PDA

View Full Version : Omgebouwd voertuig: massa op kenteken topic


SciroccomTDI
27-10-2014, 11:27
Beste mensen,

Ik zag geen topic met een vergelijkbaar idee, dus start ik er een. (mocht het er bestaan, mag dit opgeruimd worden, alstublieft)

Idee: Massa van je (opnieuw) gekeurde auto na een ombouw opschrijven, en eventueel een verhaal, hoe je aan die massa komt.
Mits bekend, ook de massa vóór de ombouw vermelden.

Waarom: Je vergist je soms in hoe zwaar een auto kan worden na een ombouw.. en dan schiet je jezelf in de voet wat belasting betreft.


Ik trap af:

VW Scirocco, 1984. Origineel GTX, (bijna) volledige Kamei X1 spoilerpakket.

1Z + 02A ASD ombouw. Onderstel niet gewijzigd.

Stoelen etc. zitten er gewoon in, geen zware onderblaffers of wat dan ook, wel een reservewiel.

Gekeurd met een bijna volle tank, en daarom een beetje kg-korting gekregen.

Gewogen met stalen 13" velgen met ballonbanden.

Massa originele GTX aldus Carbase (helaas geen eigen weging, dus niet betrouwbaar) : 855 kg.


Massa op kenteken: 980 kg... dus 227euro per kwartaal belasting :)

Area51
27-10-2014, 11:41
Mijn vraag, wat was het gewicht vóór de ombouw ?

SciroccomTDI
27-10-2014, 11:54
Mijn vraag, wat was het gewicht vóór de ombouw ?

Dank je, goed idee! Aangepast :thumbup:

Mtdi
27-10-2014, 11:55
De mijne 950 kg schoon aan de haak.
Gekeurd met een 1Z en 6bak geen radio, versterkers en boxen, 1/4 tank diesel 14 inc gesmede velgen verder origineel.

SciroccomTDI
27-10-2014, 12:07
De mijne 950 kg schoon aan de haak.
Gekeurd met een 1Z en 6bak geen radio, versterkers en boxen, 1/4 tank diesel 14 inc gesmede velgen verder origineel.

En dat bedoel ik dus :) jij hebt ook een Scirocco, toch? Dan vraag je je toch af, waarom de mijne dan 30kg zwaarder moet zijn...

Maarja.. ten tijde van de keuring, was hij nog belastingvrij he.. toen maakte het niet uit. Nu scheelt het geld..

Mtdi
27-10-2014, 12:53
De mijne was toen niet belasting vrij, daar ging het toen ook niet om.
Verstookte met mijn 16v elke week voor 75 euro super met mijn diesel 45 euro in de 2 weken.

SciroccomTDI
27-10-2014, 12:58
ja, ik heb het ook vanwege de totale kosten gedaan. Scirocco kwam in plaats van een Honda CRX, die ook op benzine reed, en met geluk 1 op 12.
Bovendien ben ik heel blij met de auto, hij is veel degelijker dan de Honda toen..

maar goed. terug on topic? :)

Area51
27-10-2014, 12:59
Dank je, goed idee! Aangepast :thumbup:

ahhh, 125kg gewichtstoename...

Ik ben nu bezig met een 5-deurs Golf2 (basis 1300NZ, leeggewicht 830kg) om te bouwen naar 90pk 1Ztdi en ik hoop hem net onder de 950kg te kunnen houden, dan kost hij 195,- per kwartaal in de mrb.

VeeDubber
27-10-2014, 13:18
Hou er wel even rekening mee dat typegoedgekeurde gewichten vaak afwijken van de praktijk. Hier geldt een bandbreedte van +/- 80 kilo

SciroccomTDI
27-10-2014, 13:22
Ja, precies! en dat is het vervelende. En daarom de vraag dus aan mensen met ervaring, zodat de plannende mensen kunnen vergelijken en inschatten :)

Area51
27-10-2014, 13:44
Voor het wegen hou ik de auto zo leeg mogelijk, overweegt zelfs om de intercooler achterwege te laten (maar wel vast voor te bereiden), onderstel is al wel VR6 met stuurbekrachtiging, maar das dan ook de enige concessie die ik nu vast doe.
Verder geen ICE, kleine 45ah accu (de red top komt later wel), 'lege' tank, 5x100 Audi A3 velgen, isolatie van de motorkap af, trekhaak (is een must) komt er ook later wel weer terug op...

