View Full Version : Restauratie Golf 1600 LS 1976
CAR-POOL
08-12-2014, 01:20
Hierbij mijn project waar ik al nu inmiddels 2 jaar mee bezig ben.
Een Golf 1.6 LS Automaat uit 1976.
Het is een overgangsmodel van Swallowtail naar nieuwere modeljaar.
Deze auto heeft namelijk nog een gladde motorkap , oud type deuren , zacht dashboard , oud type schutbord met ronde afdrukken zeldzame 1.6 FP motor met 75 pk , en zo nog wat leuke en zeldzame details. :)
Jaren lang van de eerste eigenaar geweest , deze is er zuinig op geweest naar overlijden heeft de auto tijd buiten gestaan en is deze van achteruit gegaan Ondanks de originele kmstand van 91.000 omdat deze auto bijna nooit het dorp is uit geweest :D , maar desondanks zat er toch redelijk wat werk aan. De bouwkwaliteit in de eerste jaren van de Golf was heel erg slecht. Zijn zijn hierdoor behoorlijk zeldzaam geworden. Het is dus een wonder dat deze het overleeft heeft. :cool:
De basis was redelijk goed , de onderkant en binnenschermen waren vrij hard. Maar verder zat er redelijk wat aan de auto. Alles is kaal gehaald het losse plaatwerk is een ontlakkingsbad geweest alles ontroest, en alle delen zijn gelast , en de lasnaden zijn vertint. De auto staat nu in de grondverf)
Plannen zijn ,
- Helemaal origineel laten tot in de details zoals deze auto van uit de fabriek rolde. Omdat deze na 38 jaar nog steeds alles origineel is (zelfs de originele radio heeft) blijft hij geheel origineel :)
- Misschien voor de toekomst ooit schroefsetje en BBS RM's of iets anders in die trend.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-Q36DJY4C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BM3DFA4L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DL7BZ7VF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3MJ48PL8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NXI8C63Z.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UKRP4HG7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-74PPNCLJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-VMFVQGWU.jpg
Motor word geheel gereviseerd
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UIZGJQAZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AVLHTLZW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XTXPSKTY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4YAY4MHX.jpg
Aantal vertinde delen.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7S4OY3F7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-X6WRVALD.jpg
Losse plaatwerk ontlakt
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8OUKC6ZG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Album=COGDQK7B#J3RLHWCM
http://www.mijnalbum.nl/Album=COGDQK7B#UWBXAMOA
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZLJNDACL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MTBM3MVQ.jpg
Nieuw voorfront gevonden old stock met vlakke slotplaat
Nieuwe binnenschermhoekken
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-J3RLHWCM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NAIG6EXQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JAPGYM7J.jpg
Zijkanten en motorkap in de spuitplamuur.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3VLF87BP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BVJTT48T.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PBAZLYMI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-VH7TB3D3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RMWPIULG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FKKLLFZ4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RYBIKWY3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UD4YFHAW.jpg
Mooi project 👍dat van die gladde motorkap heb ik nooit begrepen die van jouw op de foto's is toch nie anders dan die van mij ???
Marco R29
08-12-2014, 09:03
Mooi project 👍dat van die gladde motorkap heb ik nooit begrepen die van jouw op de foto's is toch nie anders dan die van mij ???
Aan de voorkant van de kap zit bij het latere type een rand, ongeveer 5cm vanaf de voorkant.
OT: Mooi project! Je pakt het goed aan!
zeker een mooi project. :thumbup:
Jammer dat je je front niet juist hebt terug gezet. (de spijltjes achter de grill en de twee open vakken achter de bumper) Wel mooi project, zeldzaam hard voor z'n leeftijd! Oh en je tellerunit hoort er een te zijn met zo aluminiumeffect.
CAR-POOL
08-12-2014, 16:43
Dankjewel allemaal :) :thumbup: voor de leuke reacties.
Slotplaat was niet heel mooi meer , dus die heb besloten om die niet te gebruiken. Gat had inderdaad dicht gekund maar met de bumper ervoor zie je daar nog weinig van.
