg nieuwsgierig naar de rij-eigenschappen straks.

Groet,

Reinder
Ja de originele JR luchtfilterbak, als daar en een oud en een nieuw type van zijn dan heb ik hoogstwaarschijnlijk oud type luchtfilterbak.
Ik weet eerlijk gezegd niet waar die aanzuigbuis van is maar niet van een 1V want deze heeft namelijk ook een aansluiting voor het overdrukventiel op het inlaatspruitstuk. Denk van een SB, artikelnr is 191129627F. Het is trouwens niet dat hij er moeilijk op gaat, dat valt wel mee. Wat wel jammer is, is dat ie er dan wat scheef op de luchtfilterbak zit. Maar ik zal er tegen zijner tijd wel een foto van plaatsen zodat je het beter begrijpt.

En heeft er nog iemand een K14 retourleiding van een 1.6TD 1V of SB? Deze heb ik nog nodig voor mijn swap..

Kootje74
21-07-2014, 15:31
Zo te horen liggen her en der nog genoeg KKK K24 turbo's :D

Als iemand in de buurt van Limburg er nog een over heeft houd ik me aanbevolen. Eventueel te ruil tegen een originele turbo van mijn AHU TDI.

MocroPlay
16-10-2014, 15:41
Eindelijk dan alle benodigde onderdelen voor de SWAP binnen en wat tijd om de SWAP te doen.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/5/4/1/Naamloos.jpgK14 turbo, olieretourleiding, aanzuigbuis, uitlaatspruitstukpakkingen, uitlaatflenspakking

De uitlaatspruitstukpakkingen zijn nog verkrijgbaar bij brezan voor ongeveer 13,- dacht ik en die vierkante uitlaatflenspakking is alleen nog leverbaar bij vwclassicparts, onderdeelnr 893 253 115 mocht iemand hier deze swap ook gaan doen.

Ik zal waarschijnlijk nog foto's maken van de swap en die dan ook plaatsen.

BobbyEdition1
17-10-2014, 10:35
Goed bezig :thumbup:

reinder 1979
17-10-2014, 18:15
Hou ons op de hoogte, ik ben zeer benieuwd. Ik heb ondertussen ook alles gevonden alleen de downpipe nog.

MocroPlay
20-10-2014, 00:29
Vandaag dan eindelijk maar wel met veel moeite die K24 eraf gekregen.

In eerste instantie was de plan om het uitlaatspruitstuk inclusief met de turbo eraf te krijgen maar ik kon onmogelijk bij 1 moer komen. Dus a change of plans en alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk en van de downpipe losschroeven.

Die vier gekartelde bouten waar de K24 mee vastzat aan het spruitstuk waren wel te bereiken met een "kromme" ringsleutel 13 maar met onwijs weinig bewegingsvrijheid en het leek wel een eeuwigheid te duren, de moeren van de downpipe krijgen was veel makkelijker en zo gepiept. Daarna nog de aanzuigbuis en buis/slang van turbo naar inlaat verwijderd. Toen was het de beurt aan de olieaanvoer en retour, aanvoer kreeg ik uiteindelijk los met sleutel 17 maar ook een hoop gepriegel. Olieretourleiding heb ik bij de carterpan losgedraaid met een bahco. Een hoop gepriegel allemaal maar eindelijk die motherf&@%>£ing turbo (met de retourleiding er nog aan) eruit gekregen hoppaaa!!!

Nou die K14 erop, die afdekplaat die boven de hete zijde van de K24 zat moest eraf anders kon de K14 niet op de downpipe, deze kant zit nou dus ook vast. Helaas lukte het niet om die olieaanvoerleiding op de K14 te schroeven maar t was al 23:30 en heb het dus voor nu hierbij gelaten.

Morgen weer verder:
- olieaanvoerleiding
- olieretourleiding
- K14 met de 4 gekartelde bouten bevestigen op uitlaatspruitstuk
- aanzuigbuis
- buis/slang tussen turbo en inlaatspruitstuk

Dan voeg ik ook de gemaakte foto's toe aan deze post.

What a hassle zeg! Ik dacht nog dat is zo gepiept, maar heb nu ruim 6,5 uur op de teller staan. Zal wel de ontbrekende ervaring zijn :p haha

MocroPlay
21-10-2014, 20:08
Objective achieved!!!

De K14 zit erop. Was wel weer een gepruts en was er gisteren weer 3 uur mee bezig, bij elkaar dus een 9,5 uur durende ervaring.

Zondag was ik gebleven bij het vastmaken van de van de olieaanvoer, is gisteren dan eindelijk gelukt. Daarna nog de slang tussen turbo en inlaat met moeite erop gekregen omdat de K14 kleiner is dan de K24, dat bochtje was daardoor namelijk krapper. De aanzuigbuis en olieretourleiding volgden zonder moeite, maar toen ik de turbo met de 4 "gekartelde" bouten wilde vastdraaien op het uitlaatspruitstuk ging dat niet. De vier gaten van de turbo uitlaatflens lagen niet recht op die van de uitlaatspruitstukflens. Kon de turbo ook niet in beweging krijgen om dat voor elkaar te krijgen. Achteraf werd me duidelijk dat ik dit in het begin al had moeten doen.

