PDA

View Full Version : Lupo 3L of 1.4TDI?


Scully
17-09-2014, 20:45
Na een verandering in mijn werksituatie hebben wij besloten dat de Clio RS de deur uitgaat, en heb ik mijn zinnen gezet op een Lupo. In eerste instantie een 3L vanwege de zuinigheid, maar ik aarzel een beetje vanwege de bijzondere techniek. Nu lijkt een 1.4 TDI mij een wat degelijkere auto. Wij rijden al een Polo 9n3 1.4 TDI met alle tevredenheid.

Ik heb de voor- en nadelen even op een rijtje gezet:

Voordelen 3L:
-lichtgewicht (802 kg)
-bijzonder uiterlijk
-zuinig
-laag in belasting

Nadelen 3L:
-bijzondere techniek met bijzondere prijzen en specialistisch onderhoud

Voordelen 1.4 TDI:
-na chippen 100 pk
-betrouwbaardere techniek
-betere snelwegauto?

Nadelen 1.4 TDI:
-955 kg

Wat denken jullie?

arnus71
18-09-2014, 07:03
Waarom geen sdi? 1 op 22, onder de 950 kilo en rijdt beter dan je zou denken voor 60 pk.

Misha
18-09-2014, 07:57
1.4 TDI's zijn schaars dus daar heb je weinig keus in. SDI aanbod is wel groot maar zou dat persoonlijk wat te crisis vinden. 3L heeft veel voordelen maar als je 1 keer gezeik hebt met die versnellingsbak (of wat anders) dan ben je al je voordeel al kwijt. Ik heb zelf de mazzel gehad dat ik een Lupo SDI met turbo-upgrade in heb kunnen ruilen (ik was ook opzoek naar een Lupo diesel maar zat in hetzelfde dilemma), dat is een beetje the best of both words, ding heeft 100pk, gewoon handbak en de basis is een SDI die haast niet kapot te krijgen is.

Scully
18-09-2014, 17:05
Waarom geen sdi? 1 op 22, onder de 950 kilo en rijdt beter dan je zou denken voor 60 pk.

SDI is op zich ook gewoon een optie, het moet een autootje zijn voor naar het werk. De 4 cilinder is natuurlijk wel een voordeel tov de 3 cilinder, plus dat het een superdegelijke auto is.
Minder is natuurlijk wel die 60 pk waar niks aan te doen is in tegenstelling tot de 1.4 TDI. Lagere belastingschaal is wel weer leuk, qua kosten kon dit wel eens een hele interessante optie zijn. Maar ja, die 60 pk.. :confused:

Scully
18-09-2014, 17:10
1.4 TDI's zijn schaars dus daar heb je weinig keus in.

Denk wel dat het leuk rijdt met 100 pk, een verlaging en lichtgewicht wielen.

Misha
18-09-2014, 17:49
Ja, ik rij in precies dat! Maar die 1.4's zijn haast niet te vinden of je moet in Duitsland gaan kijken.

huinkroese
18-09-2014, 23:18
3L prijzen zijn wel gunstig vind ik, heb er nu een driekwart jaar een en voor de vakantie cruise control in gezet en met 140 nog geen 2800 toeren is wel heel relaxed.
Met de 3L in 10.000 gemiddeld 1:27 bij behoorlijk doorrijden!

Jeroenn
19-09-2014, 22:26
Een arosa 1.4TDI schijnt net onder de 950kg grens te zitten.

Scully
20-09-2014, 08:38
Kijk, dat is een goede tip. Bedankt, alleen vind ik Arosa niks aan. :tongue:

Ik heb ondertussen 3L wel aardig uit mijn hoofd gezet. Het wordt bij voorkeur een 1.4 TDI of anders leg ik mij neer bij een 1.7 SDI.

Ilker
21-09-2014, 15:50
SDI moet je niet kopen man.
Ik krijg daar serieus de schijt van als ik een SDI voorbij zie rijden.
Een plat diesel golf 2tje is zelfs sneller op de 100.

Succes!

Misha
21-09-2014, 16:15
Ik krijg daar serieus de schijt van als ik een SDI voorbij zie rijden.
Dus jij rijdt in iets wat nóg trager is? :tongue:

Ilker
21-09-2014, 20:30
Dus jij rijdt in iets wat nóg trager is? :tongue:
Ik heb een 54pktje diesel gehad ja :D En daarvan weet ik ondanks dat die traag zijn dat ie toch wel sneller is als een SDI op de 100.