De basis was zeker goed , alle standaard slechte plekken zijn wel vervangen , overigens heeft deze auto nooit een ML behandeling gehad of dergelijke vooral voor een origineel NL auto is het wel bijzonder.
Ik zou het echt niet weten met die tietenteller, model 1977 heeft een hard dashboard , modeljaar 1976 een zachte , maar modeljaar 1977 heeft weer zwarte tietenteller , en 1976 een alu.
Ik heb overigens een dun stuur , en geen middenconsole. Wat modeljaar 1977 ook heeft. En heeft een kachelschakelaar. Geen idee wanneer dit op de markt kwam.
Bouwdatum is 9-1976. En chassisnr begint met 177. Waarschijnlijk 1 van de allereersten uit modeljaar 1977.
Ik snap er niets meer van :tongue:
De km-stand die op deze teller staat is wel weer origineel.
Aan de voorkant van de kap zit bij het latere type een rand, ongeveer 5cm vanaf de voorkant.
OT: Mooi project! Je pakt het goed aan!
:thumbup: nou zie ik het ook.
CAR-POOL
08-12-2014, 17:09
Wat mij verteld is dat ze deze later vervangen hebben omdat die regelmatig nog weleens een deuk met de hand in werd gedrukt. Nieuwere modellen zijn steviger met de rand aan voorkant.
Leuk detail vind het dash ook mooi zeker zo met die passende radio :thumbup:
CAR-POOL
08-12-2014, 20:20
Jazeker , een Philips 561 die ook in het VW-radio progamma zat
http://img839.imageshack.us/img839/6970/p1010911z.jpg
Kan iemand dit ontcijferen? :) Vond dit onder het dashboard
En hier nog een foto van de kleine deursloten (wat misschien nog iedereen wist dat die bij oudere modellen weer anders zijn)
http://img842.imageshack.us/img842/5704/8ttx.jpg
NielsDub
08-12-2014, 20:37
Lijkt me een werkbriefje uit de fabriek waarop alle specificaties staan hoe de auto moet worden opgebouwd, kleur, opties, land waar ie naartoe moet HO(lland), gebouwd op dag 2 van week 37 etc. Gaaf dit !
CAR-POOL
08-12-2014, 20:49
Oke cool! :) Leuk om te weten :cool:
Dag 2 week 37 is dat 11 of 13 september 1976?
Maar de codes kun je niet ontcijferen? En het gene wat onderstreept is wat zou dit betekenen?
Sjoes 85
08-12-2014, 20:52
Supergaaf man! Goed bewaren dat briefje! op je front moet ook een klein aluminium schildje zitten (zo te zien op de foto's heeft er er in ieder geval op gezeten, ik hoop dat je het goed hebt bewaard) waarop in ieder geval 00372 moet staan (week 37, dag 2) + een viercijferig volgnummer, bijvoorbeeld 0132. Dan is de Golf de 132e auto die die dag is geproduceerd.
Om heel precies te zijn, de jouwe is geproduceerd op dinsdag 7 september 1976.
CAR-POOL
08-12-2014, 20:52
Ik zou overigens wel centificaat willen aanvragen maar begrijp niets van de aanvraag en betaling.
Sjoes 85
08-12-2014, 20:55
Ik zou overigens wel centificaat willen aanvragen maar begrijp niets van de aanvraag en betaling.
Bel me anders even dan help ik je, Duits heb ik aardig onder de knie. Stuur me een PM dan krijg je mijn nummer :thumbup:
CAR-POOL
08-12-2014, 21:06
Oke echt super leuk om te weten :) Oke bedankt zal ik doen
Heb deze goed bewaard gelukkig ,
Dit is overigens het alu plaatje van de auto
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PEHOR8JJ.jpg
Sjoes 85
08-12-2014, 22:19
Supergoed dat je dit plaatje bewaard hebt!!
Dit is dus één van de laatsten die op die dag zijn geproduceerd zou ik zeggen.
NielsDub
08-12-2014, 23:55
Hier kun je de uitrustingscodes terugvinden. Komt dat overeen? Als het goed is staan die ook het typeplaatje / sticker. Of was dat in de vroege jaren anders? Dat weet ik niet, weet alleen van '83.
http://www.vwtyp17.de/index1.htm
:thumbup: Als een project in de grondverf staat, is het altijd weer een mijlpaal, kun je dingen vergeten en nieuwe dingen plannen.
Dit jaar nog in de kleur?
CAR-POOL
10-12-2014, 00:33
Erg leuk en interessant om te weten allemaal :) en bedankt voor info! En als jullie meer weten hoor ik het graag. Ik heb overigens geen sticker en typeplaatje. Certificaat is aangevraagd.
Klopt helemaal , ben blij dat deze nu in de grondverf staat , heeft me een hoop tijd en werk gekost , en momenten dat ik t meer zag zitten , maar toch zover gekregen dat deze in de grondverf staat is zeker toch een mijlpaal :)
En straks komt het leuke werk. :rolleyes:
Van de week gaan de losse plaatwerkdelen in grondverf , hoop dit jaar dat deze gespoten word en anders volgend jaar. ;)
CAR-POOL
10-12-2014, 00:43
Nog een leuk detail : deze Golf is afgeleverd met simpele heupgordels.
Maar wat mij opvalt dat er Automobielhandel Pon Leusen opstaat , zijn deze gordels alleen voor de Nederlandse markt geleverd , of speciaal gemaakt voor Nederland? Owja beide staat 17-3-76 of 8? een datum?
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZFRNVP3F.jpg
CAR-POOL
10-12-2014, 01:49
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-ZLYG3ZBI.jpg dit is het motornr 1600 FP 140 358 , kun je hier uit zien dat originele motor is? En wanneer dezs gebouwd is?
Der Typ Siebzehn
10-12-2014, 20:54
VW vragen history@volkswagen.de.
Maar als ik me niet vergis staat de motor ('t motornr.) waarmee deze auto van de band is gerold ook op de oorkonde vermeld die je besteld hebt, dus dan kun je wel zien of 't de ori motor is of niet.
Leuk projectje, doe je weer de automatische bak gebruiken of toch 'n handgeschakelde? Dat laatste is natuurlijk voor deze auto niet ori maar wel leuker en de prestaties zijn daarmee beter :thumbup:
CAR-POOL
10-12-2014, 23:49
Ik heb inmiddels certificaat aangevraagd. Incl motornr. Ik heb erg lang aan versnellingsbak zitten te denken , ik weet het nog steeds niet wat vinden jullie alkemaal? Auto is bijna nog helemaal origineel zoals deze van band afliep daarom moeilijke keuze
Aan 1 kant zou ik zeggen origineel houden, maar het is ook maar net hoeveel je denkt met de auto te gaan rijden. Ik heb destijds ook voor het comfort recaro's in mijn voor de rest originele pirelli gezet.
CAR-POOL
11-12-2014, 01:13
Zou dit invloed hebben op een taxatie? Ik denk alleen in de zomermaanden en ritjes meetings ect. Verder niet dagelijks zo'n 1.6 automaat neemt 1 op 9 ofzo :wow:
Zou dit invloed hebben op een taxatie? Ik denk alleen in de zomermaanden en ritjes meetings ect. Verder niet dagelijks zo'n 1.6 automaat neemt 1 op 9 ofzo :wow:
Dat is het nu precies, met een 5-bak zou je met gemak 1 op 12 moeten halen. Het zal wel schelen in de taxatie, maar zeker wanneer je de originele delen erbij hebt niet extreem veel.
sipkemk1rs2
11-12-2014, 08:37
Nog een leuk detail : deze Golf is afgeleverd met simpele heupgordels.
Maar wat mij opvaltkan ast dat er Automobielhandel Pon Leusen komenaat , zijn deze gordels aller l een voor de Nederlandse markt geleverd , of speciaal gemaakt voor Nederland? Owja beide staat 17-3-76 of 8? een datum?
