Log in

View Full Version : ABF gekocht, nu reviseren


SiX
12-10-2014, 15:36
Hallo allemaal

Ik heb met een maat een ABF motor gekocht, nu gaan we deze reviseren, maar geen idee waar te beginnen.

Ik had dit gevonden op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=hEoleZRGhEU&list=PLBAA75E641EC59575

Ik weet niet of dit redelijk toepasbaar is op de abf?

Thx!

Gijs
12-10-2014, 23:28
Het filmpje gaat over een motor die gereviseerd is en voor het eerst gestart wordt.. Wat heeft dat met je plan te maken?

Bij een goede revisie moet je beginnen bij het begin; demonteren en schoonmaken. Aangezien je startpost nogal aan de korte kant is, weet ik niet wat je doel is..!? Ff een iets completer verhaal schrijven, en wat is jou eigen sleutelervaring?

Ruud 16V-G60
13-10-2014, 05:39
niet rot bedoeld hoor,maar een motor gaan reviseren terwijl je niet eens weet hoe of waar te beginnen ????
Laat het dan gewoon over aan iemand die wel weet hoe en ook de spullen heeft

SiX
13-10-2014, 06:02
niet rot bedoeld hoor,maar een motor gaan reviseren terwijl je niet eens weet hoe of waar te beginnen ????
Laat het dan gewoon over aan iemand die wel weet hoe en ook de spullen heeft

Dus je maakt ook nooit eens taart, want de bakker kan dat?

We willen leren, dus iemand anders het laten doen heeft weinig nut...

SiX
13-10-2014, 06:04
Het filmpje gaat over een motor die gereviseerd is en voor het eerst gestart wordt.. Wat heeft dat met je plan te maken?

Bij een goede revisie moet je beginnen bij het begin; demonteren en schoonmaken. Aangezien je startpost nogal aan de korte kant is, weet ik niet wat je doel is..!? Ff een iets completer verhaal schrijven, en wat is jou eigen sleutelervaring?

Hey Gijs

Ben je bij het eerste deel van de playlist begonnen? Daar legt hij goed uit wat hij schoongemaakt heeft enz, dus lijkt me wel compleet?

Ons uiteindelijk doel is een trackauto maken met de ABF motor erin, maar das nog ver weg, eerst de motor inorde krijgen lijkt ons stap 1.

Grts

Polo1w
13-10-2014, 11:45
Beginnen met de motor te demonteren,kop eraf, zuigers met drijfstangen eruit, krukas,
Dan alle onderdelen door een goede revisieman laten checken op maatvoering en slijtage, en wij laten ze daar ook reinigen. (krijg ze nooit zo schoon als hem).
Zowiezo nieuwe zuigerveren, drijfstanglagers en kleprubbers doen, de rest zoals hoofdlagers en kleppen/geleiders kan je doen, afhankelijk vd slijtage.
Indien kleppen/zittingen/geleiders nog goed zijn, kleppen opnieuw inslijpen, en spul weer inelkaar zetten. Check ook de oliepomp, zeef enz ff, weet niet of ze bij abf vaak stuk gaan, maar is zonde om later de boel kapot te draaien.
Succes!

Polo1w
13-10-2014, 11:48
Is een korte beschrijving.. Komen evt nog dingen bij als klepstoters, injectors reinigen/testen, kop vlakken, kopbouten, drijstangboutjes, distributie+waterpomp, heleboel pakkingen en O-ringen :rolleyes:
En advies, koop alvast 2goede momentsleutels!!!! Kleintje en grote :thumbup:

richard-polo
13-10-2014, 14:58
Dus je maakt ook nooit eens taart, want de bakker kan dat?



:D

vdWal.
13-10-2014, 18:05
:D

ik heb deze even verplaatst :thumbup:

SiX
13-10-2014, 18:15
Is een korte beschrijving.. Komen evt nog dingen bij als klepstoters, injectors reinigen/testen, kop vlakken, kopbouten, drijstangboutjes, distributie+waterpomp, heleboel pakkingen en O-ringen :rolleyes:
En advies, koop alvast 2goede momentsleutels!!!! Kleintje en grote :thumbup:


Thx! Dat is al een mooie waslijst van taken waar we ons kunnen mee bezighouden :)

Jetta MaNiA
13-10-2014, 18:18
Iets voor jou?

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=129662

Ruud 16V-G60
15-10-2014, 05:57
als ik een taart moet hebben,dan laat ik dat inderdaad over aan iemand die daar goed in is :thumbup:

René
15-10-2014, 10:09
Denk dat de moeilijkheidsgraad ook niet helemaal hetzelfde is :D
Maar, alles is te leren!

Wat betreft het reviseren; meten is weten. Als de slijtage van lagerschalen/zuigerveren/cilinders/etc nog ruim binnen de toleranties valt, hoef je niet eens te reviseren..