PDA

View Full Version : Polo 6N2 1400 16v => 1900 mTDI 6-speed


DÁ-BRT
03-07-2014, 12:33
1

Audi1981
03-07-2014, 12:43
Cool
Verbruik van een nieuwe TSI zo'n drama dan?

EelcoB
03-07-2014, 14:00
Mooi project man!

Audi1981
03-07-2014, 15:08
Gaaf Bert, ik ben benieuwd wat dit allemaal wordt...

jetta mk1 '82
03-07-2014, 16:12
Je bent weer lekker bezig kerel!

Bonnanx
03-07-2014, 19:40
Gaaf project!!

KennyH
07-07-2014, 08:24
Zeer ambitieus. Haha

Velgen staan wel ontzettend mooi.

EelcoB
07-07-2014, 10:40
Haha supercool! Go on!

The_Maxx
08-07-2014, 15:07
Zou je niet een 6n2 diesel als basis gebruiken? Gezien het bouwjaar gaat de rdw waarschijnlijk moeilijk doen met omkeuren. Traject lelystad is erg prijzig en daar kun je makkelijk een andere basis voor kopen.

jellehier
08-07-2014, 15:15
Kan mij vergissen maar volgens mij word daar in de eerste post al op ingegaan

Als ik het me goed herinner zit het bij het rdw als volgt

Stap 1 Is er type goedkeuring? Ja stap 2, nee stap 3
Stap 2 Ja, dan goedkeuren en geen gang naar Lelystad voor wijziging kenteken.
Stap 3 Nee er is geen typegoedkeuring, dan keuren bij rdw Lelystad met daarbij hoge kosten.

Daarom eerst ombouw naar sdi en daarna pas naar mtdi als ik het goed begrijp.


(Correct if wrong)

The_Maxx
08-07-2014, 17:09
Dat had ik inderdaad gelezen. Maar dan nog, voor de ombouw van sdi naar mtdi zul je toch echt naar lelystad moeten, of niet laten keuren...

SciroccomTDI
08-07-2014, 17:27
je keurt hem als 1900cc (afgerond) diesel. daarna verhoog je zijn vermogen "binnen de toegestane grenzen" .. tadaaa, toch ?

Heb ooit een Corsa A met 2.0 16v gebouwd... gekeurd als 110 kW op kenteken.. daarna 2.0 16vT er in.. die je zonder Lelystad niet kunt keuren...

Mtdi
08-07-2014, 18:54
Mijn Mtdi werd zo gekeurd, eerst Heerenveen daarna Lelystad voor een geluid keuring.

giuliettaevo
08-07-2014, 20:08
Corsa met 16 v turbo kun je zo keuren bij rdw.jaren terug was het moeilijk maar tegenwoordig niet meer.enkel na bouwjaar 98 doen ze moeilijker. C-kadett van 45 naar 204 pk was ook geen probleem.

Gok dat Bert weet wat hij doet.

SciroccomTDI
08-07-2014, 20:20
je kunt gelijk hebben, het was niet mijn Corsa, ik heb er geen tijd aan besteed, kenteken-dingen uit te zoeken. Heb alleen aan meegebouwd.

Dat Bert weet, wat hij doet, is inmiddels bekend :P

overigens, in het topic "wie heeft waar laten keuren" blijkt, dat keuren etc. allemaal niet vanzelfsprekend is. Bij sommigen wordt gezeken vanwege geen geschiedenis van de donorauto... bij mij werd niet eens gevraagd, waarom er geen nummer op het blok zit..

DÁ-BRT
10-07-2014, 06:48
Het is mij bekend, heb al veel vuldig contact gehad met de RDW over de verschillen tussen het omkeuren van auto's van voor juli 1999 en van die daarna.

@Jan: Evgeniy (SciroccomTDI) heeft zijn ook Scirocco omgekeurd, maar geen geluidstest hoeven te doen. (zit volgens mij wel een paar jaar verschil tussen het omkeuren)

De Bora is compleet leeg en wordt vandaag opgehaald. Wel jammer, het onderblok is gescheurd door de aanrijding. Heb alleen nog niet kunnen kijken of het alleen een oortje is of dat het onderblok onbruikbaar is geworden.

