View Full Version : kenners gezocht versnellingsbak type 020
vwmk2driver
22-08-2005, 23:04
hallo.
ik wou dus mijn versnellingsbak een fm bak type 020 uit elkaar gaan halen.
heb nu het deksel achter op verwijderd en nog wat zaken.
maar nu zit ik met de hevel die de 5de versnelling bedient.
deze zit om een as die je los moet draaien dit lukt bij mij zon 2 slagen en dan loopt hij alweer vast.
en nu staat er in mijn boekje dat er onder die hevel een borg plaatje moet zitten die je dus los moet halen en zo kan je dan die as verder los draaien.
ik kan alleen dat plaatje niet vinden.
heeft iemand misschien het verlossende antwoord?
ik kan hem dus echt niet vinden enigste wat er zit is een busje met 2 inkepingen er in ,en dan die hevel met een as meer niet.
maar los wil hij niet.
iemand die mij verder helpen kan ?? :o
paddygti
23-08-2005, 14:32
heb je het tandwiel van de vijfde al los gedraaid met de binnen meerkant ?
leuk klusje he
WilliamF
23-08-2005, 15:57
Nou die borgplaat heb je al naar de klote gedraaid!
Gewoon goed kijken, waar de schakelas door de vork heen loopt zit een klein plaatje over de as geklemd, deze moet je ff met een schroevendraaier omhoog wippen.
En vergeet ook niet voordat je de bakhuizen van elkaar loshaalt de borgbout van de achteruit as eruit te draaien...
En ik weet niet of je hier verder ervaring mee hebt, maar anders zou ik mezelf nog eens twee keer achter me oren krabben of je dit wel zelf moet doen.
vw4-ever
23-08-2005, 16:00
denk dat je de verkeere reparatie handleiding hebt.....busje met die 2 inkepingen moet je eruit draaien bij een 020 bak...maar let op die moet je ook weer afstellen uit m'n hoofd gezegd is dat 2mm
vwmk2driver
24-08-2005, 06:32
ik heb nog is gezocht maar heb hem gevonden.
als je ongeveer weet waar hij zit ga je nog is goed kijken en dan zie je hem vanavon proberen uit elkaar e halen we hopen maar op het goede.
en william f dat boutje welk i dat dan?
moest ook een bout van de omkeer tand wiel verwijderen kan je die zien als je de schakelstang as er uit hebt ofzo??
vwmk2driver
24-08-2005, 13:21
zo vandaag aan de bak begonnen en kon er nog niet uitkomen ben langs een bedrijf gegaan en die vertelde mij dat dat plaatje er ok niet op zit.
hetis dus een busje met 2 inkepingen.
alleen nu vraag ik me af hoe ik die los krijg.
is dat gewoon een kwestie van draaien ? dat hij die inkepingen er zelfuitdrukt??
gr frank
vw4-ever
24-08-2005, 16:37
Heb je speciaal gereedschap voor nodig met een drevel en een hamertje lukt het ook, beschadigd dus een beetje.....dus beste is origineel gereedschap gebruiken....zo te horen heb je weinig ervaring met demontage versnellingsbak zou er iemand bij halen die er verstand/ervaring mee heeft.....vooral bij het inelkaar zetten....(adviesje)
vwmk2driver
24-08-2005, 17:17
hee..
vw4ever.
is me al gelukt om hem uit elkaar te halen.
en opgeven is wel het laadste wat ik doe dus ga lekker verder ben nu bezig een hele golf te restaureren incl motor dus dan zou die bak er ook wel bij kunnen denk ik zo.
heb een stuk buis gepakt die net zo dik was als de as . daar 2 uitsteeksels aan geslepen.
en onder die buis een ronde bus die weer in de as valt en toen boven op de buis een m10 moer gelast en dree hem zo los..
gr frank
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.