View Full Version : Orignele VDO meters Golf 1 gti
Bas Wijnen
29-06-2014, 12:31
Hallo,
Ik ben sinds twee dagen eigenaar van een Golf Gti uit 1983. De auto is voor een groot deel origineel, enkele details daargelaten. Nu heb ik in de middenconsole de volgende drie meters zitten: Ampèremeter, oliedrukmeter tot 5 bar en een voltmeter. Zijn dit de origineel geleverde meters of was dit verschillend af-fabriek?
Ik kan nog niet helemaal vinden hoe ik foto's moet posten, anders kan ik evt. een plaatje bij de vraag geven.
Mvg Bas
Metertjes zijn nooit origineel geleverd in een GTI. Wel in een US cabrio. Daarvan zou je de bedrading kunnen overnemen, alhoewel het geen drama is om het zelf bijeen te knopen.
Net wat Barn zegt..een modeljaar '83 heeft af fabrieks niks in de middenconsole..
een 1,6 GTI vanaf eind 80 heeft daarentegen altijd een olie temperatuurmeter..in de console in het middelste gat..
jij hebt ,als het geen Rabbit is ,je olietemperatuurmeter in het MFA zitten..
je zou ooit er voor kunnen kiezen om de asbak eruit te halen..daar kun je nog 3 meters kwijt..ik had dat ooit op de mijne..is wel mooi s'avonds..
Bas Wijnen
29-06-2014, 13:26
Oke bedankt! Meters zien er ook niet oud uit en bedrading er naartoe ook niet. In die toekomst wil de auto compleet laten overspuiten, maar voor die tijd eerst alles inventariseren en originele spullen verzamelen. Hebben jullie suggesties waar ik in bijvoorbeeld boeken ed vergelijk kan vinden voor mijn auto?
Vergelijk met wat? Metertjes of overspuiten? :tongue:
ik denk dat hij bedoelt boeken etc waar hij kan zien hoe zijn Golf origineel hoort te zijn
Das Golf GTI Buch ,bijvoorbeeld dat komt in de richting..ik heb dat al sinds 90 in de kast staan zowel in NL taal als duits..
op internet staat ook veel..al klopt daar meestal niet 100 pro iets van
beter rijd hij een keer langs jou Rik..of stelt hij hier zijn vraag..van mij krijgt hij sowieso antwoord..en van jou ook wel denk ik..
beter rijd hij een keer langs jou Rik..of stelt hij hier zijn vraag..van mij krijgt hij sowieso antwoord..en van jou ook wel denk ik..
Langskomen mag altijd, en voor de vragen zijn we een forum. Ik doe in ieder geval altijd mijn best om zo goed mogelijke antwoorden te geven. :thumbup:
Bas Wijnen
29-06-2014, 19:41
Metertjes ben ik nu uit Barn ;). Inderdaad wat Heinz zegt, hoe de Gti origineel hoort te zijn. Zie op internet te veel verschillende dingen om ergens zeker van te zijn. Zal eens kijken hoe ik foto's kan plaatsen.
NielsDub
01-07-2014, 08:30
Hoi Bas,
Gefeliciteerd met je GTI ! Ben er eerlijk gezegd altijd wel benieuwd naar, kun / wil je hier s wat foto's posten?
Dat kan hier: Stel je voor (http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=145)
Als ik iets zoek over een MK1 GTI kijk ik eerst altijd op deze website vwtyp17.de (http://www.vwtyp17.de/) Veel info en over t algemeen klopt t ook nog :D
Dat kun je doen..
staan wel wat dingetjes op die site die niet helemaal kloppen..
als je echt wilt weten wat er correct is aan een NL 83er ..eerlijk gezegd is dat moeilijk
er zijn er zowiezo weinig tot geen over..en de betere zijn eigenlijk allemaal al eens 'gedaan'
ik heb er zelf een stuk of 3 gehad ,1 die ik 13 jaar had als 'showauto' met alle toeters en bellen..,een 82er modeljaar 83 ,die op een morgen spontaan verdwenen was (JD-38-SV)..die ik dagelijks reed..en de laatste een witte Pirelli uit juni 83..ook mijn dagelijks vervoer..later ben ik overgegaan op BMW e30..
daarnaast heb ik zeker 30-40 Golfjes 1 gehad en doorverkocht of gesloopt..voor de onderdelen ...of gewoon omdat de prijs goed was en het ding in de weg stond..
een 83er GTI origineel hollands is nooit een Pirelli..het kan wel een Plus zijn of een Rabbit..de Plus was de iets luxe variant ,de Rabbit de gestripte variant..
in beide gevallen staat er gewoon Golf GTI op de klep..
de populairste kleuren hier in NL waren toch wel Alpinweiss,Marsrot en zilver..een enkele keer Lhasagroen of zwart..
originele schuifdaken zag je weinig toendertijd..was ook een dure optie..velen kregen een Kijkshopdak naderhand..
groen getint glas was niet standaard ,alswel gordels op de achterbank..
