PDA

View Full Version : olie verbruik / klepsteelrubbers / bougies aanslag : Golf3 2.0 GTI 16V (ABF motor)


HerB
14-08-2005, 16:32
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje in bezet van een Golf3 2.0 GTI 16V (ABF motor)
184.000 km op de teller.

Deze loopt prima verder, en gechipt bij JD-engineering.

Maar hij verbruikt nu ongeveer 1 liter olie (10W40) op 1500 km en de bougies zijn altijd een beetje zwartachtig met iets zwarte koolaanslag eraan.

Duid dit op versleten kleprubbers? Zou mijn olie verbruikt veel minder worden als ik de kleprubbers vervang, en zouden de bougies weer minder zwart worden en minder aanslag?

Heeft iemand een indicatie wat zo iets gaat kosten om alle kleprubbers te vervangen? Hoelang ben je met zoiets druk ongeveer?


BVD

serge pot
14-08-2005, 17:41
zou zeggen doe een compressie teste en cylinder lektest .na een 184000 km mag je wel verwachten dat er iets versleten is

HerB
14-08-2005, 18:41
zou zeggen doe een compressie teste en cylinder lektest .na een 184000 km mag je wel verwachten dat er iets versleten is

uhm compressie test lijkt me niet echt nodig, die auto loopt echt super, en heeft compressie genoeg.

uhm cilinderlektest, hoe voer je dat uit?? Denk je dat de cilinders lekker dan? allemaal?

zou ik het olieverbruik niet in de klekhoedjes moeten zoeken dan?

René
14-08-2005, 18:53
zoals serge al zei, gewoon eerst laten testen, de mensen die er verstand van hebben kunnen je met behulp van de uitslagen die ze krijgen je verslag geven wat er loos is

Pedaalemmer
14-08-2005, 22:41
Nergens olielekkage aan het blok? Duwt ie olie omhoog bij de oliedop?

HerB
15-08-2005, 17:16
Nergens olielekkage aan het blok? Duwt ie olie omhoog bij de oliedop?

Nee geen olielekkage aan het blok zelf. En heb ook regelmatig eronder gekeken, en op de parkeerplaats gekeken als die lang heeft gestaan. En rondom die oliedop is het altijd mooi schoon. (en vul ook altijd netjes met trechter :P)

Maar dat de bougies wat zwart zijn met wat zwarte koolaanslag duid toch op olie in de verbandingskamer? of nie?

Allart-Ghetta
15-08-2005, 17:19
Zwarte bougies kan voor zover ik weet komen door een (te) rijk mengsel of een verkeerde warmtegraad van de bougies zodat ze niet meer mooi schoon branden.
Als ie olie verstookt moet je blauwe pluimen uit de uitlaat zien.

HerB
15-08-2005, 17:26
Zwarte bougies kan voor zover ik weet komen door een (te) rijk mengsel of een verkeerde warmtegraad van de bougies zodat ze niet meer mooi schoon branden.
Als ie olie verstookt moet je blauwe pluimen uit de uitlaat zien.

Bougies zijn goed van warmte graad, mbv ETKA op nummer gehaald, en die zaten er ook voorheen in. 100% goed.

Alleen met koude start pluimt hij wel iets, zover mij wel eens gezegt is door collegas als ik bij het werk weg rij :P

En als je eens flink gas geeft ook wel iets volgens mij.

Dus verkeerde warmtegraad bougies is het niet, mengsel is ook prima, de auto is bij JD-engineering afgesteld en gechipt, ontsteking iets vervroegd, e.t.c.

(maar voorheen had de wagen ook die 'probleem' al met die wat zwarte aangekoekte bougies.

