View Full Version : NSU 1000c ombouw naar "TT" racer
Eindelijk na ruim 6 jaar zoeken met tussenstops ivm andere auto`s heb ik hem eindelijk gevonden. :D
Heb hier ook meerdere malen gezocht topics geplaatst en er zijn een aantal met mij mee op zoek gegaan . Daarvoor mijn dank natuurlijk , maar niks gevonden daar tussen .
Ik had de moed al op gegeven in tussen en liet de droom maar varen .
Toen werd ik gebeld door een klant van ons ( garage ) die vroeg of ik nog steeds een nsu 1000 zocht ....
Kan het verhaal heel lang maken , maar komt erop neer dat ik een nsu 1000c gekocht heb , deze auto heeft jaren ( 15 jaar ongeveer) stil gestaan in de stalling.
Voor een nsu verkeerd hij in redelijk goede staat , er waren een hoop plekken die gelast moesten worden maar de basis was hard .
De bodem en wielkasten waren al tektiel vrij gemaakt en in de primer gezet door de vorige eigenaar.
Geen laswerk hieraan dus dat scheelt allemaal weer.
Wat wel rot is/was :
l.a paneel ( heb ik al gemaakt) op 2 plekken
voorscherm links aan de bovenkant ( heb een origineel scherm deel gekocht en ga ik er binnenkort in lassen )
Dak moet kompleet vervangen worden , deze heb ik al gekocht en laat ik door een specialist erin lassen .
De bedoeling is om er een racer van te maken .
Ik ben nu ruim een maand bezig en het gaat allemaal gestaag .
Vooral omdat niet alles zomaar even te koop is en dus veel moet zoeken of zelf maken ... :rolleyes:
Hier wat foto`s zoals ik hem gekocht heb:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140531_151458.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140531_151439.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140531_151509.jpg
Het interieur was al grotendeels leeg gehaald , dus dat scheelt weer een hoop werk .
Ben meteen begonnen met zoeken naar onderdelen zoals bergcup randen rondom .
Deze vond ik via een nsu kennis , en hij had ook toevallig nog een rolbeugel origineel uit de jaren `70 met keurings nr erin :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140617_080507.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140611_181112.jpg
Meteen begonnen om de randen te monteren , wielkasten uit te slijpen en alles strak te maken .
Zodat er "grotere" wielen gemonteerd kunnen worden ....
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140620_075131.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140621_081656.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140622_114641.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140612_195824.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140617_080521.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140625_212655.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140623_082435.jpg
Toen was het begin gemaakt van de auto , allebei de achterpanelen zijn uitgeslepen en grotendeels zelf strak gemaakt .
Het fijne werk gaan we vanavond doen bij een kennis van mij . ( bas van weber autoschade )
Hij gaat met een spotter de deuken eruit halen rondom , en de achterkant gaan we samen verder strak maken . En dan hopen we dat de kont deze week in de primer gezet kan worden.
Daarna ga ik verder met het rotte voorscherm en de cupranden van de voorkant .
Het onderstel wil ik ombouwen naar schijfremmen rondom .
Ik ga dit maken van golf achteras schijfen en astappen .
DE auto weegt nog geen 600 kg , dus echt veel remkracht is er nou ook weer niet nodig.
Omdat de steek gaat veranderen naar 4x100 heb ik hier velgen voor gekocht .
8,5 j achter en 7,5j voor ...
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/nieuw.jpg
De auto word uit eindelijk wit gespoten binnen en buiten , dit zal vast nog wel even gaan duren . :cool:
Hier een foto van wat het ongeveer gaat worden ...
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/project_tts_intro1.jpg
Langzaam ga ik ook op zoek naar onderdelen die ik nog nodig heb .
Het liefst doe ik alles met gebruikte onderdelen , vooral omdat er nog heeeel veel geld in gaat zitten van dingen die ik niet gebruikt kan kopen of gewoon stomweg niet te vinden is .
Zoals stoelen en dashboard metertjes wil ik gebruikt hebben , en dan niet te nieuw qua uiterlijk , want dat hoort niet bij de auto .
Dus mochten er nog mensen zijn die 2 kuipstoelen heeft staan of een setje meters en dan vooral toerenteller , tankmeter , volt meter , dan hou ik me zeker aanbevolen .
knarfmk1
09-07-2014, 08:24
Hey cool een topic van de NSU!
Succes Ron ben benieuwd naar de vorderingen!
Mooi project !
Een van mijn leveranciers heeft heel veel NSU spul
miss kun je er iets mee.
http://www.nsu-tt.de/
suc6 !
guusvandevenne
09-07-2014, 08:50
Ik mis een 'Like' knopje! heel cool project!
Bedankt voor de leuke reactie`s mensen , ben er zelf ook erg blij mee moet ik zeggen.
@ sixpack , deze was ik idd al tegen gekomen in jaren zoek tocht naar meer info .
Maar evengoed bedankt voor het meedenken natuurlijk :)
Gaaf project, benieuwd naar het eindresultaat!
jetta mk1 '82
09-07-2014, 15:11
Gaaf project!!
Hallo RonMK1,
Het resultaat van hoe ie moet gaan worden kan gezien worden. Ik heb zelf 17 jaar (van 1990 tot 2007) een soortgelijke NSU1200TT gehad. Ook in kleur wit (opel 452) en met de rode Spiess neus, 3-delige Spiess velgen, rolkooi, 2 kuipstoelen, getunede motor en nog veel meer. Meerdere internationale NSU treffens bezocht, bekers gewonnen en zelfs op tv geweest met een programma van Veronica (destijds De Heilige Koe). In 2007 de NSU verkocht aan een liefhebber in Duitsland waar ik ieder jaar nog kom om met de NSU te rijden.
TIP, BeenTuning (of Autobedrijf Rory) Thijsseweg 2-A B, 4927 PC Hooge Zwaluwe is een expert mbt tot NSU restauratie en tuning.
Wil graag je vordering volgen en succes met de opbouw (zelf had ik er 3 jaar overgedaan om dit resultaat te bereiken)
Braboos
golfje_295.000
09-07-2014, 20:45
Retecool dit!
Gisteren avond bij bas op de zaak samen aan mijn auto bezig gegaan .
Ik heb met de spotter de deukjes eruit getrokken en hij zou de achterpanelen strak gaan maken .... MAAR ......
Hij begon met schuren en ik had het idee dat matteren en daarna strakmaken wel genoeg was .
Bas zei dat ik daar spijt van ging krijgen omdat er onder de originele lak wat kleine kratertjes zaten met roest pitjes .
Dus op advies van hem gaan we elk paneel stuk voor stuk kaal halen tot op de lak en dan strakmaken en in de grond zetten .
Dus ik heb het paneel kaal gehaald en hij ging hem strak zetten .
Daarna heb ik de deukjes in de kont gespot en de voorneus ook gedaan , zodat er zo min mogelijk plamuur op hoeft om hem strak te krijgen .
Mijn intentie is niet om de auto NIEUW te maken , dat kan ook niet want dan ben je nog 5 jaar bezig :screwy:
De bedoeling is om de auto netjes te maken , zodat ik er met plezier in kan rijden .
:thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20140709_201227.jpg
Berserker
10-07-2014, 10:23
Geweldig project dit, altijd een droom van me geweest zo'n NSU TT/1000..
Alleen veel te duur, je kunt er een leuk oude porsche voor rijden, voor hetzelfde geld. Dacht een tijd geleden een 1000 voor weinig gevonden te hebben, bij iemand die er ook totaal geen verstand van had, maar het bleek een 1200 te zijn, dat was wel even balen...
Waarom bouw je hem om naar 4x100? De 5x130 steek en bijbehorende velgen zijn toch net super...
Ronal_Driver
10-07-2014, 12:10
Gaaf project! wat ben je van plan qua motor?
Geweldig project dit, altijd een droom van me geweest zo'n NSU TT/1000..
Alleen veel te duur, je kunt er een leuk oude porsche voor rijden, voor hetzelfde geld. Dacht een tijd geleden een 1000 voor weinig gevonden te hebben, bij iemand die er ook totaal geen verstand van had, maar het bleek een 1200 te zijn, dat was wel even balen...
Waarom bouw je hem om naar 4x100? De 5x130 steek en bijbehorende velgen zijn toch net super...
Ze zijn idd niet makkelijk te vinden voor een schappelijke prijs.
Maar heb er nu toch wel 1 gevonden...
De ombouw is om 2 redenen.
Ik wou perse schijfen rondom . En voor kan je nog gebruikt kopen van een tt maar dat kost snel 600 euro...
En dan zit je alsnog met de achterkant.
En daarbij komt nog dat brede 13 inch velgen in de 5x130 ook snel 1000 tot 1500 kost.
Nu heb ik veel meer keuze qua remmen en velgen.
En als ik nu blokken schijfen of een wiellager nodig heb kan je dat zo nieuw ophalen. ;)
De motor hou ik in eerste instantie standaard.
Als de auto gewoon rijd dan wil ik ondertussen een 1200cc motor lekker fris maken en misschien zelfs ombouwen naar injectie met gasklephuizen en elecktronische ontsteking.
Maar dat zijn toekomst plannen.
Nu eerst dit maar eens afmaken. :)
The_Maxx
11-07-2014, 00:26
Leuk project!
heb nog wel wat inspiratie voor je :thumbup:
http://pobresh.com/forummap/autofora/prinz.jpg
Bedankt voor de leuke reactie`s mensen .
Gisteravond zijn we weer verder gegaan aan de auto .
Omdat we besloten hadden om alles kaal te halen kost het allemaal wat meer tijd dan verwacht .
Gisteravond l.a paneel klaar gemaakt voor de primer en het achterpaneel helemaal kaal gehaald .
Vandaag gaan die 2 delen in de primer en zijn die dus klaar .
Op naar het volgende deel dan maar :)
Dat zal het r.a paneel worden en de kofferklep ( motorkap)
De "motorkap"is ver van strak en staat hier en daar onder spanning waardoor hij niet zo heel strak is .
Ik hoop dat bas hier een oplossing voor heeft of dat ik toch echt op zoek moet naar een mooier exemplaar .
Deze kan je van GFK kopen in duitsland , maar ik weet niet hoe de pasvorm is en of dat lang mooi blijft allemaal .
Misschien dat ik dat onderdeel nog even laat voor wat het is en eerst de vaste delen ga doen van de auto .
Daarna kan ik de deuren en voor en achter kap ook eraf halen en dan los op de werkbank strakmaken .
Als de gehele buitenkant strak is en in de primer staat denk ik dat ik de auto weer even met rust laat en hem in de stalling zet .
Dan kunnen we rustig verder met de losse delen en alle andere onzin wat ik allemaal nog wil.
;)
Black Devil
11-07-2014, 15:43
Lekker bezig Ronald
a.busser
12-07-2014, 03:32
Dik!
systreme
14-05-2016, 21:03
leeft deze topic nog?
Ben ook wel benieuwd hoe het ermee staat, vond t een erg gaaf project, en hoop dat ron nog wat tijd heeft gehad afgelopen jaren, om in de dikke nsu te investeren!
leeft deze topic nog?
Nee, of in ieder geval niet bij mij meer.
Is verder gegaan naar iemand anders , heb hem verkocht toen om de verbouwing thuis te financieren en een baby kamer te kopen .
:D
Maar intussentijd wel weer wat anders terug gekocht , en nu ook een loods voor mezelf .
Eerst deed ik alles op mijn werk , en stond hij toch eigenlijk stiekum in de weg.
Nu heb ik een eigen hobby ruimte , waar ik langzamerhand gereedschap en spullen voor koop .
De vervanger van de nsu staat nu nog op mijn werk omdat ik een spit aan het maken ben om hem in te hangen .
Het is een soort gelijk project , maar dan in de zin van een ford cortina uit 1969.
Heb hem nu eindelijk op kenteken staan , de auto is zo goed als gestript nu en het spit is ook zo goed als klaar .
Aangezien er ook voor dit type auto niets te koop is ( nog minder dan de nsu) bouw en verbouw ik hem grotendeels op met escort mk2 delen .
Hoop moet ik daarvoor aanpassen maar dat komt wel goed.
Wat ik zoal verzameld heb in tussentijd :
Brede schermen ( heel breed)
Verbrede achteras uit engeland
compomotive 15 inch velgen ( waarschijnlijk worden die nog vervangen voor bredere velgen als ik die vind)
ATL brandstoftank
deepdisch stuur
snapp off naaf
aerocatch motorkapsluitingen
Hydrolische handrem
panhard systeem voor de achteras ( is tegen zijdelings bewegen van de achteras)
elecktr. stuurpen van een hyundai getz , die momenteel bij een kennis ligt zodat hij hem zo aanpast dat ik de sterkte zelf kan instellen.
Nieuwe snelheidsmeter en toerenteller gekocht in die bij het bouwjaar van de auto passen.
Zodra hij in het spit hangt kan ik beginnen met slijpen en lassen.
Het word alles zelf maken omdat er geen delen te koop zijn.
:rolleyes:
systreme
22-05-2016, 20:31
Cortina nog leuker dan een Nsu. Kom maar op met de Foto's :thumbup:
Echt foto`s heb ik nog niet eigenlijk .
Heb er een paar op mijn telefoon staan , maar niet veel bijzonders .
Zal eens kijken of ik die zo kan uploaden .
Hier een paar foto`s voor de indruk , denk niet dat er veel mensen het waarderen om ford foto`s te gaan posten op een vag forum :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/cortina-2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/cortina-1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/cortina-4.jpg
Tuurlijk wel! We hebben niet voor niets dit topic:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20867
Open nou maar een topic :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20160409_202849.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20160409_193656.jpg
Vloeken in de kerk , maar heb vandaag ook mijn spiegels binnen gekregen.
Zaten vaak op opels , zijn eismann spiegels .
Beetje druppel vorm spiegels , die je vaak op de manta of opel kadet c terug vond in de oude tijd.
Dit word een auto die ik naar mijn inzien ga bouwen , met onderdelen die ik mooi vind staan .
Niet iets zoals een ander het doet of heeft gedaan, zoiezo is het ook niet een auto die je vaak tegenkomt en al helemaal niet word omgebouwd . Zeker niet zo vaak als een mk2 escort bijvoorbeeld.
Het is een op zich zelf staand idee wat in mijn hoofd zit.
chrisjuh
24-05-2016, 08:51
Vloeken in de kerk , maar heb vandaag ook mijn spiegels binnen gekregen.
Zaten vaak op opels , zijn eismann spiegels .
Beetje druppel vorm spiegels , die je vaak op de manta of opel kadet c terug vond in de oude tijd.
Dit word een auto die ik naar mijn inzien ga bouwen , met onderdelen die ik mooi vind staan .
Niet iets zoals een ander het doet of heeft gedaan, zoiezo is het ook niet een auto die je vaak tegenkomt en al helemaal niet word omgebouwd . Zeker niet zo vaak als een mk2 escort bijvoorbeeld.
Het is een op zich zelf staand idee wat in mijn hoofd zit.
Ik hou ervan! :thumbup:
Niks mis met een Mk2 Cortina hoor :thumbup:
Ik heb zelf al ruim 22 jaar een Ford Capri Mk1 (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=62657) in bezit.
Ook -nog steeds- grootse plannen mee, maar eerst moeten er even wat andere dingen gebeuren.
Wat ga jij verder met je Mk2 doen... ? Nieuwe -Zetec/duratec- techniek erin hangen ?
systreme
24-05-2016, 20:14
Mooi Man :thumbup: Gewoon blijven posten die Foto's.
Super dat je hem bouwt naar je eigen idee ;)
Niks mis met een Mk2 Cortina hoor :thumbup:
Ik heb zelf al ruim 22 jaar een Ford Capri Mk1 (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=62657) in bezit.
Ook -nog steeds- grootse plannen mee, maar eerst moeten er even wat andere dingen gebeuren.
Wat ga jij verder met je Mk2 doen... ? Nieuwe -Zetec/duratec- techniek erin hangen ?
Grote twijfel nog wat ik erin ga zetten .
Duratec of zetec is een leuke optie , wel erg prijzig alleen al het koelwater systeem . Heb je een speciaal watermondje met buis voor nodig die al 300 pond kost . Dan komt de rest er nog bij ...
Ik weet nog een 2.0 pinto te koop die gebouwd is voor een rally auto en nog niet heeft gelopen.
Staat al een hele tijd stof te happen in iemand zijn schuur.
Maar binnenkort hoor ik ook wat iemand anders voor zijn pinto wilt hebben die uit een rally escort komt . Die is voorzien van drysump systeem .
Dus ik heb nog genoeg optie`s .
Eerst maar eens de basis klaarmaken . Techniek komt vanzelf wel .
slijpen en lassen is toch echt iets wat eerst moet . :D
Zetec in Mk1 Cortina;
http://i63.tinypic.com/904wah.jpg
Ik zou die verouderde Pinto OHC motoren lekker uit je hoofd zetten en tzt bekijken wat er mogelijk is.
Zie ook steeds meer Opel 16V motoren in oude Fords terecht komen en zeker als je een vroege Opel 16V
te pakken kan krijgen heb je dus gewoon een motor die uit de Cosworth fabriek vandaan komt.
Een goede vriend van mij is bezig met een Focus ST170 motor om in een Escort Mk2 te gaan bouwen... ook leuk !!
Zetec in Mk1 Cortina;
http://i63.tinypic.com/904wah.jpg
Ik zou die verouderde Pinto OHC motoren lekker uit je hoofd zetten en tzt bekijken wat er mogelijk is.
Zie ook steeds meer Opel 16V motoren in oude Fords terecht komen en zeker als je een vroege Opel 16V te pakken kan krijgen
heb je dus gewoon een motor die uit de Cosworth fabriek vandaan komt.
Een goede vriend van mij is bezig met een Focus ST170 motor om in een Escort Mk2 te gaan bouwen... ook leuk !!
Dat is inderdaad zo ja , maar als je alleen al een water systeem moet kopen voor 300 pond dan ben je al lekker aan de beurt .
Komt nog het motormanagment systeem bij en de rest van de aanpassingen.
Die vriend van jou met de st motor loopt ook tegen het koelsysteem aan .
Misschien heeft hij een leuke oplossing daarvoor dan hoor ik dat graag.
Want mijn eerste keuze is idd een zetec erin 2.0
systreme
25-05-2016, 20:45
Dat is inderdaad zo ja , maar als je alleen al een water systeem moet kopen voor 300 pond dan ben je al lekker aan de beurt .
Komt nog het motormanagment systeem bij en de rest van de aanpassingen.
Die vriend van jou met de st motor loopt ook tegen het koelsysteem aan .
Misschien heeft hij een leuke oplossing daarvoor dan hoor ik dat graag.
Want mijn eerste keuze is idd een zetec erin 2.0
Zeer Fijne Motoren de zetec's :thumbup:
Zal ook fijn klinken met de trothle body's :D
Zat zelf te denken aan motorfiets carb.
Stuk beter betaalbaar dan gasklephuizen :D
Er is zat voor te koop; http://www.retro-ford.co.uk/shop/catalog
Die site heb ik idd al bekeken .
Er is een hoop te koop ja , maar toch wel serieuze prijzen . Daar komt het verzenden nog bij ...
Daar komt het verzenden nog bij ...
Dat klopt, maar je kunt het daar ook op gaan halen, of laten meenemen door iemand die er toevallig toch moet zijn.
Ik ben er nog lang niet aan toe maar soms loop je ergens tegen aan.
Setje azev A`s met vlakke deksels , 17 inch
9,5j en 8,5 j
Dat komt een stuk beter uit met de verbredingen die ik erop heb zitten.
Voor zal er geen spacer moeten , achter 1 van een cm of 2/3
Niet omdat het moet , maar omdat het kan .
Volledig opbouwen naar mijn idee. :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20160602_205118.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20160602_205111.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/7/20160602_205106.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.