Als je een rustige chauffeur bent, dan is een SDI een goede keuze en ook goede motor.
Maar wil je iets wat koppel/pk, is een 1.4TDI helemaal niet slecht.
Een maatje heeft zo'n 1.4 naar 101pk gechipt. Rookt als de malle en staat inmiddels bijna op 400 000km. Ongeloofelijk voor zo'n 3cyl. En daar word echt vol gas mee gereden als ie warm is. Ik heb mn maatje nooit horen klagen dat die een opgeblazen turbo ofzo heeft :thumbup:

MrMiljon
22-09-2014, 09:53
En een audi a2 dan... Ja je vind ze of foeilelijk of niet (ik vind ze wel leuk) ruimer dan een lupo maar met dezelfde gebruikscijfers.

Lupo's zijn ook al snel 10 jaar oud. Ik denk dat onderhoud dan 10x meer zegt dan welk type motor er in ligt. Alles kan kapot ;).

Ouders van vrienden rijden ook een lupo, inmiddels 450.000 gedraaid waarvan zij ruim 300.000 zelf hebben gereden. Ding is regelmatig mishandeld maar verder dan een kapotte turbo is het nooit gekomen.

Scully
22-09-2014, 15:55
Als je een rustige chauffeur bent, dan is een SDI een goede keuze en ook goede motor.


Hij is dan voor woon-werkverkeer, met 95% snelweg, dus pk's zijn eigenlijk niet zo belangrijk.

En een audi a2 dan... Ja je vind ze of foeilelijk of niet (ik vind ze wel leuk) ruimer dan een lupo maar met dezelfde gebruikscijfers.

Lupo's zijn ook al snel 10 jaar oud. Ik denk dat onderhoud dan 10x meer zegt dan welk type motor er in ligt. Alles kan kapot ;).

Ouders van vrienden rijden ook een lupo, inmiddels 450.000 gedraaid waarvan zij ruim 300.000 zelf hebben gereden. Ding is regelmatig mishandeld maar verder dan een kapotte turbo is het nooit gekomen.

Audi A2 wordt em echt niet, verschrikkelijk. :shake:
Onderhoudskosten zullen inderdaad de doorslag geven. Daarom neig ik ook steeds meer richting een SDI, aangezien dat gewoon de simpelste uitvoering is.

MrMiljon
22-09-2014, 19:15
Als het voornamelijk gaat om pruttelen op de snelweg is een sdi prima. Gaat niet vlot, maar zou ook niet weten wat er stuk kan aan zo'n ding. En een stuk voordeliger in aanschaf. Voor die 1000,- minder kun je vaak tanken ;)

Ilker
22-09-2014, 20:15
Hij is dan voor woon-werkverkeer, met 95% snelweg, dus pk's zijn eigenlijk niet zo belangrijk.
Dan ben ik eens benieuwd hoe je je voelt, bij het invoegen, dat je koppel/pk te kort hebt moest je mis gekeken hebben, en ineens een vrachtwagen niet gezien hebt. En zeg me niet dat het nooit gebeurd, last minute invoegen hangt van je vermogen af :D

Scully
22-09-2014, 20:43
Ik voeg op de heenweg 1 keer in, en op de terugweg. :D Beide lange overzichtelijke opritten en een vrij rustige snelweg.
Net wat MrMillion zegt, zou niet weten wat er stuk kan aan zo'n ding. Maar moet eerst mn huidige auto nog verkopen, dat loopt niet zo'n vaart. Zit er ook aan te twijfelen om die dan maar te houden en nog iets leuker te maken. :confused:

arnus71
23-09-2014, 08:05
Dan ben ik eens benieuwd hoe je je voelt, bij het invoegen, dat je koppel/pk te kort hebt moest je mis gekeken hebben, en ineens een vrachtwagen niet gezien hebt. En zeg me niet dat het nooit gebeurd, last minute invoegen hangt van je vermogen af :D
Kwestie van goed kunnen rijden ;)

Jetta MaNiA
23-09-2014, 21:38
Golf 2 tdi, 145 pk op 975 kg :)

Rowan
23-09-2014, 23:30
Kwestie van goed kunnen rijden ;)

Ja precies. Heb meerdere SDI's en TDI's gehad, maar nog nooit een gevaarlijk moment meegemaakt bij het invoegen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 1.4TDI vanwege het koppel, maar als dat je niet interesseert dan is een SDI een donders goeie optie. Ik heb er vele kilometers mee gereden, ook lange afstanden en tot nu toe niks anders dan het reguliere onderhoud hoeven doen.