JettaPowerrr
10-07-2014, 08:21
* Prijsvraag: Hoeveel donor-auto's gaat Bert gebruiken voor de ombouw van 1 (één) Polo!*

;) Dat je de know-how hebt, weten we al jaren, maar waar haal je in vredesnaam de tijd vandaan voor dit soort toch wel tijdrovende ombouw-praktijken?
Het is immers niet alleen de ombouw, maar ook de aankoop van onderdelen en donoren, leeg halen van donoren, etc.

Alle respect, dit wil ik toch wel volgen, zal weer zeer interessant zijn.

Gr. Ed

DÁ-BRT
10-07-2014, 08:52
haha...

Ik ben er nu wel ongeveer qua onderdelen.

1. De oude 6N heb ik alleen de pedalen en dergelijke van gebruikt.
2. De 6N2 SDI ga ik gebruiken voor de eerste keuring en daarna bouw ik deze auto weer in elkaar voor verkoop
3. Golf 4 TDI is de donor van de motor en 5-bak
4. Bora TDI is de donor van de uiteindelijke krukas, zuigers en 6-bak

Maar aangezien de 6 bak wel eens niet zou kunnen gaan passen wil ik de 5-bak als backup houden.

Tijd... tsja heel schaars.

DÁ-BRT
21-07-2014, 09:08
Kleine update:

De pedalen zijn klaar. Heb nu een mechanisch gaspendaal en een hydraulische koppeling. Zal de foto's posten als ik thuis ben.

Ook heb ik de airco kachel unit gewisseld voor 1 zonder airco.

Dashboard is weer terug gemonteerd en ben nu bezig om de kabelboom weer netjes vast te zetten.

Volgende stap is het motorblok positioneren en steunen op de kokers maken. Ik heb al tekeningen gemaakt van de aanleg vlakken van de steunen van een Mk4 Golf / Bora. Deze moeten nog even gesneden worden, dan kan ik ze op de goede plek erin lassen.

Heb nu 2 volledig alu intercoolers liggen, die van een Transporter T5 en van een 2001 Renault Megane. Ik weet niet welke het beste gaat passen, maar dat zie ik wel als het front er voor weg ligt.

Volf GT
21-07-2014, 12:49
Mooi, project. Respect!!!

DÁ-BRT
22-07-2014, 10:57
Hiebij de foto's van de adapter en pedalen

De bracket om de mechanische gaspedaal vast te zetten op een pedalen huis waar origineel een elektronisch gaspedaal op gemonteerd wordt.
http://zwalve.eu/d/9378-2/IMG_3310.JPG

http://zwalve.eu/d/9381-2/IMG_3311.JPG

http://zwalve.eu/d/9384-2/IMG_3312.JPG

Gemonteerd
http://zwalve.eu/d/9387-2/IMG_3313.JPG

http://zwalve.eu/d/9390-2/IMG_3314.JPG

Hydraulische koppeling (met een standaard koppeling cilinder)
http://zwalve.eu/d/9393-2/IMG_3315.JPG

http://zwalve.eu/d/9396-2/IMG_3316.JPG

http://zwalve.eu/d/9399-2/IMG_3318.JPG

Mtdi
22-07-2014, 13:22
Die intercoolers zijn allebei goed, ze moeten alleen een beetje aangepast worden.

DÁ-BRT
22-07-2014, 13:45
Ik weet het Jan, maar het gaat mij erom welke het beste tussen het front en de bumper past zonder te veel voor de radiateur te zitten.

Deze kwamen een aantal jaren geleden beide als betere uit de flow test die we hebben gedaan op de kop flow bank. De Iveco Turbo daily was iets minder en de Sprinter intercooler was waardeloos (veel te groot intern volume en hij kon geen belasting van 2 bar aan, dan ging hij lekken op de plastic zijkappen)

jos_br
22-07-2014, 21:55
De intercooler van de T5 kun je beter ook meteen wegmikken, deze gaan bij bosjes (hier 4 in 2 wkn) lekken......ook de flow is slecht, kun je beter een bij Wagner laten maken, die hebben tenminste verbeterde resultaten èn blijven heel!

Jos.

DÁ-BRT
22-07-2014, 21:58
Goede tip Jos, dat wist ik niet, flow was wel goed. Zal eens gaan zoeken naar Wagner ( en op de wensen lijstje zetten)

jasonnl
22-07-2014, 22:19
waarom perse de ombouw naar mechanische pomp?

DÁ-BRT
22-07-2014, 22:21
Omdat ik dat kan. Ik realiseer mij dat een electronische soepeler loopt, maar daarvoor ben ik weer afhankelijk van anderen voor software en storingen.

SciroccomTDI
23-07-2014, 07:36
Bert, hoe ga je de laaddruk regelen? Wordt het mVNT? Eenvoudig of moeilijk systeem?

Mtdi
23-07-2014, 08:25
Denk dat Bert een vnt gaat gebruiken, en die op druk laat werken.
Bij mij werkt het al jaren zo, dankzij een goede uitleg van Jos.

DÁ-BRT
23-07-2014, 08:26
We hebben meerdere oplossingen hiervoor, maar ik denk dat in eerste instantie dat hij puur op druk bediening gaat werken.

Vervolg stap zou kunnen zijn:

Druk en gaspedaal positie of Kdfi unit die een electrische vane bediening stuurt.

SciroccomTDI
23-07-2014, 09:57
met moeilijk bedoelde ik:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=480457&start=20

DÁ-BRT
23-07-2014, 10:06
Dat bedoelde ik inderdaad met druk en gaspedaal positie, bedankt voor het posten van de link.

superbeast
23-07-2014, 11:30
Mooi systeem met druk en gaspedaal, kun je de roet een eind mee drukken als de turbo nog niet op toeren is toch?

DÁ-BRT
23-07-2014, 11:49
Nee, niet echt. De roet wordt veroorzaakt door een verkeerde lucht/brandstof verhouding en je geeft hem hier niet minder brandstof mee.

Zo laat je de turbo wel mooi spoelen, gaspedaal positie zorgt ervoor dat je alleen volgas de vanes sluit.

superbeast
23-07-2014, 13:53
Aha, verkeerd begrepen nu snap ik em

SciroccomTDI
23-07-2014, 14:27
Voor roet-afhankelijk-van-laaddruk heb je de verstelbare LDA's. (En je "basisroet" wordt met de schroef ingesteld.)

DÁ-BRT
23-07-2014, 22:04
Ok, dat was dus de versnellingsbak van de benzine...

Audi1981
23-07-2014, 22:22
Kaputtski?

DÁ-BRT
24-07-2014, 06:28
Jepz, gisteravond sloeg hij ineens vast en nu doet de 5 het niet meer. Hij ratelt ook al op het dif, zal er maar niet meer mee rijden, dan kan ik Jan misschien blij maken met wat reserve onderdelen :D

Mtdi
24-07-2014, 08:35
Als het goed is heb je nog een bak liggen als je die niet hebt verpatst :D

DÁ-BRT
24-07-2014, 09:21
Dat is deze bak, was nog niet uitgebouwd.

Jij hebt er nog wel 2 van mij :thumbup:

Mtdi
24-07-2014, 09:25
Dat zijn diesel bakken.
Die tover ik zo om tot 1.4 bakken :tongue:

Audi1981
24-07-2014, 09:25
Jij hebt er nog wel 2 van mij :thumbup:

En boem :D mag ik die ff terug ;)

DÁ-BRT
24-07-2014, 09:29
Ik weet het Jan, die ene heb ik ook nodig voor het omkeuren. Die andere moet terug naar Freddie :)

Komt goed, bedenk wel even een oplossing om te kunnen blijven sturen.

Kootje74
24-07-2014, 09:41
Wat voor bak heb je nodig, Bert? Ik heb nog wel een TDI bak (CTN) liggen

DÁ-BRT
24-07-2014, 09:47
bedankt Ko, maar die past niet achter een 1.4 small block.

Denk dat het al opgelost is.

Mtdi
24-07-2014, 09:48
En boem :D mag ik die ff terug ;)

Da's de bedoeling, maar wel gerepareerd :egg:

DÁ-BRT
24-07-2014, 09:57
Da's de bedoeling, maar wel gerepareerd :egg:

Klinkt goed!

guusvandevenne
25-07-2014, 08:10
Hoop dat het gaat lukken met de bak Bert! :)

DÁ-BRT
27-07-2014, 08:36
Zit er al weer onder!

DÁ-BRT
29-07-2014, 21:24
A slight change of plans...

Ik heb vandaag Guus blij gemaakt met de Polo en morgen eens kijken of ik een andere nette Polo kan vinden om aan te passen :)

DÁ-BRT
31-07-2014, 11:53
Gisteren een andere 6N2 opgehaald. Het is een complete en nette GTI geworden.

