PDA

View Full Version : Afbouwproject op 90%: Volkswagen Golf MK1 3 deurs GX 1983


Patrick V
22-12-2014, 18:07
Te koop aangeboden:
Volkswagen Golf MK1 GX die voor 90% gereed is om de weg weer op te gaan. Helaas heb ik voor de laatste 10% geen tijd om het project af te ronden. Vandaar deze vervelende beslissing, maar ik ben overtuigd dat een nieuw baasje of bazinnetje heel veel plezier gaat beleven met deze leuke en snelle Golf.

De uitvoering:
Het is een Volkswagen GX uit 1983. De GX is eigenlijk een langzamere GTI uitvoering. De auto is origineel uitgevoerd met een metallic grijze lak, dikke chromen sierlijsten, sportstoelen met grijs geruite bekleding, zwart skailederen armleggers, deurvakjes, dashboard kastje en een tellerklok uitgevoerd met een toerenteller en een digitaal klokje. De GX is zeldzame uitvoering in Nederland.

Vroeger en nu
Deze auto is in Duitsland geleverd met een 1.5 JB (70 PK) motor gecombineerd met een 3 traps automaat. Dit was ook geval toen de auto geïmporteerd werd in 2007. Echter toen ik de Golf kocht in 2012 was de automaat vervangen door een handbak met 4 versnellingen. De Golf heb ik het begin gebruikt als daily. Maar toen de 1.5 JB meer problemen begon te vertonen; namelijk olie- lekkage en verbruik en met de pierenburger, heb ik besloten om de auto te upgraden. De Golf was en is het namelijk waard doordat de carrosserie hard is, en heeft geen last van rotte kokerbalken en raamstijlen. Dit komt door de verschillende anti roest behandelingen die de auto heeft gekregen. Ik ben een heel eind gekomen met de upgrade, echter heb ik nu de tijd niet meer om het af te maken.

Engine swap
Om de Golf betrouwbaarder te maken heb ik de 1.5 JB motor vervangen door een 1.8 2H motor uit een Golf MK1 cabrio. De motor heeft rond de 100.000 kilometer gedraaid, en heeft dienst gedaan in een Golf 1 cabrio van een kennis van mij. Deze motor is uitgevoerd met multipoint injectie, waardoor de auto elke keer probleemloos start. Ook is een grotere radiateur gemonteerd om de grotere motor naar behoren te koelen. De originele uitlaat met katalysator van een Golf Cabrio is als basis gebruikt, waardoor de auto een acceptabel geluid produceert.

Uiteraard is deze motor krachtiger, het vermogen is namelijk 98 PK. Hierdoor zijn de prestaties vergelijkbaar geworden met een originele Golf MK1 GTI.

Snel optrekken maar lage toeren
De 4 gangs versnellingsbak heb ik verwisseld met een 5 gangs versnellingsbak vanuit een GTD. Hierdoor zijn de eerste 3 versnellingen kort, en de laatste 2 lang. Het resultaat is vlot optrekken en lekker laagtoerig op de snelweg rijden. Bij de wissel is een nieuwe Sachs koppeling met drukgroep gemonteerd. Leuke bijkomstigheid van de combinatie 2H motor met GTD bak is een gunstiger verbruik. De auto rijdt nu 1 op 14/15.

Strakke wegligging en sterke remmen
Om de handeling van de Golf te verbeteren is er een Weitec schroefset geïnstalleerd die in te stellen is op hoogte en hardheid. Hierdoor ligt de auto strak op de weg maar wel op een comfortabele manier, tenminste zo comfortabel als een schroefset kan zijn. :) Ook de zijn remmen geüpgraded. De standaard remschijven zijn vervangen door Brembo Max remschijven in combinatie met Ferodo remblokken. De remklauwen zijn vervangen door gereviseerde grotere Girling exemplaren. De diameter van de remmen is gelijk gebleven waardoor 13” velgen ook gebruikt kunnen worden. Op de achteras zijn er nieuwe remcilinders, remschoenen en remtrommels gemonteerd. Ook zijn er voor en achter nieuwe wiellagers gemonteerd. De auto remt nu goed en in balans. De upgrade is dus zeker geslaagd en geeft geen overkill aan remkracht. Kortom het onderstel is dik in orde.

