Log in

View Full Version : Afstellen achterrem bij verlaging

audi-joep
25-06-2014, 21:43
Hi,

wie weet of heeft er een how to, hoe je de achterrem/bekrachtiging/remdrukverdeler aan de achteras moet afstellen als je de auto verlaagt? Zodat de rembalans weer 'klopt'

Gaat om een Audi 90 uit 1986 maar meen dat Golf ook zelfde systeem heeft.
Waarschijnlijk is het die veer afstellen bij de achteras, moet die losjes of strak of...

groeten!

Joep

Audi1981
26-06-2014, 06:57
Die moet weer net zo veel vrije ruimte / voorspanning hebben als dat je auto niet verlaagd was...

VAGKonzept
26-06-2014, 08:04
Er moeten via splitters manometers op zowel voor- als achteras gehangen geworden om de druk te kunnen meten. Daarna remsysteem ontluchten en vervolgens de drukken meten en de veer instellen tot de juiste rembalans bereikt is (dar zijn tabellen voor van VW). Daarna de meters terug verwijderen en wederom remsysteem ontluchten.

Er zijn ook personen (zelfs garages) die menen dat het "even" op gevoel kan... maar daar heb ik persoonlijk geen vertrouwen in... om het zacht uit te drukken :D

audi-joep
26-06-2014, 08:27
Helder, maar hoe krijg je weer de basisinstelling zonder dat je de vorige instelling weet?

EditL: SOrry, gereplyed voordat ik de laatste reactie met manometer kon lezen ;)

Edit2: VAGKonzept, weet jij iemand die dit zou kunnen afstellen?

Audi1981
26-06-2014, 09:20
Ik zou hem zo afstellen dat hij onbeladen de minimale remvertraging makkelijk haalt, bij meer belading gaat hij dan meer remmen.
Dat heb ik vroegah in de garage altijd zo benaderd, sterker nog, het werd je zo geleerd op school.
Wat VAGKonzept schrijft is helemaal correct, zullen alleen niet veel garages zijn die daar de spullen nog voor hebben...
Ik bedoel, de meeste monteurs gaan eerst op zoek naar de OBD-poort aan een auto...

VAGKonzept
26-06-2014, 13:56
Helder, maar hoe krijg je weer de basisinstelling zonder dat je de vorige instelling weet?

EditL: SOrry, gereplyed voordat ik de laatste reactie met manometer kon lezen ;)

Edit2: VAGKonzept, weet jij iemand die dit zou kunnen afstellen?

Ik heb zo onmiddellijk geen idee... iedere dealer die van begin jaren '90 dealer is heeft waarschijnlijk het gereedschap wel "ergens" liggen... Maar of men dan bereid is dit weer boven te halen voor een oudere auto (lees zoeken = tijd verknoeid) is wat anders... Ik zou alleszins m'n kans eens wagen...

Het is zoals Audi1981 zegt, velen kennen tegenwoordig enkel een OBD stekker en menen dat die alles vertelt...

audi-joep
28-06-2014, 14:13
Anders koop ik het gereedschap zelfwel. Heb hier een hele la vol met speciaal Matra VW gereedschap dus die kan er ook nog wel bij. Iemand een nummer??

René
28-06-2014, 14:43
Gewoon de veer er tussenweg halen.

Audi1981
28-06-2014, 15:35
Gewoon de veer er tussenweg halen.
Wat bedoel je daar mee René?

René
28-06-2014, 15:58
Er zit toch een veer tussen achteras en remdrukregelaar? Als je deze veer er tussenweg haalt, zal hij minder hard remmen aan de achterzijde.

Of ben ik nou in de war met mk1.....want `t is alweer ff geleden dat ik onder de mk2 lag

Audi1981
28-06-2014, 16:03
Nou weglaten is sowieso niet goed, afhankelijk van t systeem remt ie op z'n zachtst of z'n hardst, das nie goed :D

Dokter D
28-06-2014, 20:39
Ik heb gewoon zelf de veer op gevoel afgesteld.
Eerst een testrit op een natte weg, vol in de ankers en de achterkant blokkeerde en wilde de voorkant inhalen.
Toen de veer 5-7mm ontspannen en weer een testrit. Nu blokkeerde voor en achter beide op het zelfde moment.

tim_j
28-06-2014, 22:17
ik doe het zo:

verdeler in het midden zetten.
ong 60km/u rijden en dan gelijdelijk harder remmen.

dan op voel je wel een of de achterkant te hard remt of juist te weinig doet.
aan de hand van dat de verdeler verstellen.

René
29-06-2014, 06:58
Nu blokkeerde voor en achter beide op het zelfde moment.

Dit moet je ook niet willen hoor....achterzijde moet niet blokkeren.

Dokter D
29-06-2014, 09:23
Ok, dan moet ie nog een beetje losser dus.

audi-joep
29-06-2014, 17:27
Oke, als ik nu blokkeer lijkt ook alleen de voorrem te blokkeren.
Verder is remgevoel eigenlijk uitstekend en de remvertraging ook..
Niks meer aan doen dus???

Edit: Veer weghalen heeft mijn voorkeur niet, 't is niet zoals een 1.6TD overdrukventiel die eigenlijk geen functie heeft ofzo....

Audi1981
29-06-2014, 17:45
Prima, zet hem ff op de bank bij een keuringsstation oid of ie z'n waarde haalt en good to go :thumbup:

audi-joep
29-06-2014, 17:47
Ik meen dat er iets van 500nm of zo op de testbank te zien was bij de APK....

Audi1981
29-06-2014, 18:03
Artikel 2.8.16

Indien de controle van de remvertraging van de bedrijfsrem van een personenauto of een bedrijfsauto met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg plaats vindt door middel van een beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank,

moeten per as de maximale remkrachten aan de wielen met de bijbehorende pedaalkrachten worden vastgesteld;

moeten de remkrachten van de voorste as en de achterste as of het achterste asstel bij elkaar worden opgeteld en vervolgens worden gedeeld door de op het kentekenbewijs vermelde massa van het ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg waarna de uitkomst met een factor 10 wordt vermenigvuldigd en het resultaat wordt gelezen als procenten "relatieve beremming";

moet, met behulp van de gevonden waarden "relatieve beremming" en "pedaalkracht op de voorste as", aan de hand van de bij dit artikel behorende tabel 1 worden beoordeeld of de remwerking voldoende is;

moet, indien de gevonden waarden niet leiden tot een directe beslissing, een remproef op de weg plaatsvinden.

Goedkeur = relatieve beremming tussen 40 en 52% bij een pedaalkracht tussen 400 en 500n.
Overberemming op de achteras is per 1-1-2013 geen afkeurpunt meer,
dus hecht er niet teveel waarde aan dat ie zo goedgekeurd is.

audi-joep
30-06-2014, 13:56
Wil zo veel mogelijk remkracht hebben, want ben beetje verwend met daily 312mm/280mm...

Audi1981
30-06-2014, 13:58
Snap ik, maar blokkeren achterzijde is een situatie die je nooit wilt...

audi-joep
30-06-2014, 14:04
Heb ik ook niet.