de bestuurdersstoel heeft ook vrijwel altijd een kapotte linkerwang..alhoewel de stof daarvan tegenwoordig gewoon weer te koop is..
een 83er heeft altijd de 1,8 motor en nooit de 1,6..die 1,8 is vrijwel onverwoestbaar..al kan hij soms wat olie pakken..dit komt dan 95% zeker van de klepsteelrubbers..
kan eigenlijk geen kwaad..ik heb er tussen de bedrijven door 1 gehad als werkezel met dik 4 ton erop..
de kas was helemaal rot,hij rookte als een diesel ,maar ik kon er nog steeds een Corrado G60 gek mee maken aan de stoplichten..vervolgens hing er een kar achter met 2 ton steenpuin en dat ging ook gewoon ..
het beste plaats je gewoon wat foto's van je GTI en dan weet je het zo van hoe of wat..commentaar krijg je vanzelf dan..
Bas Wijnen
01-07-2014, 18:49
Bij deze wat foto's van de buitenkant van de Golf. Zal deze week proberen wat goede foto's van de binnenkant te maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/1/6/3/phpGvwWJxAM.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/1/6/3/phpivHMaAAM.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/1/6/3/phpkDMWcjAM.jpg
Heb ook Das Gti Buch besteld, is binnen een paar dagen binnen.
die is al eens een keer gedaan ja..en goed ook..
ist toevallig TJ 68 BX?
die is al eens een keer gedaan ja..en goed ook..
ist toevallig TJ 68 BX?
Lijkt me stug, dat is een orion ;)
da ken niet..je kunt geen auto APK keuren zonder achterschermen en kokers..
nee sorry..GTItje is op zich niet verkeerd...maar er kloppen wat dingen niet.
en dan wetend wat er voor betaald word heden..ze waren 30.000 gulden nieuw in '83
das geen vergelijk ik weet het ..maar toch..
NielsDub
01-07-2014, 20:29
Wat ze vroeger kostten moet je loslaten. Je wilt er nu eentje hebben of niet. En dan zul je daar voor moeten betalen. 3, 5 of 9000 of 20000 als je er eentje van Mobile.de pakt. Dat maakt niet uit. T is wat de gek ervoor geeft. Wat zo'n auto waard is, is dus vooral ook een persoonlijke kwestie van wat je zoekt en wat je budget is. Voor 5k vind je er ieg geen die recent helemaal gedaan is en goed. Kan ook niet qua investering die er in gedaan is. Dus als je dat zoekt kun je beter stoppen. Mijn eerste ruilde ik 15 jr geleden in voor 1800 op een Mk2. Nu zou ik m direct weer willen hebben voor dat geld, terwijl ie toen al slecht was.
Anyway, back on topic: leuke auto Bas, ik hoop dat je er veel lol aan gaat beleven! Ben in elk geval jaloers want jij hebt er eentje en ik niet... :thumbup:
Bas Wijnen
01-07-2014, 20:47
Anyway, back on topic: leuke auto Bas, ik hoop dat je er veel lol aan gaat beleven! Ben in elk geval jaloers want jij hebt er eentje en ik niet... :thumbup:
Ben al een poosje op zoek naar een auto binnen m'n budget en wilde graag een witte. De achterklep op de foto is rot, maar daar is een ander bij. Voor de rest heeft de auto bijna geen roest, een gaaf interieur en de originele motor en bak.
Het is een originele Nederlander van 83'. Ik ga proberen de auto waar nodig naar origineel te brengen. Hij wordt in ieder geval uitgedeukt, strak gemaakt en gespoten. Tot die tijd eerst wat inventariseren en kennis opdoen. :)
@Heinz74, het is niet de TJ-68-BX. Deze Gti werd vorige week hier op het forum aangeboden. :thumbup: Wat bedoel je met wat dingen kloppen niet? In ieder geval gaat de (16v?) antenne op het dak weg en volgens mij moet er op de achterklep boven de achterlichten nog een zwarte streep lopen..
NielsDub
01-07-2014, 21:23
Ben ook benieuwd wat er niet aan klopt. Heinz en Barn kunnen daar altijd erg duidelijk over zijn, dus.... Shoot !
Heb de advertentie vorige week ook gezien, rood / zwart interieur toch?
vliegtuigje
01-07-2014, 22:28
Hoi
nette wagen,je mist zekers die strip op achterklep, en ook de zwarte kappen op de raamstijlen,succes ermee.
Bas Wijnen
02-07-2014, 16:20
De zwarte kappen voor op de a-stijl heb ik er wel bij :)
Bas Wijnen
02-07-2014, 16:22
Ben ook benieuwd wat er niet aan klopt. Heinz en Barn kunnen daar altijd erg duidelijk over zijn, dus.... Shoot !
Heb de advertentie vorige week ook gezien, rood / zwart interieur toch?
Inderdaad rood met zwart interieur, wangen zijn mooi stevig en de stof op de zitting zit aardig strak. Zal vrijdag goede foto's van de binnenkant maken.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.