PDA

View Full Version : Slechte koudloop AAV


Jeroen64
16-12-2014, 22:15
Goede avond,

Sinds een tijdje loopt mijn '92 Polo 1.3 (AAV, mono-motronic) erg slecht als ie koud is.
Bij het starten komt ie lastig op gang, vervolgens stottert ie wat en ploft ie uit, spelen met het rechterpedaal houdt 'm in leven, rijden met koude motor resulteer in bokken. Als hij lang genoeg aan blijft om op temperatuur te komen gaat hij langzaam aan beter lopen. Als ie dus helemaal op temperatuur is loopt ie perfect.

Ik heb de volgende delen vervangen/acties ondernomen:

ECU resetten (accu polen tegen elkaar houden)
kvs temp. sensoren vervangen (blauw en zwart)
ECU vervangen
gasklephuis inclusief alle sensoren/actuatoren vervangen
bobine doorgemeten
bougie- en bobinekabels gecontroleerd op lekken (nat spuiten en kijken of het vonken trekt)


Na de ECU gereset te hebben leek hij het weer even goed te doen, maar 2 keer starten later en het was weer prut, toen deed ie het dus willekeurig, na het vervangen van de sensoren is die willekeur er uit, gewoon altijd prut.
En nog 1 merkwaardigheid; zonder blauwe sensor doet ie het ongeveer 5 minuten goed, daarna valt ie weer uit, sensor weer aansluiten en dan loopt ie weer.

Lang verhaal, wie kan mij helpen dit kwaaltje op te lossen? :confused:

bramvw
19-12-2014, 15:07
Kan valse lucht zijn. Slang van rembekrachtiging gescheurd of inlaatspruitstukpakking aan cilinderkop lek. Gaat t regelapparaat "zoeken" om de motor op toeren te houden.

bramvw
19-12-2014, 15:13
Bij warme motor zet alles wat uit zodat de inlaatspruitstuk lekkage weer "enigsins" weg is.

bramvw
19-12-2014, 15:21
Inlaatspruitstuk lekkage kun je testen door er wat remmenreiniger op te spuiten, gaat de motor beter draaien weet je dat je lekkage hebt!