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZFRNVP3F.jpg
Ja klopt d sa s voor Nederland ik heb ook een paar in mij 76 zitten had ik nog nooit erder gezien.Mark met zijn 76 gti wou toen gelijk bij mij kom om dst die paar had van mode 77 En hij wou nog wat
Andere dingen zie die anders zijn.jij had okk de achter bank hak had ik gezien . En hrb je ook de kleine plastik sproeier op de motor kap zitten.
Sjoes 85
11-12-2014, 09:27
motorcode en baknummer wordt niet op de oorkonde van VW vermeld, ook als je ze mailt met de vraag of motor en bak erbij horen kunnen ze geen antwoord geven helaas.
Gaaf dat je nog zulke oude gordels hebt! Zo te zien is alles gewoon origineel aan jouw auto. Mijn advies: 100% origineel houden zo :thumbup:
supergaaf!
CAR-POOL
14-12-2014, 22:43
Ik heb inderaad een klein ruitensproeierkopje :) .jij had okk de achter bank hak had ik gezien wat bedoel je hier precies mee? SipkeRS?
Klopt tot zover is alles origineel aan de auto , er zat zelfs een originele Westfalia trekhaak onder maarja die komt er denk ik niet meer onder.
Ook weer het interieur , de voorstoelen waren helemaal poreus geworden door de zon. deurpanelen en hoedenplank waren netjes.
Gelukkig heb ik precies dezelfde bekleding gevonden in nette staat zonder hooftsteunen
Iemand een idee hoe deze bekleding beste kan schoonmaken? Stoomreinigen durf ik niet aan eigelijk
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-T6P7XY7J.jpg
CAR-POOL
14-12-2014, 22:44
Even een update , :)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UCKGEGWJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ENJSRH4L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MNYPYYJG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-STWBEFZJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3VSPVBLS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8NP3W8DY.jpg
Het motorruim , gedeeltelijk binnenkant staan in de kleur. Er was weinig roest en beschadigingen te ontdekken dus alleen de zichtdelen zijn gespoten.
De auto is helemaal geschuurd , naden gekit, en de steenslag coating is aangebracht
Het losse plaatwerk staat allemaal in de grondverf.
Volgend week word de buitenkant gespoten. :cool:
Hierna gaat de auto naar een Dinitrol center in Leeuwarden. Kost wat maar ik wil het goed hebben.
Droogschuim al geprobeerd op het interieur?
Mooi hoor, zo'n oud karretje zo strak te hebben👍
The Skinnmeister
15-12-2014, 13:22
Ziet er goed uit :thumbup:
Super gaaf, heerlijk project om te volgen. :cool: :thumbup:
Van Limburg
15-12-2014, 17:31
Ik heb een tapijt reiniger bij boels gehuurd in der tijd. €70 voor een dag of zo iets. Was wel in de brandende zon. Heb zo de bestuurderstoel 9keer gedaan als ik me niet vergis. Heb het wel gehuurd over 2 dagen omdat er rare vlekken tevoorschijn waren gekomen op de leren achterkant.
mooi project ik hoop zo nog eens volgend jaar tijd te vinden om mijn 78'er te restaureren (helaas wel zonder de originele 1100 FA motor want die is gaar)
ik ga hem volgen :thumbup:
Wow, ziet er netjes uit :thumbup:
CAR-POOL
18-12-2014, 10:26
Dankjewel voor leuke reacties! :thumbup: Droogschuim nog niet geprobeerd stoomreiniger is mij vertrld dat oude bekleding hierdoor stuk gaat.
mooi hoor, wat voor kleur wordt dit?
CAR-POOL
18-12-2014, 18:36
Diamond Silber LA97 , heb getwijfeld over de kleur maar vanwege de origineleteid en zelfs originele interieur. Word ie dit ook weer. Wel een mooie combinatie met chroomwerk blauw interieur en blauwe platen.
turbojo2
18-12-2014, 19:45
Diamond Silber LA97 , heb getwijfeld over de kleur maar vanwege de origineleteid en zelfs originele interieur. Word ie dit ook weer. Wel een mooie combinatie met chroomwerk blauw interieur en blauwe platen.
Ik denk dat je L97A bedoeld. En dat is een hele mooie kleur. Wordt vast een topauto zo.
CAR-POOL
09-02-2015, 02:18
Zo weer een update!
