PDA

View Full Version : koppakking stuk??


klaas
24-08-2005, 09:02
ik als leek op het gebied van waterkoeling heb een probleem met.... jawel de waterkoeling!!! :eek:
na een tijdje probleemloos rijden begint nu mijn temp metertje opeens op te lopen.
het gaat vrij hard en na 4/5 km is hij al over de rooie.
ik heb de termostaat vervangen en gekeken of de waterpomp nog oke is, daarna ontlucht zoals beschreven op de diverse forums maar helaas het probleem is niet verholpen
als ik de snelweg pak blijft de meter erg hoog hangen, maar gaat het lampje niet branden
rij ik binnendoor(ong. 60 km/uur) gaat de meter hard omhoog en gaat het lampje zelfs branden, sta ik bij een stoplicht gaat de ventilator hard te keer en loopt de temp wel weer iets terug
waar kan ik nu nog naar kijken??
oja de ventilator word handgeschakelt en kan ik aan en uit zetten wanneer ik dat wil, nu dus bijna continu aan
oja we hebben het hier over een T3 doka met een 1700 diesel erin uit 88

Cabby 82 TDi
25-08-2005, 06:16
Laat je auto afkoelen en kijk dan naar je koelvloeistof peil.

Verder kun je kijken wanneer je motor loopt, of je dan druk krijgt op je expansievatje.
En dan bedoel ik niet dat dunne straaltje maar echt het idee of alle koelvloeitstof er uit wil. Let wel effe op dat je motor NIET warm is, want je verbrand je gezicht en handen.

Als beide het geval is, kun je met zekerheid je koppakking vervangen.
Blijf hier niet te lang mee rijden, want je loopt het risico dat je de kop scheurt.
(die heb ik overigens nog 1 liggen.)

klaas
25-08-2005, 12:12
Laat je auto afkoelen en kijk dan naar je koelvloeistof peil.
oke wat moet ik dan zien??
als het leeg of voller is, is dat een slecht teken?
Verder kun je kijken wanneer je motor loopt, of je dan druk krijgt op je expansievatje.

dit valt wel mee is een normaal klein straaltje ( zeg ik als leek) :rolleyes:

niet de kopppaking dan?

Cabby 82 TDi
25-08-2005, 18:29
Als het tankje leeg is, is het een slecht teken. Als je tankje helemaal vol zit ook.

Weet je zeker dat je waterpomp goed is ? Het is er eentje met een metalen schoepenradje volgens mij. Het komt maar zelden voor, maar soms kan het schoepenwieltje los zitten als ie warm wordt.

Anders is er nog 1 manier, even langs de garage en even het koelsysteem laten afpersen en kontroleren op uitlaatgassen.

Heb je al wel gekeken of je ergens lekkages hebt ? Kun je makkelijk zien en ruiken. Is een echt zoete weeige lucht.

klaas
26-08-2005, 08:23
Anders is er nog 1 manier, even langs de garage en even het koelsysteem laten afpersen en kontroleren op uitlaatgassen.
dit is inderdaad een goed idee, weet ik het gelijk zeker!
de waterpomp heb ik uit elkaar gehad en zag er niet echt versleten uit, ook geen speling te vinden op de rotor(toevallig gecheckt)

klaas
27-09-2005, 17:02
helaas waterkoeling is echt niet mijn ding, daarom maar weer verkocht, en nu maar weer op zoek naar een kevertje ofzo :biggrin:
probleem was overigens niet opgelost :mad: