View Full Version : 2.0 8v in golf 1 cabrio
MrMiljon
26-08-2014, 20:20
Na mijn vraag over een weber op de cabrio, weer een vraag betreffende de motor...
Nu ik de cabrio ook echt mag houden (vrouwen veranderen hun mening nog wel eens) denk ik erover om er een ander blok in te hangen.
Beetje speurwerk bracht mij bij de 2.0 8v 2e motor. Dit lijkt mij een fijn blok in een golf 1 cabro. Niet te snel, niet te duur en makkelijk te vinden. Nu begreep ik dat de ombouw redelijk simpel is. Klopt dit?
Kan ik het blok en bak er zo inhangen? Kabelboom aanpassen vind ik leuk en niet erg lastig. Heb alleen een pest aan het bij elkaar moeten sprokkelen van 100 en 1 onderdelen
Basis is een 1800 uit 83 met al wel een nieuw type zekeringkast.
Eitje Coen, als het een JH is zal zelfs de opvoerpomp nog in de tank zitten.
De 2.0 2E is zeer leuk in een mk1 cabrio.
Het werk is het niet. Inbouw is niet zo bijzonder.
MrMiljon
26-08-2014, 21:38
Hallo Rinus,
Twijfel ik een beetje aan. De jongen waar ik de Cabrio van heb zij dat ze de tank een keer hebben vervangen. En aangezien de auto momenteel een carburateur heeft zal ik eens moeten bekijken.
Blok oogt me nu niet al te fris en met die carburateur is het helemaal niks. Blijkt een pierburg 2B te zijn waar de helft niet van aangesloten is, lekt benzine, 2000 toeren stationair en ruiken dat hij doet ;).
Vandaag nog even bezig geweest en de elektrische ramen eruit gehaald (goedkope aftermarket) en begonnen met het ontmantelen van de (aftermarket) centrale deurvergrendeling. Heb het niet zo op aftermarket electronische snufjes.
Nog een vraagje voor de Cabrio rijders. Op het kapframe zit (of hoort) een plastic flapje/stripje die als het ware over het rubber valt waar het portierraam weer tegenaan valt. Ik omschrijf het maar als een soort afdakje. Weet iemand hoe dat heet en of die nog te verkrijgen zin?
MrMiljon
26-08-2014, 21:42
Mooi dat het dus wel mee schijnt te vallen. Vind sleutelen aan auto's erg leuk, maar de cabrio gaat geen uitgebreid project worden. Daar staan er al 2 van in de schuur. Vandaar ook de voorkeur naar een 2E motor.
Motortakel heb ik staan, dat scheelt ook weer wat.
Maar als ik het goed begrijp past alles er zo in. Dus ook de bak, assen, motorsteunen..?
Las wel dat het verstandig is om een plaat tussen spruitstuk en voorpijp te zetten omdat het blok 16mm hoger is.
Je moet de steun van je 1800 motor over zetten op de 2.0 , dan gaat die op je originele ophangpunt.
Bak zet je over van de motor die er nu in zit dus hoef je niet te kutten met assen.
MrMiljon
27-08-2014, 18:32
Dat van de steunen scheelt weer. Gebruik liever ook de bak aangezien de huidige wat kraakt bij het terugschakelen. Welke assen zou ik dan nodig zijn?
gooigolf
27-08-2014, 18:42
uitlaat spruitstuk moet je ook overzetten
kom je beter weg ,en anders zit je met de versnellings komt er tegen aan ,
verder makelijk te doen ,
succes
MrMiljon
28-08-2014, 18:44
Net weer even met de cabrio bezig geweest. Een emmer vol overtollige bedrading verwijderd ;s...
Nog even gekeken naar de tank. Idd een nagelnieuwe, das fijn. Maar onder de bak zit alleen een vlotter en geen opvoerpomp. Bij de achteras hangt ook niks. Wat adviseren jullie? Extern pompje eronder hangen?
Opvoerpomp en externepomp.
MrMiljon
30-08-2014, 14:48
Tank is volgens de vorige eigenaar een dieseltank. Deze zijn als ik het goed heb gelijk aan injectie tanken?
Hij zuigt de benzine in ieder geval niet bij de vlotter weg. Onderaan (bij de as) heb ik wel uitgangen zitten. Dit scheelt weer.
Blokje haal ik volgende week op. Compleet met bak, kabelboom en computer. Voor zover ik het goed kan meten zijn mijn assen met 100mm homokineten.
Van de week het oude blok er maar eens uithalen en het spruitstuk loshalen
Assen zullen inderdaad 100 mm zijn. Ik zou vast beginnen met inspuiten van de moeren van het spruitstuk
MrMiljon
30-08-2014, 15:22
Goeie tip ;). Heb ze al wel eens vaker losgehaald. Erg leuk werk.
zo n 2e blok is toch van een golf 3 of niet ?
MrMiljon
30-08-2014, 21:55
Blokjes liggen in de. Golf 3 gti, passat b3 en in de corrado. Vast nog wel meer types, maar dat weet ik zo 1,2,3 niet.
MrMiljon
07-09-2014, 22:09
Zooooo dan, er is weer wat vooruitgang :), Afgelopen zaterdag naar Valthermond afgereisd om bij de gebroeders Schoonebeek een 2e motor met kabelboom en computer op te halen.
Vandaag eerst maar eens het blok uit de bus gehaald. Ik ken mezelf... als ik dat niet direct doe dan rij ik nog minstens een week met iets rond.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIGGO7TR-D.jpg
De meeste dingen had ik afgelopen week al losgehaald maar ik had uiteraard de leukste klusjes voor het laatst bewaard. De aandrijfassen en de uitlaat
(C-klemmen). Nog even nagemeten, maar ik heb 90mm flensen en zal nog achter een setje 100mm assen aangaan aangezien de flensen van de oudere types bakken niet 1,2,3 over te zetten zouden zijn. Het betreft trouwens een FF bak.
En toen de C-klemmen..... Uiteraard had ik geen zin om weer een tooltje te kopen dus heb ik, het demonteren in ieder geval, anders opgelost. Sjorbandje door de klem heen en dan langzaam met de motortakel omhoog trekken. Als hij vrij is met een pijpje de klem opzij drukken en de takel weer laten zakken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AX8I4DQO-D.jpg
Hier de klem met de sjorband er doorheen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K8ML6D34-D.jpg
Het lag niet in de planning, maar uiteindelijk het blok er ook nog maar uitgehaald.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LWTETD8S-D.jpg
Nu alle delen overbouwen van de 1.8 naar de 2.0 en dan kan van de week het blok er in.
Top man
Gelijk je motorruimte even schoonmaken.
Nu kan je overal bij.
Delen overbouwen van de 1.8?
Op het uitlaatspruitstuk na zou ik dat niet doen.
Alles van de 2E gebruiken.
MrMiljon
08-09-2014, 06:45
Met delen overbouwen bedoel ik inderdaad het uitlaatspruitstuk,motorsteunen en volgens mij moet ik het onderste distributieriem kapje ook overzetten.
Aan de motor zelf doe ik niets :)
Met delen overbouwen bedoel ik inderdaad het uitlaatspruitstuk,motorsteunen en volgens mij moet ik het onderste distributieriem kapje ook overzetten.
Aan de motor zelf doe ik niets :)
Gelukkig. :D
Van dat kapje kan ik me niets meer herrineren.
Oja er daagt iets van de onderste radiateurslang. Dat was niet de slang van de mk1. Verder weet ik het niet meer.
http://eygauto.home.xs4all.nl/Jeffcabrio/CIMG3978.jpg
MrMiljon
08-09-2014, 08:57
Ik zie dat jij stuurbekrachtiging hebt, wellicht dat je daarom met de slangen niet wegkwam. Maar heb de slangen van de mk3 er ook bij dus het zal vast wel lukken.
Stuurbekrachtigingspomp haal ik er af. Heb jij er nog wel een multiriem op? Of moet ik de poelies overzetten voor een v-snaar?
Ik zie dat jij stuurbekrachtiging hebt, wellicht dat je daarom met de slangen niet wegkwam. Maar heb de slangen van de mk3 er ook bij dus het zal vast wel lukken.
Stuurbekrachtigingspomp haal ik er af. Heb jij er nog wel een multiriem op? Of moet ik de poelies overzetten voor een v-snaar?
Ik heb de multiriem.
Je weet ook dat het 2E een paar millimeter hoger is dan een 1.8 blok?
Je uitlaat zal bij de bocht in je motorruimte wat dichter bij je carroserie komen.