Scully
24-09-2014, 15:47
Vermogen en koppel is wel iets wat mij behoorlijk interesseert, maar uiteindelijk wil elke auto 130. Voor woon-werk verkeer maakt het eigenlijk niks uit, dus dan lijkt mij een sdi betrouwbaarder, simpelweg omdat er minder op zit wat stuk kan gaan. Hierdoor kan ik ook weer voor een iets hogere kilometerstand gaan wat weer scheeld in aanschaf.

jasonnl
24-09-2014, 19:25
Misschien je ogen open houden voor een 1,2TDI die omgebouwd is naar handgeschakeld?
Of zelf 1.4TDI bak achterhangen. dat lijkt mij een goede combo. Vindt semiautomaten echt verschrikkelijk. maar die 1.2 motoren zijn zo slecht toch niet? En redelijk vlot. vindt ik

Rowan
24-09-2014, 19:46
Zit nog steeds wel veel meer gevoelige techniek op ten opzichte van de sdi. M'n laatste sdi kocht ik met 300.000 km en verkocht ik met 350.000 km, echt altijd netjes gelopen (en nog steeds bij de huidige eigenaar).

The Pig
30-10-2014, 22:31
Zelf een SDI en een TDI gehad.

Die SDI is als ik me niet vergis degene die Misha nu heeft, waar dus inmiddels een turbo op zit.

SDI is echt een fijne auto, lekkere ouderwetse diesel, verdelerpomp enzo, je hoort gewoon aan de loop van de motor dat ze onverwoestbaar zijn. :rolleyes:

Poepiezuinig en echt niet zo traag als hier geschetst wordt vind ik.

TDI is moderner, PD motortje, lekker koppel, iets vlotter over de hele linie, ze draaien zoals bewezen hun kilometers ook wel, maar ik ben geen fan van het geluid en de loop van een 3 cilinder. Had inmiddels wel 3 ton gelopen en geen centje pijn.

Ook zuinig, ik reed hiermee 1:20 en met de SDI zo'n 1:22.

Als ik weer een Lupo kies, heeft de voorkeur weer SDI hoor :thumbup:

Scully
31-10-2014, 06:36
De Clio is gister eindelijk verkocht, dus dit weekend hard op zoek. 3L word het sowieso niet, en 1.4 tdi zit boven de 950 kg (als ik toch zo klein wil rijden, wil ik ook in de lagere schaal zitten). Dus het word waarschijnlijk een 1.7 SDI.

michael sloopma
01-11-2014, 17:12
Hallo scully

Ik heb een lupo 3L die is omgebouwt naar handschakel.
Na een hoop problemen met die automaat geschakelde rotzooi is die omgebouwt.
Nieuwe koppeling van sachs erin en een gereviseerde bak.
Ook nieuwe wiellagers en remmen erop.
Dit alles heeft nog geen 5000 kilometer gedraaid.
Mocht je nog naar een goede Lupo 3 L op zoek zijn hoor ik het.

Mvg Michael

JeeWee
21-11-2014, 17:00
dat zou ook mijn voorstel zijn, een 3L met handbak, met chip.

Wij hebben ook een 3L met de orginele bak nog, goed onderhouden en gechipt dan gaat het ook best vlot, 3L heeft een lange bak dus weinig toeren dus daardoor zeker geschikt voor lange afstanden.

zorg vooral dat je een goed onderhouden 3L koopt dan valt het wel wat mee is mijn mening. O ja, stoelen zijn wel kut van een 3L, dus zet er dan een golf 3 interieur in!

Check mijn signature onderin en klik op 3L dan zie je die van ons met de modificaties die we gedaan hebben.

Scully
21-11-2014, 18:15
Ik heb michael sloopma toendertijd bedankt voor zijn aanbieding, en kan hier wel melden dat we uiteindelijk een Fiat 500 voor de vrouw hebben gekocht, waar ondertussen al een Bilstein 14 set onder zit, en originele 16 inch Fiat velgen klaar liggen voor na de winter. :D