PDA

View Full Version : Motor ervaring golf 1


Mark_MK1
23-01-2015, 12:58
Ik heb op het forum veel mooie golfjes gezien. Nu wil ik een ander blok in mijn 79 er golf 1. Mijn vraag is, wat is jou ervaring met het blok in je golf? Kwa betrouwbaarheid, benzine verbruik, turbo non turbo.

Mvg Mark

SciroccomTDI
23-01-2015, 13:48
1Z mTDI

Zeer betrouwbaar, verbruik van 1 op 20 is makkelijk haalbaar. In zijn betere tijden en met mijn rustigere voet reed ik 1 op 22.

Originele turbo houdt het nog steeds.

Omdat de auto niet overbodig zwaar is, valt belasting goed mee.

Betrouwbare techniek kent ook haar problemen.. ik heb ook wel eens een lekke injector gehad.. laatst nog een vastgelopen brandstofpomp (eigen schuld! )..

maar als dat alles is, op 130000 km in 3.5 jaar?

Gewoon onbetrouware rotzooi weggooien, alleen de betrouwbare essentie overhouden.. geen electronica.. geen domme trillende torsiegedempte spanroldinges...

Maar, ligt ook aan je doel he. Mijn auto is destijds gebouwd om naar het werk en naar school te rijden.. 1200 km per week...

yuli
23-01-2015, 15:02
@SciroccomTDI
Volgens mij zoekt Mark ervaringen met benzine motoren en geen olieboten :)

@Mark_mk1
Idd wat is je doel. Werk, hobby, toer, sportief, comfort, etc..

Budget speelt ook een rol zowel bij ombouw als bij een revisie. Mk1 chassis ook heeft bijzonder veel nadelen tov Mk2 chassis, o.a. bij het toepassen van de mannen motoren (g60, 16vg60, 20vt, vr6, r32, etc..) en de comfort die je daarbij moet inleveren.

Mark_MK1
23-01-2015, 16:38
@SciroccomTDI
Volgens mij zoekt Mark ervaringen met benzine motoren en geen olieboten :)

@Mark_mk1
Idd wat is je doel. Werk, hobby, toer, sportief, comfort, etc..

Budget speelt ook een rol zowel bij ombouw als bij een revisie. Mk1 chassis ook heeft bijzonder veel nadelen tov Mk2 chassis, o.a. bij het toepassen van de mannen motoren (g60, 16vg60, 20vt, vr6, r32, etc..) en de comfort die je daarbij moet inleveren.

Moet sportief zijn en een beetje voor het touren. Voor het comfort hoef ik het niet te doen, stuiter nu al over de weg. Ik wil gewoon wat meer pit. Ik heb nu een 1600 8v met 75pk (wat er van over is). Gaat goed mee met het verkeer, maar ik mis echt die pit.

Mijn budget is rond de 4k. Denk dat ik hiermee wel een eind kan komen. Ik kan voor niet al te veel geld aan een 1.8 16v of 2.0 ABFkomen. maatje van mij van vraagt voor de 2.0 rond de 500eu. Dat is incl kabelboom met ecu, 5 bak en nog meer spul. Dan heb je zo'n 150 pktjes. Maar ik wil het liefst wel een turbo'tje, maar geen 2.0 turbo. Daarom denk ik aan een 1.8 en dan de turbo bij HTT te laten doen. (hulsen turbo tuning)

Johan1982MK1
23-01-2015, 18:00
Als je 4k budget hebt en je kan zelf wat dan is er wel eea mogelijk.

Mark_MK1
23-01-2015, 19:31
Johan, jouw mk1 ziet er ook top uit! En klinkt super. Maar heb je geen middendemper??
Wat voor motor en bak steunen zitten er in? Want voor een 2.0 abf moet ik andere kopen als ik niet wil lassen..

Ik kan het in principe zelf, ben momenteel leerling monteur elektrotechniek. doe thuis redelijk veel met programmeren en dergelijke, dus een kabelboom aanpassen is vast geen probleem. heb wat vrienden die automonteur zijn en zo nu en dan komen sleutelen, maar ik heb er momenteel geen tijd en vooral geen ruimte voor thuis.

ronnie_v
23-01-2015, 19:42
mooi die 16v erin! Gaat hard genoeg met die 150pk. :thumbup:

Johan1982MK1
23-01-2015, 19:53
Ik heb een corradomotor gepakt.2.0 16v 9a en die met aanpassingen op g60 motormanagement lopen. Met aangepaste chip enz.. Ik heb de kabelbak vervangen door een 2y van een golf2 16v. Dan kan je in jou geval de originele schakelmechanisme weer gebruiken. Mijnecwas automaat dus moest omgebouwd worden. Loopt super en bij freddy cane 157pk op de bank.
Motorsteunen heb ik van dec1.5 jb motor weer gebruikt. Wel ff nieuwe rubbers erin.