Clifton
15-08-2005, 17:46
Die zwarte koek is zeer waarschijnlijk wel olie. Inderdaad even laten testen. Het lijkt mij een probleem met de afdichting van de zuiger, dus je zuigerveren. Klepgeleiders kan ook, maar voor dat probleem vind ik hem dan wel veel verbruiken. Om dit te testen kan je even lekker doortrekken in zijn 2 bijvoorbeeld en dan een tijdje op de motor afremmen. Als er daarna bij het gasgeven een flinke blauwe pluim uit komt weet je genoeg.
Als je collega's zeggen dat je bij het wegrijden blauwe rook ziet, denk ik toch echt aan je zuigerveren.

Succes.

HerB
15-08-2005, 18:49
Die zwarte koek is zeer waarschijnlijk wel olie. Inderdaad even laten testen. Het lijkt mij een probleem met de afdichting van de zuiger, dus je zuigerveren. Klepgeleiders kan ook, maar voor dat probleem vind ik hem dan wel veel verbruiken. Om dit te testen kan je even lekker doortrekken in zijn 2 bijvoorbeeld en dan een tijdje op de motor afremmen. Als er daarna bij het gasgeven een flinke blauwe pluim uit komt weet je genoeg.
Als je collega's zeggen dat je bij het wegrijden blauwe rook ziet, denk ik toch echt aan je zuigerveren.

Succes.

nou zo veel rookt hij nou ook niet, dat ik zelf een blauwe pluim in de spiegels kan zien... maar schraapveer zou idd wel kunnen, maar dat zou betekenen dat 3 van 4 cilinders hier last van heeft, aangezien 3 bougies altijd wat zwart aangekoekt zijn... ik denk toch nog steeds aan kleprubbers.. maar kan allebei idd.

VeeDubber
15-08-2005, 20:09
ga maar van kleprubbers uit, zuigerveren zijn het niet zo snel
de test die clifton omschrijft is een goede om het ff te controleren.

serge pot
15-08-2005, 21:55
olie verbruik kan ook mede komen door koppakking

serge pot
15-08-2005, 21:55
vandaar de lektest en compressie test

HerB
16-08-2005, 18:27
vandaar de lektest en compressie test

als je lektest doet, dan weet je toch nooit waar de lucht weg loopt? Via de kleppen of via zuigerveren ... ? dan blijft het nog gissen toch?

serge pot
16-08-2005, 18:53
zo te horen kun je het beter "laten" doen

HerB
16-08-2005, 18:56
zo te horen kun je het beter "laten" doen

ik vroeg al eerder hoe dit gedaan word? leg het even uit dan, en vertel me even hoe ze dan kunnen zien waar hij lekt?

VeeDubber
16-08-2005, 19:32
door simpelweg te voelen of de lucht uit de inlaat, uitlaat, carter, olievuldop of koelvloeistofreservoir komt kun je bepalen waar de lekkage zit.

Koppakking lijkt mij sterk omdat het op 3 cilinders is, maar het zou kunnen.

HerB
16-08-2005, 19:36
oke, bedankt, ik zal deze test eens uit laten vroegen. wordt vervolgt

serge pot
16-08-2005, 19:58
heel simpel men verwijderen bougies en verdeler kap ,zet db op tijd .mar5keer de 4 onst punten op verdeler .
verwijder olie vuldop ,kvst vuldop,pijlstok .en inlaat luchtslang of filterdeksel .
volgorde 1342 .zet druk op cylinder 1 (6bar) mbv hulpstuk (te maken van oude bougie ,stukje pijp en luchtnippel)gan nu luisteren ,bij uitlaat,carter ontluchting(vuldop of pijlstok),kijk 0f koelvloeistof gaat borrelen ,inlaat op suizen en uitlaat ook .herhaal dit op alle 4 de cylinders .overal zal lucht uit ontsnappen (uitlaat ,inlaat ,olie vuldop ),maar daar waar de meeste lucht ontsnapt is de lekkage het grootst.
gezien de l;eeftijd van je motor zeg ik olie vuldop .maar luister ook naar de naast liggende cylinders (via bougie gat ,voor eventueel doorgeslagen koppakking)


deze test altijd doen na compressie test .bij een compressie test ook alle bougies verwijderen en gasklep los .noteer de waardes .herhaal deze procedure ook met een beetje olie in de cylinders ,zo zie je of de zuigerveren nog goed zijn .