Zo heb ik direct een mooie basis voor het TDI vermogen :)

Als ik weer thuis ben zal ik foto's maken

superbeast
31-07-2014, 20:17
Zit gelijk goede remmerij op :D

guusvandevenne
01-08-2014, 08:15
Ik ben er zeker blij mee! Succes met de GTI ombouwen, een nog leukere basis!

DÁ-BRT
04-08-2014, 09:25
De nieuwe basis voor de mTDI:

Ik ga nog andere foto's maken, deze zijn van de verkoop topic.

http://zwalve.eu/d/9402-2/IMG_3499.jpg

http://zwalve.eu/d/9405-2/IMG_3500.jpg

http://zwalve.eu/d/9411-2/IMG_3502.jpg

http://zwalve.eu/d/9414-2/IMG_3503.jpg

http://zwalve.eu/d/9417-2/IMG_3504.jpg

http://zwalve.eu/d/9420-2/IMG_3505.jpg

http://zwalve.eu/d/9423-2/IMG_3506.jpg

http://zwalve.eu/d/9426-2/IMG_3507.jpg

http://zwalve.eu/d/9429-2/IMG_3508.jpg

Nu de Renault Nervasport wielen van de 1.4 16v omleggen naar de GTI.

DÁ-BRT
04-08-2014, 09:28
Zaterdag de airco even een beurt laten geven. Hans van de Glas garage in Nijmegen heeft weer mooi geholpen!

http://zwalve.eu/d/9432-2/IMG_3564.JPG

Gijs
04-08-2014, 10:15
Nou... je hebt spare parts genoeg nu :D

DÁ-BRT
04-08-2014, 10:22
Zeker, maar onderdelen zijn nooit een probleem geweest. Ruimte wel.. Voor diegene die wel eens in Beuningen zijn geweest. er staan nu 5 motoren en een x aantal bakken in mijn schuurtje en die is nu echt bomvol. Moet rap wat naar de opslag brengen. :D

DÁ-BRT
05-08-2014, 12:23
Niet heel erg motor project gerelateerd, maar ik heb weer een trekhaak gescoord dus de schuur kan weer leeg gemaakt worden. :)

Mtdi
05-08-2014, 12:42
Bert; hang er nou niet direct een paar ton achter, je weet niet wat de staat is van je huidige bak.

Ben met je SDI bak aan het afstellen.
http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/CHX_zps2e5c1076.jpg (http://s237.photobucket.com/user/JanNieuwenburg/media/CHX_zps2e5c1076.jpg.html)
Zo iets.
En er is ook koffie, op zijn tijd. :D

DÁ-BRT
05-08-2014, 14:24
Jan, geweldig dat je in dit warme weer tijd in de bak stopt.

Met een beetje geluk eind volgende week naar de RDW voor het omkeuren naar mSDI.

DÁ-BRT
08-08-2014, 22:46
Gisteravond een rondje Friesland gedaan.

Turbo weer opgehaald met custom spruitstuk (zal morgen even foto's maken)

Ook heeft Jan mij blijgemaakt met een nagekeken versnellingsbak met frisse dichtingen en nieuwe olie. Nogmaals bedankt! :thumbup:

Nu kan de GTI aandrijflijn eruit en de SDI met bak erin.

Audi1981
09-08-2014, 09:56
Oh je gaat eerst van Gti naar Sdi en dan naar Tdi?

DÁ-BRT
09-08-2014, 13:19
Zo ongeveer.

Ik sloop de GTI en maak er een GTD van ;)

Audi1981
09-08-2014, 17:22
MGTD Dan dus :D

DÁ-BRT
09-08-2014, 17:36
Haha... Ja inderdaad. Al hoewel dan zou de mk2 golf ook een mGTD zijn geweest.

DÁ-BRT
12-08-2014, 07:30
De rechter koplamp lijkt recent vervangen. Hierdoor lijkt de linker heel erg geel en dof. Gisteren de linker laten poetsen. Het resultaat mag er zijn.

Van...
http://zwalve.eu/d/9435-2/image.jpg

http://zwalve.eu/d/9438-2/image_001.jpg

Naar...
http://zwalve.eu/d/9441-2/image_002.jpg

DÁ-BRT
12-08-2014, 08:46
Zo er zit weer verse APK op tot eind augustus volgend jaar. Fijn als een APK loopt zoals hij hoort!

DÁ-BRT
19-08-2014, 06:49
Dus...