Mark_MK1
23-01-2015, 20:56
@ronnie_v dat geloof ik graag :) Ik rij soms in de passat van mijn pa (2.0 16v 115pk) een auto van bijna 1400 kilo, en dat trekt best aardig :D


Het klinkt dan makkelijker om een abf er in te zetten, dan hoef je de chip ook niet aan te passen. Je hebt dan wel een set motorsteunen nodig.. die heeft Boltaction volgens mij. Ik heb een schakeltoren in de pre order staan voor een 02a bak met kabels. Maar daar kan ik eventueel ook andere kabels voor krijgen mocht ik voor een ander blok en bak kiezen.

1 op hoeveel rijdt de golf nu ongeveer?

Johan1982MK1
23-01-2015, 23:21
Verbruik varieert. Maar als je rustig rijdt is hij nog relatief zuinig. Met flink doortrappen komt hij onder de 1:10.
Als je de brandstofdruk niet te hoog zet kan ik denk ik de 1:14 wel halen. Ik denk mede doordat de auto zo licht is.
Ik denk dat t op dit moment voor jou makkelijker en goedkoper is om een abf in te bouwen. Ff kabelboompje maken en gaan.

Mark_MK1
23-01-2015, 23:35
Dat is niet slecht vergeleken met mijn 1.6 carb, die rijdt bijna 1 op 10 met normaal rijgedrag. Ik kan de abf altijd nog een beetje tunen voor wat meer pk's..

Thanks Johan!

ewcaddymk1
23-01-2015, 23:40
175 pk met chip bij een abf

Mark_MK1
23-01-2015, 23:47
Meer dan genoeg lijkt mij! hij weegt tenslotte maar 800 kilo'tjes :D

Johan1982MK1
24-01-2015, 00:03
Dat is niet slecht vergeleken met mijn 1.6 carb, die rijdt bijna 1 op 10 met normaal rijgedrag. Ik kan de abf altijd nog een beetje tunen voor wat meer pk's..

Thanks Johan!

Ik had een 1.5 automaat en die was ook niet zuinig.
750km mee gereden en daarna was ik m zat.
Op de lange stukken denk ik dat mn 16v nog zuiniger is ook en vele malen rustiger dan die klote automaat. :D

ewcaddymk1
24-01-2015, 00:10
of een vr6 er in ;)

PimVW
24-01-2015, 08:54
Heb n 1900cc DX met 40er Webers gehad, verbruik was ongeveer 1:10, was n fyne motor. 16v KR met 45er Webers, verbruik was 1:12 maar viel tegen en na 1200km verkocht. Nu n 20v t maar nog niet mee gereden dus daar kan ik weinig over zeggen maar lykt my plezier verzekerd :)

Mark_MK1
24-01-2015, 10:10
Een 20 vt komt uit een audi toch? Maar dan heb je waarschijnlijk andere steunen nodig?

Putje
24-01-2015, 11:15
Leuke topic!
Ben zelf ook aan het orienteren voor een andere motor in mijn golf 1.
Dus ik blijf hem volgen :thumbup:

Style
24-01-2015, 11:59
2.0 Met carbs wilt ook best van ze plaatst en kost zeker geen 4K ;) verbruik geen idee moet ook nie zo heel veel uit maken als het niet je dagelijkse auto is :D

Mark_MK1
24-01-2015, 17:40
daar gaat m'n budget.. even huilen :wow:
http://i1111.photobucket.com/albums/h468/Mark_Wapenaar/IMG-20150124-WA0004_zpsed3261ea.jpg (http://s1111.photobucket.com/user/Mark_Wapenaar/media/IMG-20150124-WA0004_zpsed3261ea.jpg.html)
een scheur van pakweg 15-20cm
Ontdekt doordat er een schroevendraaier op viel.. zat een soort rubberkit in..
Dit eerst laten lassen en checken op andere verborgen hellholes :mad:
Maar ach, laten we maar zeggen dat dit hoort bij het bezitten van een gouwe ouwe.

Style, het is geen daily. Maar wegens ruimtegebrek in de garage en onder de carpoort staat hij wel vaak buiten :shake:

PimVW
24-01-2015, 18:40
Myn 20v t komt uit n Polo gti uit 2006. Steunen zyn via boltaction o.a te koop.

Heb al met meerdere Golf 1's met 20v t motoren meegereden maar gaat echt hard. Niet te vergelyken met n snelle 8 of 16v. G60 blyft ook ruig vind ik maar vanwege de betrouwbaarheid voor n 20v gekozen.

Das n lelyke tegenslag vj dorpel :(

Mark_MK1
24-01-2015, 19:27
Een polo gti vind je helaas niet zo snel, waar zou ik eventueel nog meer een 20 v uit kunnen halen?