Buitenkant
Zoals eerder vermeld, is de auto in een zeer goede staat. Er dus geen sprake van verrotte dorpels of raamstijlen. Wel heeft de auto wat deukjes, krasjes en roestplekjes op de lak. De vorige eigenaar heeft de ruitenwisser achter verwijderd, en het gat dicht gemaakt. Rond de voor- en achterruit hoort origineel een chrome bies geplaatst te zijn, deze zit er nu niet in. Maar is voor 10 a 20 euro weer te plaatsen. Het is dus geen showauto, maar is ook zeker niet in verpauperde staat. Alle logo’s zijn aanwezig, en de gril is vervangen door een nieuwe gril, met rode GTI sierlijsten en een nieuw chroom VW logo.

Let op!: De auto wordt afgeleverd op 4 oranje stalen wielen, met 2 versleten banden.

Binnenkant
Het interieur is compleet en in goede staat. De kuipstoelen zijn origineel en niet uitgezeten of beschadigd. Het enige minpunt zijn 2 scheuren in de bovenkant van de deurpanelen. De originele kachelmotor was defect, en heb ik vervangen door een nieuwe.

Leuke feitjes
Kort nadat ik de Golf heb aangeschaft, ben ik in contact gekomen met degene die de Golf geïmporteerd heeft uit Duitsland. Deze heer was zo vriendelijk om alle historie, en importdocumenten op te sturen.

Wat moet er nog gebeuren?
- Er moet een extra brandstofpomp geplaatst worden, namelijk een opvoerpomp in de tank.
- Er moet een relais geplaatst worden voor de brandstofpomp
- Knipperlichten moeten aangesloten worden door demontage oud alarm systeem
- Nieuwe accu plaatsen
- Kortom, het elektrisch systeem moet nagelopen en aangepast worden
- Achterbank moet teruggeplaatst worden
- Nieuwe / andere voorbanden monteren op de stalen velgen of andere velgen monteren
- De auto moet APK gekeurd worden

Plus punten:
- Zeldzame GX uitvoering
- Keiharde auto
- Betrouwbare en krachtige 2H 1.8 motor
- Goede GTD 5 bak
- Nieuwe koppeling
- Strak onderstel en remmen
- Auto heeft afgelopen 3 jaar droog binnen gestaan
- Relatief weinig werk om de auto af te maken

Min punten:
- Moet afgebouwd worden
- Moet 2de brandstofpomp in tank geplaatst worden
- Elektrisch systeem moet nagelopen / aangepast worden denk hierbij aan:
o Relais brandstofpomp installeren
o Knipperlichten werken niet (door uitbouw oud alarm systeem)
o Accu moet vervangen worden

- De auto heeft zijn ouderdoms krasjes en deukjes
- Mist chromen lijst rondom voor- en achterruit
- Voorbanden zijn versleten

Kortom, een leuke Golf die bijna klaar is. Uiteraard ben je van harte welkom om de auto te bekijken. Een proefrit zit er vanwege de schorsing helaas niet in.

Prijs: €1500,- VERKOCHT
Te koop in Zwammerdam (vlak bij Alphen aan den Rijn)


http://imageshack.com/a/img911/773/Sjd3py.jpg
http://imageshack.com/a/img661/994/1gcqrk.jpg
http://imageshack.com/a/img912/9679/c8OWLK.jpg
http://imageshack.com/a/img661/1766/ccv02Z.jpg
http://imageshack.com/a/img540/264/0zsnx9.jpg
http://imageshack.com/a/img905/3883/OPQbU1.jpg
http://imageshack.com/a/img673/2227/iRYLYZ.jpg