PDA

View Full Version : Schakelprobleem Golf Variant 1.6

Gino89
28-10-2014, 19:49
Beste vw rijders :)

Ik heb een probleem met het schakelen van de variant.
Als de motor koud is, schakelt hij perfect, maar na ongeveer 20 km begint hij steeds moeilijker te schakelen.

Heb de stangen als schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Ook de kogel onder de pook hoes. Dit scheelde best al veel. Bak schakelt nu al stukken beter. Maar toch blijft hij stroef gaan.

Nu is mijn vraag, door het vervangen van de bak olie kan dit probleem worden opgelost? Ik denk zelf dat dit nog de eerste olie is in de bak.

Gaat om een 1,6. motor code; AZD en versnellingsbak ERT.
KM stand +/- 160.000

Aangezien het een bekend probleem is met slechte versnellingsbakken bij de MK4, weet ik niet of de bak op zen einde aan gaat? Gaat om BJ 2001. Volgens alle nodige informatie op internet zou dit een goede bak moeten zijn?

Johan1982MK1
28-10-2014, 19:54
Eerst eens kijken of de olie op peil is.

Gino89
28-10-2014, 22:17
olie heb ik nagekeken, deze is gewoon op peil.

Gino89
03-11-2014, 19:51
nog iemand met enigste tips misschien? Ik ga proberen z.s.m. de olie te verwisselen.

Hoe lang gaat de olie eigenlijk gemiddeld mee in de versnellingsbak?

wopitop
06-11-2014, 20:13
Bakken zijn eigenlijk filled for life.
Ik denk eerder dat je koppeling een probleem geeft. Met het warm worden van de motor en de koppeling zetten de diverse onderdelen uit en komt de koppeling niet meer vrij. Is het gevoel in je pedaal net zoals gewoon?

Mijn advies zou zijn de bak eraf en koppeling kijken. Is misschien een uurtje werk.

Gino89
06-11-2014, 22:31
Bedoel je de drukgroep die niet meer goed ontkoppeld?

Koppeling zelf lijkt me nog goed, slipt niet in hoge versnellingen. Ik ben laatst nog met een dubbel asser er achter gereden. Hier waren verder ook geen problemen mee. Tenminste niet merkbaar.

Koppeling blijft gewoon hetzelfde, zowel bij koude als ook bij warme motor.
Nu zit hier wel een hydraulische koppeling op. Dus dan merk je het niet zo snel als een koppeling met kabel.