PimVW
24-01-2015, 21:55
Tt, a3, s3, cupra, golf 4

Gertjan
25-01-2015, 15:48
1.8 20vt liggen tegenwoordig wel op elke hoek van de straat.
Als je een beetje budget hebt is dat wel het leukste om erin te hangen, al is een ABF ook gewoon leuk hoor :)

Mark_MK1
25-01-2015, 16:22
Ik heb wel eens meegereden met auto's die turbo hebben, zoals een 200sx. Als de turbo op komt brengt dat direct een lach op je gezicht, en dat geluid :spankit: Ook daarom wil ik het liefst een turbo. Maar er zijn waarschijnlijk ook nadelen aan, Volgens mij moet je auto eerst goed op temperatuur zijn voordat je kan rijden en dat soort dingetjes.. iemand hier ervaring mee?? :confused:

EelcoB
26-01-2015, 16:44
Golf 1 1.6 D: Langzaam, hoop rook, zuinig, kost niks, en heel betrouwbaar. :D

Jetta 1 1.3 4 bak: leuk, niet zuinig, rijd verder prima, en dikke klappen uit de uitlaat als je t contact uitzet tijdens t rijden :thumbup:

Kever: 1.3, Langzaam, leuke reacties, driften in de winter, hoop roest :eek:

Jetta 2: 1.6 benzine, rijd prima, betrouwbaar op de carburateur na.

Golf 1 1.5 benzine: prima, ga nooit kapot, verbruik 1:10-1:12

Golf 1 1.8 2H cabrio: Rijd beter door nieuwer blokje, goed meekomen met het verkeer in 2015. techniek is ook goed.

Golf 1 AFN tdi: Roet=goed, hoop koppel en trekt heerlijk, zuinig 1:21, redelijk simpele ombouw.

Golf 1 vr6: Nog geen ervaring mee, maar duurt nie lang :D :thumbup:


Alles gebruikt als daily. Jetta 2 is niet van mij geweest, de rest wel. ben nu 22 jr. :rolleyes: :D :screwy:

Mark_MK1
13-02-2015, 19:22
Golf 1 1.6 D: Langzaam, hoop rook, zuinig, kost niks, en heel betrouwbaar. :D

Jetta 1 1.3 4 bak: leuk, niet zuinig, rijd verder prima, en dikke klappen uit de uitlaat als je t contact uitzet tijdens t rijden :thumbup:

Kever: 1.3, Langzaam, leuke reacties, driften in de winter, hoop roest :eek:

Jetta 2: 1.6 benzine, rijd prima, betrouwbaar op de carburateur na.

Golf 1 1.5 benzine: prima, ga nooit kapot, verbruik 1:10-1:12

Golf 1 1.8 2H cabrio: Rijd beter door nieuwer blokje, goed meekomen met het verkeer in 2015. techniek is ook goed.

Golf 1 AFN tdi: Roet=goed, hoop koppel en trekt heerlijk, zuinig 1:21, redelijk simpele ombouw.

Golf 1 vr6: Nog geen ervaring mee, maar duurt nie lang :D :thumbup:


Alles gebruikt als daily. Jetta 2 is niet van mij geweest, de rest wel. ben nu 22 jr. :rolleyes: :D :screwy:

Gaaf lijstje! :thumbup: Ben wel benieuwd hoe een golfje 1 rijdt met wat meer pit. Heb er genoeg gezien maar nog nooit meegereden :shake:
en mijn 1.6 carb rijd wel leuk, maar ik mis gewoon wat :cool:

EelcoB
13-02-2015, 19:47
De beleving is vooral leuk en verslavend. :thumbup:

rutgermk1
03-03-2015, 16:40
Hoe zit dat nou precies met een zwaardere motor qua gewicht in een einser? Zie hier toch redelijke veel mensen die er een tdi of vr6 in hangen. Hoor verhalen dat je achterkant dan uitbreekt of je niet goed meer kunt sturen.

Johan1982MK1
03-03-2015, 16:51
Valt wel wat mee. Het is dan misschien niet een ideale cirquitauto maar ik heb een paar maten die ook met vr6 rijden in mk1/mk2 en evert heeft er 1 in zijn caddy 1 en rijdt gewoon goed.
Het is maar net wat je er mee wilt doen.

Ik rij zelf met een 2.0 16v op digifant1 van de g60, af laten stellen bij Freddy Cane en gaat als een raket..

EelcoB
03-03-2015, 17:12
Met een TDI in de neus kan je nog erg goed hoeken. Met een vr6 is dat minder. Mijn maatje met een vr6 in de golf 1 ging bij hard insturen eerder rechtdoor dan ik met mijn tdi. Maar ik rij er 99% mee op openbare weg. Die ene keer dat ik op t circuit kom... Het is zeker niet zo dat hij onbestuurbaar wordt. haha

Mark_MK1
03-03-2015, 17:20
Gelukkig heb ik al een keuze gemaakt voor een ABF blokje :D Bedankt voor de reacties en tips allemaal!

EelcoB
10-03-2015, 12:02
Leukleuk! ABF rijd erg goed! Miss zie ik je nog wel een keer, je woont in de buurt :thumbup:

Mark_MK1
10-03-2015, 16:52
Leukleuk! ABF rijd erg goed! Miss zie ik je nog wel een keer, je woont in de buurt :thumbup:

Of gewoon een keer afspreken :thumbup:

Style
10-03-2015, 18:21
Dan is het ook bij mij in de buurt :D Eelco zit op een kleine 5 minuten bij mij vandaan.

Mark_MK1
10-03-2015, 18:49
Als het abf blok loopt lijkt get me wel leuk om bijvoorbeeld een stukje te touren :)