View Full Version : Inhouden GTI EV >5000 t/pm
tinustilburg
04-08-2014, 09:09
Een vraagje over mijn Golf II GTI met EV motor (bj 1986).
Bij volgas, zodra de auto boven de 5000 toeren per minuut komt, valt de motor helemaal dood. Alsof de ontsteking of de brandstoftoevoer helemaal 'uit wordt gezet'. Zo lang je het gas dan in blijft houden, doet de motor niets meer. Ik moet dan echt gas loslaten en minder gas geven en dan pakt de motor weer op. Als ik half gas geef, kan ik de auto wel volledig doortrekken naar 6500 toeren. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Door dit probleem is de topsnelheid ook 'begrensd'. Hier maakt het niet uit of ik volgas geef of half gas. Bij 180-185 treedt hetzelfde probleem op.
Voordat ik wat dingen aan de auto heb vervangen, deed de auto dit niet. Ik weet echter niet of een van deze dingen het probleem zou kunnen veroorzaken:
- Brandstofrelaispomp relais vervangen door een nieuwe. (de nieuwe is er een die de brandstofpomp pas laat draaien als het blok draait). Zou hier een 'toerenbegrenzer' op kunnen zitten?
- Bougies vervangen
- Rotor en verdelerkap vervangen
- Verder heeft de auto groot onderhoud gehad (oliewissel, filters, distributieriem, brandstoffilter e.d.) maar ik denk niet dat dat invloed kan hebben.
Verder rijdt de auto perfect, blok loopt heel mooi ook stationair en genoeg vermogen.
Alvast bedankt voor de tips!
EnVeeZee
04-08-2014, 10:50
Een van je benzinepompen die niet genoeg druk e/o volume geeft gok ik?
Begrenzing op brandstofpomrelais bestaat wel, maar je geeft zelf al aan dat je bij half gas wel tot 6500 toeren komt. Denk dat je het inderdaad in een pomp moet zoeken of misschien een verkeerd brandstoffilter.
tinustilburg
04-08-2014, 15:25
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat kan ik niet helemaal rijmen wat de auto doet: als de benzinedruk te laag is o.i.d. zou ik verwachten dat de motor misschien een beetje gaat sputteren of gewoon ophoudt met versnellen (net zoals een diesel als je maar lang genoeg doorhaalt in toeren) en op dat toerental blijft hangen, maar m'n Golf valt echt helemaal dood als het ware. De versnelling stopt heel abrupt en de toerenteller valt naar beneden.
Vervolgens moet je echt gas loslaten en weer gas geven voordat de motor weer reageert.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat kan ik niet helemaal rijmen wat de auto doet: als de benzinedruk te laag is o.i.d. zou ik verwachten dat de motor misschien een beetje gaat sputteren of gewoon ophoudt met versnellen (net zoals een diesel als je maar lang genoeg doorhaalt in toeren) en op dat toerental blijft hangen, maar m'n Golf valt echt helemaal dood als het ware. De versnelling stopt heel abrupt en de toerenteller valt naar beneden.
Vervolgens moet je echt gas loslaten en weer gas geven voordat de motor weer reageert.
Nou ik denk dat het relais het probleem geeft, ik weet niet welk nummer je er in hebt gestoken ?
321 906 059 G is het VW nummer van het relais voor een EV golf 2 gti 8v
Als de pomp kapot is dan stottert hij on regelmatig en als het filter verstopt zit dan gaat hij schokken boven de 4000 toeren.
Dus ik denk dat je het in het relais moet zoeken ;)
tinustilburg
05-08-2014, 08:48
Nou ik denk dat het relais het probleem geeft, ik weet niet welk nummer je er in hebt gestoken ?
321 906 059 G is het VW nummer van het relais voor een EV golf 2 gti 8v
Als de pomp kapot is dan stottert hij on regelmatig en als het filter verstopt zit dan gaat hij schokken boven de 4000 toeren.
Dus ik denk dat je het in het relais moet zoeken ;)
Ik heb wel een relais gekocht met dat nummer. Weliswaar via eBay US (deze is het) (http://www.ebay.com/itm/360588530320?item=360588530320&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:NL:3160&vxp=mtr) dus misschien toch niet helemaal goed.
Ik ga in het weekend even een relais van een ander Golfje proberen. Hopelijk is het daarmee verholpen.
Heb je al gekeken of de luchtweger wel soepel te bewegen is?
Je brandstofdruk word bij een K-Jetronic door de verdeler geregeld
tinustilburg
07-08-2014, 09:13
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik hoor namelijk altijd van iedereen dat je daar vanaf moet blijven :).
Is dat gewoon een kwestie van de kap op het luchtfilter losmaken en voelen of ie soepel op en neergaat?
denk dat het toch brandstof gerelateerd is..
zoals jij het beschrijft tenminste..het relais lijkt me sterk het enigste wat dat ding doet is stroom op de pomp zetten als je het contact schakelt...al dan niet alleen tijdens het starten..
je kunt het relais eventueel verwijderen en 2 polen op de zekeringkast doorverbinden ..dan loopt hij ook..(noodoplossing)
de enige andere functie die het relais heeft/doet is de pomp uitschakelen als je een koprol maakt met de auto...anders zou benzine overal kunnen lekken tijdens een ongeluk
het lijkt mij in jouw geval te weinig opbrengst van de brandstofpomp zelf of de systeemdrukbegrenzer in de benzineverdeler is vuil/kapot..ook het brandstof filter kan verdacht zijn
en wat al eerder gezegd is ..dat de plunjer van de brandstof verdeler ergens klemt..
je zou dit kunnen testen door van een soortgelijke GTI dit spul even te wisselen..
zo'n ding repareren is voor de gemiddelde monteur zowat niet te doen...
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik hoor namelijk altijd van iedereen dat je daar vanaf moet blijven :).
Is dat gewoon een kwestie van de kap op het luchtfilter losmaken en voelen of ie soepel op en neergaat?
Schroefjes moet je inderdaad vanaf blijven zonder meet apparatuur :)
Even de clipjes van de luchtfilterbak losmaken en je luchtweger optillen.
Van onder zie je dan een ronde schijf, die moet soepel op en neer bewegen
denk dat het toch brandstof gerelateerd is..
zoals jij het beschrijft tenminste..het relais lijkt me sterk het enigste wat dat ding doet is stroom op de pomp zetten als je het contact schakelt...al dan niet alleen tijdens het starten..
je kunt het relais eventueel verwijderen en 2 polen op de zekeringkast doorverbinden ..dan loopt hij ook..(noodoplossing)
de enige andere functie die het relais heeft/doet is de pomp uitschakelen als je een koprol maakt met de auto...anders zou benzine overal kunnen lekken tijdens een ongeluk
het lijkt mij in jouw geval te weinig opbrengst van de brandstofpomp zelf of de systeemdrukbegrenzer in de benzineverdeler is vuil/kapot..ook het brandstof filter kan verdacht zijn
en wat al eerder gezegd is ..dat de plunjer van de brandstof verdeler ergens klemt..
je zou dit kunnen testen door van een soortgelijke GTI dit spul even te wisselen..
zo'n ding repareren is voor de gemiddelde monteur zowat niet te doen...
Relais, zorgt voor veel meer. Stuurt de koude start injector aan, de warmdraai regelaar zit ook op het relais. :thumbup:
100% waar!
Verkeerd relais (dus ander pomp relais dan bovenstaand nr.) geeft rare dingen onderweg, pomp stopt er zomaar mee, of je relais smelt weg.....
Ik heb trouwens mijn nieuwe Relais van Boelm carstyling, die staan bij hun niet op de site maar dan moet je even bellen of mailen naar hun.
Relais, zorgt voor veel meer. Stuurt de koude start injector aan, de warmdraai regelaar zit ook op het relais. :thumbup:
100% waar!
Verkeerd relais (dus ander pomp relais dan bovenstaand nr.) geeft rare dingen onderweg, pomp stopt er zomaar mee, of je relais smelt weg.....
nee..ik denk dat jij het over de nieuwere blokken hebt..op een Kjet..stuurt dat ding enkel de brandstofpomp...kouwe start word geregeld door de stekker op het waterkanaal op de kop tussen 3e en 4e cylinder..evenals de warmdraairegelaar..het is geen ecu enkel een soort van geschakelde plus
heb zelf weken rondgereden zonder relais enkel een draad met een schakelaar ertussen ..(GTI type 1)...reed gewoon eender dan zonder relais..
alles werkt gewoon via de draad die rechtstreeks op de startmotor zit..
nee..ik denk dat jij het over de nieuwere blokken hebt..op een Kjet..stuurt dat ding enkel de brandstofpomp...kouwe start word geregeld door de stekker op het waterkanaal op de kop tussen 3e en 4e cylinder..evenals de warmdraairegelaar..het is geen ecu enkel een soort van geschakelde plus
heb zelf weken rondgereden zonder relais enkel een draad met een schakelaar ertussen ..(GTI type 1)...reed gewoon eender dan zonder relais..
alles werkt gewoon via de draad die rechtstreeks op de startmotor zit..
Ik heb het over een oud type, het kleine pinnetje op het relais is voor de warmdraai regelaar die word elektrisch verwarmt, om ff een voorbeeld te noemen.
Dit is dus een EV motorcode met een 9a bak, bouwdatum 27-01-1985 GTI 8v.
Onderstaande even Overgenomen uit een oudere Thread.
http://www.volksforum.com/forum/archive/index.php/t-110304.html
volgensmij zit de brandstofpomp van dit motortype net als o.a de DX geschakeld via de laadstroom.
Als deze begin te draaien (als je de sleutel dus in start positie zet) schakelt hij het relais en begint de pomp te lopen. en slaat dus ook weer af als de dynamo stil komt te staan.
De PL motoren en de motoren o.a op digifant sturen de pomp aan dmv massa zodra je deze op contact zet en laat deze enkele sec. lopen. dit regelt de ecu en niet het relais.
Het veranderen van relais zal er dus niet voor zorgen dat je pomp gaat draaien bij inschakelen van contact.
Het verschilt wel degelijk welk relais je hebt, de relais met op het eind van het nummer D,H en F draaien allemaal even voor als je de sleutel op de acc stand zet, de G als het goed is niet.
En je kan ook niet met elk relais zomaar gaan rijden, nieuw typpe D versmelt in een EV zekkeringenkast, typpe H is voor een 66kw, met deze er in hapert hij met vol gas in een EV.
Dus daarom ook dit toppic om eens te kijken wel typpe brandstofpomp Relais nou bij welke moter hoort en bij welk bouwjaar en brandstof systeem.
Gr, Ramon
SelimGTI
12-08-2014, 15:40
Mijn pomp loopt ongeveer een seconde wanneer hij op contact staat en stopt erna weer.
Ik hoop dat dat nuttig was want verder heb ik geen technische dingen die ik kan opnoemen over dit probleem...
Behalve dat misschien de spinnenkop schoonmaken effect kan hebben...
ikzelf heb nog nooit de pomp bij een GTI 1 dx horen zoemen wanneer hij op contact word gezet...
het zal ook wel bouwjaar gerelateerd zijn..schat ik..of Golf 1-2 zal anders zijn..
K jet bij die dingen werkt vrij simpel..is gewoon een kwestie van onderdruk in het inlaattraject gekoppeld aan de temperatuurwaarde van het koelwater....er zijn zelfs mensen die denken dat bij plankgas geven de koudestartverstuiver mee doet..never nooit niet..ook dat de injectoren geregeld inspuiten..net een Digifant...weer fout etc etc..
ik weet wel als het systeem zijn restdruk niet vasthoud bij warme motor je gewoon minuten staat te starten ..dat heeft mij wel eens een pomp gekost toen
misschien dat bij de latere k-ke jetronics dan toch op het rijden invloed heeft..dat verschil in relais en alles..
Mijn pomp loopt ongeveer een seconde wanneer hij op contact staat en stopt erna weer.
Ik hoop dat dat nuttig was want verder heb ik geen technische dingen die ik kan opnoemen over dit probleem...
Behalve dat misschien de spinnenkop schoonmaken effect kan hebben...
Als je een gti hebt met K-jet met motorcode EV, dan hoort je pomp niet voor te lopen, dit is voor modellen met digifant.....
Pomp voor digifant gti, heeft maar 4 bar druk ipv 6 bar, digifant heeft dus ook een ander relais ;)
ikzelf heb nog nooit de pomp bij een GTI 1 dx horen zoemen wanneer hij op contact word gezet...
het zal ook wel bouwjaar gerelateerd zijn..schat ik..of Golf 1-2 zal anders zijn..
K jet bij die dingen werkt vrij simpel..is gewoon een kwestie van onderdruk in het inlaattraject gekoppeld aan de temperatuurwaarde van het koelwater....er zijn zelfs mensen die denken dat bij plankgas geven de koudestartverstuiver mee doet..never nooit niet..ook dat de injectoren geregeld inspuiten..net een Digifant...weer fout etc etc..
ik weet wel als het systeem zijn restdruk niet vasthoud bij warme motor je gewoon minuten staat te starten ..dat heeft mij wel eens een pomp gekost toen
misschien dat bij de latere k-ke jetronics dan toch op het rijden invloed heeft..dat verschil in relais en alles..
Klopt! Dan is je Brandstof Accumilator aan de pomp unit onder de wagen overleden, of je injectoren sluiten niet meer goed, bij een van deze 2 loop de brandstofdruk langzaam terug in het systeem wat resulteerd in lang starten.
Wat ook nog kan is dat de rubberen ringetjes om de injectors zijn verdroogt, dan word valse lucht aangezogen langs de injectoren, en druk verlies als de motor uit staat.
Wat je dan ook krijgt is dat de brandstof damp in de cylinders neerslaat op de wanden en op de kleppen en bougies, wat resulteerd in niet starten......
Totdat de moter weer is af gekoeld.
tinustilburg
13-08-2014, 15:07
Super bedankt voor de tips allemaal. Ik ga in elk geval komend weekend even een relais proberen uit de Golf van een vriend van mij, ook een EV. Ik laat wel weten of het daarmee beter is.
Super bedankt voor de tips allemaal. Ik ga in elk geval komend weekend even een relais proberen uit de Golf van een vriend van mij, ook een EV. Ik laat wel weten of het daarmee beter is.
Oke is goed, succes alvast!
Mocht dat het niet zijn gaan we weer verder uitsluiten :thumbup:
Ik heb hier als het echt nodig is een heel Bosch K-Jet boek liggen, just to be shure :D
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/944785_428998403879330_1061579894_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/1237134_428998440545993_634169986_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t1.0-9/1236376_428998453879325_211396022_n.jpg
Kijk, dit is mijn EV gti :thumbup:
SelimGTI
13-08-2014, 23:45
Als je een gti hebt met K-jet met motorcode EV, dan hoort je pomp niet voor te lopen, dit is voor modellen met digifant.....
Pomp voor digifant gti, heeft maar 4 bar druk ipv 6 bar, digifant heeft dus ook een ander relais ;)
Ik bedoel wanneer ik hem probeer te starten en meteen weer los laat gaat hij nog even door. Mijn blok is in ieder geval zeker een EV :P
oh ja dat klopt dat heb die van mij ook ;)
tinustilburg
16-08-2014, 13:30
Problem solved!
Relais van een andere EV even getest en toen was er niets meer aan het handje! Dus dat wordt zoeken naar een nieuwe. Niemand toevallig meer eentje liggen?
Het relais dat ik getest heb komt overigens uit een '84 GTI. Ik zag dat die niet helemaal hetzelfde is, die mist dat hele kleine pootje. Maar werkte dus wel goed.
Leuke GTI btw RamonR.
Problem solved!
Relais van een andere EV even getest en toen was er niets meer aan het handje! Dus dat wordt zoeken naar een nieuwe. Niemand toevallig meer eentje liggen?
Het relais dat ik getest heb komt overigens uit een '84 GTI. Ik zag dat die niet helemaal hetzelfde is, die mist dat hele kleine pootje. Maar werkte dus wel goed.
Leuke GTI btw RamonR.
Wat is het nummer dan van dat relais ?
Thanks :thumbup:
tinustilburg
18-08-2014, 15:11
Geen idee... Zit al weer terug in de andere Golf
Heb nu een relais besteld dat eindigt op F. Las overal dat die hetzelfde is maar dan met een toerenbegrenzer bij 7500 t p/m in plaats van 6500. En die was een flink stuk goedkoper dan een G relais.
Geen idee... Zit al weer terug in de andere Golf
Heb nu een relais besteld dat eindigt op F. Las overal dat die hetzelfde is maar dan met een toerenbegrenzer bij 7500 t p/m in plaats van 6500. En die was een flink stuk goedkoper dan een G relais.
Hopelijk doet hij het dan, bij mij deed de F het niet goed ;)
@Tinus, aangezien je een 86'er hebt hoort er toch echt een G in te zitten bv. de Hella 4RP 008 189-091, zie http://www.hella.com/ePaper/NL/Elektra2012-13/files/assets/basic-html/page124.html.
Toevallig ook een besteld voor m'n vrouw d'r GTI! :thumbup:
tinustilburg
19-08-2014, 11:23
Weet ik... Heb alleen op diverse fora (ook het linkje dat eerder gepost is) gelezen dat de F hetzelfde is qua binnenwerk, alleen met een begrenzer op 7500 toeren. En daarbij was die meer dan de helft goedkoper. Dus ik probeer dit eerst wel en als ie niet goed is koop ik alsnog een G.
Weet ik... Heb alleen op diverse fora (ook het linkje dat eerder gepost is) gelezen dat de F hetzelfde is qua binnenwerk, alleen met een begrenzer op 7500 toeren. En daarbij was die meer dan de helft goedkoper. Dus ik probeer dit eerst wel en als ie niet goed is koop ik alsnog een G.
Dit klopt, die toeren begrenzer daar heb je niks aan in je EV.
Het probleem met het F relais in een EV zal ik ff uitleggen.
Je bent aan het rijden, en je auto stopt er mee, relais F schakelt zomaar de stroom naar de pomp uit, dat kan iedermoment zijn als je hem start.
Ik stond stil op de Stormvloed kering...... En niet meer te starten ook, gelukkig had ik toen een handje andere ralais bij maar toch.
Er moet echt een G in.
Mensen typen hier op het forum altijd nogal overtuigend dat ze het weten maar vaak blijkt dat ze nog (niet) alles weten of het helemaal bij het onjuiste eind hebben ;)
Die relais daar heb ik al een poosje mee gestoeid en ik heb dat echt helemaal uitgezocht toen; Dat relais met G op het einde dat moet je echt hebben.
http://shop.volkswagen-classic-parts.de/vwcp/kraftstoffpumpenrelais-321906059g.html
€ 42,28 euro bij VW Classicparts.
De moeite waard om die even te bestellen.
:thumbup: Idd Ramon, of de Hella voor ongeveer dezelfde prijs.
Ik geloof dat hij er een F in heeft zitten nu en 't probleem is opgelost.
SelimGTI
24-08-2014, 16:29
Ff een klein vraagje hier, hoe hoog staat de begrenzer van de personen met een 84er gti?
tinustilburg
28-08-2014, 20:05
Bedoel je de toerenbegrenzer? Ik weet het niet zeker, maar ik heb al verschillende keren 6500 tpm gelezen.
Gisteren een eind gereden met mijn nieuwe 'F relais' en probleem lijkt nu opgelost te zijn.
SelimGTI
29-08-2014, 00:09
Toerenbegrenzer van de motor ja, mijne was eerst begrenst op 6300 ongeveer en voordat de koppakking lek ging heb ik 7000 aangetikt en was ik bang om door te gaan...
Ik zou gewoon niet zoveel toeren draaien met je wagen, je bent er toch zuinig op neem ik aan? :P
Tuurlijk, maar als iets niet werkt/stuk is dan moet het gemaakt worden toch?
Da's ook een manier van zuinig zijn op je auto, en daarbij koop je ook wel een gti
om een keer gas te geven, als hij dan abrupt stopt bij 5000 is er weinig aan :)
SelimGTI
30-08-2014, 12:31
Af en toe kun je niet van het gas afblijven en kietelt zo'n GTI toch iets teveel :P
Het vermogen is meestal weg na 5500 toeren, maar ik ging nog even door om het backfire geluid harder te krijgen, en ik schrok er wel van dat het zo hoog door ging opeens.
Voor de komende 2000-3000km zal het niet gebeuren aangezien er een hele koprevisie aan de gang is :P
@ Misha idd maar een EV is nog geen ABF! :D
Jel Golf 2 GTI
13-10-2014, 02:25
ik heb zelf ook een EV en heb deze pas helemaal terug in elkaar gezet.
Mijn relais is ook nat geweest.
Als ik nui rij blijft hij rond de 3000 - 35000 toeren hangen en gaat hij niet meer door.
Als ik de auto in zen vrij heb staan en ik trap het gaspedaal volledig in dan gaat hij naar 3000 toeren, als ik het gas half in trap tot 3000 toeren en dan gas bij geef gaat hij wel tot 5500 - 6000 toeren, maar niet als ik aan het rijden ben. Ik dacht dat hij ergens teveel benzine kreeg maar dan zal ik het relais nog maar eens nakijken.
Pompen , druk accumulator , injectoren heb ik allemaal vernieuwd.
Spinnekop volleddig uitgekuist en terug afgesteld en getest op de MK1 GTI van men broer en daar werkt hij normaal. Ook de verneveling van mijn injectors is normaal en de opbrengst en drukken ook.
Hopelijk ligt het hier bij mij ook aan. Anders post ik binnenkort in mijn eigen topic het probleem nog wel eens met bijhorende foto's en uitleg :thumbup:
Jel Golf 2 GTI,
Ik kan niet uit je verhaal opmaken dat je een nieuw brandstof filter hebt gemonteerd, gas geven onder last is met een vervuild filter lastig dan krijg je dus de klachten die je beschrijft, even nieuw filter halen bij de automaterialen zaak.
Dit filter moet je ook elk jaar vervangen, zo gaat je pomp langer mee en voorkom je problemen, neem er gelijk ook 2 koperen ringetjes bij anders heb je kans op lekken.
Gr, Ramon
tinustilburg
15-05-2015, 15:19
Klein schopje: toch maar een origineel relais besteld...
Sinds een tijdje viel de motor uit wanneer ik op de claxon drukte (geen grap!) en sinds een paar weken ging de auto niet meer van contact af zo lang het relais erin zat. Of het aan de inferieure bouwkwaliteit van het relais ligt of aan het feit dat het een 'f' is in plaats van een 'g' weet ik niet, maar voor de zekerheid maar een originele besteld bij de dealer.
In eerste instantie 20 euro duurder dan bij VW Classic parts, maar de dealer wil hem nu voor dezelfde prijs leveren, dus dat is wel netjes van ze.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.