Ik schoot lekker op met het inbouwen van de SDI. Maar ik had het koppelingspedaal weg gemaakt (vind hem vast wel weer als het niet meer nodig is) Vanavond een ander pedaal ophalen.

Ook kwam ik er pas achter na dat ik alles weer ingebouwd had dat het druklager niet in de bak zat. Dus ik kan de bak er weer uitpakken. Hoop aan het einde van de week de boel rijdend te hebben.

Trouwens een complete tank van een Polo TDI gekocht met vlotter en pomp. Ook vanavond een onbekrachtigd stuurhuis ophalen om wat lichter naar de RDW te gaan :D (Ik blijf Nederlander... :cool: )

Mtdi
19-08-2014, 07:46
Het druklager is onderweg, heb er niet op gelet gezien de staat van de bak.
Gelukkig had ik de oud ijzer bak nog niet geleegd.

DÁ-BRT
19-08-2014, 07:57
Het gaat goed komen Jan, ik ben toch niet van plan met het huidige Nederlandse weer om buiten onder de auto te gaan liggen. :)

Mtdi
19-08-2014, 08:02
Mijn idee.

DÁ-BRT
20-08-2014, 06:42
Druklager = binnen
Koppelingspedaal = binnen

Onbekrachtigd stuurhuis = binnen...

Kan weer verder bouwen :)

DÁ-BRT
21-08-2014, 08:47
Gisteravond de bak zover los gemaakt. Vanavond laten zakken en druklager monteren.

Ook is de hydraulische koppeling weer uitgebouwd en de mechanische ligt klaar om vanavond ingebouwd te worden.

Als het weer mee werkt vanavond proef rijden.

rutgermk1
21-08-2014, 21:25
veel bewondering voor wat je allemaal zelf doet!

sikke aant
21-08-2014, 21:53
Je bent weer lekker bezig!!!

DÁ-BRT
21-08-2014, 22:03
Bedankt Rutger!

Hij loopt weer! Net het eerste rondje gereden. Er loopt nog wel iets aan wat voor vreselijke resonantie zorgt en de koppeling zit erg hoog.

Ook moet hij wat meer brandstof, want voor een SDI is dit zelfs sloom :)

Audi1981
03-09-2014, 06:40
GTI te koop? ik snap hem ff niet meer :screwy:

DÁ-BRT
03-09-2014, 07:36
Klopt, heb je goed gezien. De RDW loopt verschrikkelijk moeilijk te doen. Naar SDI lijkt nog mogelijk maar via Lelystad. De uiteindelijke mTDI motor is niet aannemelijk dat ze hem goed gaan keuren. De hoofdreden omdat de auto na 6-1999 op kenteken is gezet. Als hij voor deze datum geregistreerd was, dan had ik niet eens naar de RDW gehoeven...

Twijfel nu heel erg. Als ik de GTI vlot kan verkopen, dan koop ik een Jimny weer van voor half 1999 en bouw ik die om. Als ik hem niet verkoop blijft het misschien bij SDI met wat tweaks.

Mtdi
03-09-2014, 15:15
Weet nog wel een sdi bestel bj '98 rood

DÁ-BRT
03-09-2014, 16:44
Ik heb zelf ook nog een 1997 diesel staan, maar bedankt voor het melden.

Turbo-Variant
06-09-2014, 19:35
Verloopt die datum niet steeds, Bert? Dus dat het volgend jaar na een bepaalde maand 2000 is?

DÁ-BRT
06-09-2014, 19:53
Daar zou je gelijk in kunnen hebben want het was eerder 1/2 1998. Maar hij is van half 2001, dan zou ik nog 2 jaar moeten wachten.

Turbo-Variant
07-09-2014, 08:37
Ik hoop maar dat het zo is. Heb nog een motorombouw klaarstaan in een 2000er voor deze winter. Weinig zin in het lelystad traject, al is het voor de kosten...

2001 is inderdaad ongunstig.

jos_br
07-09-2014, 13:14
Klopt, heb je goed gezien. De RDW loopt verschrikkelijk moeilijk te doen. Naar SDI lijkt nog mogelijk maar via Lelystad. De uiteindelijke mTDI motor is niet aannemelijk dat ze hem goed gaan keuren. De hoofdreden omdat de auto na 6-1999 op kenteken is gezet. Als hij voor deze datum geregistreerd was, dan had ik niet eens naar de RDW gehoeven...

Twijfel nu heel erg. Als ik de GTI vlot kan verkopen, dan koop ik een Jimny weer van voor half 1999 en bouw ik die om. Als ik hem niet verkoop blijft het misschien bij SDI met wat tweaks.

Waarom moet deze ombouw via de RDW in Lelystad? Ik moest met de '99 TT alleen voor de uitlaat naar Lelystad aangezien hier geen typekeuring voor was. Verder moet de auto aan de toen gestelde normen (dus als een benzine versie qua geluid en uitstoot) voldoen, deze worden met een dieselmotor makkelijk gehaald. Bij mij gaf de uitlaat wel een probleem, dit kun je echter voorkomen door er een behoorlijke demper tussen te zetten.

Jos.

Mtdi
07-09-2014, 13:19
Regels veranderen Jos, met mijn Scirocco ging het net zo gemakkelijk als jij omschrijft, ook al is de mijne mechanisch.

DÁ-BRT
07-09-2014, 15:31
Van wanneer in 1999 was de TT? Ze geven aan bij de RDW dat het vanaf half 1999 alleen type goedgekeurde motoren erin mogen en dat je anders naar de RDW in Lelystad.

Turbo-Variant
11-09-2014, 10:31
Waar is "half 99" vermeld op Bert?

Naar mijn weten was het namelijk ook halverwege 99, maar vroeg het van de week toevallig aan een keurmeester toen ik bij het RDW station zei, en die vertelde weer 1998, en dat dit niet verspringt. Hij zei dat dit de maken heeft met de invoering van europese typegoedkeuring/CVO verhaal.
Op de website vind ik in de gauwigheid ook even de 'half 99' niet meer terug.

Zou voor mij ook nadelig uitpakken voor het klaarstaande project voor komende winter...

Of zijn informatie sluitend is, betwijfel ik overigens ook. De beste man heeft i.v.m. verkeerde bronnen ook mijn auto afgekeurd wegens te hoge aslast aan de voorzijde. Onterecht overigens, dus mag weer terugkomen...

DÁ-BRT
11-09-2014, 10:34
Ik heb een mail ontvangen (30-juni) van de RDW zie de quote hieronder:

Geachte heer Zwalve,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moet het kentekenregister en soms de kentekencard worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 juli 1999:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.



Herkomst motor:

In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.



Kosten:


De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.


Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

DÁ-BRT
11-09-2014, 10:36
Update: Gisteren de Polo verkocht en een Suzuki Jimny weer gekocht :screwy:

Nee, gekheid. Ik heb een Jimny gekocht van voor half 1999 om die om te gaan bouwen naar mTDI. Dan kan ik er af en toe ook nog eens mee het terrein mee in. (Ook geschikt om de Kever van A naar B te vervoeren met trekstang)

Turbo-Variant
11-09-2014, 10:42
RDW weet ook niet wat het wil zeg... RDW site zegt;


Als u een wijziging aanbrengt aan een voertuig, kan het zijn dat de RDW het voertuig moet keuren. In hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen kunt u nakijken of u de wijziging die u aanbrengt moet laten keuren. Hieronder leest u de informatie over het wijzigen van een voertuig en wat u moet doen, zodat u na de wijziging weer een geldig kentekenbewijs bij uw voertuig kunt krijgen.
Identificatie na wijziging
Bij ieder onderzoek moet de RDW de identiteit van het aangeboden voertuig vaststellen. Als een voertuig ingrijpend is gewijzigd, is de identiteit na wijziging soms niet (meer) vast te stellen. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de (her)afgifte van het kentekenbewijs.

Eisen bij wijziging
De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, aan de eisen zoals die golden ten tijde van de eerste toelating van uw voertuig. Dit is niet van toepassing bij een wijziging naar elektrische aandrijving en inbouw van een gasinstallatie. In dat geval wordt getoetst aan de eisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring.
Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW op:

de toelatingseisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen, en op
de permanente eisen zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.

Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen.

Als u bij de wijziging van uw voertuig componenten uit een typegoedgekeurd donorvoertuig heeft gebruikt, kan de RDW besluiten om minder aspecten te beoordelen.

Jammer dat je door ondoorzichtigheid van regels van hun zijde, je project steeds moet aanpassen. :rolleyes:

Hopelijk (voor mij) verspringt het binnenkort naar juli 2000 dan... Dan zit ik goed.