Juiste volgorde moest eigenlijk zijn:
1. Turbo bevestigen aan downpipe
2. Turbo bevestigen aan uitlaatspruitstuk (via onderen)
En daarna maakt de volgorde voor de rest niet uit
- olieaanvoer
- olieretour
- slang turbo -> inlaat
- aanzuigbuis

Vervolgens heb ik dit ook gedaan en toen lukte het allemaal wel gelukkig.

Toen ik klaar was heb ik de auto gestart en een paar minuten stationair laten draaien voor de smering ivm de "droge" turbo.

Zo dan. Al bij al was het een aardig klusje gezien ik bijna geen sleutelervaring heb. Maar het was het waard.

Ik heb nog een testritje gedaan en voor mijn gevoel rijdt die nou wat meer als een TDI, na 2.400RPM (met de K24 was dat boven de 3.000RPM) voel je ineens die dikke push in je rug. De turbo piekte bij ongeveer 3.000RPM op ongeveer 1,1bar en daarna voelde ik een dip zeg maar. Alsof de motor wat inhoudt, maar dat zal BOV (Blow of Valve) wel zijn. Die BOV gaat standaard al open bij 0,8bar, ik heb de schroef van de BOV helemaal ingedraaid waardoor de veer die erin zit strakker wordt. Nou blaast de BOV pas af bij 1,0 - 1,1bar. Morgen stel ik de K14 af op 0,8bar.

Tijdens het testritje had ik het gevoel dat die K14 nog wel wat eerder zou kunnen opspoelen want ik heb nog een midden- en einddemper in het uitlaattraject.

Next objective: uitlaattraject weerstandsvrij maken, als het ware een open buis.

tim_j
22-10-2014, 21:05
Lekker bezig!

MocroPlay
22-10-2014, 21:38
Thnx Bobby en Tim

Ilker
25-10-2014, 11:38
Je bent heel goed opweg!
Je bedoeld dus dat je k14 vanaf 2400rpm opspoelt??
Huh dat kan niet. Mijn k14 van een ecodiesel (ik denk dat die hetzelfde zijn als die van een SB, maar dan zonder waterkoeling)
Spoelt al vanaf 2streepjes onder de 2000rpm. Ongeveer 1750rpm en dan begin je ook veel eerder te voelen

Ik heb geen BOV in mijn inlaatspruitstuk omdat ik gewoon een 1v moteur heb. Maar zoals je ziet heb ik een JR dieselpomp erin laten bouwen. Plunjer is origineel, geen governormod.
Maar ik zei het je toch :D Een k14 is leuker voor dagelijks gebruik.
Een k24 heb je meer wat LAG, dan is zo'n TD niet meer leuk om te rijen als die voor de rest zijn ''leven'' origineel blijft.

Ik zou zeggen scoor een FMIC! ik ben al beetje op weg.
Ik heb een redelijk pasbare FMIC gekocht via Bolkutuning.nl
De slangen heb ik al wat besteld via een andere website
Ik heb alleen de bochten besteld, de rechte buizen zal voor de volgende keer zijn aangezien ik (ik zeg dat gewoon heel eerlijk) geld te kort had op m'n bank om alles bijeen te bestellen.

Operatie FMIC! ;)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10685422_762523727129792_1680894040861925838_n.jpg?oh=551fe7d2ef1bd1c1f266ca2e8039df8f&oe=54F5C867&__gda__=1421150907_af8bc159f7e36890cb0837f9e831280d

golfman
25-10-2014, 17:19
ilker wat zijn de maten van die intercooler van bij bolku. tuning ik zie verschillende maten een prijzen .grtz.

Ilker
26-10-2014, 10:30
ilker wat zijn de maten van die intercooler van bij bolku. tuning ik zie verschillende maten een prijzen .grtz.
Deze fmic stond helemaal onderaan de lijst te koop voor 75euro.
Is een gebruikte die op een Corrado zat volgens beheerder van bolku.
Goedkoper kan niet! Je hebt er ook staan van 90euro dacht ik, die zijn ook niet slecht.
De maat is 550x180x65. Aansluiting 57mm.
De reden dat ik een intercooler heb gezet is dat ik met bijna dicht gedraaide wastegate rij, en dat ie wat veel roet. mijn gashendel raakt het stationair schroefje niet meer aan. merk ik ook op de snelweg wanneer ik tegen de 170kmh zit (zonder gps) dat de temp hoger word (niet dramatisch hoog, maar normaal blijft die rond de 80graden regio, bij volgas klimt ie richting bedrijfstemp) Zat toen eens met een Golf 2 Country benzine op de snelweg, heb ik em lekker ingemaakt :D

Aangezien ik dus een gemodified thermostaat in heb steken die op 80graden open gaat en ook nog eens zelf bewerkt heb, met 2 gaten zodat die koel blijft bij belasting.