PDA

View Full Version : werking van ITB/throttle bodies


wessel97
22-09-2014, 21:13
ik heb eigenlijk een vraag,

ben al veel filmpjes op youtube e.d. tegen gekomen over bijv. ABF of Kr motoren waar itb/throttle bodies op gebouwd zijn..

proberen op internet op te zoeken maar word er niet echt wijzer van,

wat houden nou eigenlijk ITB/throttle bodies in...? heb wel eens wat gehoord over gaskleppen met injectoren daarbij geplaatst, dus hetzelfde als een soort single point injectie? en dan apart voor elke cilinder? en worden die aangestuurd door een computer of hoe zit dat...

en is er dan ook een verschil tussen throttle bodies of ITB's want als je het op marktplaats intikt krijg je motorfiets carburateurs...

misschien dat dit stomme vragen zijn maar was eigenlijk wel benieuwd.. :redface:

MartinW0527
10-11-2014, 11:20
Per cilinder een gasklep inderdaad, en daar hoort dan uiteraard ook een injector bij, bij elke cilinder.
Zeer veel motorfietsen zijn hier standaard mee uitgerust, vandaar dat je daar veel van vindt.
In de regel wordt dit door een regelbaar mms aangestuurd dmv toerental tegen gasklepverdraaiing.

SciroccomTDI
10-11-2014, 12:33
ITB = Individual Throttle Body

Snellere reactie op het gas doordat er een kortere luchtkolommen tussen je inlaatkleppen en de gaskleppen zitten.

Doordat je voor elke cilinder een gasklep hebt, kun je kiezen, of je met een plenum (verzameldoos voor de kanalen naar cilinders) of aparte kelken gaat rijden. Het eerste is bijvoorbeeld nodig voor turbo.

Met "asociale" nokkenassen zou de motor waarschijnlijk beter lopen zonder een plenum, omdat de cilinders elkaar minder erg beïnvloeden... maar, dat weet ik niet zeker.

Met kelken zonder een plenum kun je het aansturen met alpha/n (gasklepstand tegen toerental) of MAP/n (druk tusseninlaatkleppen en gasklep tegen toerental)

De ITB's moeten synchroon lopen, je krijgt anders verschillend koppel per cilinder, wat in meer vibraties resulteert.

Ik vind dat hetzelfde geldt voor temperaturen. Zo heb ik jongens bij Volksdub gezien, die met crossflowkoppen en Webers met open kelken naar voren gericht reden... daarbij zat 1 Weber precies achter de radiateur, en de andere precies achter open grille met koude lucht...

In principe is het verschil tussen ITB's volgens mij met name hun diameter.. en, zo als meestal, kleiner = makkelijker af te stellen, maar minder vermogen... groter = moeilijker af te stellen, meer vermogen.. uiteraard tot op zekere hoogte, want te klein en te groot is allebei niet goed.

Lengtes van kelken zijn erg belangrijk voor je powerband, hou daar rekening mee :)

Style
10-11-2014, 12:52
Hoop niet dat je mij bedoeld denk het haast wel waren motorfiets carburateurs zonder kelken maar met k&n filters die aan de voorkant dicht zitten om zo geen directe rijwind in de carbs te krijgen. En idd de ruimte is beperkt..... :D

SciroccomTDI
10-11-2014, 13:13
Hoop niet dat je mij bedoeld denk het haast wel waren motorfiets carburateurs zonder kelken maar met k&n filters die aan de voorkant dicht zitten om zo geen directe rijwind in de carbs te krijgen. En idd de ruimte is beperkt..... :D

Ik weet het niet, dat was volgens mij 2 jaar geleden of zo :)

er waren meerdere auto's, die dat hadden... maar ik kan mij alleen herinneren, dat er open kelken op zaten, en dan de koelslang vanaf de radiateur naar de motor zo heel netjes tussen de 2e en de 3e buis.

En ja, mijn bevinding is verder niet onderbouwd met ervaring of zo, dat is puur theoretisch... misschien rijdt het gewoon okay, en merk je er niets van, dat de cilinders verschillende temperatuur aan lucht binnen krijgen, als het al verschillend is :)

daarom uiteraard: no offence, gewoon bevindingen :rolleyes: :thumbup:

SciroccomTDI
10-11-2014, 14:44
trouwens, wat ook een interessant verschijnsel is:

Stand-off injection icm. ITBs... valt nog te bezien, of dat goed is :)

Style
10-11-2014, 17:13
Geen probleem hoor ;) opbouwende opmerking is niks mis mee :thumbup: en ik was er dit jaar maar ook toevallig een crossflow en ook de buitenste filters half achter de radiateur. Misschien dat de kleur van de auto je wat doet :D

http://s5.postimg.org/x4xquh6fb/MK1_ABA_2_0_R1_Carbs.jpg (http://postimage.org/)

ps mij werd verteld op de bank dat kelken in dit geval niet goed is ,door dat er dan een variabele aanvoer van lucht is door de snelheid die je rijd ????

SciroccomTDI
10-11-2014, 19:13
Ziet er super netjes uit, wat je daar hebt :)

Je kunt de dynamische (= door snelheid)druktoename berekenen met een stukje van de formule van Bernouli.

(rho*v^2)/2.

Stel, je rijdt 30 m/s ( = 108 km/h), dan is je druk door snelheid in gewone lucht ongeveer

(1.26 kg/m^3 * 900 m^2/s^2 ) /2 = 567 kg/ms^2 = 567 N/m^2 = 567 Pa

de omgevingsdruk gewoon zo, om je heen, is grof gerekend 100000 Pa

de druk neemt dan, grof gerekend, 0.5% toe. niet mega veel.

Stel, je hebt een Suzuki SRAD motorfiets, en je rijdt 80 m/s ( = 288 km/h)


(1.26 kg/m^3 * 6400 m^2/s^2 ) /2 = 4032 kg/ms^2 = 4032 N/m^2 = 4032 Pa

dat is 4% meer druk... en dat scheelt best een paar PK.

Maar bij al die ram-air-inductions is het volgens mij meer, dat de lucht niet in de motorruimte voorverwarmd wordt, wat het hem doet :)