PDA

View Full Version : Motor olie verbruik polo 6n2 1.6 16v GTI


CleanedPolow
27-12-2014, 23:16
Mijn polo 6n2 1.6 16v AVY gebruikt nogal veel olie de laatste tijd. Er word dagelijks mee gereden, bijna
elke week moet ik er toch wat bijvullen na lange afstanden.
Ben al overgestapt naar wat dikkere olie maar dit lijkt niet echt te helpen.
Nu vorige week nieuwe klepseals gestoken en nu precies een week verder weer een halve liter olie eruit.

Compressie:
Cilinder 1: 6
Cilinder 2: 6
Cilinder 3: bijna 7
Cilinder 4: 8

Iemand van jullie een idee waarom hij zoveel verbruikt en wat ik er aan kan doen?
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen..

Johan1982MK1
27-12-2014, 23:26
Wat is de Km stand? Je kan de seals wel vernieuwen maar als de klep geleider ruim is blijf je t houden. Kan je zien of de motor blauw pluimt?
Zuigerveren (schraapveren) kunnen ook de reden zijn dat hij olie verbruikt.

CleanedPolow
27-12-2014, 23:30
Km stand is nu 154.000.
Er staat wel een klein beetje speling op de klep geleiders.
Blauwe pluim heeft ie geen last van zover ik weet.
Uitlaatpijp is wel heel erg zwart van kleur.

Oudelut
27-12-2014, 23:47
Stond de 1.6 16V niet bekend om de 'kantelende zuigers'?

CleanedPolow
27-12-2014, 23:57
Daar heb ik idd al wat meer over gehoord. Geen idee of dit bij mij het probleem is?

wessel97
28-12-2014, 00:24
kantelende zuigers waren zover ik weet de 1.4 16v's en dan vooral die MPI'tjes in de polo, ibiza, lupo en arosa

CleanedPolow
28-12-2014, 11:25
Hiervoor lag er een 1.4 8v mpi blok in
en daarvan was de compressie ook erg slecht. Daarom had ik de 1.6 gti blok gekocht, ligt er vanaf vorig jaar in. Had toen enorm goede compressie maar helaas nu niet meer.

wessel97
28-12-2014, 15:12
Hiervoor lag er een 1.4 8v mpi blok in
en daarvan was de compressie ook erg slecht. Daarom had ik de 1.6 gti blok gekocht, ligt er vanaf vorig jaar in. Had toen enorm goede compressie maar helaas nu niet meer.

MPI is ook 16v geen 8v :D

CleanedPolow
28-12-2014, 15:14
Wat hij wel heeft is dat de uitlaat altijd pik zwart ziet.
Maar blauwe rook heeft hij geen last van..

Sjon
28-12-2014, 20:27
.

wessel97
28-12-2014, 21:17
Dusdanig verschil in compressie zou voor mij reden zijn 't blok open te maken.


De 1.4 60pk in een 6N2 is een 8v.

dat zou kunnen maar dat kan dan naar mijn weten geen MPI blok zijn. ik meen dat bij de 6n2 en 9n MPI blokken altijd 16 kleppers zijn. maar kan het ook mis hebben

Audi1981
28-12-2014, 22:28
Dat meen je dan verkeerd, de naam mpi staat voor multipoint injection, meer niet.
Even weg van de naamplaatjesdiscussie; die compressiewaarden zijn ver onder de maat, zelfs met koude motor.

wessel97
28-12-2014, 23:44
Dat meen je dan verkeerd, de naam mpi staat voor multipoint injection, meer niet.
Even weg van de naamplaatjesdiscussie; die compressiewaarden zijn ver onder de maat, zelfs met koude motor.

dat weet ik, maar ik doelde ook meer op dat (zover ik dacht) er alleen maar mpi op stond bij 16v polo's

maar nu ik het zo opzoek zie ik er ook verschillende voorbij komen die 8v's lijken te zijn, dus dat is mijn fout, niet goed gekeken :redface:

het zijn in ieder geval de 1.4 16v met kantelende zuigers.

Audi1981
29-12-2014, 11:36
De 1.6 16v heeft een betere naam idd, maar die compressie cijfers liegen er niet om, de ervaring leert helaas dat er meestal weer ergens een motor vandaan getrokken wordt, in plaats van deze in orde te maken. Die motor blijkt na een paar duizend km ook niet helemaal fris en we beginnen weer van voren af aan.

CleanedPolow
03-01-2015, 10:45
Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik de motor ombouw heb gedaan.
Voor we de motor erin staken hebben we de compressie getest en de compressie was enorm hoog, bijna allemaal rond de 16bar.

Audi1981
03-01-2015, 15:40
Als de kleppen en d-riem in orde zijn, heb je dus in een jaar tijd een blok opgereden. Hard rijden kost geld ;)
Ff hohnen, evt overmaat zuigers, dan kan je weer km's vooruit :thumbup: