View Full Version : Another MK1 GTI
NielsDub
15-07-2014, 20:59
Ze (http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m828663775-volkswagen-golf-1-8-gti-1982-wit.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr) lijken uit alle hoeken en gaten tevoorschijn te komen...
Ziet er netjes uit, met redelijk zeldzaam met leer omkleed stuur.
Ach hier (http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m827311867-volkswagen-golf-1-8-gti-bj-1983.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr) nog eentje...
Wow, die GTI van het autobedrijf..wat een plaatje :D maarja..ze weten dat ze goud in handen hebben helaas ;)
Alleen jammer van dat jaren 80 putdeksel in het dak...verder een fris ding zo op de foto.
NielsDub
15-07-2014, 22:17
Ja, die retro versie van een panorama dak is t enige jammere er aan...
GTI1800 logo op achterklep heb ik overigens nog nooit eerder gezien op een ori NL-er.
VWmotion
16-07-2014, 06:06
Origineel schuifdakje is toch helemaal niets mis mee? Mooi ding!
hij bedoelde de andere met dat Kijkshop ding erin..
was voor mij altijd een reden om zo'n ding te laten staan ..tegenwoordig zou ik gewoon een andere dakplaat zetten ...
en inderdaad in eind jaren '90 vond je bijna nergens een fatsoenlijke type 1 GTI meer ,allemaal of rot of afgestampt of volgehangen met tuningrommel of in handen van een serieus iemand...
tegenwoordig stikt het ervan ,,welliswaar voor prijzen waar je een knappe middenklasser voor koopt van een paar jaar oud..dat dan weer wel...
en ook altijd die stoelen zonder instapschade hee..die linkse wang was vroeger na 5 jaar al doorgesleten...
hoe kan dat dan?hahaha..stukje Rison stof van 500 euro de meter?
VWmotion
16-07-2014, 07:25
hij bedoelde de andere met dat Kijkshop ding erin..
was voor mij altijd een reden om zo'n ding te laten staan ..tegenwoordig zou ik gewoon een andere dakplaat zetten ...
en inderdaad in eind jaren '90 vond je bijna nergens een fatsoenlijke type 1 GTI meer ,allemaal of rot of afgestampt of volgehangen met tuningrommel of in handen van een serieus iemand...
tegenwoordig stikt het ervan ,,welliswaar voor prijzen waar je een knappe middenklasser voor koopt van een paar jaar oud..dat dan weer wel...
en ook altijd die stoelen zonder instapschade hee..die linkse wang was vroeger na 5 jaar al doorgesleten...
hoe kan dat dan?hahaha..stukje Rison stof van 500 euro de meter?
Oja! Ik had die tweede nog niet gezien. Ja, we trappen er massaal in met die stoelen zonder instapschade, net als die fake biedingen...
NielsDub
16-07-2014, 22:37
Quote: " was voor mij altijd een reden om zo'n ding te laten staan ..tegenwoordig zou ik gewoon een andere dakplaat zetten ..."
Voor mij idem, dat van die dakplaat zou k nu ook overwegen ja. Hoe zit dat eigenlijk met een exemplaar met af-fabriek schuifdak. Dat wil ook nogal eens rot zijn. Met name rond de afwateringsgaten. Is het dan te doen om r een andere dakplaat op te zetten, zonodig eentje zonder schuifdak? En de a-stijlen vervolgens? Die zullen in dergelijke gevallen niet veel beter zijn. Hoe herstel je dat?
A stijlen zullen over het algemeen niet rot zijn..net wat je zegt in de hoeken bij de afwatering willen ze nogal eens slecht zijn .. daar zit een slang aangeschoven die bij de voorschermen weer naar buiten steekt..
en de felsnaad tussen de dakplaat en de bak van het schuifdak is meestal bingo..
er zijn meerdere manieren om een dak te vervangen..
is het euvel enkel een Kijkshopdak dan zou ik op de sloop of van een donor een compleet dak met stukken A-B-C stijlen afzagen
en dan vervolgens thuis de dakplaat losboren en schoonmaken..
vervolgens dat proces herhalen bij je eigenste ...dan alles netjes passend maken en aflassen..enkel bij de regengoten..dus de stijlen laten zitten en alles..
de mindere manier zou zijn ..bij je eigenste ook het complete dak en stijlen doorzagen en het dak en stukken stijl overzetten...
is een hap meer werk en een stuk riskanter (zodra je de stijlen doorzaagd is de stevigheid weg..)..en uiteindelijk zie je het naderhand altijd..
ik heb dit ooit gedaan bij een E Kadett GSI die op een stilstaande trailer geklapt was..maar die stond toen wel vast op de richtbank..en niet op een tegelvloer..
er zijn er ook bij die in het gat van zo'n klapdak gewoon een stuk milimeterplaat hechten en daarna een paar blikken plamuur erover heen storten en klaar is kees ..(HG trading wel eens zien doen)..
zelf ging ik voor optie nummer 1..enkel dan een nieuw hemeltje scoren en klaar is Kees dan..
NielsDub
17-07-2014, 09:23
Duidelijk! Thanx voor de info!
Dat van die afwateringsslang wist ik niet (meer)...
Der Typ Siebzehn
17-07-2014, 09:49
Afwateringsslang loopt ook tot in de achterschermen, maar het uiteinde daarvan valt niet buiten de auto maar dus erbinnen, dit was vanaf de fabriek, is imho echt 'n constructiefout want 't water kan zo quasi nergens of maar moeilijk weg, vandaar dat Einser Golfje's met schuifdak ook graag roesten in de hoekje's links en rechts onder de achterbumper.
Velen die hun auto hebben gerestaureerd laten nu die slangen naar buiten eindigen.
NielsDub
17-07-2014, 12:45
Huh, in de achterschermen? Waar beginnen die slangen dan?
Ik weet zo uit t hoofd* alleen de twee afwateringsgaatjes links en rechts naast t spoiltertje in het open dak.
* beetje lastig want geen praktijkvoorbeeld op de oprit helaas...
in de hoeken achter bij de achterlichten..
als je het zwarte kartonnetje weghaalt zie je ze lopen...
silbergti
19-07-2014, 11:16
Leuke auto die witte GTI(Wemeldinge, 8750,-) maar een paar dingen vallen me op;
Het rechtervoorspatbord lijkt wat uit het lood te staan; wijst mijns inziens wat omhoog. De sierstrip loopt ook niet recht door namelijk. Ook de bumper lijkt wat te hoog te zitten. Verder zie ik de kleine handgrepen binnen aan de voorportieren, geen lijntje onderaan de achterklep en het GTI 1800 logo lijkt me te hoog geplaatst. (andere achterklep) Ook staat de auto achter wat te hoog op de poten lijkt me. Hoedenplank heeft ook niet meer de oorspronkelijke vorm...
Desalniettemin vind ik het een leuke auto maar ik zou wel graag willen weten of de wagen helemaal recht is. (met name door scheefstaan rechter spatbord/bumper?)
huiswerk beter doen...
het embleem op de achterklep is van een franse 83er 1800 GTI..
de basis van dit GTItje is een Hollandse Rabbit GTI waar men een duits interieur in heeft gezet ,samen met de gordels achterin
GEEN MFA en geen groen getint glas ..ook geen lange handgrepen op de deurpanelen
alle Rabbits hadden een 'K' nummer
voorscherm is waarschijnlijk een imitatie of een tweede hands die men niet goed afgesteld heeft of de kitresten tegen de A stijl niet goed verwijderd heeft..
het zwarte gedeelte op de achterklep is ook gespoten en geen 400 euro Rison sticker..
want in die sets zat/zit origineel zo'n randje bijgeleverd ..mocht het wel zo zijn had men het er echt wel opgeplakt...
achterveren zullen wel nieuwe zijn van Winparts eigenlijk bestemd voor een gewoon Golfje 1 of van de sloop o.i d ..
auto zal er jaren geleden wel iets anders uitgezien hebben ..in plaats van deze 'maak hem maar weer origineel dan is hij 8 rooijen waard look'..
zo helder?
glashelder :tongue:
Misschien het vermelden waard; hij hoort eigenlijk dunne spiegels te hebben, deze dikke zijn ook niet naar binnen toe "aangesloten".
shit ja das waar ook..overheen gekeken..dat was ook zo met die Rabbits..
waren gewoon Golfjes C met een 1800 injectiemotor ,tank en remmen..stabi's en veren dempers..
thanx Rik..
ga er maar los op voor die centen..koop je ook een edition one g60 voor..een mooie E-C klasse Mercedes ..een stuk of 4 E36 325i coupe's ,,een e46 Coupe 6 cylinder etc etc..Lexussen met onverwoestbare techniek ..
mensen zijn niet goed bij hun verstand tegenwoordig.. met zulke prijzen..voor zoiets vind ik 2500 inclusief Kijkshop dak echt de max hoor..
silbergti
20-07-2014, 10:06
Heinz; het is inderdaad soms niet normaal meer wat er voor een GTI 1 wordt betaald maar de vergelijking met een 2de hands C klasse of een Lexus gaat mank vind ik.
Een klassieker, en dat vind ik een Golf 1 GTI, kost nu eenmaal een paar centen. Zo'n auto koop je omdat je er een bepaald gevoel bij hebt. Wanneer je dan een mooi exemplaar treft mag ie best wat kosten, echter 9 mille vind ik ook veel(vooral als ie dan nog niet perfect is) maar schijnbaar bepaalt de markt die prijs.
Zat gister nog eens op Mobile.de te kijken naar Golf 1 GTI's.......daar rijzen de prijzen helemaal de pan uit. Loopt zo uiteen van 7 tot 22 mille....!
shit ja das waar ook..overheen gekeken..dat was ook zo met die Rabbits..
waren gewoon Golfjes C met een 1800 injectiemotor ,tank en remmen..stabi's en veren dempers..
thanx Rik..
ga er maar los op voor die centen..koop je ook een edition one g60 voor..een mooie E-C klasse Mercedes ..een stuk of 4 E36 325i coupe's ,,een e46 Coupe 6 cylinder etc etc..Lexussen met onverwoestbare techniek ..
mensen zijn niet goed bij hun verstand tegenwoordig.. met zulke prijzen..voor zoiets vind ik 2500 inclusief Kijkshop dak echt de max hoor..
Helemaal mee eens..... :thumbup:
NielsDub
20-07-2014, 10:51
Dat is niet 'de markt', maar de handel die denkt dat ze goud in handen heeft.
En daarom blijven die 7-22k auto's ook 22 maanden en langer staan...
Alleen een goed gerestaureerde (incl. verslaglegging, foto's e.d.) en volledig volgens originele specs teruggebrachte GTI vertegenwoordigt een extra waarde, en een 79 er dan natuurlijk meer dan een 83 er maar 22k no way!
silbergti
20-07-2014, 11:00
22 Mille is inderdaad ook waanzin. En 13 ook wat mij betreft.
Maar een zéér goede GTI mag wel rond de 7 a 8 opbrengen vind ik, en die heb ik liever dan een "goede" Lexus of een oudere "C klasse". Tenzij je er geen auto naast hebt natuurlijk... Voor rond de 10 rijdt ik dan liever in een goede GTI 5. Maar dat zal voor een deel te maken hebben met het feit dat ik VW liefhebber ben.
Meest waardevol zijn in mijn ogen de overgebleven goed bewaarde en ongerestaureerde exemplaren. Deze (http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=251142316&asrc=st|sr,as) ziet er bijvoorbeeld geweldig uit.
silbergti
20-07-2014, 11:05
Die van mij is ongerestaureerd en heeft zo zijn blessures. Maar ik stoor me er niet aan, zo kun je m tenminste ook nog een beetje gebruiken..
silbergti
20-07-2014, 11:09
Rinus; die ziet er zeker geweldig uit maar wat een geld.
Zou 'm graag aan mijn collectie toevoegen...
voor dat geld hadden ze wel even een doekje over de motor mogen halen..
en die ronde 1,6 demper moet er onderuit..
denk ook niet dat ze er snel vanaf zullen zijn voor die centen..
zoiets zou beter smaken rond de 7-8k ja.zo 'echt' is hij wel..je koopt dan eigenlijk gewoon een GTI van een jaar of 3-4 oud..
wat ik wilde zeggen met het Mercedes -Lexus verhaal is dat er meer te koop is voor die centen..had ook net zo goed een Golf 5 of een Passat kunnen zijn ...
ik begrijp het wel dat een Youngtimer ...(een Golf 1 is in mijn ogen geen klassieker...nog niet ..een Jag E type of Mercedes Pagode wel)..wel iets meer waard is maar men moet niet overdrijven hierin...
enigste meerwaarde dat een soortgelijke auto uit het goedkopere segment toen (Golf -Kadett-Escort)zou kunnen hebben is een bekend-Beroemde eigenaar of iets
ik meen te herinneren dat het Escortje RS Turbo van Lady Di ook een vermogen opbracht toen..
maar anders is het voor mij gewoon een leuk oud danwel net autootje..met de rijeigenschappen en comfort van 30 jaar terug..
silbergti
20-07-2014, 12:08
Een bekende eigenaar of iets dergelijks zou voor mij geen enkele meerwaarde hebben. De auto wordt er geen steek anders van. En ik ben met je eens dat een Golf 1 een auto betreft uit het goedkopere segment. Maar een GTI is toch wel iets bijzonders, helemaal als er niet mee gerotzooid is, daar heb ik ook een hekel aan.
Een GTI is toch een auto die iets in gang heeft gezet en sportief rijden voor de gewone man dichterbij bracht. En daarnaast vind ik het model gewoon mooi. En wanneer ik er in rijd weet ie me toch een glimlach op mijn snuit te toveren..
Als daily rijd ik inderdaad ook liever in een GTI 5 (rij ik nl zelf in...) of bv een Lexus als je dat mooi vindt.
verkeerd geformuleerd van me..
voor mij zou het ook niks betekenen wie er in gereden heeft..maar 'men' hecht hier blijkbaar waarde aan..
kijk maar eens op Hershey of Goodwood..
jaren geleden stond er op de Antwerp classic salon een Mercedes Gullwing..in het rood met rood leren interieur...was van Charles Bronson geweest ..(ja die van 'Wildey's here!')
moest een half miljoen gulden opleveren ..honderd meter verder stond een exemplaar in zilver van een varkensboer o'i'd ..was de helft goedkoper...terwijl die in mijn ogen veel mooier was...
gek toch?
en wat je zegt klopt, de GTI was op zijn manier wel iets speciaals ja...
zo heb ik het ook altijd wel gezien ook..je kon er s'weekends mee naar het circuit.. en s'maandags reed je er gewoon mee naar je werk..
ik heb exemplaren gehad zowel zwaar afgetrapt (ook door moi)..en 1tje waar ik 13 jaar lang bakken geld naar toe heb gegooid met alle toeters en bellen..alswel een compleet originele Pirelli..
en ondanks de nukken die ze allemaal hebben ,toch veel plezier van gehad..
silbergti
20-07-2014, 14:48
De Paus (de vorige) reed voor zijn Paus-schap in een Golf 4, en die had een vraagprijs waar een normaal mens 2 jaar voor moet werken. En de auto was niet nieuw.....
en Mevr Merkel had voordat ze de cheffin van Duitsland werd een beige Golf 2 CL..meen ik
http://www.autobild.de/artikel/rekordergebnis-bei-ebay-50276.html
http://www.autobild.de/artikel/rekordergebnis-bei-ebay-50276.html
Verschil moet er zijn. :D
de witte met origineel schuifdak komt naar Belgie... ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.