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HBRN6TP8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QCZYT6JZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4LLOQTTD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3RLC7G4Z.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OQ7VAFSV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7RFP7JNZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YXXSHBJT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OCYIDBGA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MPWHNXYL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-A6WMGKJJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HXMYSGFY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-W8V8IB3Q.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6KGZZ7V8.jpg
Eindelijk naar 2 jaar in de kleur. weer terug in zijn originele kleur :)
De binnenste wielkasten zijn afgekit maar moeten nog in de anti dreun.
En de losse delen worden deze week gespoten.
Hierna gaat de auto naar Dinotrol in leeuwarden en daarna komt het mooie werk namelijk weer opbouwen. :cool:
Ook word binnenkort de motor onderhanden genomen.
Ook ben opzoek naar deze 2 stickers weet iemand nog waar je die kan krijgen? :rolleyes: ze zijn vervaagd door de zon..
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EF8JZASD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6MDAO8QB.jpg
sipkemk1rs2
09-02-2015, 10:05
Mooi geworden hoor . :thumbup:
mr.sopkip
09-02-2015, 12:11
wow, mooi projectje! Ben benieuwd naar t eind resultaat!
CAR-POOL
01-03-2016, 16:00
Previeuw (dit jaar te bewonderen als alles lukt op diverse meetings door het land)
https://www.mupload.nl/img/nya7xkxvnz6.jpg
https://www.mupload.nl/img/yo5frwkffez.jpg
turbojo2
01-03-2016, 19:02
Weet je zeker dat je je Golf in de Dinitrol gaat zetten? Zelf heb ik Mike Sanders vet gebruikt. Is toch wel het beste hoor. En het kost ook niet veel en je kunt het zelf doen. In een middag ben je klaar en hij rot in geen 1000 jaar meer vanbinnenuit. Op dinitrol krijg je 3 jaar garantie maar moet je wel elk jaar weer terugkomen voor een inspectie en dus weer je portemonnee opentrekken. Met een paar weken warm weer ligt al je dinitrol in de onderkant van je holleruimte Met Mike Sanders ben je in een keer voor de rest van je leven klaar. Het vormt een paar mm dikke laag vet als het na sproeien in de holleruimte stolt van 120 graden naar kamertemperatuur. Roest wordt net als lasnaden compleet afgedekt en trekt vol met vet en zal nooit meer verder rotten. Dat doet Dinitrol echt niet.
chrisjuh
01-03-2016, 19:06
Super mooi geworden, dat zilver is echt top! :thumbup:
Ziet er weer goed uit. De rest ook ff gelezen. Echt grappig om de verschillen te zien met een golfje die paar maanden eerder van de band is gerold. Hier lijkt het echt als of ze de laatste swallow onderdelen van de plank geplukt hebben.
En heb je ook een nieuwe accuplaat erin gezet? zoja waar heb je die vandaan. Heb er al 2 bestelt en paste geen van beide.
Weet niet of je er al uit bent kwa automaat laten of handgeschakeld maken?
Je zou kunnen kiezen om hem nu origineel af te maken. Taxeren. En dan 5-bakje erachter hangen?
Ik kan je ieder geval wel vertellen dat een 4s 5-bak van golf 2 diesel op z'n FP motortje stukken fijner rijdt. Vooral op de snelweg niet zo zenuwachtig en rustig.
Dan dit automaten bakje mooi op zolder leggen. In een middagje hobbyen zit ie weer terug.
CAR-POOL
20-03-2016, 21:38
Dankjewel :) Voor de leuke reacties.
Ik heb geen nieuwe accuplaat er in gezet , deze was nog in goede staat.
Ik heb hem automaat gelaten , misschien over tijdje dat ik hem ombouw naar handgeschakeld nog niet overuit moet ook beetje project blijven natuurlijk moet niet meteen af zijn :)
Dinitrol is prima spul meeste oude auto's die zo'n behandeling hebben gehad bestaat nog steeds.
Sexy build, zo een projectjes zien we graag en doen me verlangeng tot ik aan mijn golf kan verder doen:P
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.