Ik heb om te voorkomen dat die de carroserie raakt, met gasgeven en gasloslaten, de motorsteunen en rubbers vervangen door stuggere van Claus von Essen.
MrMiljon
08-09-2014, 19:29
Dat van het spruitstuk is me bekend, ik ga het er eerst op wagen ;).
Nu ben ik vandaag met de kabelboom bezig geweest. Uitgezocht wat ik moest solderen dmv het vergelijken van beide schema's. Nu kom ik enkele pinnetjes te kort in de stekkers voor de zekeringkast. Ik heb dus het 'nieuwe' oude type ce1 als ik het goed heb.
Weet iemand hoe deze stekkertjes heten en waar ik ze kan halen? Gaat dus om die oude type ronde stekkertjes die je in een blok vast klikt.
MrMiljon
09-09-2014, 16:38
Vandaag nog even een uurtje bezig geweest. Motorsteunen en distributiekapje overgezet. Ik heb het onderste kapje van de 1.8 gebruikt en de bovenste van de 2.0. Klein hoekje uit de bovenste gezaagd om ruimte te creƫren voor de motorsteun.
Kabelboom vordert ook aardig. Veel uitzoekerij en de werkbank ligt bezaaid met schema 's. Liever nu wat langer bezig dan straks een storing.
MrMiljon
22-09-2014, 11:19
Ik ben al weer een heel stuk verder met de golf. Foto's komen binnenkort wel weer.
Blokje ligt inmiddels in de auto op de golf 1 steunen. Dit viel allemaal mee en heb erg veel onderdelen van de 1.8 kunnen gebruiken. Komisch om te zien dan je zelfs bij 10 jaar verschil dingen zo over kan zetten.
De kabelboom is ook klaar en ligt ook in de auto, alles lijkt te werken maar ik kan hem nog niet starten omdat ik de brandstofpomp en het koelsysteem nog moet aansluiten. Ik vond het aanpassen nog een beste klus. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijzelf. Alles 3 tot 4 keer gecheckt op schema's van beide zekeringkasten en draadboomschema's.
Afgelopen zaterdag bij de vw winkel in Hoogeveen geweest om een setje aandrijfassen op te halen. Uiteindelijk kwam ik met een beetje meer thuis ;). Andere MFA teller met hendel, gordels voor achter, stuur, deurpenstangetjes, binnenverlichting en nog wat kleine dingetjes. Fijne zaak en erg veel Golf 1 spullen. Niet goedkoop maar gewoon gangbare prijzen.
Nog wel een heel gevecht gehad om de buitenste homokineten over te zetten aangezien ik nog oud type fusees heb. En bij het oude type zitten de buitenste homokineten geborgd met een clipje en kan je meppen wat je wil...... Het vet zat overal zeg maar :screwy: .
Brandstofpomp heb ik een universele gepakt. Ik heb een gti tank eronder zitten met de aansluitingen aan de onderkant.
Nog even op een rijtje wat ik nodig ben/was en wat ik van de 1.8 heb gebruikt. Wel handig voor andere ombouwers.
1.8JH (zonder injectie) als basis.
2e motor compleet met bak ingebouwd.
100mm aandrijfassen moeten aanschaffen en de buitenste homo's overgezet.
Motorsteunen van de 1.8 op de 2e gezet. Bij de achterste steun ook de tapeinden overgezet.
Koelsysteem van de 1.8 gebruikt. Dus slangen en tankje
Onderste distributieriem kap van de 1.8 gepakt en de bovenste van de 2.0. Uit de bovenste een hoek zagen omdat je motorsteun in de weg zit (dit zagen wijst zich vanzelf)
Steun voor het schakelmechanisme van de 1.8 bak op de 2.0 bak zetten.
Uitlaatspruitstuk van de 1.8 op de 2.0 bouten (nieuwe pakkingen) omdat anders je voorpijp tegen de schakelstangen komt.
Brandstofpomp monteren die 3.0 bar levert.
"Sport" luchtfilter bestellen omdat je die van de golf 3 niet kwijtraakt.
Dit was het wel zo'n beetje dacht ik ;)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10338700_10201883136999991_8159289440117586650_n.jpg?oh=cdd5443fe18f01ad30ccf74581059619&oe=54CBD7EE&__gda__=1422896267_0dbfd10fedb57225c343f15287486436
Mijn 2E motor in de cabrio
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.