PDA

View Full Version : versnellingsbak codes T3


krukab
28-08-2005, 11:43
Ik heb hier twee T3 (1980 t/m 1992) versnellingsbakken liggen, en nou vraag ik me
af of ze nog het bewaren (of onderdelen daarvan) waard zijn.
Codes kom ik zo gauw niet tegen, kweet alleen dat het 2 verschillende bakken zijn,
nl eentje heeft de startmotor bovenop zitten, en bij de andere bak zit hij op dezelfde
plek als bij een T2b.

Ik weet dat de code ergens op de bak moet staat (en in één van mijn boeken), maar
ben op het moment ff te lui ( :redface: ) om 15 verhuisdozen vol boeken, documentatie en
folders door te gaan zitten worstelen.

één ding weet ik iig wel zeker, het zijn geen cingro bakken !! :D

Split52
28-08-2005, 16:36
Syncrobakkies zijn geinig..maar helaas :D

Doe me de codes eens kruk. Het zijn zowieso een diesel en een benzinebak.
Diesel heeft de startert op de bovenkant hangen.

Code zit op een scheefstukkie dat afgevlakt is op de zijkant onder.

krukab
28-08-2005, 19:47
Op de dieselbak (startmotor op de bovenkant) staat de code ABH 19
Op de andere bak staat de code DK.

Zijn er (inwendige) onderdelen/tandwielen/eindoverbrenging uitwisselbaar met een T2b 1600
(of twee liter) bak, of is het niet meer dan een bonk oud ijzer ??
(zo ja, dan gaan ze deze week nog met een 75'er 1303 mee :tongue: :( )

Wat ik ook ooit hoorde is dat het vliegwielhuis (afneembaar, net zoals van een T2a & T2b bak)
wel over gezet (op een T2a & T2b bak) kan worden, waardoor er gelijk een waterkoker (Golf GTI ?)
op de bak kon worden bevestigd.
De montage van een T3 bak lijkt ook erg veel op de bevestiging van een T2b bak ... beide hebben
ze bovenin "oren/ogen" zitten om de bak in een beugel op te hangen in de carrosserie.
Beide bakken hebben overigens zijschakeling, en op de DK bak zit ook nog de steun voor een
hydraulische koppelingscilinder.

Split52
28-08-2005, 20:54
Je hebt nog best leuke bakken hoor kruk!

Op de dieselbak (startmotor op de bovenkant) staat de code ABH 19.

De ABH is gebruikt in de T3 Turbodiesel, dit is een redelijk lange korte bak.


Op de andere bak staat de code DK.

Dit is zeer zeker een interessante bak, De DK is gebruikt in de Luchtgekoelde T3 voor de 2liter een lange 4 bak dus!

Het verschil wat je kunt zien tussen een oude en een nieuwe type bak is dat de schakeling verder weg zit. Op de oude bakken zit het bijna op het neusstuk en op de nieuwere dichter bij de aandrijfas.


Zijn er (inwendige) onderdelen/tandwielen/eindoverbrenging uitwisselbaar met een T2b 1600
(of twee liter) bak, of is het niet meer dan een bonk oud ijzer ??
(zo ja, dan gaan ze deze week nog met een 75'er 1303 mee :tongue: :( ).

Ik zou je zo niet kunnen vertellen of die onderdelen uitwisselbaar zijn, daarvoor zou je even een ETKA ofzo moeten raadplegen. Moet wel ergens de verhoudingen hebben van deze bakken maar waar weet ik zo niet, dit zijn toevallig een paar van de bakken die ik uit m'n hoofd weet.

75er 03 nekken...tss wel barbarendaad hoor! Is het niets voor Zeend? :D

Wat ik ook ooit hoorde is dat het vliegwielhuis (afneembaar, net zoals van een T2a & T2b bak)
wel over gezet (op een T2a & T2b bak) kan worden, waardoor er gelijk een waterkoker (Golf GTI ?) op de bak kon worden bevestigd.

Geen idee of dat zo is, zou je even moeten bekijken. Je hebt vast wel ergens een bak van elk type rondzweven? anders kijk ik binnenkort wel even voor je.
T3 wordt dit wel gedaan, bijvoorbeeld als je waterboxer weer eens is overleden. Het is redelijk eenvoudig een vliegwielhuis om te zetten en zodoende een golf motor kwijt te kunnen in je T3 (de technische restwerkzaamheden daar gelaten dan) Of het ook weer voor een t2 geldt weet ik dus niet.

De montage van een T3 bak lijkt ook erg veel op de bevestiging van een T2b bak ... beide hebben
ze bovenin "oren/ogen" zitten om de bak in een beugel op te hangen in de carrosserie.
Beide bakken hebben overigens zijschakeling, en op de DK bak zit ook nog de steun voor een
hydraulische koppelingscilinder.

Montage van de bak zit eigenlijk tegelijk met de motor. Lijkt in zoverre dus meer op de t2a. Achter op de bak bij het neusstuk komt een beugel welke je vast zet met 4 boutjes op de chassisbalk. Doordat je de motor eraan hangt en de motorsteunen etc. blijft het geheel hangen. Alle T3's hebben zijschakeling en bijna alle t3's hebben een hydraulische koppeling.

Wat je waarschijnlijk zal interesseren..

ABH zul je redelijk snel kwijt raken voor rond de 100 euro, de DK doet wel tussen de 150 en 200.

www.teedrie.nl en www.bus-forum.nl kun je ze tekoop zetten.. Ook nog gratis op www.marktplaats.nl

krukab
29-08-2005, 07:34
Thanks Split !!

De ABH bak gaat in de verkoop (kopen voor een leuk bedragje ??) en de DK bak
schuif ik wel ergens aan de kant .. die gaat nog wel eens een keer van pas komen.



75er 03 nekken...tss wel barbarendaad hoor! Is het niets voor Zeend?
Tja, de 1303 bleek vele malen slechter dan gedacht, dus daar ga ik geen tijd meer insteken.
Ja, nog twee keer ... om de bak en IRS zooi te demonteren en om hem met de heftruck bij de Heja neer te zetten.

Kweet dat een 75'er 1303 zeldzamer is dan een 55'er oval, maar helaas :frown:
btw,Zeend geen belangstelling voor het kenteken ?? .. anders lever ik dat bij het wrak in .....

Zeend
29-08-2005, 09:08
75er 03 nekken...tss wel barbarendaad hoor! Is het niets voor Zeend? :D


Zeg dat nou niet! Nu heeft Kruk weer een peebee.. :confused:


Geen idee of dat zo is, zou je even moeten bekijken. Je hebt vast wel ergens een bak van elk type rondzweven? anders kijk ik binnenkort wel even voor je.
T3 wordt dit wel gedaan, bijvoorbeeld als je waterboxer weer eens is overleden. Het is redelijk eenvoudig een vliegwielhuis om te zetten en zodoende een golf motor kwijt te kunnen in je T3 (de technische restwerkzaamheden daar gelaten dan) Of het ook weer voor een t2 geldt weet ik dus niet.


Dit is zeker het geval, dit zie je in Dld vrij vaak gebeuren. Bully Mamero (http://www.birkmamero.de/) heeft bv vrij veel T2's verdieseld.


Jens

Fahrvergnugen
29-08-2005, 11:01
hij is nog niet helemaal klaar, maar ook in een T2a is het mogelijk.

koppelingshuis, startmotor, carter, oliepomp en motorsteunen van diesel, vliegwiel en drukgroep van G60, kopp.plaat van waterboxer, toplager van type 4, prise as ingekort (diesel is korter), motor van audi 80, homemade inlaatspruitstuk met dubbele 40mm weber, en homemade uitlaat.

nu alleen nog de ontsteking afsstellen, uitlaat aanpassen (maakt te veel herrie), het koelsys. ontluchten en zorgen dat ik ook naar 3 en 4 kan schakelen.

Natuurlijk zal het ook wel met andere onderdelen passend te maken zijn, maar het meeste had ik liggen en het moest/moet low-budget.

krukab
27-09-2005, 14:04
homemade inlaatspruitstuk met dubbele 40mm weber, en homemade uitlaat.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=5679

vraagje ... gebruik jij staande of liggende webers op je blok ?? :rolleyes:

Fahrvergnugen
29-09-2005, 06:51
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=5679

vraagje ... gebruik jij staande of liggende webers op je blok ?? :rolleyes:


ik heb een zelfgemaakt spruitstuk gemonteerd met een staande 44er weber, deze had ik nl nog liggen en het moest low budget.

ik heb er ondertussen al wat km's mee gereden, en ik moet zeggen 75 PK in zo'n busje gaat als de brandweer.

Dimitrideroeck
31-08-2010, 14:50
Thanks Split !!

De ABH bak gaat in de verkoop (kopen voor een leuk bedragje ??) en de DK bak
schuif ik wel ergens aan de kant .. die gaat nog wel eens een keer van pas komen.




Tja, de 1303 bleek vele malen slechter dan gedacht, dus daar ga ik geen tijd meer insteken.
Ja, nog twee keer ... om de bak en IRS zooi te demonteren en om hem met de heftruck bij de Heja neer te zetten.

Kweet dat een 75'er 1303 zeldzamer is dan een 55'er oval, maar helaas :frown:
btw,Zeend geen belangstelling voor het kenteken ?? .. anders lever ik dat bij het wrak in .....

Dag Kubab , Ik heb wel interesse in de ABH -bak .
Je kan me contacteren via " dimitri.de.roeck@telenet.be "

huinkroese
01-09-2010, 13:19
Nagenoeg 5 jaar na de eerste post. :D

Area51
01-09-2010, 14:28
Die ABH-bak is een jaar of vier geleden al naar het ouwe ijzer gegaan (diff lag aan bonken) en die lange DK bak zit nu onder de T3 van mijn broer, in combinatie met een 90pk 1Z TDi motor.