Log in

View Full Version : Enorm roeten bij NZ-blok met 3F-nokjes


ZOAB
18-08-2005, 18:38
Helleu,

Ik heb dus een Golf II 1.3i met NZ-motor:

Ik heb er een 3F-nokkenas uit een Polo ingelegd waardoor deze nu van 55 naar ongeveer 75pk is gegaan.
Ik hoorde van meerdere kanten dat je dan de benzinedruk moet verhogen dus

1) ik heb de drukregelaar volgens instructies 2mm naar binnen gedraaid in de bankschroef.
Gevolg: zwarte rook, benzinewalmen en -geur uit de uitlaat --> te rijk dus

2) andere drukregelaar gepakt: 1 halve slag in bankschroef naar binnen gedraaid
Gevolg: nog steeds hetzelfde: te rijk lopen/zwarte roetwolken, soms hevig schokken tijdens rijden en vervolgens enorme zwarte pluim achter de auto.

3) een standaard NZ-benzinedrukregelaar er weer ingezet
Gevolg: nog steeds roken, inhouden, te rijk lopen, etc..

Hoe kan dit toch?
Bougiekabels zijn net een klein jaartje oud, verdelerkap + rotor ook zoiets.
Bougies zitten er nog geen 5000 km in, ze waren wel zwart (logisch: liep te rijk) dus ik heb ze ff schoongemaakt.
Ontstekingshuis is al een keer vervangen, alle vacuumslangetjes vervangen.
Je zou denken dat een 3F-nokkenas vanwege de scherpere nokken meer inspuiting moet hebben, maar hij blijft te rijk lopen zelfs met de standaard benzinedrukregelaar van de NZ (of de verbranding is gewoon heel ruk)

Het begint me zo langzamerhand een beetje te frustreren zo :(

Thanks luitjes!
hoi
Boaz

Richard
18-08-2005, 18:39
daar heb je de Nz man voor nodig....serge!!!

Dennis@polo86c.nl
18-08-2005, 18:47
Voor het wisselen liep ie goed?
Dan heb je vast iets anders over het hoofd gezien...
Bougiekabels goed aangesloten? Onsteking op tijd?

PS. 75pk is iets te optimistisch denk ik, 3F heeft ook nog hogere compressie en modernere inspuiting. Maar het zal zeker wat vermogen opleveren (als het goed loopt)

ZOAB
18-08-2005, 18:51
Ja kheb Serge al eens gemaild maar heb toen nix teruggehoord..
Enne 75 pk.. nouja het gaat de goede kant op ;)

Check ;) Hij loopt op alle 4 de cilinders
Ontsteking hebben we op tijd gezet n.a.v. het nokje in de poelie. Zou die voor een 3F-nok compleet anders zitten ten opzichte van de NZ?

Dennis@polo86c.nl
18-08-2005, 18:58
Nee, als je tenminste de krukaspoelie bedoelt. Krukas-nokkenas timing is ook goed?

da_vwfreak
21-08-2005, 13:07
Ik wil dit ook gaan doen met m'n daily. de ontsteking moet je afstellen op 5 graden met los getrokken vacuumslang als ik het goed heb.

heb je verder nog veranderingen gedaan aan het blok? waar heb je de nokkenas uit gehaald? Merk je er wat van?

ZOAB
26-08-2005, 06:41
Thanks voor de reacties. Ik heb van Serge begrepen dat ie 10 graden bdp moet staan, dus dat gaan we volgende week doen (eerder helaas geen tijd :( )

Verder is het al een stuk minder nu ik al bijna een hele tank met injectorcleaner rij..

Na het opnieuw op tijd stellen dus een update :)

ZOAB
06-10-2005, 09:37
Nou, kheb er een andere LMM erin gezet: het begon leuk, maar tis nog steeds ruk :( Roet en schokt nog steeds..

Kan het miss de lambdasensor zijn? dat die gewoon heel smerig is geworden door een 1000-en km's te rijden met teveel inspuiting?

da_vwfreak
07-10-2005, 14:10
Maar de ontsteking staat nu goed? en hoeveel graden staat ie nu? Lambda sonde zou wel kunnen. Ik heb er nog wel 1 liggen voor je. 15 euro mag je wel hebben. tel nr 06-52305844

MauSeR35
07-10-2005, 14:17
als ze bij een NZ de drukregellaar in draaien zetten ze toch ook een ander kristal in de computer of hoeft dat niet altijd?

Maarten
07-10-2005, 15:19
Kan het miss de lambdasensor zijn? dat die gewoon heel smerig is geworden door een 1000-en km's te rijden met teveel inspuiting?

Bij veelste veel inspuiting komt er onverbrande benzine in je uitlaat, daar gaat je lambdasonde direct van kapot. -> vervangen dus

ZOAB
07-10-2005, 21:14
@vwfreak: ik heb je gesmst, ik bel je morgen wel ff, zit middenin een verhuizing dus ben doodop

@mauser: het kristalletje is voor zover ik weet alleen voor het verleggen van het max. toerental, heeft niets met de inspuiting zelf te maken

@morninglight, thanks man, dat wist ik niet. Ik neem hem over van vwfreak en hoop dan van het gezeik af te zijn..

Ik snap ook niet waarom niemand hier eerder op is gekomen zeg.. loop al 6 maanden allerlei monteurs af enzo..

Dennis@polo86c.nl
08-10-2005, 09:12
Stekker van de lambdasonde al eens losgetrokken?

serge pot
08-10-2005, 14:00
kristalletje verlegt je rev max en verkort dus ook de puls duur van je inspuiting !!!!!!!!!

ZOAB
08-10-2005, 19:54
@Dennis: nee nog niet, zal ik ook ff proberen

toch maar even vaart zetten achter het erin solderen dan..
thanks Serge!

MauSeR35
11-10-2005, 20:37
en al resultaat geboekt?

Lexo
13-10-2005, 17:54
het ligt ff stil nu. boaz is druk bezig met het betrekken van zijn nieuwe woning en alles wat daar bij komt kijken..

ZOAB
08-11-2005, 22:09
Nadat Lexo het kristalletje er voor me had ingesoldeerd, was het nog steeds ruk :(
Lambdasensor doorgemeten en die was ook goed, maarrrr... het is eindelijk opgelost!!!

De temperatuursensor die het motormanagement aanstuurt (ofzoiets) was naar de klote.. gaf 4,8ohm aan ipv 2,5ohm bij koude motor en 0,2 ohm bij een warme motor.
Dat donkerblauwe geval met 2-aderige stekker rechts voorop de kop.

Omdat de sensor aangaf dat het blok ong -30 graden was ;) spoot ie zoveel benzine in...
Pfff...eindelijk weer 1 op 12 rijden ipv 1 op 8 de laatste maanden
Iedereen bedankt voor de hulp en tips!!!

gr Boaz

PlaceR
09-11-2005, 19:23
maar nu brand mij de vraag nog...
heb je nu een beetje merkbaar resultaat behaald met die nokkenas?

ZOAB
09-11-2005, 23:45
zeker wel!

de standaard NZ doet boven de 4000 toeren vrij weinig.
Met 3F-nok accelereert ie ook boven de 4000 veel beter.
0-100tijden werden met 3,5 seconde verbeterd ;) en we gaan voor meeeeer :D

da_vwfreak
13-11-2005, 01:23
En hoe zit dat nou met de merktekens op de nokkenas. Is dat het beetje hetzelfde? Zijn er nog aparte dingen om te weten voor het monteren?

MauSeR35
15-11-2005, 19:56
hmm ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n nokje en een kristalletje denk, is wel lekker el-cheapo resultaat halen zo!