SciroccomTDI
27-10-2014, 13:45
lege tank en de vlotter naar boven vastbinden met een bundelbandje, en zeggen, dat je tank vol is :P

Sjon
27-10-2014, 13:53
.

Etino
27-10-2014, 14:05
Ik heb een vraagje, past hier eigenlijk wel bij.
Wat als je bijvoorbeeld een Golf Mk3 VR6 pakt met een gewicht van 1207kg, en je trekt alles eruit qua gewicht en hangt er eventueel een lichtere motor erin zodat je op pakweg 1100kg zit.
Ga je dan qua mrb omlaag of letten ze bij de belastingdienst op en hebben ze al een regeltje ervoor verzonnen?

SciroccomTDI
27-10-2014, 14:21
"eventueel een lichtere motor" zal iig problemen opleveren. Je kunt niet heel veel er uit pakken, zonder dat het illegaal wordt, als ik mij niet vergis.. :( .. alhoewel dempingsteer wel 20kg zwaar kan zijn, en luxe interrieur is ook niet licht...

Sjon
27-10-2014, 14:59
.

jos_br
27-10-2014, 19:31
Mijn Audi TT tdi ging braaf naar 1345kg. Hij woog officieel 1362kg, maar omdat de tank vol was ging er ongeveer de helft van de tankinhoud af waardoor er 1345kg op kenteken kwam. Waarschijnlijk is de dieselmotor zwaarder dan de 1.8T die eruit kwam en natuurlijk de 6 bak die wel degelijk zwaarder is dan de 5 bak.

Jos.

Jos.

Flat412
27-10-2014, 19:51
Mijn T3 doka met 1.6D orgineel 1474kg

Na ombouw naar 2.0 8v 2E, 1500kg

gister op de weegbrug, 1480kg

Dokter D
27-10-2014, 20:39
Mijn golf 2 VR6:

1040kg.
Niets aan gedaan, dus met alle zooi dr op en dr aan en redelijk wat opties.
3/4 tank inhoud.
Met 9J 16" schmidt velgen en 215 bandjes dr om.

Ik denk dat wanneer je je best doet je net een klasse lager kunt komen.

gooigolf
28-10-2014, 07:30
golf 1 vr6 ..
gewoon standaard met alles erop en aan. lenso 15 inc
5 liter benz vlotter omhoog 870 kilo .

Oudelut
28-10-2014, 23:09
Wel geinig topic... Ik ben met 2 ombouw-projecten tegelijk bezig: een Polo 1 ombouwen naar diesel, en van een Derby een Gruppe H/Hillclimb-wagen maken. Nou wil ik voor gewichtsbesparing van de Derby GFK voorschermen e.d. aanschaffen, en een setje Makrolon (zij)ruiten.
Gedachte is echter om ze eerst in/op de Polo te zetten en die daarmee om te laten keuren. Heb daarnaast ook al een setje Melber Magnesium velgen en 135/13 bandjes, en moet nog even wegen welk interieur het lichtste is...

Zo probeer ik ook in een (nog) lagere klasse uit te komen met de Polo.

Vraag me daarbij ook af wat verplicht aanwezig moet zijn? Tapijt lijkt me niet verplicht, toch? :rolleyes:

hajee
29-10-2014, 07:57
Wel geinig topic... Ik ben met 2 ombouw-projecten tegelijk bezig: een Polo 1 ombouwen naar diesel, en van een Derby een Gruppe H/Hillclimb-wagen maken. Nou wil ik voor gewichtsbesparing van de Derby GFK voorschermen e.d. aanschaffen, en een setje Makrolon (zij)ruiten.
Gedachte is echter om ze eerst in/op de Polo te zetten en die daarmee om te laten keuren. Heb daarnaast ook al een setje Melber Magnesium velgen en 135/13 bandjes, en moet nog even wegen welk interieur het lichtste is...