DÁ-BRT
11-09-2014, 10:58
Graag zie ik een link naar deze tekst, dan reageer ik direct op de email van de RDW.

DÁ-BRT
11-09-2014, 11:01
http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wijzigingen-aan-een-auto.aspx?path=Portal/IGK/Auto

Ik heb het zelf al gevonden en reeds een email met de vraag om opheldering gestuurd.

Turbo-Variant
11-09-2014, 11:06
Jij bent snel. ;)

Zeer benieuwd... Ben deze "instantie" momenteel echt even moe..

Polo1w
11-09-2014, 11:43
Ik weet t niet zeker, maar volgens mij staat die datum al aardige poos op vóór bouwjaar '98. En blijft ie daar ook op.
Totdat ze weer iets nieuws verzinnen uiteraard.

DÁ-BRT
11-09-2014, 11:44
Zeer benieuwd... Ben deze "instantie" momenteel echt even moe..

Ik ook, want dat zou betekenen dat de Jimny hetzelfde probleem heeft als de Polo...

Turbo-Variant
11-09-2014, 12:05
Ik weet t niet zeker, maar volgens mij staat die datum al aardige poos op vóór bouwjaar '98. En blijft ie daar ook op.
Totdat ze weer iets nieuws verzinnen uiteraard.

Dat was ten tijde van de invoer van deze regel.

Het mailverkeer dat diverse mensen op o.a. dit forum, en ook ikzelf, gehad hebben met de RDW, laat zien dat na verloop van tijd dit verschoven is van half 98 naar half 99.
Ik ben derhalve ervanuit gegaan dat het volgend jaar dus half 2000 zal zijn. (leeftijdsgrens 15+ wellicht? Net zoals bijvoorbeeld schorsen of slopen een onderscheid kent van <15 of >15)

Wellicht dom van mij om daar vanuit te gaan, maar tegen de willekeurige regelgeving van de RDW is toch niet op te plannen qua projectjes etc.

Ik verwacht binnen nu en een week weer bij de RDW te zijn voor een herkeur. Eens kijken wat ze daar nog te zeggen hebben over bovenstaand verhaal. (en of ze mij tegemoet komen als gevolg van hun verkeerd vergaarde informatie over aslasten. :screwy: )

DÁ-BRT
15-09-2014, 09:59
Reactie gekregen van de RDW waar ik heel blij mee ben ;-)

Geachte heer Zwalve,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van een motorblok.

De informatie welke u van ons heeft gekregen is de juiste informatie, in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen is namelijk het volgende opgenomen:

Op de wijziging in constructie van een gekentekend voertuig, met uitzondering van de inbouw van een elektrische aandrijflijn of een brandstofsysteem voor al of niet tot vloeistof verdicht gas, zijn de toelatingseisen van toepassing zoals die luidden ten tijde van de ingebruikname van het voertuig. Omdat echter niet bekend is of een voertuig misschien deel uitgemaakt heeft van een restantvoorraad van een typegoedkeuring, kunnen de eisen worden toegepast zoals die 1,5 jaar eerder dan de DET van het voertuig van toepassing waren.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


DET betekent Datum Eerste Toelating.

Audi1981
15-09-2014, 10:02
Polo GTI-TDI komt eraan dus?

DÁ-BRT
15-09-2014, 10:05
Nope die heb ik verkocht zoals hierboven al gemeld was.

Wel had ik hetzelfde probleem met de Jimny gehad als deze regel wel anders zou zijn dan dat ze mij hadden verteld.

Heel simpel gezegd zegt de RDW dat je de regels aan kan houden die 1.5 jaar ouder zijn dan jouw DET (Datum Eerste Toelating) Wat bij de Jimny augustus 1997 is en daarmee heb ik wat ruimte gekregen en hoef ik waarschijnlijk niet langs Lelystad.

Turbo-Variant
15-09-2014, 11:08
Dat is al iets. De vraag is natuurlijk nog steeds; waar ligt de harde grens? half 98? of 99 zoals vermeld in de door jou ontvangen mail. ;)

DET begin Januari 2000 in mijn geval... Minus 1,5 maakt het spannend.

DÁ-BRT
15-09-2014, 11:13
Zo zie ik het:

Voor 1998 geven ze aan zoals jij zelf ook al gequote hebt. Waarbij ze uitloop van 1.5 jaar op DET willen geven en dat is half 1999.

Dan zou het niet meer op gaan voor een auto van na half 1999.