HerB
17-08-2005, 19:55
oke, hier even een foto van de bougies, let op deze zijn nog pas verniewd, tevens is de bobine pas kapot gegaan, dus die is ook vernieuwd. Hierdoor is het al wat beter geworden kwa zwarte koek aan de bougies, maar nog steeds kun zien dat de linker bougie het slechts is (die zit dichts bij dist. riem btw).

Voor de rest kun je zien die dat aan alle bougies wat 'natte' olie aan de schroefdraad zit. Verder zijn ze wel redelijk schoon en goed van kleur. alleen is het achterste gedeelte nog wat zwart. Maar die vonk pootjes zijn naar mijn idee goed van kleur. Wellicht verbrand de nieuwe bobine nu alles veel beter dan mijn vorige die dus al lange tijd slecht is geweest en een slappe vonk gaf.

Maar nog steeds heb ik wel het olie verbruik, en dus die olie aan de schroefdraad van de bougies... bougies liggen in volgorde van cilinders.
http://home.wanadoo.nl/hmeulenbeek/bougies.JPG

graag jullie mening

serge pot
17-08-2005, 20:12
cylinder 1 en 4 hebben de meeste drab ,dus daar zou ik gaan zoeken

berendd
17-08-2005, 20:43
mijn bougies zagen er hetzelfde uit met lekke rubbertjes....afgelopen januari

of niet serge :D ?

verbruik van olie daarna drastisch gedaald, ik zat ook rond de liter per 1500km. nu is het nul.

HerB
17-08-2005, 21:57
mijn bougies zagen er hetzelfde uit met lekke rubbertjes....afgelopen januari

of niet serge :D ?

verbruik van olie daarna drastisch gedaald, ik zat ook rond de liter per 1500km. nu is het nul.

berendd. Dus jij hebt de klekrubbers laten vervangen. Heb ik even een paar vragen:

- type motor ?
- wat heeft het gekost?
- door welke garage (VAG of normaal)?

berendd
22-08-2005, 19:28
het heeft me 300 euro gekost, maar dat is omdat ik ook gelijk de mogelijkheid heb aangegrepen om de kop te laten flowen.

ik heb het laten doen door serge pot.

montage en demontage van de kop heb ik zelf gedaan.

vraag gewoon ff een paar prijzen op her en der, alleen rubbers vervangen kan ook zonder de kop te lichten.

blok is trouwens een DS (8v carb)

HerB
22-08-2005, 20:18
het heeft me 300 euro gekost, maar dat is omdat ik ook gelijk de mogelijkheid heb aangegrepen om de kop te laten flowen.

ik heb het laten doen door serge pot.

montage en demontage van de kop heb ik zelf gedaan.

vraag gewoon ff een paar prijzen op her en der, alleen rubbers vervangen kan ook zonder de kop te lichten.

blok is trouwens een DS (8v carb)

oke bedankt berendd voor je reactie

Retr0
29-08-2005, 06:52
Heb't ooit zelf gedaan bij een audi 80 1.8 s, met een beetje hulp van de garagist. Ik was 25 euro kwijt...

Auto in neutraal
kleppendeksel er af
Nokkenas er af,hydrolische klepstoters eruit, en zo legge dat ze op dezelfde plek terug gemonteerd kunne worde.
hulpstukje met perslucht in het bougiegat draaie, en eve oppasse als je lucht ansluit, blok gaat draaie tot betreffende cilinder in ODP staat
En dan klepveer naar onder slaan met dop van de ratelset, spie'tje bovenaan de klep opvangen, alles er uit ahel, en dan met special tool de rubbertjes er over schuiven meen'k...

Is alweer eve gelede...


Maar was op mijn motor niet zo'n ingewikkeld werkje

Greetzz Christ0

Marco
29-08-2005, 19:57
Bij die eerste bougie is er duidelijk iets mis, laat die cilinder nou maar eens testen, beter is allemaal natuurlijk

Begrijp iets niet, je vraagt om hulp, die wordt je gegeven en vervolgens zeg je dat t dat niet is?? Of zie ik dat verkeerd?

HerB
30-08-2005, 17:08
Heb't ooit zelf gedaan bij een audi 80 1.8 s, met een beetje hulp van de garagist. Ik was 25 euro kwijt...

Auto in neutraal
kleppendeksel er af
Nokkenas er af,hydrolische klepstoters eruit, en zo legge dat ze op dezelfde plek terug gemonteerd kunne worde.
hulpstukje met perslucht in het bougiegat draaie, en eve oppasse als je lucht ansluit, blok gaat draaie tot betreffende cilinder in ODP staat
En dan klepveer naar onder slaan met dop van de ratelset, spie'tje bovenaan de klep opvangen, alles er uit ahel, en dan met special tool de rubbertjes er over schuiven meen'k...

Is alweer eve gelede...


Maar was op mijn motor niet zo'n ingewikkeld werkje

Greetzz Christ0

ja zelf doen is natuurlijk helemaal ideaal, maar beschik helaas niet over het juiste gereedschap en de ruimte.

bedankt voor je reactie

Fred
30-08-2005, 17:44
Nou als ik zo naar de bougies kijk zou ik zeggen, waar maak je je druk om ??

Zo vreselijk "zwart" zijn ze namelijk niet.....de meest linkse ziet er eigenlijk het beste uit, een mooi licht bruin tintje op de neus van de bougie ...

De anderen zien er verdacht schoon uit.....Ik zou persoonlijk gaan zoeken wat daar de reden van is.......

Olie op de draad van de bougie zegt niks, dat zijn meestal resten olie die er op komen met uitdraaien

HerB
13-10-2005, 11:46
Distributie riem + rol was aan vervanging toe, dus heb gelijk alle 16 kleprubbers laten vervangen. De meeste hadden zo los om de klepsteel gezeten dat ze er nog net niet afvielen, bij maar 3 rubbertjes was er een tang nodig geweest. Dus waren zeker aan vervanging toe.

Ik zal laten weten of het olieverbruik nu sterk daalt ja of nee, maar het was zeer aannemelijk dat het olieverbruik nu vrijwel over zal zijn. Tevens zal ik de bougies schoon maken, en naar een aantal 1000 km eens opnieuw een foto van maken.

wordt vervolgt.

Antoineveld
22-04-2006, 15:05
Wilde graag op deze topic inhaken, heb zelf sinds kort een hoog olieverbruik bij mijn golf 3 8v GTI (met 270.000km op de teller) en een mooie pluim achter de wagen hangen. Dit gebeurt bij normaal gasgeven en naar mijn weten niet alleen bij gas loslaten tijdens opschakelen. Nu hebben we de compressie gemeten en er bleek dat de compressie van het blok uitstekend was. Cilinder 1,2 en 3 hadden 220 PSi (wat overeen komt met 15bar) en cilinder 3 had 190 PSI (wat overeen komt met 13bar). Vervolgens hebben we een lektest gedaan zoals Serge deze hier had omschreven (duidelijk uitgelegd trouwens). Alleen nu hoorde we nergens de lucht harder lekken als bij alle andere uitgangen. Dus nu zit ik een beetje op een dood spoor en zoek dus verder ideeen.

Wat ik trouwens wel opvallend vind is dat de lektest moet worden gedaan als de cilinder onderaan staat (dus in het onderste dode punt). Als de cilinder daar staat zijn de kleppen altijd dicht, zowel bij de arbeid slag als bij het begin van de compressieslag. Hoe kun je dan controleren of de klepsteelrubbers lekken als de kleppen beide dicht staan. Als de klep verder goed afsluit kun je toch de rubbers niet controleren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Verder wil ik nog ff zeggen dat de pluim die achter de wagen hangt erg raar ruikt, ook een beetje naar koelvloeistof, maar dit blijft vrij goed op peil. Niet helemaal maar toch erg goed. Dus zou me niet verbazen als er ook wat koelvloeistof wordt gelekt. Is koppakking dan de enige juiste veronderstelling?

Michel B4
22-04-2006, 19:43
ik weet niet of je er al uit was of het 100% van je kleprubbers afkomt het olie verbruik maar kan je daar wel antwoord op geven.
ik heb zelf een 1,8 gti golf 2 gehad met hetzelfde probleem.

als je een stuk gereden hebt en de wagen stilzet zit er nog wat olie bovenin je klepdeksel,dat loopt dan uiteraard weer terug naar beneden.
maar doordat er dus rubbers versleten zijn loopt er dus ook olie langs de kleppen in je cillinders.
en als jij dan je wagen na een tijd weer start verbrand hij dus die olie die naar binnen gelopen is,het is dan niet ontzettend veel maar genoeg om na een tijdje wat verbruikt te hebben.

ik zou dus idd zeggen doe een kop revisie..

ralphey
22-04-2006, 19:50
Die zwarte koek is zeer waarschijnlijk wel olie. Inderdaad even laten testen. Het lijkt mij een probleem met de afdichting van de zuiger, dus je zuigerveren. Klepgeleiders kan ook, maar voor dat probleem vind ik hem dan wel veel verbruiken. Om dit te testen kan je even lekker doortrekken in zijn 2 bijvoorbeeld en dan een tijdje op de motor afremmen. Als er daarna bij het gasgeven een flinke blauwe pluim uit komt weet je genoeg.
Als je collega's zeggen dat je bij het wegrijden blauwe rook ziet, denk ik toch echt aan je zuigerveren.

Succes.

Bovenstaande test is inderdaad perfect om lekke zuigerveren te constateren.

Voor de kleprubbers (hoedjes) geldt het volgende: laat de motor stationair draaien, rij dan weg en laat iemand achter de auto kijken, komt er bij het wegrijden een flinke blauwe pluim uit de auto dan zijn het de kleprubbers.

Ralphey

vw dennis
29-04-2006, 09:23
Bovenstaande test is inderdaad perfect om lekke zuigerveren te constateren.

Voor de kleprubbers (hoedjes) geldt het volgende: laat de motor stationair draaien, rij dan weg en laat iemand achter de auto kijken, komt er bij het wegrijden een flinke blauwe pluim uit de auto dan zijn het de kleprubbers.

Ralphey


Oja, gebruik jij dit soort testjes om een goede diagnose te stellen? dit is tog compleet waardeloos man... Wat jij dus zegt is: Als er blauwe rook uit je uitlaat komt, dan zijn bij voorbaat al de klepsteel rubbertjes versleten, kan tog zoveel meer zijn. :confused:

Der Typ Siebzehn
29-04-2006, 10:02
Oja, gebruik jij dit soort testjes om een goede diagnose te stellen? dit is tog compleet waardeloos man... Wat jij dus zegt is: Als er blauwe rook uit je uitlaat komt, dan zijn bij voorbaat al de klepsteel rubbertjes versleten, kan tog zoveel meer zijn. :confused:

bij blauwe rook is de motor meestal totaal versleten, maar als er telkens een rookwolkje zichtbaar wordt na het omschakelen bij weer gas geven, dan zou het idd. een indicatie zijn dat de klepsteelrubbers aan vervanging toe zijn.

ralphey
29-04-2006, 22:47
Oja, gebruik jij dit soort testjes om een goede diagnose te stellen? dit is tog compleet waardeloos man... Wat jij dus zegt is: Als er blauwe rook uit je uitlaat komt, dan zijn bij voorbaat al de klepsteel rubbertjes versleten, kan tog zoveel meer zijn. :confused:


Ja "VW dennis" zo doen wij deze testjes, en ik denk dat je de tekst iets beter moet lezen want er zit wel iets meer verschil in de 1e en 2e test dan wat jij beschrijft.

Het kan toch zoveel meer zijn zeg je? dacht het niet!, het zijn lekke klepsteel rubbers of versleten zuigerveren.
Een lekke koppakking gaat overigens 9 v/d 10 keer gepaard met witte rook en is zo goed als uitgesloten.

Overigens probeer ik hier alleen een beetje van hulp te zijn, als jij graag anderen wilt bekritiseren dan zijn daar vast wel andere sites voor.

vw dennis
30-04-2006, 09:13
Ehm... ik had er alleen wat op aan te merken en bekritiseer je dus niet...

koppakking zou dus gewoon kapot kunnen zijn, zoals jij zelf aangeeft, maar dat het niet vaak voorkomt wil dus niet zeggen dat deze auto het bij uitstek ook niet heeft...

Zelf verwacht ik ook niet dat er veel aan de hand is, ik zou zelf ook beginnen met de klepsteel rubbers, omdat de olieschraapveren en zuigerveren niet echt voor de hand liggend is.

Antoineveld
30-04-2006, 16:47
Nou na navraag te hebben gedaan bij de lokalen VW-dealer toch besloten om de klepsteelrubbers te vervangen, met als resultaat: geen rook meer. ;)

Hun vertelde als het geen witte rook is wat duid op koelvloeistof verbranden, dat het dan naa alle waarschijnlijkheid geen koppaking is, aangezien die vaker naar buiten lek slaan i.p.v. naar binnen.

Voor mij is het probleem dus opgelost met het vervangen van alleen de rubbers.

editionn94
30-04-2006, 18:57
Nou na navraag te hebben gedaan bij de lokalen VW-dealer toch besloten om de klepsteelrubbers te vervangen, met als resultaat: geen rook meer. ;)

Hun vertelde als het geen witte rook is wat duid op koelvloeistof verbranden, dat het dan naa alle waarschijnlijkheid geen koppaking is, aangezien die vaker naar buiten lek slaan i.p.v. naar binnen.

Voor mij is het probleem dus opgelost met het vervangen van alleen de rubbers.



hoe is het olie verbuik nu is het nu minder

Antoineveld
01-05-2006, 22:22
Kan ik je op dit moment nog niet echt een zinnig antwoord op geven aangezien ik het pas vrijdag heb gedaan. Denk dat over een maand ik je het echt met zekerhied kan zeggen, maar hij rookt niet meer dus zal zeker beter zijn ;)

vw dennis
02-05-2006, 17:35
Das mooi dat die niet meer rookt... :D Wat heeft je dat nou gekost?

Antoineveld
20-05-2006, 15:40
Het heeft me iets meer als 50 euro gekost voor de klepsteelrubbers (4,-/stuk) en de kleppendekselpakking (20 euro).

Heb het oliepeil gecontroleerd, zakt wel iets (heb kleine lekkage en zal vast wel wat verbruiken want 271.000 km) maar lang niet meer zo veel als eerst. ;)

Antoineveld
10-02-2007, 18:00
Misschien handig om nog enkele foto's erbij te plaatsen die ik toendertijd heb gemaakt, o.a. van de benodigde delen:

Delen, mist compressor en speciaal aangepaste bougie:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/5/1/P1010017.JPG


Kleppendeksle eraf distributie eraf:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/5/1/P1010008.JPG

Nokkenas eruit en al wat stoters eruit:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/5/1/P1010012.JPG

Alles netjes op volgorde, anders kom je er niet meer uit:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/5/1/P1010015.JPG

Meer foto's heb ik helaas niet ;)