Zo probeer ik ook in een (nog) lagere klasse uit te komen met de Polo.

Vraag me daarbij ook af wat verplicht aanwezig moet zijn? Tapijt lijkt me niet verplicht, toch? :rolleyes:
da's niet verplicht.. ;)
overigens wordt er bij een weging altijd gekeken naar de tankinhoud, deze wordt verrekend naar een halfvolle tank, en moet er een reservewiel en gereedschap aanwezig zijn, tenzij het een auto betreft waar standaard een spuitbus en een pomp aanwezig horen te zijn..

Sjon
29-10-2014, 08:38
.

SciroccomTDI
14-11-2014, 09:37
Een Opel Corsa A uit 1983 met een 2.0 16v (C20XE) motor staat met 840kg op kenteken.

Is van een vriend van mij. Nadat 2.0 16v op kenteken gezet is, is de 2.0 16v er uit gegaan, en 2.0 16v Turbo (C20LET) er in gegaan... 220pk op de testbank :)

ewcaddymk1
14-11-2014, 20:52
golf 1 vr6 ..
gewoon standaard met alles erop en aan. lenso 15 inc
5 liter benz vlotter omhoog 870 kilo .
foei Gooi ;)

giuliettaevo
15-11-2014, 00:27
Jetta 1 met 3.0 24v turbodiesel motor en achterwiel aandrijving. Leeg gewicht 1072 kg.Origineel 815 kg.
Inmiddels is hij iets zwaarder door een grotere turbo, grotere remmen en rolkooi e.d.

remie
05-12-2014, 10:18
Golf 2 GL TDI (AFN)
- zonder reservewiel/gereedschap
- minder dan halve tank

Exact 1000kg

Edit: Met de 1.8i stond hij op 828 kg op kenteken, wat ik wel erg laag vond. 1000kg viel me enigzins tegen.

MartinW0527
16-12-2014, 00:51
Ik heb een Jetta 1 omgekeurd van 1.9td naar 2.0 16v, stond als 900kg op kenteken toen ie naar diesel was omgekeurd.
Nu heb ik een weegrapport van 910kg, wat dus rijklaar was maar staat nu als 1010kg op kenteken, doen ze dat altijd zo?
Lijkt me sterk dat je bij een rijklare auto nog 100kg optelt om rijklaar te maken.

Etino
16-12-2014, 02:39
Ik heb een Jetta 1 omgekeurd van 1.9td naar 2.0 16v, stond als 900kg op kenteken toen ie naar diesel was omgekeurd.
Nu heb ik een weegrapport van 910kg, wat dus rijklaar was maar staat nu als 1010kg op kenteken, doen ze dat altijd zo?
Lijkt me sterk dat je bij een rijklare auto nog 100kg optelt om rijklaar te maken.
Wellicht de fout gemaakt dat ze het extra rijklaar gewicht van 100kg er nog eens bij hebben geteld.

Golf 2 GL TDI (AFN)
- zonder reservewiel/gereedschap
- minder dan halve tank

Exact 1000kg

Edit: Met de 1.8i stond hij op 828 kg op kenteken, wat ik wel erg laag vond. 1000kg viel me enigzins tegen.
Vreemd genoeg ken ik dit, is je Golf toevallig import?

Mijn Golf 3 weegt volgens de papieren 915kg leeg en 1015kg rijklaar, volledig origineel en uit Duitsland geïmporteerd.
Vreemd genoeg heeft mijn zus een Nederlandse Golf 3, ook GL, drie deurs, minder opties, zelfde bouwjaar maar die staat met 979kg op kenteken, en rijklaar 1079kg.

Dus ik vermoed dat de mijne op een maandag ochtend is geïmporteerd en er een (voor mij voordelig) foutje in is geslopen.
Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen een Japanse V8 hebben geïmporteerd maar deze als 4 cilinder op papier weren gezet. :tongue:

SciroccomTDI
16-12-2014, 08:46
Foutjes worden zeker gemaakt

MP-FJ-21

999 kW uit een 1600 diesel.. niet slecht :P